Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli mielestäsi hyvää kouluruokaa ja ikäsi?

Vierailija
21.06.2026 |

Itse tykkäsin kaalilaatikosta. Ennen peruskoulua meillä oli ihan oma koulukeittiö, jossa ruokaa teki Anu Kokki. Muistan, että syksyisin kerättiin koululle puolukoita. Koulussa käytiin myös lauantaisinkin ja yleensä silloin ruokana oli ruismarjapuuroa. Kuunneltiin radiosta lasten ohjelmaa - ohjelman nimeä en muista. Rainojakin katseltiin.

- n70v -

Kommentit (198)

Vierailija
161/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaronilaatikko, spagetti ja jauhelihakastike sekä muut pastaruoat olivat aina hyviä.

Samoin kaikki puurot, niissä ei oikein voinut mennä mikään vikaan. Moni luokkakaveri kyllä valitti aina puuropäivinä, koska heidän mukaansa puuro ei ollut oikeaa ruokaa, eikä se täyttänyt kunnolla. Mutta itselleni se kyllä meni mainiosti.

Niin ja olen 33 v.

Vierailija
162/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat ja jauhelihakastike, makaronilaatikko, kaalilaatikko, Kinkkukiusaus. M43

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään muistikuvia kouluruoasta. Sen muistan että karkkia söin joka päivä koulussa koska ruoka oli usein pahaa enkä syönyt sitä ollenkaan. Saatoin syödä ruokalassa vain näkkäriä.

Mistäs sinä tiedät, että se oli pahaa, jos et käynyt edes sitä maistamassa? Mistä moinen vähäpäinen käyttäytymismalli?

Vierailija
164/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilinen papari kansakoulussa  viiskytluvulla.

Hah, kiitos! Enpä ole kuullut tuota sanaa vuosikymmeniin, vaikka se oli aikoinaan laajalti käytössä.

Vierailija
165/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ala-astetta 1980- luvun lopulla. Kaikki ruoat tehtiin pienen kyläkoulun (noin 60 oppilasta) pienessä keittiössä omman keittäjän toimesta. 

Maksaruoat oli tosi hyviä teen niitä edelleen. Pidin myös minestronekeitosta, pinaattiletuista, kanaviillokista ja poronkäristyksestä.

Vierailija
166/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli poronkäristystä ja todella hyvää lasagnea. 

 

N49

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
167/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nistipata M70

Vierailija
168/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nistipata M70

Mikä koulu syötti noin aikaisin makaronia, mikä oli tuohon aikaan kallista? Yleensä syötettiin perunoita ja monella kansakoululla oli jopa omat pottupellot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
169/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista enää. Lopetin koulun keväällä 1975. M66

Vierailija
170/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoka oli hyvää, koska se valmistettiin koulun keittiössä alusta loppuun, eikä ollut tiukkoja vaatimuksia suolan ja rasvan suhteen. On helpompi luetella ne ruoat, mistä en pitänyt: pinaattikeitto, kesäkeitto ja veriletut. 

Kaikki muu sapuska maistui, eikä ällöruokapäivinäkään harmittanut kuitata energiavajetta näkkärillä, voilla ja maidolla 😊 

N62

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
171/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun kävin 90-luvulla. Olin kyllä lähes kaikkiruokainen, ainoastaan janssoninkiusaus ja kinkkukiusaus eivät olleet suosikkeja. Tykkäsin laatikoista, keitoista, pastasta. Ihan tarkkoja muistikuvia ei ruoasta kuitenkaan ole. 

Vierailija
172/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilinen papari kansakoulussa  viiskytluvulla.

Hah, kiitos! Enpä ole kuullut tuota sanaa vuosikymmeniin, vaikka se oli aikoinaan laajalti käytössä.

Mitä on papari?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
173/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveellisyyden puolesta nykypäivänä ei juuri mikään. 

Ruoka on täynnä E koodeja, lisäaineita lisäaineiden perään, ruoan valmistuksessa käytetään ultraprosessoituja raaka-aineita kuten kasvirasvakermaa jossa muunneltu tärkkelys aiheuttaa voimakkaan verensokerin nousun sekä kaasumuodostusta suolistossa. Liemijauheissa on naatriumglutamaattia ja hiivauutetta jotka ei kuulu elimistöön ja aiheuttavat myös turvotusta. 

Lapset saa kevytlevitettä (myrkkyä elimistölle) ja ainoastaan halvimpia moottoriöljyiksi kelpaavia siemenöljyjä. Ruoka tehdään tuotantokeittiöissä kylmäsuurustuksella jopa 3-4 päivää ennen kuin se kypsennetään esim koulun keittiöllä.

Niin lapset kuin aikuiset valittaa turvotusta ja ilmavaivoja mutta KUKAAN EI TEE MITÄÄN ASIALLE vaikka asiasta on jopa kansalaisaloite.

Kun ruoka ruokalistassa on nimeltään broilerpastavuoka, makaronilaatikko, jauhelihakastike ja perunamuussi - luullaan ruoan olevan terveellistä "kotiruokaa". 

Nuo kaikki, jopa perunamuussi sisältää hirveän määrän E koodeja (koska muusi tehdään kasvirasvakermaan ja ehkä lisätään halpaa teollisesti kovetettua kevyt kasvimargariiniä) = myrkkyä elimistölle.

Kerrotko vielä lähteen tuolle et kevyt kasvimargariini on myrkkyä elimistölle? 

Vierailija
174/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastin kaikkea kouluruokaa, paitsi maksalaatikkoa ja verilettuja.

Nälkä oli hyvä mauste.

 

VM. 1991

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
175/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oslon aamiainen muinoin keskikoulussa kunnes sen tarjoilu lopetettiin liian kevyenä.

Kaakaota, juustosämpylä ja muistaakseni omena. Oli kyllä hyvää!

Vierailija
176/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oslon aamiainen muinoin keskikoulussa kunnes sen tarjoilu lopetettiin liian kevyenä.

Kaakaota, juustosämpylä ja muistaakseni omena. Oli kyllä hyvää!

Ai niin ja ikäni on 69.

Vierailija
177/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveellisyyden puolesta nykypäivänä ei juuri mikään. 

Ruoka on täynnä E koodeja, lisäaineita lisäaineiden perään, ruoan valmistuksessa käytetään ultraprosessoituja raaka-aineita kuten kasvirasvakermaa jossa muunneltu tärkkelys aiheuttaa voimakkaan verensokerin nousun sekä kaasumuodostusta suolistossa. Liemijauheissa on naatriumglutamaattia ja hiivauutetta jotka ei kuulu elimistöön ja aiheuttavat myös turvotusta. 

Lapset saa kevytlevitettä (myrkkyä elimistölle) ja ainoastaan halvimpia moottoriöljyiksi kelpaavia siemenöljyjä. Ruoka tehdään tuotantokeittiöissä kylmäsuurustuksella jopa 3-4 päivää ennen kuin se kypsennetään esim koulun keittiöllä.

Niin lapset kuin aikuiset valittaa turvotusta ja ilmavaivoja mutta KUKAAN EI TEE MITÄÄN ASIALLE vaikka asiasta on jopa kansalaisaloite.

Kun ruoka ruokalistassa on nimeltään broilerpastavuoka, makaronilaatikko, jauhelihakastike ja perunamuussi - luullaan ruoan olevan terveellistä "kotiruokaa". 

Nuo kaikki, jopa perunamuussi sisältää hirveän määrän E koodeja (koska muusi tehdään kasvirasvakermaan ja ehkä lisätään halpaa teollisesti kovetettua kevyt kasvimargariiniä) = myrkkyä elimistölle.

Kerrotko vielä lähteen tuolle et kevyt kasvimargariini on myrkkyä elimistölle? 

Hyvä lähde on siinä pakkauksessa oleva ainesosaluettelo.

Vierailija
178/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stroganof. Kotona ei koskaan ollut.

 

Koulun omat keittäjät tekivät omassa koulun keittiössä.

Vierailija
179/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eilinen papari kansakoulussa  viiskytluvulla.

Hah, kiitos! Enpä ole kuullut tuota sanaa vuosikymmeniin, vaikka se oli aikoinaan laajalti käytössä.

Mitä on papari?

Siinäpä sulle miettimistä:) Se on erittäin kuvaava nimi yhdelle maan kuuluisimmista keitoista. Perästä kuuluu:)

Vierailija
180/198 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oslon aamiainen muinoin keskikoulussa kunnes sen tarjoilu lopetettiin liian kevyenä.

Kaakaota, juustosämpylä ja muistaakseni omena. Oli kyllä hyvää!

Minäkin mainitsin tuon aiemmin. Tuota ruokaa todella odotettiin, tuskin edes kukaan nirppanokka jätti tuota väliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi