Kumpi parempi polkupyörässä: käsijarru vai jalkajarru
Uusi fillari hankinnassa. Muuten hyvä pyörä löytynyt, mutta siinä on pelkästään käsijarrut. Aiemmat pyörät ovat olleet jalkajarrullisia ja mietityttää, oppiiko käsijarruja käyttämään automaattisesti hätätilanteessa vai pitäisikö varmuuden vuoksi kuitenkin ottaa jalkajarrullinen. Ihan tasaisessa kaupunkimaastossa tarkoitus fillaroida.
Kommentit (140)
Mulla on 9-vuotiaasta asti ollut vaan käsijarrullisia. Meinasin päätyä auton alle kun hain tyttären jalkajarrufillarin huollosta.
Jalkajarru on surkea eikä sellaista kannata ottaa. Lokkipyörissä niitä joskus näkee mutta ei voi suositella.
Jarrutusteho surkea ja nopeaa pysähdystä ei jalkajarrulla voi tehdä
Minun uudessa polkupyörässäni on molemmat jarrut.
Jotka ajaa oikeasti vannoo aina käsijarrujen puoleen.
Ja onhan ne nopeemmat käyttää,jos ymmärrätte hieman miten fillari toimii ja jalkajarru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsijarrua joutuu aika ajoin korjaileen,laittaa uudet jarrupalat,säätämään vaijeria yms. Siksi jalkajarrut.
Hydrauliset levyjarrut ovat kyllä aika huolettomat ja jarrutusteholtaan melkeinpä parhaat mitä löytyy.
joo ja kun joutuu korjaamaan niin se tulee kalliiksi kun liikkeeseen pyörän viet. Jolla on varaa niin hankkikoon sellasen sitten.
Miksi se pitäisi liikkeeseen viedä? Kai sinulla on kaksi kättä kun olet polkupyörää kerran hankkimassa?
luulet että kaikki osaa ne korjata? Kun ei ole välttämättä pyörää edes koskaan ollut. Käyhän se joka naiselta..🙄
Jos talvellakin ajaa niin käsijarruilla ei tee mitään,luistavat vaan.
Totut varmasti käsijarruun nopeastí.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla huonosti säädetyt jarrut tai jarrupalat ovat aivan lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joo,jos fillari jostai vuodelta 1800 eikä jarruja koskaan huollettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsijarruissa on kaksi isoa ongelmaa. Kun säikähtää, ei ehdi ajatella vaan puristaa kunnolla. Pyörän perä nousee ilmaan ja kaadut. Kun on liukasta ja käytät etujarrua, eturatas lipsahtaa, solisluu poikki ja kulma auki.
Jos ei osaa ajaa polkupyörällä ei kannata ostaa sellaista.
Yritystä oli opetella. Olen omistanut 5 käsijarrullista ja ajanut niillä 90tkm, sen jälkeen 4 jalkajarrullista ja ajanut niillä 54tkm. Ikää nyt 67v. Pyöräkorjaamoakin pidin muutaman vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei aja kovaa, eli äkkijarrutuksia ei tiedossa, niin käsijarru on ihan hyvä.
Joo, siksi kilpapyörissä on aina jalkajarrut. Mistä hevonvitusta teitä älykääpiöitä oikein sikiää?
ei kun ihmisen vastaavasta.
Semmoiselle ei-tekniselle ja ei- rikkaalle on jalkajarru kai helpoin. (Minä)
Rikkaille ja mekaanikoille taas eri homma. Mutta outoa silti vaatia että kaikkien pitäisi olla jompaakumpaa?
Voi hyssykät sentään. Mikä tässäkin aiheessa on sellaista, että pitää nimitellä ja riidellä? Onko purkamattomia aggressioita elämässä? Toiset tykkää jalkajarrusta, toiset käsijarrusta. Elämässä riittää oikeitakin erimielisyyden aiheita, toisten tykkäämiset, jotka eivät vaikuta omaan elämään millään lailla, ovat todella typerä aihe riitelyyn.
Käsijarrulliseen on helpompi tehdä jarruhuolto, säädöt ja uusia jarrupalat. Jalkajarrulliseen on tehtävä melkoisia purkutöitä päästäkseen käsiksi rumpujarruun.
Oma pyörä on vm. 2008 ja pari kesää sitten jouduin äkkitilanteeseen jossa jarrut joutui tositestiin, vältin osuman juuri ja juuri. Vain vähän aiemmin olin korjannut hajonneen etujarrupalojen kannakkeen, se jos olisi jäänyt laittamatta, kolari olisi ollut väistämätön. Molemmat, etu- ja takajarru tarvittiin tähän tiukille menneeseen tilanteeseen ettei osunut.
Jalkajarru ehdottomasti. Mutta käsijarru on hyvä olla myös. Suosin vaan sitä jalkajarrua.
eihän pyörällä tarvitse jarrua käyttää aina vika, syy on muiden ei nyky pyöräilijä edes tiedä "mikä on jarru"
Kyllä se etupyörä luistaa talvella ellei ole nastarenkaita ja hiekoitettu tie. Vaikka olisi käsijarru kunnossa. Jalkajarrut ilman muuta. Kun puhutaan n.200-300e pyöristä.
Jos joudut kysymään, vastaus on todennäköisesti jalkajarru.
Vierailija kirjoitti:
Käsijarruissa on kaksi isoa ongelmaa. Kun säikähtää, ei ehdi ajatella vaan puristaa kunnolla. Pyörän perä nousee ilmaan ja kaadut. Kun on liukasta ja käytät etujarrua, eturatas lipsahtaa, solisluu poikki ja kulma auki.
Höpö höpö. Niihin jarruihin tottuu ja tuollaisia ylilyöntejä ei pääse tapahtumaan.
Käsijarrut ehdottomasti. Jarrutusteho on paljon tehokkaampi ja varmempi kun ei riipu polkimien asennoista.
Jalkajarru on mulle hengenvaarallinen. En ostaisi koskaan fillaria missä jalkajarru. Vain ja ainoastaan käsijarrut.