Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?
Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?
Kommentit (1536)
Vierailija kirjoitti:
Mummo ja Haibike kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en osta sähköpyörää. Kyllä peruspolkupyörä on paras, saa liikuntaa. Kaikki liikunta on hyväksi, vaikka vähäinenkin. Itse tykkään tehdä pyörälenkkejä, aina ei huvita lähteä kävelemään/hölkkäämään, pyöräily on hauskaa, mukavaa vaihtelua ja pyörällä pääsee suht nopeasti paikasta toiseen. Pyöräily tekee hyvää jaloille! En omista autoa ja menen kaikkialle pyörällä.
Kas kumma,minä saan liikuntaa ihan siinä määrin sähköpyörällä että pulssi nousee. Polkaisee jonnekin päälle 30-35 nopeuteen, niin johan pulssi nousee
Jossain susirajan takana joo mutta täällä sivistyksen parissa on jatkuvasti teiden ylityksiä, liikennevaloja ja kapeat tiet täynnä lapsia ja koiria naruineen, joten ei voi tuollaisista nopeuksista haaveillakaan.
Monissa kaupungeissa on erittäin hyvät pyörätiet, joiden ansiosta ei tarvitse käyttää paikallisbusseja eikä tarvitse pujotella autojen keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle saat polkea jos meinaat pyöräilyllä laihtua. Ei se kuluta kaloreita kävelyä enempää.
Juuri näin. Nämä aiheen alapeukuttajasankarit voisivat tulla kertomaan sankaritarinoitaan liikunnalla laihtumisestaan.
Töihin vaihteettomalla mummon pyörällä ympäri vuoden, liikun myös kävellen, en käytä hissiä, teen useimmat perusasiat itse, kuten autonrenkaiden vaihdot sun muut, kun sellaisenkin kuitenkin omistan.
Joku sanoi, että vartalo on kuin 25v uimarilla, vaikka vuosia on jo yli 50.
Sähköpyörä on aivan ehdoton. Keveys korvaantuu pidemmillä lenkeillä ja sillä on todella mielekästä esimerkiksi käydä ajamassa uusia teitä. Kannattaa katsoa sykemittareista/urheilukellosta totuus. Itselle esimerkisi tuli peruspyörälläkin yllätyksenä että hitaasti ajettu työmatka kulutti ihan saman määrän kaloreita kuin hikipäässä ajettu. Mutta rauhallisen ajon syke poltti rasvaa maksimaalisesti. Ihan fysiikkaahan tuo on, mutta kuitenkin.
Ainoa vika on huumeveijarit, joita nämä kiinnostaa aivan liikaa. Jo kaupassa käynti jännittää ja työmatkoille en tätä voi ottaa säilytysongelman vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Työmatka 17km ja menee joutuisasti sähköpyörällä. Ja kunnon hiki tulee, jos polkee lujaa (avustus vain tiettyyn vauhtiin saakka). Tätä tosin itse välttelen, koska lähden kotoa sen verta naftisti ettei joutaisi töissä käydä suihkussa.
Sähköpyörä helpottaa kyllä tuota työmatkaa, pääsee joutuisasti ilman että joutuu vastatuulellakaan raivopäänä polkemaan ja tulee arkiliikuntaa samalla.
Minä hommasin sähköpyörä, koska työmatkani ylämäet söi työmatkapyöräilyn innon. Työmatka 23 km ja niiden ylämäkien pyöräily söi motivaatiota.
Sähköpyörällä pyöräilyn toukokuusta syyskuuhun pyörällä. Tavallisella en olisi sitä enää jaksanut
Minulla paino lähti laskuun lopettamalla suklaan, sipsien, karkkien, leivonnaisten, jäätelön, jne. syömisen. Ei tarvinnut lisätä liikuntaa tai muuten muuttaa ruokavaliota. Tiedän toki, että kakku pitäisi syödä ja jättää syömättä samanaikaisesti, mutta kvanttifysiikan ilmiöt ovat nykyihmiselle vielä utopistisia.
Isäni on huomattavan ylipainoinen, ja hänellä on diabetes. Hän hommasi sähköpyörän, ja nykyisin ajelee sillä lumisia talvikuukausia lukuun ottamatta lähes kaikki asiointi- ja kyläilymatkat (hänen kotoaan on kuntakeskukseen noin 20 km/suunta), sekä tekee muuten vain pyöräretkiä, joiden pituus saattaa olla 30 km päivässä. Hän käyttää moottoria raskaisiin nousuihin, mutta muuten polkee ilman sitä. Hänen aktiivisuutensa on lisääntynyt, ja painokin on pudonnut. Ja sitten on tietenkin pyöräilyn vaikutukset henkiselle hyvinvoinnille.
Mielestäni on tällaisessa tapauksessa on ihan turha laskea kuinka paljon tehokkaampaa perinteisellä pyörällä ajaminen olisi, tai miettiä kaloreita, jos sähköpyörä saa aktivoitua muutoin liikuntaa harrastamattoman ihmisen, ja tuotua hänelle paljon hyvinvointia ja hyviä elinvuosia lisää.
Mulle pyöräily on liikkumismuoto paikasta toiseen. Saan siitä samalla liikuntaa ja rahan säästöä. Olen normaalipainoinen (ja tähän sisältyy vinkki).
Sähköpyörä on ehdottomasti parempi kuin ei pyörää ollenkaan. Perinteinen pyörä on paras ja ketterin.
Aika moni jättänyt huomiotta alun kysymyksenasettelun. Tietysti, jos liikuntaväline pitää olla, niin kaikki pelit jotka eivät kulje lihasvoimalla- autot, junat, lentokoneet jne. ovat huonoja. Se taas, onko se sähköpyörä kulkuvälineenä hyvä, on ihan toinen juttu. Moni sähköpyörävihaaja(?) taas ei pysty ymmärtämään. että liikunnan aloitukseen voi olla hyvä kevyempikin laite että jaksaa alkua pitemmällekin. Sellaisena sähköpyörä liikuntavälineeksi on tas hyvä.
Ei sitä sähköavustinta tarvitse käyttää koko ajan. Minulla ainakin se on oikeastaan käytössä vain pidemmillä reissuilla ylämäessä. Pari kertaa kuukaudessa kesäaikana ajan meren rannalle virkistysalueelle, jonne on mäkiset tiet. Yhteen suuntaan matkaa noin 21 km, pidempää reittiä pitkin 24 km. Syön siellä eväät, istuskelen katselemassa merelle ja seurailen lintujen touhuja. Periaatteessa pärjää ilman avustinta, mutta en halua polkea itseäni kovaan hikeen sinne päin mennessä. Mereltä tuulee aina. Kotimatkalla ei niinkään haittaa kovakaan hikoilu.
Sähköavusteisessa pyörässä on yllättänyt, miten helppoa avustinta on säätää tarpeen mukaan. Toisaalta ei ole niin mukava ajaa kuin perus-citymaasturi. Jollain tavalla jäykempi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmatka 17km ja menee joutuisasti sähköpyörällä. Ja kunnon hiki tulee, jos polkee lujaa (avustus vain tiettyyn vauhtiin saakka). Tätä tosin itse välttelen, koska lähden kotoa sen verta naftisti ettei joutaisi töissä käydä suihkussa.
Sähköpyörä helpottaa kyllä tuota työmatkaa, pääsee joutuisasti ilman että joutuu vastatuulellakaan raivopäänä polkemaan ja tulee arkiliikuntaa samalla.
Minä hommasin sähköpyörä, koska työmatkani ylämäet söi työmatkapyöräilyn innon. Työmatka 23 km ja niiden ylämäkien pyöräily söi motivaatiota.
Sähköpyörällä pyöräilyn toukokuusta syyskuuhun pyörällä. Tavallisella en olisi sitä enää jaksanut
Tuo on totta. Mulla oli vähän samanlainen juttu, vaikkei noin pitkää työmatkaa. Ylämäet söi innon tehdä työmatkat pyörällä. Työpaikalla ei ollut suihkua. Tietysti vaihdoin aina paidan ja pesin kainaloita lavuaarin päällä. Olisipa silloin ollut varaa sähköpyörään.
Tuntuu että suurin osa kommentoijista puhuu ennakkoluulojensa perustella ilman että olisivat edes kokeilleet sähköpyörää!
Itse olen kulkenut vuosikaudet kaikki asiointini polkupyörällä kesät - talvet. Kesäisin on toki tehty pidempiä useamman päivän retkiä eukkokullan kanssa kohtuullisen rauhallisesti, mutta painavien matkatavaroiden kanssa 50-100km/päivä. Kunto siis on pysynyt kohtuullisena vaikka en pyöräilyä minään urheiluna pidä: Muokava rauhallinen tapa liikkua ja nähdä oikeasti seudut jossa liikkuu.
Kun ostin sähköavusteisen, innostuin uudelleen pyöräilemään ja aloin aika äkkiä kulkea esin kesämökkimatkat 40km harva se päivä. Väittäisin että omalla tyylilläni sähköpyörällä syke on korkeammalla lähes koko matkan, mutta matka toki nopeutuu 30-50%. Jää pois ne ikävät osuudet pitkissä jajyrkissä ylämäissä joiden jälkeen joutuu ajamaan mummoteholla pitkät pätkät. Sähköpyörällä ei tarvitse säästellä voimiaan noihin nousuihin, joten kuin olisi manuaalilla: Tulee ajettua koko ajan niin kovaa kuin mukavasti pystyy. Oman arvioni mukaan sähköavustus ei käytännössä ole käytössä kuin niiden ylämäkien aikana: Muuten nopeus pysyy yli 25km/h jolloin avustus ei toimi.
Oma maastopyörämallinen pyörä on niin hauska ajettava, että usein tulee ajeltua paljon vativampia reittejä kun ei ole pelko ettei pääsisi tai jaksaisi.
Jos siis vertaan ajamisiani manuaalipyörällä ja sähköavusteisella, niin voimaa ja kaloreita käytän samassa ajassa jokseenkin yhtä paljon, mutta matkaa taittuu puolet enemmän ja on kolme kertaa hauskempaa!
Kokeilkaa! Ajakaa kovaa ja korkealla ... 8-))
Liikunnalla ei laihdu-ihmiset ei jääräpäisyydessään tajua, että joillakin se liikunta vaikuttaa enemmän kuin toisilla. Minulla esim. liikunta vaikuttaa todella paljon aineenvaihduntaan ja kiihdyttää sitä. Olen ollut lihavimmillanikin normaalipainoinen, yleensä hoikka/laiha.
Lihoin viime syksynä 6kg, kun sain ensin Koronan ja sitten kaksi muuta flunssaa enkä voinut kuukausiin liikkua kunnolla. Alkuvuodesta aloin olla taas siinä kunnossa, että pystyin aloittamaan liikunnan. Kappas tuo 6kg on lähtenyt jo pois.
Itse aloitukseen itse en ostaisi sähköpyörää, mutta jos se madaltaa kynnystä liikkua, on se hyvä ostos. Kaikki liikunta, laihdutti se tai ei, lisää ihmisen hyvinvointia. Kunhan se tehdään sopivalla rasitustasolla.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnalla ei laihdu-ihmiset ei jääräpäisyydessään tajua, että joillakin se liikunta vaikuttaa enemmän kuin toisilla. Minulla esim. liikunta vaikuttaa todella paljon aineenvaihduntaan ja kiihdyttää sitä. Olen ollut lihavimmillanikin normaalipainoinen, yleensä hoikka/laiha.
Lihoin viime syksynä 6kg, kun sain ensin Koronan ja sitten kaksi muuta flunssaa enkä voinut kuukausiin liikkua kunnolla. Alkuvuodesta aloin olla taas siinä kunnossa, että pystyin aloittamaan liikunnan. Kappas tuo 6kg on lähtenyt jo pois.
Itse aloitukseen itse en ostaisi sähköpyörää, mutta jos se madaltaa kynnystä liikkua, on se hyvä ostos. Kaikki liikunta, laihdutti se tai ei, lisää ihmisen hyvinvointia. Kunhan se tehdään sopivalla rasitustasolla.
Et lihonut liikunnan puutteesta, vaan siitä, ettet korjannut syömisiäsi. Liikkuvan ja liikkumattoman syämiset on erilaiset.
Sähköpyöräilyä vastustavat ovat niitä jotka makaavat sohvalla ja väittävät laihtuvansa oikealla ravinnolla. Todellisuus tulee Lolana vastaan ja sitten ollaankin kehopositiivisia joiden mielestä 100kg ylimääräistä on kaunista.
Oikeasti paljon laihtuneet ovat tehneet kovaa työtä ja siihen sähköpyörä on hyvä väline.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyöräilyä vastustavat ovat niitä jotka makaavat sohvalla ja väittävät laihtuvansa oikealla ravinnolla. Todellisuus tulee Lolana vastaan ja sitten ollaankin kehopositiivisia joiden mielestä 100kg ylimääräistä on kaunista.
Oikeasti paljon laihtuneet ovat tehneet kovaa työtä ja siihen sähköpyörä on hyvä väline.
Minä makaan sohvalla (tai lojun lepotuolissa) ja väitän laihtuvani oikealla ravinnolla tai ainakin olen lihomatta ja pidän sähköpyöräilyä ihan hyvänä liikkumismuotona ja jopa liikuntana. Jos saa vähän helpotusta että pääsee edes liikkeelle, on se aina plussaa. Tosin en itse harrasta edes sähköpyöräilyä, kävely riittää ja satunnainen soutelu.
Vierailija kirjoitti:
Se, että liikunnan merkitys on laihtumisessa paljon vähäisempi kuin ravinnon, ei tarkoita sitä, että liikunta olisi huono juttu ja se poistetaan arjesta kokonaan.
Jotain järkeä tuohon liioitteluunkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle pyöräily on liikkumismuoto paikasta toiseen. Saan siitä samalla liikuntaa ja rahan säästöä. Olen normaalipainoinen (ja tähän sisältyy vinkki).
Sähköpyörä on ehdottomasti parempi kuin ei pyörää ollenkaan. Perinteinen pyörä on paras ja ketterin.
Perinteinen pyörä alkoi olla vähemmän ketterä 18 km työmatkalla, kun ajoradalta alkoivat puskea lumia pyörätielle. Sähköllä jaksoi perille kohtuullisessa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et lihonut liikunnan puutteesta, vaan siitä, ettet korjannut syömisiäsi. Liikkuvan ja liikkumattoman syämiset on erilaiset.
Huoh, eikö tuo juuri todista sen miten paljon liikunnalla on väliä. Mutta jatkakaa vaan sen hokemista, että liikunta ei laihduta.
Ei kai sähköpyörä sentään mikään mopo ole?
Suunnittelen parhaillaan sähköpyörän ostamista.
Näin sanoo läskit jotka menee joka paikkaa autolla ja käytää hissiä ja pyytää aina toisia tuomaan jotain, ettei tarvitse tuolilta tai sohvalta itse nousta ja sitten vielä ihmettelevät läskiyttään.