Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli mielestäsi hyvää kouluruokaa ja ikäsi?

Vierailija
21.06.2026 |

Itse tykkäsin kaalilaatikosta. Ennen peruskoulua meillä oli ihan oma koulukeittiö, jossa ruokaa teki Anu Kokki. Muistan, että syksyisin kerättiin koululle puolukoita. Koulussa käytiin myös lauantaisinkin ja yleensä silloin ruokana oli ruismarjapuuroa. Kuunneltiin radiosta lasten ohjelmaa - ohjelman nimeä en muista. Rainojakin katseltiin.

- n70v -

Kommentit (199)

Vierailija
181/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin koulun vuonna 1971. Meillä oli ensimmäiset kuusi vuotta pieni, jotain 30 - 40 oppilaan koulu ja yksi oma keittäjä, joka teki tietysti siihen aikaan kaiken itse ja oli taitava. Kaikki ruuat olivat makoisia. Siihen aikaan oli koulussa vielä välipalakin joskus iltapäivästä.

Yläasteella oli myös oma keittiö ja sielläkin ruuat ihan hyviä. Lempiruokani oli sellaiset pihvit, joita sanottiin kengänpohjiksi. Jotain lihapihvejä, tosi ihania. Veikkaisin, että oikein pieneksi jauhetusta jauhelihasta tehtyjä, ei ne mitään täyslihapihvejä olleet. Mutta hyviä. Ja pottumuusia ja ruskeaa kastiketta siihen vielä.

Lohta oli toisinaan ja myös poronkäristystä, poronliha oli kohtuuhalpaa kun Lapissa oltiin.

Niistä tykkäsin myös.

Vierailija
182/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellisyyden puolesta nykypäivänä ei juuri mikään. 

Ruoka on täynnä E koodeja, lisäaineita lisäaineiden perään, ruoan valmistuksessa käytetään ultraprosessoituja raaka-aineita kuten kasvirasvakermaa jossa muunneltu tärkkelys aiheuttaa voimakkaan verensokerin nousun sekä kaasumuodostusta suolistossa. Liemijauheissa on naatriumglutamaattia ja hiivauutetta jotka ei kuulu elimistöön ja aiheuttavat myös turvotusta. 

Lapset saa kevytlevitettä (myrkkyä elimistölle) ja ainoastaan halvimpia moottoriöljyiksi kelpaavia siemenöljyjä. Ruoka tehdään tuotantokeittiöissä kylmäsuurustuksella jopa 3-4 päivää ennen kuin se kypsennetään esim koulun keittiöllä.

Niin lapset kuin aikuiset valittaa turvotusta ja ilmavaivoja mutta KUKAAN EI TEE MITÄÄN ASIALLE vaikka asiasta on jopa kansalaisaloite.

Kun ruoka ruokalistassa on nimeltään broilerpastavuoka, makaronilaatikko, jauhelihakastike ja perunamuussi - luullaan ruoan olevan terveellistä "kotiruokaa". 

Nuo kaikki, jopa perunamuussi sisältää hirveän määrän E koodeja (koska muusi tehdään kasvirasvakermaan ja ehkä lisätään halpaa teollisesti kovetettua kevyt kasvimargariiniä) = myrkkyä elimistölle.

Kerrotko vielä lähteen tuolle et kevyt kasvimargariini on myrkkyä elimistölle? 

Hyvä lähde on siinä pakkauksessa oleva ainesosaluettelo.

Minulle sanoi oma työterveyshoitaja yli 20 vuotta sitten, että hänen käsityksensä mukaan lapsille ei saisi antaa margariinia ollenkaan niiden transrasvojen takia. Asiasta tuli puhe silloin, kun itse olin saanut lievän ylipainoni pois vaihtamalla margariinin Oivariiniin ja kurrin kevytmaitoon silloin, kun maitoa tarvitsee eli harvoin. Tuo tth oli aivan täysjärkisten kirjoissa kulkeva ihminen, ei mihinkään hörhöilyyn päin oleva ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohrapuuro mehukeitolla. Ikä oli ala-asteella 7-12 vuotta.

Vierailija
184/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellisyyden puolesta nykypäivänä ei juuri mikään. 

Ruoka on täynnä E koodeja, lisäaineita lisäaineiden perään, ruoan valmistuksessa käytetään ultraprosessoituja raaka-aineita kuten kasvirasvakermaa jossa muunneltu tärkkelys aiheuttaa voimakkaan verensokerin nousun sekä kaasumuodostusta suolistossa. Liemijauheissa on naatriumglutamaattia ja hiivauutetta jotka ei kuulu elimistöön ja aiheuttavat myös turvotusta. 

Lapset saa kevytlevitettä (myrkkyä elimistölle) ja ainoastaan halvimpia moottoriöljyiksi kelpaavia siemenöljyjä. Ruoka tehdään tuotantokeittiöissä kylmäsuurustuksella jopa 3-4 päivää ennen kuin se kypsennetään esim koulun keittiöllä.

Niin lapset kuin aikuiset valittaa turvotusta ja ilmavaivoja mutta KUKAAN EI TEE MITÄÄN ASIALLE vaikka asiasta on jopa kansalaisaloite.

Kun ruoka ruokalistassa on nimeltään broilerpastavuoka, makaronilaatikko, jauhelihakastike ja perunamuussi - luullaan ruoan olevan terveellistä "kotiruokaa". 

Nuo kaikki, jopa perunamuussi sisältää hirveän määrän E koodeja (koska muusi tehdään kasvirasvakermaan ja ehkä lisätään halpaa teollisesti kovetettua kevyt kasvimargariiniä) = myrkkyä elimistölle.

Kerrotko vielä lähteen tuolle et kevyt kasvimargariini on myrkkyä elimistölle? 

Hyvä lähde on siinä pakkauksessa oleva ainesosaluettelo.

Minulle sanoi oma työterveyshoitaja yli 20 vuotta sitten, että hänen käsityksensä mukaan lapsille ei saisi antaa margariinia ollenkaan niiden transrasvojen takia. Asiasta tuli puhe silloin, kun itse olin saanut lievän ylipainoni pois vaihtamalla margariinin Oivariiniin ja kurrin kevytmaitoon silloin, kun maitoa tarvitsee eli harvoin. Tuo tth oli aivan täysjärkisten kirjoissa kulkeva ihminen, ei mihinkään hörhöilyyn päin oleva ihminen.

Margariineissa ole nykyään enää transrasvoja, mutta ei ne silti ihmisen ravintoa ole.

Maitorasvoissa on transrasvoja, mutta se on eri kuin noissa keinorasvoissa.

 

Miksi muuten aidon ravinnon puolustajia pidetään jotenkin aivovammaisina? Ei todella missään muualla kuin Suomessa.

Vierailija
185/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaiset päivät kun sai puuroa marjasopalla olivat suosikkejani. M49

Sama, N 48

Tykkäsin myös ihan hirveän paljon kanaviillokista ja mustaherukkahillosta sen kanssa. 

Vierailija
186/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut ruoat menetteli/olivat hyviä, mutta seuraavista en pitänyt: uunimakkara (en ole koskaan sietänyt tätä), tilliliha, kanaviillokki, stroganoff tms. ruskea lihakastike kumiperunoilla (näissä kaikissa oli kastikkeen koostumus mueslestäni erittäin epämiellyttävä), kiusaukset (lohi, kinkku). Kävin kouluni 80-90-luvuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
187/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki paitsi maksaruoat oli hyvää. 

 

Hyvin maistui:

Tilliliha

Stroganoff 

Merimiespihvit

Kesäkeitto

Kanaviillokki

 

M55

Lisään vielä Jalasjärven, Alavuden ja Seinäjoen oppilaitoksissa saamani:

 

Pinaattilätyt ja jauhelihakastike +salaatti ja jälkiruoka lisäksi.  NAM! 

Vierailija
188/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nistipata oli kaikkien lasten odottama suosikki jo kauan sitten, riisiruokia en muista tuolloin vielä koulussa tarjotun. Kanaviilokki mustaherukkahillolla ja perunoilla, sekä maksakastike, jossa maksapalat oli ihana pehmeitä. Koulun lihapiirakat ja kaakao talvisen hiihtolenkin jälkeen oli ihan parasta, saati välipalana saatu pannari hillolla. Jogurttia maistoin vasta koulussa ensimmäisen kerran ja se vaati hieman totuttelemista.

 

N 67

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
189/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikki vaihteli, viimeisinä kouluvuosina muistan tykänneeni ainakin kalapuikoista, perunamuusista ja kermaviilikastikkeesta pääruokana. Ohrapuuro ja mehukeitto menetteli mutta seuraavana päivänä samaa puuroa oli paistettuna jälkiruokana, ja se oli ihan mun suosikki. Silloin pääruokana oli hirveän makuinen liha-perunalaatikko, jonka saattoi hyvillä mielin skipata kokonaan ja keskittyä puuroon.  Kana-pastasalaatti oli jonkun ruuan lisäkkeenä, olikohan se just pinaattiletut kuten joku muu ketjussa muisteli, ja se oli myös todella hyvää. Söin samassa ruokalassa peruskoulun ekasta luokasta lukion viimeiseen, ja siksi ruokalista jäi todella hyvin mieleen. :D

Vierailija
190/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oslon aamiainen muinoin keskikoulussa kunnes sen tarjoilu lopetettiin liian kevyenä.

Kaakaota, juustosämpylä ja muistaakseni omena. Oli kyllä hyvää!

Minäkin mainitsin tuon aiemmin. Tuota ruokaa todella odotettiin, tuskin edes kukaan nirppanokka jätti tuota väliin.

Taisi olla keitetty kananmuna vielä vai muistanko oikein?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
191/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muu oli hyvää paitsi kalapuikot, kalamureke ja italianpata. N51

Vierailija
192/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risotto ala-asteella, ylä-asteelle siirryttiin toiseen kouluun ja siellä taisi päivästä toiseen olla perunaa, ruskeata kastiketta ja porkkanaraastetta, joskus harvoin makaronilaatikkoa mikä oli luksusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
193/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalapuikot ja pinaattikastike

Kalamureke

Lihamureke

Makaronilaatikko 

 

52 v

Vierailija
194/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikko, hernekeitto ja pinaattiletut. Ikä 54 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
195/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oli herkkua, upposi ja monta lautasellista. Kotona nähtiin nälkää, kyllä tottajumalauta näin oli vielä 1960-70-luvuilla! M 67

Vierailija
196/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohrapuuro mehukeitolla. Ikä oli ala-asteella 7-12 vuotta.

Tuo oli kyllä tosi hyvää, meilläkin oli! 

Vierailija
197/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin jauhemaksapihveistä ja merimiespihveistä, Ja kaalilaatikosta ja hernekeitosta + pannarista.  Mantelisei oli myös hyvää. Samoin jauhelihaperunasoselaatikko. Ei mikään eines vaan koulun keittiössä tehtyä. Tomaattisilakat oli myös hyviä. Yleisesti ottaen tykkäsin melkein kaikesta. Tilliliha ei ollut lemppareitani, mutta sitäkin kyllä söin

Ja 70 - 80-luvuilla tämä

Vierailija
198/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipuuro ja mehukeitto! Olikohan se oikeasti ruoka vai  välipala ala-asteella, en muista. Mutta hyvää oli!

Tein itsekin vasta voipuuroa, kattelin netistä ohjeen ja ostin jotain valmista mehukeittoa siihen kaveriksi

Vierailija
199/199 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalapuikot ja tilli kermaviilikastike ehdottomasti parasta. Myös puuropäivät oli hyviä, kun oli tuoreita sämpylöitä. 

 

Yläasteella oli myös vappuaattona aina joko hampurilaisia tai tortillapäivä. 

Fetasalaatti tuli listalle yläasteen alettu vuonna 2001. Aluksi inhosin, mutta opettelin syömään kun jostain luin silloin että Kreikkalainen ruoka on terveellistä. No eihän se juusto ollut, mutta vieläkin yksi lempiasioista maailmasta on fetasalaatti. 

 

Ikä 38

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi