Hallitus haluaa nuoret jälleen juomaan viinaa
Nuorten alkoholinkäyttöä on saatu vähennettyä koko 2000-luvun ajan. Asiantuntija arvioi, että alkoholilain muutoksen on tarkoitus saada nuoriso jälleen juomaan.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Ei meitä nuoria kiinnosta teidän boomereiten viina, kun meillä on kannabis jota ollaan saatu vapaasti kotiin kuljetettuna aina milloin halutaan.
Suomen poliitikkojen enemmistö ei kykene käsittelemään kannabista. Ne alkaa mölistä huumeista kun eivät osaa tai halua erottaa kannabista huumeista. Alkoholilla on kolme kovan huumeen ominaisuutta ja kannabiksella ei ole yhtäkään kovan huumeen ominaisuutta. Silti kansanedustajien enemmistön mielestä kannabis on vaarallisempaa kuin alkoholi. Oikeasti kannabiksella on laittomanakin vain 8 haitallisuuspistettä kun laillisella alkoholilla on 23 haitallisuuspistettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa pidä olla tiukempi alkoholilainsäädäntö ku Espanjassakaan.
Eipä sitten pitäisi olla tiukempi lainsäädäntö muidenkaan aineiden osalta.
Kannabisklubeja Espanjan tyyliin Suomeen, milloin?
Oikea aika olisi nyt tai heti.
Espanjassa on erilainen päihdepolitiikka. Suomessa meillä on Alko.
Hienoa jos saataisiin nuorisokin taas juomaan. Saataisiin parisuhteet ja syntyvyys nousuun.
Päivi Räsänen sanoo tekevänsä kaikkensa, että alkoholin kotiinkuljetus ei toteudu
https://yle.fi/a/74-20187422
Eikö Päivi rukoillut?
Vierailija kirjoitti:
Ei meitä nuoria kiinnosta teidän boomereiten viina, kun meillä on kannabis jota ollaan saatu vapaasti kotiin kuljetettuna aina milloin halutaan.
Puhu vaan omasta puolestasi. Suurin osa nuorista ei käytä kannabista. Enimmäkseen kannabiksen polttajat ovat haisevia ressukoita. Kannatan silti laillistamista, jotteivät olisi diilerien armoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa pidä olla tiukempi alkoholilainsäädäntö ku Espanjassakaan.
Eipä sitten pitäisi olla tiukempi lainsäädäntö muidenkaan aineiden osalta.
Kannabisklubeja Espanjan tyyliin Suomeen, milloin?
Oikea aika olisi nyt tai heti.
Espanjassa on erilainen päihdepolitiikka. Suomessa meillä on Alko.
Joo monessa muussakin maassa on erilainen päihde ja huumepolitiikka. Niissä ei ole yhtä jääräpäisiä päättäjiä ja niissä maissa on pienemmät päihde ja huumeongelmat kuin suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meitä nuoria kiinnosta teidän boomereiten viina, kun meillä on kannabis jota ollaan saatu vapaasti kotiin kuljetettuna aina milloin halutaan.
Puhu vaan omasta puolestasi. Suurin osa nuorista ei käytä kannabista. Enimmäkseen kannabiksen polttajat ovat haisevia ressukoita. Kannatan silti laillistamista, jotteivät olisi diilerien armoilla.
Nuorista aikuisista 20 - 30 vuotiaista puolet viihdekäyttää kannabista. Suomella ei ole varaa syrjäyttää noin suurta määrää vain siksi kun kolikolla arvottiin käyttökin rikokseksi. Käyttö ei ole rikos kun sillä ei ole uhria. Se on vain päihtyminen muulla kuin alkoholilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valiokunnan mietinnössä nostettiin esiin myös se, että lakimuutos lisää alkoholinkäyttöä nimenomaan niin sanottujen riskikäyttäjien keskuudessa. Toisin sanoen ne, jotka juovat liikaa jo ennen lakimuutosta, juovat sen jälkeen entistä enemmän. Simojoki lisää, että suurena riskinä on myös se, että kotiinkuljetukset synnyttävät uusia riskikäyttäjiä.
Jos tilauksiin tulee 24 tunnin raja niin riskiryhmät eivät niistä tilaa kun niiden pitää saada juomat nopeasti. Ei ne voi odottaa seuraavaan päivään asti.
Kohtuukäyttäjä ei välttämättä jaksaisi raahautua Alkoon tai kauppaan hakemaan juotavaa. Kun näyttöä pyyhkäisemällä saa puolessa tunnissa lisää juotavaa, kitka poistuu. Juomakertojen ja juotava määrä lisääntyvät. Käyttökerrat ja määrät ovat oleellisia riskejä alkoholihaittojen kannalta.
Suomalaiset juovat tutkitusti valtaosan alkoholista kotona.
Kotona juodaan koska se on halvempaa. Jännä juttu että kun rahaa ei ole silloin valitaan se halvempi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettava keskustelu. Olen tällä hetkellä maassa, jossa alkoholia saa 24/4 ja viimeksi eilen matkustin bisnesluokassa, jossa oli vapaa tarjoilu, ennen lentoa istuin loungessa, jossa maksuttomat alkoholit. Eipä nyt kuitenkaan tehnyt mieli alkoholia, niin en kai minä nyt sen vuoksi olisi juonut, että sitä olisi ollut saatavilla.
kerroit kaksi asiaa.
1. Toisessa maassa on erillainen kulttuuri.
2. keskustelu ei kosketa sinua mutta haluat vain huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholia kyllä oikein tuputetaan kansalle, mutta miedompaa ja vähähaittaisempaa hamppua johon monet nuoret aikuiset ovat jo käytännössä alkon vaihtaneet, ei mitenkään voida tuoda laillisille markkinoille aikuisten saataville. Sellaiset moraalit tässä maassa.
Lennokki liimaa saa prismasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi sitä viinaa juoda niin kuolee nopeemmi. Ja kun saa kotia asti niin ei tarvi kännis tai krapulassa lähteä hakee lisää. Elämä on valintoja ja toiset juo ja toiset keskittyy muihin harrastuksiin. Tietty kotoa saa jo mallin viinan juomisesta. Minusta ei tullu juoppoa vsikka isäni sitä Olikin välillä.
Alaikäisten kaveriporukalla voi tilata kotiin mielin määrin alkoholia, kunhan on edes yksi täysikäinen juomaa vastaanottamassa. Helppoa, kun Alkossa oli aina kontrolli ettei alaikäisiä ole mukana.
niin siis juoko se porukka ne viinat sitten alkossa?
Joko joku tuli sotkemaan alkoholin kotiintuomis keskustelua huumausaineilla?
Alkoholi on uhka vihreille ja heidän ajamilleen nuorten huumeidenkäyttöhuoneista ympäri Helsinkiä. Ymmärrän AP:n pointin kyllä.