Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?
Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?
Kommentit (1536)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnalla ei laihdu-ihmiset ei jääräpäisyydessään tajua, että joillakin se liikunta vaikuttaa enemmän kuin toisilla. Minulla esim. liikunta vaikuttaa todella paljon aineenvaihduntaan ja kiihdyttää sitä. Olen ollut lihavimmillanikin normaalipainoinen, yleensä hoikka/laiha.
Lihoin viime syksynä 6kg, kun sain ensin Koronan ja sitten kaksi muuta flunssaa enkä voinut kuukausiin liikkua kunnolla. Alkuvuodesta aloin olla taas siinä kunnossa, että pystyin aloittamaan liikunnan. Kappas tuo 6kg on lähtenyt jo pois.
Itse aloitukseen itse en ostaisi sähköpyörää, mutta jos se madaltaa kynnystä liikkua, on se hyvä ostos. Kaikki liikunta, laihdutti se tai ei, lisää ihmisen hyvinvointia. Kunhan se tehdään sopivalla rasitustasolla.
Et lihonut liikunnan puutteesta, vaan siitä, ettet korjannut syömisiäsi. Liikkuvan ja liikkumattoman syämiset on erilaiset.
Huoh, eikö tuo juuri todista sen miten paljon liikunnalla on väliä. Mutta jatkakaa vaan sen hokemista, että liikunta ei laihduta.
Ei, vaan se todistaa, että syömisillä on väliä. Liikunnan osuus on edelleen vähäinen laihtumisessa.
Niillä molemmilla on väliä!! Se miten paljon, painottuu eri ihmisillä eri tavalla.
Ja mihin pisteeseen asti on järkevää ns. korjata syömisiään, jos on hoikka ja syömiset pääosin terveellisiä ja järkeviä? Syön luontaisesti pätkäpaastoten, eli en syö koskaan päivällisen jälkeen mitään. Syön myös 80/20 tyylillä, jolloin suurimmaksi osaksi syön terveellisesti, mutta herkuttelen esim. joskus viikonloppuisin ja juhlissa.
Ei se 6kg ollut mikään maailman loppu ja tosiaan lähti hetkessä pois ihan LIIKUNNALLA.
Kertokaas mummelille, mikä sähkis kannattaa hankkia? Ajanut normipyörällä n v vuosittain. Pilaako hiekkateillä ajo pyörää? Miten jousitus? Ajanut n 10-20 km 4 pvä viikossa ( väh), jyrkimmät ylämäet ei onnistu. Entä hinta/laatusuhde? Haluaisin tehdä pitempiä reissuja. Kiitos asiallisista vastauksista 🍀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maantiepyörän ajoasento haastaa sun kroppaa ihan eri tavalla kuin perinteinen perusrunkomalli. Paskan ergonomian pyörällä on ihan sama onko siinä sähköavustus vai ei, ei tule koskaan olemaan kivaa pyöräillä.
Eti pyörä, jonka satulassa viihdyt, niin silloin tie kutsuu sua paljon houkuttelevammin. 25 km/tunti rajoitus avustukselle tarkoittaa sitä, ettei maantieajossa kovin paljoa ole käyttöä sähkölle hyvissä olosuhteissa, kun 25 ylittyy niin helposti. Kaupunkiajossa ja varsinkin haastavimmissa olosuhteissa on kivaa kun on avustus, ainakin mulle, joka olen lähinnä pyörällä liikkuva, koska oma energiataso vaihtelee ja aina ei halua hikeä pintaan. Matalan sykkeen ajo onnistuu ilman sähköäkin, mutta joo, vaihteet on käyttöä varten. Koskee myös sähköpyörää, jonka voimansiirto on tehty kestämään vääntöä.
Toivon, että löydät kivan pyörän ja kilometrejä laskuriin.
Toivottavasti et yritä tässä kehottaa tavista ostamaan maantiepyörän... sehän on sitten pelkästään sitä nopeaa huristelua varten, ja tosiaan ihan liian haastava pulskalle pyöräilyä harrastamattomalle tavikselle.
Helpompihan maantiepyörää on polkea kun on kevyt ja hyvät vaihteet. Pääsee yhtä hyvin maantieajoon kuin lapsi kyydissä uimarannallekin. Ohis
Minusta käyräsarvisen maatiepyörän ajoasento on tukala. En ole enää juurikaan keskivartalolihava mutta siitä huolimatta voimakas etunoja on minusta epämiellyttävä ja niska kipeytyy kun päätä täytyy pitää niin takakenoisessa asennos jos meinaa nähdä muutakin kuin etupyöränsä. Tiedn toki että kilpailijat käyttävät tuota asentoa aivan poikkeuksetta, mutta kuntoilijan tarpeet ja valinnat eivät aina ole kaikkein tehokkaimpia.
Maantiepyöräilyssä tulee olla keskivartalon ja yläkropan lihakset kunnossa jotta ajoasento pysyy hyvänä. Eli vaatii tai on hyvä tehdä myös yläkropan ja keskivartalon treeniä jos ajaa paljon. Maantiepyöräilyssä kyllä kaloreita palaa kun lenkit on pitkiä (useita kymmeniä -satoja kilsoja) ja vauhti kova.
Tällä palstalla useimmat tuntuvat olevan aika mukavuudenhaluisia ja fyysinen rasitus on kuin jokin muukalaisten kielen tuntematon käsite. Eipä ihme että lihavuudesta on tullut ongelma.
Lihavuudesta tullut ongelma, koska kaikki eivät pidä siitä ajoasennosta? Pitäisikö minun nyt syyttää lihavuudesta fyssaria, joka ohjeisti ajoasenmon pystyynpäin, kun niskahartian seutu ei kestänyt käsien päällä makaamista?
Noi ylimieliset heitot tällaisessa keskustelussa eivät edistä kenenkään kuntoilua tai laihtumista. Mutta nauti toki omasta erinomaisuudestasi.
Jos noi on tavoitteet ni ei oo järkee. Tosin vanhemmiten voi vähän helpotusta olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sähköavustepyörästä loppuu sähkö kesken matkan, muuttuuko se tavallista polkupyörää raskaammaksi polkea? Jos siellä on joku sähkömoottorikin vielä vastuksina...
Kyllähän se ilman avustusta aika raskas on polkea. Moottori sinänsä ei vastusta kai merkittävästi lisää, mutta pyörä kokonaisuutena on melko lailla painavampi kuin tavallinen polkupyörä.
En ole huomannut mitään eroa sähköpyörällä ilman sähköä ja tavallisella pyörällä ajamisen välillä polkemiseen raskaudessa. Itsellä sähköpyörä painaa 22 kg, ja tavallinen vajaa 20(tarkka paino ei tiedossa).
Oiskohan noissa eroja mallikohtaisesti? Anopin kymmenenvuotta vanha sähköpyörä on raskas talutettaessa. Ja siinä ei sähköt aina pysy ylämäissä, joten joutuu silloin taluttaa. Ja uupuu, kun kyydissä on vielä ruokakassi ym. Eli ei toimi just siinä, mihin olis tarkoitettu. Helpompi ajaa ja taluttaa normipyörää.
Ihan omakohtainen kokemus sähköpyörästä. Olen aina ollut pulska ja normaalilla pyörällä mäkisessä maastossa ajelu on ollut aika raskasta. Ostin sähköpyörän. Ajan sillä kuntoilullisesti eli käytän sähköavustusta kun tarvitsen sitä. Nyt voi vetää vaikka 30km lenkin kevyesti että on jalat ihan hapoilla ja menisi kolme päivää toipuessa. Viime kesän lopulla kun pyörän ostin tuli kevyesti 500km mittariin ja painokin tippui huomaamatta muutamia kiloja. Ehdottomasti kannatettava ostos jos on painoa lähtökohtaisesti niin paljon, että normaali pyöräily on turhan rasittavaa kuntoilumielessä. Kyllähän pyörällä toki tasaisella ajaa, mutta kun itsekin asun mäkisessä paikassa niin kyllä tuommoisiin 5% ylämäkiin ajaminen on rasittavaa ilman sitä sähköä ja vetää herkästi jalat hapoille.
Minä juoksen maratoneja ja silti sähköpyöräilen työmatkat. Ihan hyvää palauttavaa treeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sähköavustepyörästä loppuu sähkö kesken matkan, muuttuuko se tavallista polkupyörää raskaammaksi polkea? Jos siellä on joku sähkömoottorikin vielä vastuksina...
Kyllähän se ilman avustusta aika raskas on polkea. Moottori sinänsä ei vastusta kai merkittävästi lisää, mutta pyörä kokonaisuutena on melko lailla painavampi kuin tavallinen polkupyörä.
En ole huomannut mitään eroa sähköpyörällä ilman sähköä ja tavallisella pyörällä ajamisen välillä polkemiseen raskaudessa. Itsellä sähköpyörä painaa 22 kg, ja tavallinen vajaa 20(tarkka paino ei tiedossa).
Oiskohan noissa eroja mallikohtaisesti? Anopin kymmenenvuotta vanha sähköpyörä on raskas talutettaessa. Ja siinä ei sähköt aina pysy ylämäissä, joten joutuu silloin taluttaa. Ja uupuu, kun kyydissä on vielä ruokakassi ym. Eli ei toimi just siinä, mihin olis tarkoitettu. Helpompi ajaa ja taluttaa normipyörää.
Kuulostaa lyijyakulliselta halpispyörältä, jossa on teräsrunko. Äidillä oli tuollainen tarjoushinnaltaan 300€ pyörä, painoi lähes 40 kg.
Ostin sähköpyörän neljä vuotta sitten, tässä kokemuksia. Pyörä on XXX:stä ostettu ns. mummopyörä kunnon tarakalla ja lokasuojilla, koska kuljetan sillä myös retkivarusteita ja kaukoputken jalustaa. Tuohon aikaan hyviäkin pyöriä sai halvalla tarjouksesta, joten maksoin siitä vaintonnin, alennusta taisi olla 40%.
Eräs tärkeimmistä ominaisuuksista sähköpyörässä on kunnon akku ja se kuinka pitkän matkan voi ajaa yhdellä latauksella. Sellaista markettipyörää ei kannata ostaa, jos akun luvataan kestävän vaikkapa alle 50 km. Omalla pyörällä on tullut suotuisissa oloissa poljettua 90 km. Ajan myötä akku huononee, mutta edelleenkin hyvällä "hoidolla" pääsen 75 km retkille.
Sähköpyöräni on oikeastaan parhaimmillaan talvella, kun tavallisella pyörällä ajo on raskasta.Ajan siis aina sähkiksellä ja vuoden alusta on kertynyt kilsoja 1200.
Terveysmielessä aivan mahtava menopeli, koska aineenvaihdunta vilkastuu päivittäisellä hyötyliikunnalla. Olen lähes samanpainoinen kuin parikymppisenä, normaalipainoinen. Sähköpyörä on tuonut elämääni paljon hyvää, koska en oikeastaan tykkää sellaisesta "urheilu-urheilusta" hampaat irvessä tai velvollisuudesta. Nyt saan liikunnan sivutuotteena, kun en astu autoon ellei ole ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnalla ei laihdu-ihmiset ei jääräpäisyydessään tajua, että joillakin se liikunta vaikuttaa enemmän kuin toisilla. Minulla esim. liikunta vaikuttaa todella paljon aineenvaihduntaan ja kiihdyttää sitä. Olen ollut lihavimmillanikin normaalipainoinen, yleensä hoikka/laiha.
Lihoin viime syksynä 6kg, kun sain ensin Koronan ja sitten kaksi muuta flunssaa enkä voinut kuukausiin liikkua kunnolla. Alkuvuodesta aloin olla taas siinä kunnossa, että pystyin aloittamaan liikunnan. Kappas tuo 6kg on lähtenyt jo pois.
Itse aloitukseen itse en ostaisi sähköpyörää, mutta jos se madaltaa kynnystä liikkua, on se hyvä ostos. Kaikki liikunta, laihdutti se tai ei, lisää ihmisen hyvinvointia. Kunhan se tehdään sopivalla rasitustasolla.
Sepä siinä. Sopiva rasitustaso. Minulla ainakin on sähköpyörä aina pidemmillä matkoilla. Jaksaa ja viitsii paljon pidempään polkea, kun ei mene voimat. En käytä tasaisella avustinta ollenkaan, ainoastaan ylämäessä. Suurin osa lenkistä tulee poljettua siis täysin omalla lihasvoimalla. Vähän voi mennä maitohapoille jalat, muttei sillä tavalla, että ei jaksa enää polkea.
Ylisuorittajat harvemmin näyttävät ymmärtävän että se ylisuorittaminen ei ole sama kuin kaikilta vaadittava perustaso. Aiheuttaako ylisuorittaminen siis aivokatoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnalla ei laihdu-ihmiset ei jääräpäisyydessään tajua, että joillakin se liikunta vaikuttaa enemmän kuin toisilla. Minulla esim. liikunta vaikuttaa todella paljon aineenvaihduntaan ja kiihdyttää sitä. Olen ollut lihavimmillanikin normaalipainoinen, yleensä hoikka/laiha.
Lihoin viime syksynä 6kg, kun sain ensin Koronan ja sitten kaksi muuta flunssaa enkä voinut kuukausiin liikkua kunnolla. Alkuvuodesta aloin olla taas siinä kunnossa, että pystyin aloittamaan liikunnan. Kappas tuo 6kg on lähtenyt jo pois.
Itse aloitukseen itse en ostaisi sähköpyörää, mutta jos se madaltaa kynnystä liikkua, on se hyvä ostos. Kaikki liikunta, laihdutti se tai ei, lisää ihmisen hyvinvointia. Kunhan se tehdään sopivalla rasitustasolla.
Et lihonut liikunnan puutteesta, vaan siitä, ettet korjannut syömisiäsi. Liikkuvan ja liikkumattoman syämiset on erilaiset.
T: Kaloripuristi
Kaupungilla,sohjossa yms, ihan loistava menopeli.
Ei tarvi miettiä onko määränpäähän 1-5 kilsaa, koska sillä ei oo väliä,taikka vastatuulella.
Oma uusi sähköavusteinen pyöräni on kevyt polkea ilman avustintakin. Yleensä poljenkin ison osan matkasta ilman sähköä.
Edellinen painoi kuin synti ja oli leveärenkainen. Sillä en jaksanut polkea ilman avustinta juuri yhtään. Lisäksi sillä pääsi reilun 20 km yhdellä latauksella, eli ei sillä koko päivän reissuja tehty.
Täytyy kyllä tunnustaa, että hintaeroa noilla kahdella oli reilut 2000 €, vaikka uudemman ostin alennuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sähköavustepyörästä loppuu sähkö kesken matkan, muuttuuko se tavallista polkupyörää raskaammaksi polkea? Jos siellä on joku sähkömoottorikin vielä vastuksina...
Kyllähän se ilman avustusta aika raskas on polkea. Moottori sinänsä ei vastusta kai merkittävästi lisää, mutta pyörä kokonaisuutena on melko lailla painavampi kuin tavallinen polkupyörä.
En ole huomannut mitään eroa sähköpyörällä ilman sähköä ja tavallisella pyörällä ajamisen välillä polkemiseen raskaudessa. Itsellä sähköpyörä painaa 22 kg, ja tavallinen vajaa 20(tarkka paino ei tiedossa).
Oiskohan noissa eroja mallikohtaisesti? Anopin kymmenenvuotta vanha sähköpyörä on raskas talutettaessa. Ja siinä ei sähköt aina pysy ylämäissä, joten joutuu silloin taluttaa. Ja uupuu, kun kyydissä on vielä ruokakassi ym. Eli ei toimi just siinä, mihin olis tarkoitettu. Helpompi ajaa ja taluttaa normipyörää.
Kuulostaa lyijyakulliselta halpispyörältä, jossa on teräsrunko. Äidillä oli tuollainen tarjoushinnaltaan 300€ pyörä, painoi lähes 40 kg.
Joo voi olla siis mallista kiinni. Tuo anopin pyörä oli sen reilu tonnin silloin reilu kymmenen vuotta sitten. Eli ehkä olis pitänyt maksaa enemmän. Tai sit silloin ei ollut vielä vaihtoehtoja niin paljoa. Tämä ominaisuus siis hyvä tiedostaa, jos nyt pyörän aikoo ostaa. Kuten myös ton akun keston.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle saat polkea jos meinaat pyöräilyllä laihtua. Ei se kuluta kaloreita kävelyä enempää.
Juuri näin. Nämä aiheen alapeukuttajasankarit voisivat tulla kertomaan sankaritarinoitaan liikunnalla laihtumisestaan.
Alapeukuttaja on yleensä ja lähes aina tietämätön dorka joka vastaa ikäviin asioihin tunteella, ei järjellä.
Lihakset töihin niin kunto kasvaa. Tavallisella pyörällä lenkki on lyhyempi kuin sähköpyörällä, jotta saa sama vaikutuksen.
Itse ostin sähköpyörän polvien nivelrikon vuoksi. En aja nyt lumella mutta heti kun pyörätiet sulaa.
Tasaisella maalla kun polvet on hyvänä pudotan kevennyksen pienimmälle jotta saan lihaksille työtä, mäissä suurennan kevennystä koska juuri mäkien vinttaaminen koskee polviin.
Mun polville on paras sellainen citypyörä malli ja korkealla istuin. Paras ostos ikinä, mulla on kuitenkin työmatkaa 10,5km jonka ihan mielelläni ajan pyörällä sitten sulalla.
Ei läskin, vaan sokerin syöntiä vähentämällä.