Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?
Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?
Kommentit (1536)
Sähköpyörä ois kiva niin kauan kuin sitä ei pöllitä, mutta se kyllä pöllitään, koska ovat melkeen auton hintaisia, ja voi vaan kantaa auton perälle. Ainut "pelote" varkaalle on tietynlaiset telineet, mihin saat kytkettyä pyörän, jokaisesta eturenkaasta, takarenkaasta ja rungosta parhaimmilla lukkoilla. Vakuutusyhtiöltä voi hakea korvauksia joo omavastuulla, ikävintä on kun pöllitään osia, ja sit saa etsiä ne osien mallit, ja luetella niitä vakuutusyhtiölle, tämän jälkeen asentaa itse ne.
On järkeä jos haluaa pyöräillä vaikka kauemmas ja koko päivän eikä ihan jaksaisi muuten. Esim ikä, vammat jne vaikuttavat valintoihin. Saa sillä sähköpyörälläkin polkea.
Jos haluat kuntoilla (nostaa hapenottokykyäsi, paeta lapsia ja vaimoa/miestä, nauttia pitkistä lenkeistä hikoillen ja puuskuttaen jalat hapoilla), ostat maantiepyörän. Jos haluat liikkua paikasta A paikkaan B, esim kotoa töihin yleensä hikoilematta, ostat sähköpyörän. Näin isossa kuvassa. Poikkeuksia on.
Kun katsoo katukuvaa, niin ei sähköllä liikkuvat laitteet ainakaan väkeä laihduta, päinvastoin. Säälittää lapset, jotka huristelevat erinäisillä laitteilla itse liikkumisen asemesta.
Ostin viime keväänä sähköpolkupyörän ja täytyy sanoa, että en ole koskaan pyöräillyt niin paljon kuin kesällä ja syksyllä. (Nuorena sentään kuljin 16 km koulumatkan pyörällä ja kiersin Pirkanpyöräilyn reitin.) En hankkinut pyörää laihtuakseni, mutta kunto kyllä koheni, kun olin niin paljon liikkeessä. Olen arka talvipyöräilijä, joten odotan kunnon pyöräilykelejä, että pääsen taas käyttämään pyörääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle saat polkea jos meinaat pyöräilyllä laihtua. Ei se kuluta kaloreita kävelyä enempää.
Näin sanoo läskit jotka menee joka paikkaa autolla ja käytää hissiä ja pyytää aina toisia tuomaan jotain, ettei tarvitse tuolilta tai sohvalta itse nousta ja sitten vielä ihmettelevät läskiyttään.
No ei se pyöräily pelkästään ketään laihduta. Eikä se, että itse nousee pullansa hakeman. Oon aina ollut kova pyöräilee, ihan perus kymppivaihteisella. Siis viistoistvuotiaasta alkaen. Ja lenkit kestään 2-5 h. Silti oon ain ollut myös ylipainoinen. Kunto on kova ja kestävyys, mut painoa myös ihan liikaa. Laihduin vasta, kun muutin ruokavaliota. Tuorekasvis/kasvisruoka painotteiseksi, turhat hiilarit alas jne. Hävisi kaikki makean himot ja muunkin turhan. Keho tiesi mitä kaipasi ja energiat olivat huipussaan. Silti en laihtunut normaalipainoiseksi. Kunto kyl hyvä.
Mielestäni kanssanttais keskittyä siihen kuntoon ja hyvään oloon. Laihtuu tai ei.
Aloituksessa puhuttiin sähköavusteisesta maantiepyörästä. Sähköavusteisia MAANTIEPYÖRIÄ ei kovin paljon edes ole markkinoilla, koska avustus loppuu lain mukaan 25 km/h:ssa ja pääasiassa maantiepyörillä ajetaan lenkillä kovempaa keskinopeutta jolloin avustus on aivan turha. Sähköavusteinen maastopyörä sitten on vähän eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunnalla ei laihdu-ihmiset ei jääräpäisyydessään tajua, että joillakin se liikunta vaikuttaa enemmän kuin toisilla. Minulla esim. liikunta vaikuttaa todella paljon aineenvaihduntaan ja kiihdyttää sitä. Olen ollut lihavimmillanikin normaalipainoinen, yleensä hoikka/laiha.
Lihoin viime syksynä 6kg, kun sain ensin Koronan ja sitten kaksi muuta flunssaa enkä voinut kuukausiin liikkua kunnolla. Alkuvuodesta aloin olla taas siinä kunnossa, että pystyin aloittamaan liikunnan. Kappas tuo 6kg on lähtenyt jo pois.
Itse aloitukseen itse en ostaisi sähköpyörää, mutta jos se madaltaa kynnystä liikkua, on se hyvä ostos. Kaikki liikunta, laihdutti se tai ei, lisää ihmisen hyvinvointia. Kunhan se tehdään sopivalla rasitustasolla.
Et lihonut liikunnan puutteesta, vaan siitä, ettet korjannut syömisiäsi. Liikkuvan ja liikkumattoman syämiset on erilaiset.
Huoh, eikö tuo juuri todista sen miten paljon liikunnalla on väliä. Mutta jatkakaa vaan sen hokemista, että liikunta ei laihduta.
Ei, vaan se todistaa, että syömisillä on väliä. Liikunnan osuus on edelleen vähäinen laihtumisessa.
On siinä se, että koska pyöräily ei rasita tukielimistöä juurikaan niin sitä voi harrastaa suuria määriä. Kilpapyöräilyn harrastajat treenaavat kotimaassakin noin 15-30 tuntia viikossa. Ei kukaan pysty juoksemaan sellaisia tuntimääriä ilman, että jalat hajoavat. Ja kun treenaa tarpeeksi niin ei yksinkertaisesti pysty syömään niin paljon, että lihoisi.
Ei oo
- Mikä on maailman homoin nimi?
- P ut1n 😄
Eikä avustajaa ole pakko käyttää. Itse ainakin pyöräilen paljon ilman sitä, vastatuulessa ja ylämäissä laitan avustajan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maantiepyörän ajoasento haastaa sun kroppaa ihan eri tavalla kuin perinteinen perusrunkomalli. Paskan ergonomian pyörällä on ihan sama onko siinä sähköavustus vai ei, ei tule koskaan olemaan kivaa pyöräillä.
Eti pyörä, jonka satulassa viihdyt, niin silloin tie kutsuu sua paljon houkuttelevammin. 25 km/tunti rajoitus avustukselle tarkoittaa sitä, ettei maantieajossa kovin paljoa ole käyttöä sähkölle hyvissä olosuhteissa, kun 25 ylittyy niin helposti. Kaupunkiajossa ja varsinkin haastavimmissa olosuhteissa on kivaa kun on avustus, ainakin mulle, joka olen lähinnä pyörällä liikkuva, koska oma energiataso vaihtelee ja aina ei halua hikeä pintaan. Matalan sykkeen ajo onnistuu ilman sähköäkin, mutta joo, vaihteet on käyttöä varten. Koskee myös sähköpyörää, jonka voimansiirto on tehty kestämään vääntöä.
Toivon, että löydät kivan pyörän ja kilometrejä laskuriin.
Toivottavasti et yritä tässä kehottaa tavista ostamaan maantiepyörän... sehän on sitten pelkästään sitä nopeaa huristelua varten, ja tosiaan ihan liian haastava pulskalle pyöräilyä harrastamattomalle tavikselle.
Helpompihan maantiepyörää on polkea kun on kevyt ja hyvät vaihteet. Pääsee yhtä hyvin maantieajoon kuin lapsi kyydissä uimarannallekin. Ohis
Minusta käyräsarvisen maatiepyörän ajoasento on tukala. En ole enää juurikaan keskivartalolihava mutta siitä huolimatta voimakas etunoja on minusta epämiellyttävä ja niska kipeytyy kun päätä täytyy pitää niin takakenoisessa asennos jos meinaa nähdä muutakin kuin etupyöränsä. Tiedn toki että kilpailijat käyttävät tuota asentoa aivan poikkeuksetta, mutta kuntoilijan tarpeet ja valinnat eivät aina ole kaikkein tehokkaimpia.
Maantiepyöräilyssä tulee olla keskivartalon ja yläkropan lihakset kunnossa jotta ajoasento pysyy hyvänä. Eli vaatii tai on hyvä tehdä myös yläkropan ja keskivartalon treeniä jos ajaa paljon. Maantiepyöräilyssä kyllä kaloreita palaa kun lenkit on pitkiä (useita kymmeniä -satoja kilsoja) ja vauhti kova.
Tällä palstalla useimmat tuntuvat olevan aika mukavuudenhaluisia ja fyysinen rasitus on kuin jokin muukalaisten kielen tuntematon käsite. Eipä ihme että lihavuudesta on tullut ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos sähköpyörä maksaa saman verran kuin auto niin ei. ei siinä ole järkeä.
Mitäs muita kuluja siitä autosta onkaan mitä ei sähköpyörässä ole muuta kun verot, vakuutukset, katsastukset, polttoaine (siis auton kuluttama diesel/bensa - sähköpyörän kuluttama kW määrä kilometriä kohden (hinnat siis vaikka huoltoasemilta ja kotisähkön hinnasta ja niiden kulutus/km)?
sähköpyörään tarvitaan myös vakuutus. lisäksi kunnon lukot pitää ostaa erikseen ja uudet renkaat ei ole ilmaisia myöskään. kaiken kirsikkana kakun päälle on että pyöräily kelejä ei ole montaa viikkoa suomen oloissa. jos 2000€ pitäisi sijoittaa niin ennemmin autoon jolla voi käydä jopa kaupassa helmikuussa.
Koko keskustelun ajan miettinyt reilun 5000 euron sähköpyörää. Tuo kaks tonnia menee ihan perus fillariin helposti 😅
Pyörällä liikutaan autoa edullisemmin paikasta toiseen. Siksi nopea sähköpyörä on kätevä. Painoa voi pudottaa läskin mussuttamista vähentämällä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sähköavustepyörästä loppuu sähkö kesken matkan, muuttuuko se tavallista polkupyörää raskaammaksi polkea? Jos siellä on joku sähkömoottorikin vielä vastuksina...
Kyllähän se ilman avustusta aika raskas on polkea. Moottori sinänsä ei vastusta kai merkittävästi lisää, mutta pyörä kokonaisuutena on melko lailla painavampi kuin tavallinen polkupyörä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sähköavustepyörästä loppuu sähkö kesken matkan, muuttuuko se tavallista polkupyörää raskaammaksi polkea? Jos siellä on joku sähkömoottorikin vielä vastuksina...
Kyllähän se ilman avustusta aika raskas on polkea. Moottori sinänsä ei vastusta kai merkittävästi lisää, mutta pyörä kokonaisuutena on melko lailla painavampi kuin tavallinen polkupyörä.
No näinhän se on, mutta itseasiassa pyörän paino (jos nyt siis puhutaan muutamista kiloista/10kg:sta) ei ole kovinkaan merkittävä tekijä, kuinka raskaaksi arvioi polkemisen. Onhan se vähän raskaampaa, mutta ... ei sillä ole niin väliä käytännössä. Kunhan rengaspaineet ovat oikeat, asento oikea jne. Ylämäkeen kisavauhdilla alpeilla on ihan eri juttu ja siinä tulee merkittäviksi seikaksi jo kymmenet grammat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinhän se on, mutta itseasiassa pyörän paino (jos nyt siis puhutaan muutamista lisäkiloista/+10kg:sta) ei ole kovinkaan merkittävä tekijä, kuinka raskaaksi arvioi polkemisen. Onhan se vähän raskaampaa, mutta ... ei sillä ole niin väliä käytännössä. Kunhan rengaspaineet ovat oikeat, asento oikea jne. Ylämäkeen kisavauhdilla alpeilla on ihan eri juttu ja siinä tulee merkittäviksi seikaksi jo kymmenet grammat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut mitään eroa sähköpyörällä ilman sähköä ja tavallisella pyörällä ajamisen välillä polkemiseen raskaudessa. Itsellä sähköpyörä painaa 22 kg, ja tavallinen vajaa 20(tarkka paino ei tiedossa).
Ei sähköpyörällä poljeta vaan ollaan polkevinaan.
Itsellä molemmat ja viimeiset vuodet nyt ajannut pelkästään sähköpyörällä. Ehdottomasti kannattaa hankkia sähköpyörä jos maantiepyörä pohdituttaa. Madaltaa paljon kynnystä lähteä lenkille eikä hommasta mene maku heti ensimmäiseen ylämäkeen. Kuntoa nostaa kyllä sähköpyöräkin ei se ilmaiseksi kulje. Mikäli maantiellä ajo kiinnostaa enemmän kuin metsässä/maastossa rynniminen niin pyöräksi Helkama e-hybrid 9, lady tai mies versio riippuen kumpaa binääriä edustat. Kolmen tonnin pyörähän se on mutta kannattava sijoitus, saman verran sitä saa varata kunnolliseen maantiepyöräänkin. Tuo kulkee kevyesti ja pystyy ylittämään itse polkemalla helposti tuon 25km/h avustuksen kun jerkkua tulee reisiin enempi. Tuolla ajelee niitä pidempiäkin lenkkejä ihan ilokseen itse samanlaisella polkenut 80km lenkkejäkin.
Maantiepyörän kanssa pitää treenata paljon että kunto nousee ja sitten kun on tikissä niin mielellään pitää olla samanhenkinen porukka jonka kanssa sitten ajelee niitä 120km+ lenkkejä viikonloppuisin. Se on ihan oma rotunsa ja hienoa hommaa joka vie mukanaan ja parasta on jos löytää jonkun sopivan porukan tai seuran jonka mukana voi mennä kimppalenkeille. Sähköpyörän kanssa homma on sitten rennompaa mutta lenkkiseuraa ei välttämättä ihan niin helposti löydy, mutta ei tarvitse vetää spandex trikoitakaan vaan voin rennosti mennä tuulipuvussa.
Ei, vaan se todistaa, että syömisillä on väliä. Liikunnan osuus on edelleen vähäinen laihtumisessa.