Hallitus haluaa nuoret jälleen juomaan viinaa
Nuorten alkoholinkäyttöä on saatu vähennettyä koko 2000-luvun ajan. Asiantuntija arvioi, että alkoholilain muutoksen on tarkoitus saada nuoriso jälleen juomaan.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuukäyttäjä ei ala juoda liikaa jos saatavuutta vähän helpotetaan, eikä liikakäyttäjä lakkaa juomasta vaikka saatavuutta rajoitettaisiin.
Tehdään niinkuin rahapeliautomaateille, laitetaan tilauksiin pakollinen tunnistautuminen. Esim. Pelaaminen vaatii aina tunnistautumisen, jolla pyritään ehkäisemään pelihaittoja.
Samaan aikaan pelaajien määrä romahti mutta hys hys.
Hallitus pitää kannabiksen laittomana mutta sallii alkoholin kotiinmyynnin.
Joku voisi avata, mikä logiikka tässä oikein on taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen himoitsee aina enemmän asioita joita ei voi saada kuin sellaisia jotka hänellä on jo valmiiksi. Mä kasvoin perheessä jossa alkoholi oli ihan normaali ruokajuoma ja kaikilla oli vapaa pääsy baarikaappiin. Ei tullut koskaan mitään tarvetta lähteä baariin tai vetää kännejä. Samoin lapsuudessa meillä oli karkkikaappi josta sai hakea karkkia milloin huvitti. Lopputulos on että yksi suklaalevy kestää mulla useamman kuukauden. Sitten taas kaverit joiden perheissä oli enemmän rajoituksia ottivat aikuisuudessa kaiken ilon irti ja kehittivät ongelmallisen suhteen kaikkeen mikä lapsuudessa oli kiellettyä. Puolen kilon karkkipussi on syöty tunnissa ja kun juo alkoholia juodaan poikkeuksetta liikaa.
Tämän logiikan mukaan lapsiperheissä pitäisi olla myös peukkua ja subua. Sillai kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valiokunnan mietinnössä nostettiin esiin myös se, että lakimuutos lisää alkoholinkäyttöä nimenomaan niin sanottujen riskikäyttäjien keskuudessa. Toisin sanoen ne, jotka juovat liikaa jo ennen lakimuutosta, juovat sen jälkeen entistä enemmän. Simojoki lisää, että suurena riskinä on myös se, että kotiinkuljetukset synnyttävät uusia riskikäyttäjiä.
Kun keskikalja, lonkero ja laimennettu viini ruokakaupassa eivät saaneetkaan suomalaisia juomaan liikaa, niin nyt sen tekee sitten kotiinkuljetus. Ja seuraavaksi luultavasti myyntiaikojen vapauttaminen. Mutta mikä sen jälkeen?
Alaikäraja alennetaan 15 vuoteen, eiköhän sitten menekki kasva.
Saksassa se on 16v jopa vaffalle 11%% tuplapukkioluelle, ja vanhempien seurassa ravintolassa 15v
Saksassa on myös kannabis sallittua aikuisille. Yli 20 euroopan maassa se on sallittua. Saa nähdä koska se laillistuu kun noin monen maan kohdalla puhutaan yhteensä useista miljardeista veroina. Kaikki valtiot myös ovat rahan tarpeessa.
Suomalaisten alkoholin kulutus on vähentynyt tasaisesti lähes 20 vuoden ajan. Jotain tarttee nyt tehdä tai viinan juonti loppuu kokonaan.
”Uskomatonta”: Alkoholistit tyrmäävät alkoholilain uudistuksen
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/33b6b4bf-7af6-4495-8c47-a65b9…
Hyvän hallitusohjelman mukaisesti tehdään kaikkia voitava, että kansalaiset joisivat viinaa kuten Kekkosen kaudella. Raitis suomalainen on hallituksen kauhistus ja kirous eli epäilyttävä tyyppi.
Koko hallitus elää kuplassa, vieraantuneet kansalaisten elämästä ja ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholia kyllä oikein tuputetaan kansalle, mutta miedompaa ja vähähaittaisempaa hamppua johon monet nuoret aikuiset ovat jo käytännössä alkon vaihtaneet, ei mitenkään voida tuoda laillisille markkinoille aikuisten saataville. Sellaiset moraalit tässä maassa.
Olet ymmärtänyt asian väärin. Viinit, oluet ja väkevätkin ovat tarkoitettuja ruokajuomiksi ja seurustelujuomiksi, ei päihteiksi.
Voi vihellys mitä juttua. Alkoholia käytetään juuri päihteenä ja se on ainoa laillinen päihde.
Näin Suomessa. Suurin osa muusta Euroopasta on jo laskeutunut puusta, eikä känni ole tavoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään kiinnosta joku boomerien alkoholi nykyään. Kunhan Alko häviää maisemista niin kannabis laillistetaan.
Sinustakin ehtii tulla boomeri ennenkuin saat toiveesi läpi:)
Väliaikainen autovero on säädetty ennen syntymääni. Ehdin varmasti kuolemaankin, ennen kuin väliaikainen autovero poistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valiokunnan mietinnössä nostettiin esiin myös se, että lakimuutos lisää alkoholinkäyttöä nimenomaan niin sanottujen riskikäyttäjien keskuudessa. Toisin sanoen ne, jotka juovat liikaa jo ennen lakimuutosta, juovat sen jälkeen entistä enemmän. Simojoki lisää, että suurena riskinä on myös se, että kotiinkuljetukset synnyttävät uusia riskikäyttäjiä.
Kun keskikalja, lonkero ja laimennettu viini ruokakaupassa eivät saaneetkaan suomalaisia juomaan liikaa, niin nyt sen tekee sitten kotiinkuljetus. Ja seuraavaksi luultavasti myyntiaikojen vapauttaminen. Mutta mikä sen jälkeen?
Alaikäraja alennetaan 15 vuoteen, eiköhän sitten menekki kasva.
Saksassa se on 16v jopa vaffalle 11%% tuplapukkioluelle, ja vanhempien seurassa ravintolassa 15v
Saksassa on myös kannabis sallittua aikuisille. Yli 20 euroopan maassa se on sallittua. Saa nähdä koska se laillistuu kun noin monen maan kohdalla puhutaan yhteensä useista miljardeista veroina. Kaikki valtiot myös ovat rahan tarpeessa.
Miksi helvetissä joka asiaan pitää ottaa valtion verotulot mukaan? Eikö mitään voi perustella ilman kyseistä outoa näkökulmaa?
Suomen syöpä on verotus ja puolueet. Niiden kautta ei kannata peilata yhtään mitään.
Eli kannabis psykoosista ei ole tilastoja koska eka kertakin laukasee sen. Miten siitä muuten voisi edes olla tilastoja? Erittäin yleistä arviolta joka viides joka kokeilee.