Mikä oli mielestäsi hyvää kouluruokaa ja ikäsi?
Itse tykkäsin kaalilaatikosta. Ennen peruskoulua meillä oli ihan oma koulukeittiö, jossa ruokaa teki Anu Kokki. Muistan, että syksyisin kerättiin koululle puolukoita. Koulussa käytiin myös lauantaisinkin ja yleensä silloin ruokana oli ruismarjapuuroa. Kuunneltiin radiosta lasten ohjelmaa - ohjelman nimeä en muista. Rainojakin katseltiin.
- n70v -
Kommentit (198)
Kanaviillokki, pinaattiletut, ohra-ja riisipuuro, jälkiruuat
Ei mitään muistikuvia kouluruoasta. Sen muistan että karkkia söin joka päivä koulussa koska ruoka oli usein pahaa enkä syönyt sitä ollenkaan. Saatoin syödä ruokalassa vain näkkäriä.
Tilliliha, kanaviillokki, poronlihakastike, lihapullat (ei nykyiset eineskanannahkajauhorustorasvapyörykät), sianlihalastike, poronkäristys. Yleensä kaikki kouluruoka oli hyvää, kun se tehtiin koulun omassa keittiössä.
Helpompaa olisi listata ruoat mistä en pitänyt. Kun mietin, niin tilliliha ei ollut kovin hyvää. Erikoismaininnan saa raasteet. Söin niitä ala-asteella hulluna, sain syödä raastekulhon tyhjäksi kouluaterian päätteeksi kun valvova opettaja yleensä laittoi raasteastian eteeni, että syöppäs tämä loppuun, ettei mene roskiin. Kotona ei syöty vihanneksia eikä muuta kasvista kuin perunaa ja hernekeittoa. Olen 60 v.
Minä pidin kanaviillokista ja sen kanssa oli mustaherukkahilloa ja tillilihasta sekä pinaattikeitosta jonka kanssa tarjottiin kananmunanpuolikkaan lisäksi paksu maksamakkaraviipale.
Nainen 64 v.
Terveellisyyden puolesta nykypäivänä ei juuri mikään.
Ruoka on täynnä E koodeja, lisäaineita lisäaineiden perään, ruoan valmistuksessa käytetään ultraprosessoituja raaka-aineita kuten kasvirasvakermaa jossa muunneltu tärkkelys aiheuttaa voimakkaan verensokerin nousun sekä kaasumuodostusta suolistossa. Liemijauheissa on naatriumglutamaattia ja hiivauutetta jotka ei kuulu elimistöön ja aiheuttavat myös turvotusta.
Lapset saa kevytlevitettä (myrkkyä elimistölle) ja ainoastaan halvimpia moottoriöljyiksi kelpaavia siemenöljyjä. Ruoka tehdään tuotantokeittiöissä kylmäsuurustuksella jopa 3-4 päivää ennen kuin se kypsennetään esim koulun keittiöllä.
Niin lapset kuin aikuiset valittaa turvotusta ja ilmavaivoja mutta KUKAAN EI TEE MITÄÄN ASIALLE vaikka asiasta on jopa kansalaisaloite.
Kun ruoka ruokalistassa on nimeltään broilerpastavuoka, makaronilaatikko, jauhelihakastike ja perunamuussi - luullaan ruoan olevan terveellistä "kotiruokaa".
Nuo kaikki, jopa perunamuussi sisältää hirveän määrän E koodeja (koska muusi tehdään kasvirasvakermaan ja ehkä lisätään halpaa teollisesti kovetettua kevyt kasvimargariiniä) = myrkkyä elimistölle.
Pennepasta, lasagne, kinkkukiusaus. Lukiossa oli myös pizzapäiviä, oli hyvää ellei reunoiltaan palanutta.
N37
Vierailija kirjoitti:
Tilliliha, kanaviillokki, poronlihakastike, lihapullat (ei nykyiset eineskanannahkajauhorustorasvapyörykät), sianlihalastike, poronkäristys. Yleensä kaikki kouluruoka oli hyvää, kun se tehtiin koulun omassa keittiössä.
Jatkoa. . .Ikää on 60
Vierailija kirjoitti:
Helpompaa olisi listata ruoat mistä en pitänyt. Kun mietin, niin tilliliha ei ollut kovin hyvää. Erikoismaininnan saa raasteet. Söin niitä ala-asteella hulluna, sain syödä raastekulhon tyhjäksi kouluaterian päätteeksi kun valvova opettaja yleensä laittoi raasteastian eteeni, että syöppäs tämä loppuun, ettei mene roskiin. Kotona ei syöty vihanneksia eikä muuta kasvista kuin perunaa ja hernekeittoa. Olen 60 v.
Samaa mieltä, myöskin tillilihasta. Myös kanaviillokki oli äklöä, ja ne ihmehillot ruuan kanssa.
Uunimakkarat oli hyviä. Niitä piti rajoittaa per nenä, eli olivat kaikkien lasten suosikki. Tykkäsin myös lihakeitosta ja makaronilaatikosta.
Mulla tuli kyllä jossain vaiheessa yliopistossa se porkkanaraaste korvista ulos, mutta nyt kun aikuisena elän itse tekemälläni kotiruualla, niin joskus olen kaivannut, että raastaisipa joku mulle porkkanaraastetta ruuan kylkeen.
Koulun näkkileivästä tykkäsin kanssa ihan hurjasti, mutta sitäkin kun oli joka päivä, niin jopa minä kyllästyin siihen. Tykkään siitä kyllä edelleen, välillä ostan aina kotiinkin koulunäkkiä tai sporttinäkkiä.
Maito ruuan kanssa oli myös hyvä juttu, sillä olin tottunut juomaan sitä kotona.
Koulun laitostuneista kumiperunoista en edes aloita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompaa olisi listata ruoat mistä en pitänyt. Kun mietin, niin tilliliha ei ollut kovin hyvää. Erikoismaininnan saa raasteet. Söin niitä ala-asteella hulluna, sain syödä raastekulhon tyhjäksi kouluaterian päätteeksi kun valvova opettaja yleensä laittoi raasteastian eteeni, että syöppäs tämä loppuun, ettei mene roskiin. Kotona ei syöty vihanneksia eikä muuta kasvista kuin perunaa ja hernekeittoa. Olen 60 v.
Samaa mieltä, myöskin tillilihasta. Myös kanaviillokki oli äklöä, ja ne ihmehillot ruuan kanssa.
Uunimakkarat oli hyviä. Niitä piti rajoittaa per nenä, eli olivat kaikkien lasten suosikki. Tykkäsin myös lihakeitosta ja makaronilaatikosta.
Mulla tuli kyllä jossain vaiheessa yliopistossa se porkkanaraaste korvista ulos, mutta nyt kun aikuisena elän itse tekemälläni kotiruualla, niin joskus olen kaivannut, että raastaisipa joku mulle porkkanaraastetta ruuan kylkeen.
Koulun näkkileivästä tykkäsin kanssa ihan hurjasti, mutta sitäkin kun oli joka päivä, niin jopa minä kyllästyin siihen. Tykkään siitä kyllä edelleen, välillä ostan aina kotiinkin koulunäkkiä tai sporttinäkkiä.
Maito ruuan kanssa oli myös hyvä juttu, sillä olin tottunut juomaan sitä kotona.
Koulun laitostuneista kumiperunoista en edes aloita...
Ikää 57v.
Olen 70 v. eikä minulle jäänyt järin hyviä muistoja siitä kouluruuasta mitä tarjottiin minulle kouluja käydessäni ja siihen aikaan, kun puuroja ja vellejä tarjottiin runsaasti minulta taisi ruoka tulla silloin tällöin ylöskin. Ymmärrän hyvin tämän ajan koululaisia joille ei kaikille ainakaan ihan joka päivä kouluruoka maistu. Oppilaille lupa syödä omia eväitä (karkit,sipsit ja muut hyvälliset kielettyjä eväitä) niinä päivinä jolloin koulussa on ruokaa joka ei kerta kaikkiaan ole sellista mitä pystyisi syystä tai toisesta syömään; ilman mitään vatsan täytettä ei kukaan jaksa täysillä seurata luokassa sitä mitä opetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki paitsi maksaruoat oli hyvää.
Hyvin maistui:
Tilliliha
Stroganoff
Merimiespihvit
Kesäkeitto
Kanaviillokki
M55
Luettelit just kaikki mun inhokit.
N57
Kouluruokailu oli mulle muutenkin vaikeata. Olin pienikokoinen ja nirso, tottunut talouskoulun käyneen äitini hyviin ruokiin. Yökkäilin aina sitä laitoskeittiön pahaa hajua. Oli vähän samantyyppinen kuin ruokakaupan jäteroskiksilla 70-luvulla. Asuimme kerrostalossa ja siellä kivijalassa oli lähikauppa, jonka ulkopuolella leijaili aina sellainen paha haju, joka ei paljoa kauppaan houkutellut. Minut heitettiin monesti pois koulun ruokalasta käytävään, kun se syöminen oli minulle niin vaikeaa. Nyt on sitten aikuisena paino-ongelmia - johtuisikohan jostain syömiseen liittyvästä traumasta? Tai siitä, että osaan tehdä itse hyvää ruokaa?
oikeastaan kaikki muu oli nam, paitsi jauhoista tehty, sileä ohrapuuro (nykyisin nam) ja vaneriksi paistettu maksasiivu.
Luulinkin silloin että maksa on pahaa, kunnes aikuisena ekaa kertaa maistoin sellaista jota ei oltu paistettu koppuraksi, ja namhan siitäkin tuli.
Ja monille inhokki, kesäkeitto oli jo silloin nam!
Eilinen papari kansakoulussa viiskytluvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki paitsi maksaruoat oli hyvää.
Hyvin maistui:
Tilliliha
Stroganoff
Merimiespihvit
Kesäkeitto
Kanaviillokki
M55
Luettelit just kaikki mun inhokit.
N57
Kouluruokailu oli mulle muutenkin vaikeata. Olin pienikokoinen ja nirso, tottunut talouskoulun käyneen äitini hyviin ruokiin. Yökkäilin aina sitä laitoskeittiön pahaa hajua. Oli vähän samantyyppinen kuin ruokakaupan jäteroskiksilla 70-luvulla. Asuimme kerrostalossa ja siellä kivijalassa oli lähikauppa, jonka ulkopuolella leijaili aina sellainen paha haju, joka ei paljoa kauppaan houkutellut. Minut heitettiin monesti pois koulun ruokalasta käytävään, kun se syöminen oli minulle niin vaikeaa. Nyt on sitten aikuisena paino-ongelmia - johtuisikohan jostain syömiseen liittyvästä traumasta? Tai siitä, että osaan tehdä itse hyvää ruokaa?
Ohis: yksi merkittävä paino-ongelmien syyllinen saattaa olla maissitärkkelys ja muut samankaltaiset tuotteet. Sen glykeeminen kuorma (jopa 76) on korkeampi kuin pöytäsokerin (n. 65)! Gemini:
Maissitärkkelystä ja muita vastaavia kasvitärkkelyksiä (kuten peruna-, vehnä- ja tapiokatärkkelystä) käytetään elintarviketeollisuudessa valtavan laajasti. Jos tutkit valmisruokien ainesosalistoja, törmäät niihin lähes jatkuvasti – usein myös nimellä muunnettu tärkkelys (eli tärkkelys, jonka rakennetta on kemiallisesti tai fysikaalisesti muokattu kestämään paremmin teollista kuumentamista, happamuutta ja pakastamista)
Makaronilaatikko, spagetti ja jauhelihakastike sekä muut pastaruoat olivat aina hyviä.
Samoin kaikki puurot, niissä ei oikein voinut mennä mikään vikaan. Moni luokkakaveri kyllä valitti aina puuropäivinä, koska heidän mukaansa puuro ei ollut oikeaa ruokaa, eikä se täyttänyt kunnolla. Mutta itselleni se kyllä meni mainiosti.
Semmonen oranssi kanakastike jossa oli jotain creme fraise / smetana tyylistä joukossa. Suolaista ja täyteläistä. tarjoiltiin valkoisen höttöriisin kanssa. Mun lemppariani ainakin yläaste / lukioiässä.
Ja toinen mikä jäi mieleen oli pinaattiletut. Ja tykkäsin myös Kaalilaatikosta. Siinä mä olen vieläkin vähemmistössä. Mutta se ON hyvää
Ja tietty. Nakkikastike tai Uunimakkarat. Ja jos oli vielä muusia niin... :P
M;44
Mannapuuro, pinaatti- ja veriletut, kalakeitto, liha- ja kalapullat.
N55
Lasagne, veriletut, hernekeitto, kanaviillokki, lihapullat, kalapuikot ja laatikkoruoat.
56v.