Mikä oli mielestäsi hyvää kouluruokaa ja ikäsi?
Itse tykkäsin kaalilaatikosta. Ennen peruskoulua meillä oli ihan oma koulukeittiö, jossa ruokaa teki Anu Kokki. Muistan, että syksyisin kerättiin koululle puolukoita. Koulussa käytiin myös lauantaisinkin ja yleensä silloin ruokana oli ruismarjapuuroa. Kuunneltiin radiosta lasten ohjelmaa - ohjelman nimeä en muista. Rainojakin katseltiin.
- n70v -
Kommentit (198)
Perunat ja jauhelihakastike, makaronilaatikko, kaalilaatikko, Kinkkukiusaus. M43
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään muistikuvia kouluruoasta. Sen muistan että karkkia söin joka päivä koulussa koska ruoka oli usein pahaa enkä syönyt sitä ollenkaan. Saatoin syödä ruokalassa vain näkkäriä.
Mistäs sinä tiedät, että se oli pahaa, jos et käynyt edes sitä maistamassa? Mistä moinen vähäpäinen käyttäytymismalli?
Vierailija kirjoitti:
Eilinen papari kansakoulussa viiskytluvulla.
Hah, kiitos! Enpä ole kuullut tuota sanaa vuosikymmeniin, vaikka se oli aikoinaan laajalti käytössä.
Kävin ala-astetta 1980- luvun lopulla. Kaikki ruoat tehtiin pienen kyläkoulun (noin 60 oppilasta) pienessä keittiössä omman keittäjän toimesta.
Maksaruoat oli tosi hyviä teen niitä edelleen. Pidin myös minestronekeitosta, pinaattiletuista, kanaviillokista ja poronkäristyksestä.
Meillä oli poronkäristystä ja todella hyvää lasagnea.
N49
Vierailija kirjoitti:
Nistipata M70
Mikä koulu syötti noin aikaisin makaronia, mikä oli tuohon aikaan kallista? Yleensä syötettiin perunoita ja monella kansakoululla oli jopa omat pottupellot.
En muista enää. Lopetin koulun keväällä 1975. M66
Kouluruoka oli hyvää, koska se valmistettiin koulun keittiössä alusta loppuun, eikä ollut tiukkoja vaatimuksia suolan ja rasvan suhteen. On helpompi luetella ne ruoat, mistä en pitänyt: pinaattikeitto, kesäkeitto ja veriletut.
Kaikki muu sapuska maistui, eikä ällöruokapäivinäkään harmittanut kuitata energiavajetta näkkärillä, voilla ja maidolla 😊
N62
Peruskoulun kävin 90-luvulla. Olin kyllä lähes kaikkiruokainen, ainoastaan janssoninkiusaus ja kinkkukiusaus eivät olleet suosikkeja. Tykkäsin laatikoista, keitoista, pastasta. Ihan tarkkoja muistikuvia ei ruoasta kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilinen papari kansakoulussa viiskytluvulla.
Hah, kiitos! Enpä ole kuullut tuota sanaa vuosikymmeniin, vaikka se oli aikoinaan laajalti käytössä.
Mitä on papari?
Vierailija kirjoitti:
Terveellisyyden puolesta nykypäivänä ei juuri mikään.
Ruoka on täynnä E koodeja, lisäaineita lisäaineiden perään, ruoan valmistuksessa käytetään ultraprosessoituja raaka-aineita kuten kasvirasvakermaa jossa muunneltu tärkkelys aiheuttaa voimakkaan verensokerin nousun sekä kaasumuodostusta suolistossa. Liemijauheissa on naatriumglutamaattia ja hiivauutetta jotka ei kuulu elimistöön ja aiheuttavat myös turvotusta.
Lapset saa kevytlevitettä (myrkkyä elimistölle) ja ainoastaan halvimpia moottoriöljyiksi kelpaavia siemenöljyjä. Ruoka tehdään tuotantokeittiöissä kylmäsuurustuksella jopa 3-4 päivää ennen kuin se kypsennetään esim koulun keittiöllä.
Niin lapset kuin aikuiset valittaa turvotusta ja ilmavaivoja mutta KUKAAN EI TEE MITÄÄN ASIALLE vaikka asiasta on jopa kansalaisaloite.
Kun ruoka ruokalistassa on nimeltään broilerpastavuoka, makaronilaatikko, jauhelihakastike ja perunamuussi - luullaan ruoan olevan terveellistä "kotiruokaa".
Nuo kaikki, jopa perunamuussi sisältää hirveän määrän E koodeja (koska muusi tehdään kasvirasvakermaan ja ehkä lisätään halpaa teollisesti kovetettua kevyt kasvimargariiniä) = myrkkyä elimistölle.
Kerrotko vielä lähteen tuolle et kevyt kasvimargariini on myrkkyä elimistölle?
Rakastin kaikkea kouluruokaa, paitsi maksalaatikkoa ja verilettuja.
Nälkä oli hyvä mauste.
VM. 1991
Oslon aamiainen muinoin keskikoulussa kunnes sen tarjoilu lopetettiin liian kevyenä.
Kaakaota, juustosämpylä ja muistaakseni omena. Oli kyllä hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Oslon aamiainen muinoin keskikoulussa kunnes sen tarjoilu lopetettiin liian kevyenä.
Kaakaota, juustosämpylä ja muistaakseni omena. Oli kyllä hyvää!
Ai niin ja ikäni on 69.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellisyyden puolesta nykypäivänä ei juuri mikään.
Ruoka on täynnä E koodeja, lisäaineita lisäaineiden perään, ruoan valmistuksessa käytetään ultraprosessoituja raaka-aineita kuten kasvirasvakermaa jossa muunneltu tärkkelys aiheuttaa voimakkaan verensokerin nousun sekä kaasumuodostusta suolistossa. Liemijauheissa on naatriumglutamaattia ja hiivauutetta jotka ei kuulu elimistöön ja aiheuttavat myös turvotusta.
Lapset saa kevytlevitettä (myrkkyä elimistölle) ja ainoastaan halvimpia moottoriöljyiksi kelpaavia siemenöljyjä. Ruoka tehdään tuotantokeittiöissä kylmäsuurustuksella jopa 3-4 päivää ennen kuin se kypsennetään esim koulun keittiöllä.
Niin lapset kuin aikuiset valittaa turvotusta ja ilmavaivoja mutta KUKAAN EI TEE MITÄÄN ASIALLE vaikka asiasta on jopa kansalaisaloite.
Kun ruoka ruokalistassa on nimeltään broilerpastavuoka, makaronilaatikko, jauhelihakastike ja perunamuussi - luullaan ruoan olevan terveellistä "kotiruokaa".
Nuo kaikki, jopa perunamuussi sisältää hirveän määrän E koodeja (koska muusi tehdään kasvirasvakermaan ja ehkä lisätään halpaa teollisesti kovetettua kevyt kasvimargariiniä) = myrkkyä elimistölle.
Kerrotko vielä lähteen tuolle et kevyt kasvimargariini on myrkkyä elimistölle?
Hyvä lähde on siinä pakkauksessa oleva ainesosaluettelo.
Stroganof. Kotona ei koskaan ollut.
Koulun omat keittäjät tekivät omassa koulun keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilinen papari kansakoulussa viiskytluvulla.
Hah, kiitos! Enpä ole kuullut tuota sanaa vuosikymmeniin, vaikka se oli aikoinaan laajalti käytössä.
Mitä on papari?
Siinäpä sulle miettimistä:) Se on erittäin kuvaava nimi yhdelle maan kuuluisimmista keitoista. Perästä kuuluu:)
Vierailija kirjoitti:
Oslon aamiainen muinoin keskikoulussa kunnes sen tarjoilu lopetettiin liian kevyenä.
Kaakaota, juustosämpylä ja muistaakseni omena. Oli kyllä hyvää!
Minäkin mainitsin tuon aiemmin. Tuota ruokaa todella odotettiin, tuskin edes kukaan nirppanokka jätti tuota väliin.
Niin ja olen 33 v.