Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

45v ja ikäsyrjintä jo alkanut

Vierailija
06.04.2021 |

Olen akateeminen, yli 20v työura josta 16v päällikkötasolla ja viitisen vuotta johtoryhmötasolla. Jouduin perhesyistä muuttamaan uuteen kaupunkiin (autan vanhoja vanhempia) ja oletin että ilman muuta saan hyvällä CVllä ja koulutuksella (lakimies) töitä heti ja helposti.
En saa. Useasti en pääse haastatteluunkaan ja haastattelussa on ääneen pohdittu että ”alat olla jo kypsässä iässä, uskaltaakohan palkata”?
Olen terve, hyväkuntoinen, tupakoimaton, harrastan maastojuoksua.

Tätäkö se on nykypäivä? 45 jo ”liian vanha”?

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskele lähihoitajaksi niin työllistyt. Lähihoitajista on pulaa toisin kuin akateemikoista.

Ei saakeli tätä lähäriyden tuputusta. Älykäs pitkälle koulutettu ihminen lähäriksi on aina resurssien hukkausta. Tätä samaa ehdotettiin Nokian insinööreillekin aikanaan, osa heistä oli tohtoritasoisia.

Vielä paljon enemmän tuhlausta on älykäs pitkälle koulutettu ihminen pitkäaikaistyöttömänä. Niitä huippuluokan työpaikkoja ei riitä kaikille, vaan monet älykkäätkin joutuvat käytännössä valitsemaan joko perustason työn tai työttömyyden.

Vierailija
82/93 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskele lähihoitajaksi niin työllistyt. Lähihoitajista on pulaa toisin kuin akateemikoista.

Ei saakeli tätä lähäriyden tuputusta. Älykäs pitkälle koulutettu ihminen lähäriksi on aina resurssien hukkausta. Tätä samaa ehdotettiin Nokian insinööreillekin aikanaan, osa heistä oli tohtoritasoisia.

Vielä paljon enemmän tuhlausta on älykäs pitkälle koulutettu ihminen pitkäaikaistyöttömänä. Niitä huippuluokan työpaikkoja ei riitä kaikille, vaan monet älykkäätkin joutuvat käytännössä valitsemaan joko perustason työn tai työttömyyden.

Hyvä esimerkki tästä ovat tradenomit joille koulussa lupaillaan esimiestason töitä. Mutta käytännössä pääosa tradenomeista joutuu valitsemaan kaupankassan homman ja työttömyyden väliltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä täällä palstalla on johtoryhmätasoisia tyyppejä, jotka irtisanovat itsensä muuttaakseen toiseen kaupunkiin kuka mistäkin syystä. Kai tätä sitten tapahtuu usein, kun näitä tälle palstallekin eksyy tuon tuostakin (sarkasmia). 

Mutta vaikka stoori olisikin totta, niin kyllä, ikärasisimi alkaa juurikin siinä 45 ikävuoden tienoilla. Mutta toisaalta, rekrytoijat yleensä olettavat ihmiset hakevat sen tasoisisa töitä, joita ovat tehneet aikaisemminkin. Kuinkahan monta johtoryhmävakanssia (tms. johtajaa) on ollut auki tässä uudessa kaupungissa, johon olet muuttanut?

Olen hakenut alempitasoisiakin tehtäviä. Minun tyyppistä osaamista tarvitaan isoissa firmoissa joissa yritysostoja, splittejä, ym järjestelyitä. Ap

Niitä ei taida pikkupaikoissa juuri olla. Miten olisi kiinteistönvälitys? Pankissa ehkä mitään hommia yrityspuolella? Osta joku paikallinen yritys ja lähde kasvattamaan sitä?

Vierailija
84/93 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rekrytoin AINA parhaan kandidaatin. Ikä ei ole minulle minkäänlainen syrjimisen peruste.

Mutta ihmisen on hyvä pitää itsensä kunnossa. Jos näen hakijasta, ettei hän ole kunnossa niin se laskee pisteitä. Hän voi silti saada paikan, jos on pätevin.

Vierailija
85/93 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse rekrytoin AINA parhaan kandidaatin. Ikä ei ole minulle minkäänlainen syrjimisen peruste.

Mutta ihmisen on hyvä pitää itsensä kunnossa. Jos näen hakijasta, ettei hän ole kunnossa niin se laskee pisteitä. Hän voi silti saada paikan, jos on pätevin.

Kunnossa eli hoikka?

Vierailija
86/93 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 37v työtön ja alkaa mennä hermo työnhakuun 100hakemuksia laitettu kukaan ei ota töihin.

Viimeisin työpaikka johon hain selvisi että oltiin palkattu eun ulkopuolelta tullut henkilö.

Ulkomaalainenn työvoima kelpaa mutta ei suomalainen..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/93 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kommentoida, kun ei tiedä tarkemmin ap:n ammattia. 

Vierailija
88/93 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallinen sopiminen on voimassa.

www.tem.fi/paikallisen-sopimisen-lisaaminen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/93 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja pidensi keräysajan 12 kuukauteen.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Vierailija
90/93 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikkotehtaalle linjastolle kolmeen vuoroon, siellä ei entiset päällikkyydet paina mutta rahaa siitäkin maksetaan !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/93 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aloittaja muuttaa pienelle paikkakunnalle, niin ei se ole mikään itsestäänselvyys että työpaikka tipahtaa syliin. Tätä et selvitellyt ennen muuttoa? Miksi? 

Kerroin jo että muutto oli pakkorako. Enkö jalsa nyt mitään ”pakottiko muka joku aseen kanssa” tms viisastelua. Ap

Ei ollut pakko. Mikään laki ei velvoita huolehtimaan vanhemmistaan. Yleensä se on ollut yhteiskunnan vastuulla.

 

Sinä halusit auttaa, se on eri asia kuin pakko. Näissä on vissi ero.

 

Pakko ei ole kuin kuolla, ja siihenkin ajankohtaan voinee vaikuttaa monilla asioilla. 

Vierailija
92/93 |
08.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos aloittaja muuttaa pienelle paikkakunnalle, niin ei se ole mikään itsestäänselvyys että työpaikka tipahtaa syliin. Tätä et selvitellyt ennen muuttoa? Miksi? 

Kerroin jo että muutto oli pakkorako. Enkö jalsa nyt mitään ”pakottiko muka joku aseen kanssa” tms viisastelua. Ap

Höpö höpö 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/93 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskele lähihoitajaksi niin työllistyt. Lähihoitajista on pulaa toisin kuin akateemikoista.

Ei saakeli tätä lähäriyden tuputusta. Älykäs pitkälle koulutettu ihminen lähäriksi on aina resurssien hukkausta. Tätä samaa ehdotettiin Nokian insinööreillekin aikanaan, osa heistä oli tohtoritasoisia.

Vielä paljon enemmän tuhlausta on älykäs pitkälle koulutettu ihminen pitkäaikaistyöttömänä. Niitä huippuluokan työpaikkoja ei riitä kaikille, vaan monet älykkäätkin joutuvat käytännössä valitsemaan joko perustason työn tai työttömyyden.

Nykyään itsensä kalliilla korkeastikoulutetut (ja koulutukseensa vuosia panostaneet) henkilöt ovat selkeästi alisuorittavissa tehtävissä taistellen vähäisistä työpaikoista halvalla tekevien tuontityöntekijöiden kanssa. 

He ovat tyytyväisiä, että ovat kovan karsinnan läpi sinne suorittavaan matalapalkkatyöhön edes päässeet tienaamaan elantonsa (ja maksamaan mahdollisia opintolainoja, joista piti selvitä muutamassa vuodessa siinä hyväpalkkaisessa työssä mitä varten vuosia panostivat opintoihin).

Työttömyys on tällä hetkellä järkyttävissä lukemissa. Työpaikkoja on vähän. Se vaikuttaa yhteiskunnassa kaikkeen ja kaikkiin. 

Kotimaiset moniosaajat ovat tällä hetkellä siivoojia tai avustavissa töissä. Jos heillä on onnea ylipäänsä työllistyä tuhansien hakijoiden joukosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi