Kumpi parempi polkupyörässä: käsijarru vai jalkajarru
Uusi fillari hankinnassa. Muuten hyvä pyörä löytynyt, mutta siinä on pelkästään käsijarrut. Aiemmat pyörät ovat olleet jalkajarrullisia ja mietityttää, oppiiko käsijarruja käyttämään automaattisesti hätätilanteessa vai pitäisikö varmuuden vuoksi kuitenkin ottaa jalkajarrullinen. Ihan tasaisessa kaupunkimaastossa tarkoitus fillaroida.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsijarrua joutuu aika ajoin korjaileen,laittaa uudet jarrupalat,säätämään vaijeria yms. Siksi jalkajarrut.
Hydrauliset levyjarrut ovat kyllä aika huolettomat ja jarrutusteholtaan melkeinpä parhaat mitä löytyy.
joo ja kun joutuu korjaamaan niin se tulee kalliiksi kun liikkeeseen pyörän viet. Jolla on varaa niin hankkikoon sellasen sitten.
Miksi se pitäisi liikkeeseen viedä? Kai sinulla on kaksi kättä kun olet polkupyörää kerran hankkimassa?
luulet että kaikki osaa ne korjata? Kun ei ole välttämättä pyörää edes koskaan ollut. Käyhän se joka naiselta..🙄
Olen 35 vuotta huoltanut fillarejani mutta kertaakaan en ole penistä käyttänyt huoltotoimenpiteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsijarruissa on kaksi isoa ongelmaa. Kun säikähtää, ei ehdi ajatella vaan puristaa kunnolla. Pyörän perä nousee ilmaan ja kaadut. Kun on liukasta ja käytät etujarrua, eturatas lipsahtaa, solisluu poikki ja kulma auki.
Jos ei osaa ajaa polkupyörällä ei kannata ostaa sellaista.
Yritystä oli opetella. Olen omistanut 5 käsijarrullista ja ajanut niillä 90tkm, sen jälkeen 4 jalkajarrullista ja ajanut niillä 54tkm. Ikää nyt 67v. Pyöräkorjaamoakin pidin muutaman vuoden.
Joo, ja sitten heräsit ja päästit kissan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei aja kovaa, eli äkkijarrutuksia ei tiedossa, niin käsijarru on ihan hyvä.
Joo, siksi kilpapyörissä on aina jalkajarrut. Mistä hevonvitusta teitä älykääpiöitä oikein sikiää?
ei kun ihmisen vastaavasta.
En usko sanaakaan tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se etupyörä luistaa talvella ellei ole nastarenkaita ja hiekoitettu tie. Vaikka olisi käsijarru kunnossa. Jalkajarrut ilman muuta. Kun puhutaan n.200-300e pyöristä.
No ei kai kukaan niin tyhmä ole että ajaa talvella ilman nastarenkaita? Tai ainakin eturengasta.
Pelkällä jalkajarrulla, tai takapyörään vaikuttavalla käsijarrullakin jarrutusmatka muodostuu pitkäksi, koska takapää kevenee jarrutuksessa ja renkaalla ei ole pitoa joten se vaan luistaa lukossa pitkän matkaa. Pysähtymismatka minimoidaan etujarrulla, koska eturenkaalla on painoa ja pitoa, ja eturenkaalle on vain käsijarru. Jos käsijarrullinen pyörä on vieras, kannattaa tehdä paljon testijarrutuksia jolla saa tuntuman niihin, ja mahdollisessa äkkitilanteessa jarrujen käyttö tulee sitten luonnostaan.
Jalkajarrut ehdottomasti. Mulla ainakin tulee luonnostaan jalalla jarruttaminen, ja niin tulee sullakin, älä vaan semmosta osta missä ei oo jalkajarruja!!
Käy huonosti jos käsijarrullisen ostat.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei aja kovaa, eli äkkijarrutuksia ei tiedossa, niin käsijarru on ihan hyvä.
Ei tarvitse ajaa edes kovaa kun voi tulla yllättävä tilanne jossa pyörä on kertakaikkiaan saatava pysähtymään mahdollisimman äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan missään kalliimmassa pyörässä ei ole jalkajarrua.
Niistä puuttuu myös lokasuojat, tarakka ja ostoskori. Perseestä niskaan on koiranpaska rantu kun sateella ajavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsijarrua joutuu aika ajoin korjaileen,laittaa uudet jarrupalat,säätämään vaijeria yms. Siksi jalkajarrut.
Hydrauliset levyjarrut ovat kyllä aika huolettomat ja jarrutusteholtaan melkeinpä parhaat mitä löytyy.
joo ja kun joutuu korjaamaan niin se tulee kalliiksi kun liikkeeseen pyörän viet. Jolla on varaa niin hankkikoon sellasen sitten.
Miksi se pitäisi liikkeeseen viedä? Kai sinulla on kaksi kättä kun olet polkupyörää kerran hankkimassa?
luulet että kaikki osaa ne korjata? Kun ei ole välttämättä pyörää edes koskaan ollut. Käyhän se joka naiselta..🙄
Olen 35 vuotta huoltanut fillarejani mutta kertaakaan en ole penistä käyttänyt huoltotoimenpiteisiin.
joo ei sukupuolielimet ole tarkoitettukaan sellaiseen oli kumpi tahansa. Kumma kommentti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsijarrua joutuu aika ajoin korjaileen,laittaa uudet jarrupalat,säätämään vaijeria yms. Siksi jalkajarrut.
Hydrauliset levyjarrut ovat kyllä aika huolettomat ja jarrutusteholtaan melkeinpä parhaat mitä löytyy.
joo ja kun joutuu korjaamaan niin se tulee kalliiksi kun liikkeeseen pyörän viet. Jolla on varaa niin hankkikoon sellasen sitten.
Miksi se pitäisi liikkeeseen viedä? Kai sinulla on kaksi kättä kun olet polkupyörää kerran hankkimassa?
luulet että kaikki osaa ne korjata? Kun ei ole välttämättä pyörää edes koskaan ollut. Käyhän se joka naiselta..🙄
Olen 35 vuotta huoltanut fillarejani mutta kertaakaan en ole penistä käyttänyt huoltotoimenpiteisiin.
joo ei sukupuolielimet ole tarkoitettukaan sellaiseen oli kumpi tahansa. Kumma kommentti..
Niin minustakin, mutta näemmä tuo edellinen kirjoittaja luuli että penis on oleellinen pyörää huoltaessa kun epäili että ei se naiselta käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsijarruissa on kaksi isoa ongelmaa. Kun säikähtää, ei ehdi ajatella vaan puristaa kunnolla. Pyörän perä nousee ilmaan ja kaadut. Kun on liukasta ja käytät etujarrua, eturatas lipsahtaa, solisluu poikki ja kulma auki.
Jos ei osaa ajaa polkupyörällä ei kannata ostaa sellaista.
Miten voi oppia, jos ei ole pyörää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsijarruissa on kaksi isoa ongelmaa. Kun säikähtää, ei ehdi ajatella vaan puristaa kunnolla. Pyörän perä nousee ilmaan ja kaadut. Kun on liukasta ja käytät etujarrua, eturatas lipsahtaa, solisluu poikki ja kulma auki.
Jos ei osaa ajaa polkupyörällä ei kannata ostaa sellaista.
Yritystä oli opetella. Olen omistanut 5 käsijarrullista ja ajanut niillä 90tkm, sen jälkeen 4 jalkajarrullista ja ajanut niillä 54tkm. Ikää nyt 67v. Pyöräkorjaamoakin pidin muutaman vuoden.
Vaikea uskoa.
Ensiksi, etujarru on kiinni etuhaarukassa, jossa se ottaa kontaktia eturenkaan vanteeseen tai jarrulevyyn, ja reititetään vaijerilla tai hydrauliikkaletkulla ohjaustangon jarrukahvaan. Eturatas on kiinni kammissa ja keskiössä, jotka on laakeroitu runkoon. Etujarru ja eturatas eivät ole missään tekemisissä toistensa kanssa.
Toiseksi, liikenteessä tilannenopeus on liian suuri, jos tulee vastaan sellaisia hetkiä, että säikähtää ja panikoi. Myös taidonpuutetta sopii epäillä, jos eturenkaan liukuminen tai nostaminen johtaa kaatumiseen. Eihän katukiveyksistä tai muistakaan pienistä esteistä pääse yli nostamatta ensin eturengasta ja sitten takarengasta siirtämällä painoa eteen ja taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsijarruissa on kaksi isoa ongelmaa. Kun säikähtää, ei ehdi ajatella vaan puristaa kunnolla. Pyörän perä nousee ilmaan ja kaadut. Kun on liukasta ja käytät etujarrua, eturatas lipsahtaa, solisluu poikki ja kulma auki.
Jos ei osaa ajaa polkupyörällä ei kannata ostaa sellaista.
Yritystä oli opetella. Olen omistanut 5 käsijarrullista ja ajanut niillä 90tkm, sen jälkeen 4 jalkajarrullista ja ajanut niillä 54tkm. Ikää nyt 67v. Pyöräkorjaamoakin pidin muutaman vuoden.
Vaikea uskoa.
Ensiksi, etujarru on kiinni etuhaarukassa, jossa se ottaa kontaktia eturenkaan vanteeseen tai jarrulevyyn, ja reititetään vaijerilla tai hydrauliikkaletkulla ohjaustangon jarrukahvaan. Eturatas on kiinni kammissa ja keskiössä, jotka on laakeroitu runkoon. Etujarru ja eturatas eivät ole missään tekemisissä toistensa kanssa.
Toiseksi, liikenteessä tilannenopeus on liian suuri, jos tulee vastaan sellaisia hetkiä, että säikähtää ja panikoi. Myös taidonpuutetta sopii epäillä, jos eturenkaan liukuminen tai nostaminen johtaa kaatumiseen. Eihän katukiveyksistä tai muistakaan pienistä esteistä pääse yli nostamatta ensin eturengasta ja sitten takarengasta siirtämällä painoa eteen ja taakse.
Mikä on kammi? Kami? Ei kait se jarru kamissa saa olla, jos ajetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsijarruissa on kaksi isoa ongelmaa. Kun säikähtää, ei ehdi ajatella vaan puristaa kunnolla. Pyörän perä nousee ilmaan ja kaadut. Kun on liukasta ja käytät etujarrua, eturatas lipsahtaa, solisluu poikki ja kulma auki.
Jos ei osaa ajaa polkupyörällä ei kannata ostaa sellaista.
Yritystä oli opetella. Olen omistanut 5 käsijarrullista ja ajanut niillä 90tkm, sen jälkeen 4 jalkajarrullista ja ajanut niillä 54tkm. Ikää nyt 67v. Pyöräkorjaamoakin pidin muutaman vuoden.
Vaikea uskoa.
Ensiksi, etujarru on kiinni etuhaarukassa, jossa se ottaa kontaktia eturenkaan vanteeseen tai jarrulevyyn, ja reititetään vaijerilla tai hydrauliikkaletkulla ohjaustangon jarrukahvaan. Eturatas on kiinni kammissa ja keskiössä, jotka on laakeroitu runkoon. Etujarru ja eturatas eivät ole missään tekemisissä toistensa kanssa.
Toiseksi, liikenteessä tilannenopeus on liian suuri, jos tulee vastaan sellaisia hetkiä, että säikähtää ja panikoi. Myös taidonpuutetta sopii epäillä, jos eturenkaan liukuminen tai nostaminen johtaa kaatumiseen. Eihän katukiveyksistä tai muistakaan pienistä esteistä pääse yli nostamatta ensin eturengasta ja sitten takarengasta siirtämällä painoa eteen ja taakse.
Mikä on kammi? Kami? Ei kait se jarru kamissa saa olla, jos ajetaan.
Kampi yhdistää eturattaan ja polkimen.
Levyjarrut ovat parhaat, siis käsijarrut. Käsijarrujen omatoiminen huolto sujuu kotioloissa ja jopa ilman penistä, mutta jalkajarrun huolto on niin paljon hankalampaa, että joutuu viemään liikkeeseen. Ei jalkajarrukaan ole mikään huoltovapaa. Tehoton ja hidas verrattuna levyjarruihin.
Mä oon niin vanhakantainen, että jalkujarru ja korkeintaan 3 vaihdetta 😅. Hyvin pärjäisin ikivanhalla mummo-Tunturilla 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se etupyörä luistaa talvella ellei ole nastarenkaita ja hiekoitettu tie. Vaikka olisi käsijarru kunnossa. Jalkajarrut ilman muuta. Kun puhutaan n.200-300e pyöristä.
200-300 euron pyöristä ei edes puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kerran luisti ne käsijarru sateella. Onneksi oli jalkajarrukin.
70-lukua, kromivanne ja ruskea jarrupala. Ei minkäänlaista pitoa sateella, poudalla liiankin tehokkaat "länkijarrut"
Vierailija kirjoitti:
Jos talvellakin ajaa niin käsijarruilla ei tee mitään,luistavat vaan.
Mä ajan ympäri vuoden käsijarrullisella pyörällä. Kelissä kuin kelissä. En ikinä vaihtaisi takaisin jalkajarrulliseen, niin surkea on jalkajarrun teho.
Mulla kerran luisti ne käsijarru sateella. Onneksi oli jalkajarrukin.