3000€ palkka ei riitä omakotitalon ylläpitokustannuksiin
Annatteko talon vain rapistua vai millä kaiken maksaa?
Molemmilla hyvät tulot (jos tuo 3000 € per hlö on hyvä?)
Me ei tosiaan kuluteta merkittävästi rahaa kuin vain terveelliseen ruokaan ja lapsiin. Lämmityskin on puoli-ilmaista vesi-ilma -lämpöpumpulla.
150 neliötä, rakennettu 2007, eli kalliit remontit ovat vasta edessä.
Kommentit (84)
Onko ap:n 3000e netto vai brutto? Jos netto ni en usko ettette selviäisi okt:n kustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap:n 3000e netto vai brutto? Jos netto ni en usko ettette selviäisi okt:n kustannuksista.
Tuosta 3000€ menee vielä verot.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän taas. Meillä toisella 3150€ bruttopalkka, toinen työtön. Omakotitalo 230m2, rakennusvuosi 2002. Ja rahaa jää autoon remontteihin ja ulkomaan matkoihin.
Kai työtön saa työttömyyskorvausta? Eli bruttotulot yhteensä yli tuon 3150€?
Millaisia juttuja teette itse? Talon pitämiseen saa kulumaan omaisuuden jos kaikkiin remonttihommiin palkataan ulkopuolinen työntekijä.
Omasta mielestä omakotiasuminen on varsin edullista - jonkin verran aktiivisuutta siihen tarvitaan mutta silloin saa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän taas. Meillä toisella 3150€ bruttopalkka, toinen työtön. Omakotitalo 230m2, rakennusvuosi 2002. Ja rahaa jää autoon remontteihin ja ulkomaan matkoihin.
Kai työtön saa työttömyyskorvausta? Eli bruttotulot yhteensä yli tuon 3150€?
Saa mutta ei saa ansiosidonnaista.
Mulla 2000€ tulot, verot vielä siitä pois. Minulla on omakotitalo sekä toinenkin asunto.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 2000€ tulot, verot vielä siitä pois. Minulla on omakotitalo sekä toinenkin asunto.
Ai niin, tämän lisäksi talo on 70-luvulla rakennettu
Vierailija kirjoitti:
Me netotaan n. 2000 per nenä ja hyvin selvitään.
Ap
Jääkö teillä säästöön yhtään?
Pitää ehkä lopettaa kaiken muun, paitsi ruuan, autojen kulujen maksaminen ja lasten tarvikkeiden jne. ostaminen
Itse yritän saada 5-10% säästöön joka kuukausi remonttikulujen lisäksi. 500€ menee myös asuntovelkaan.
No sä maksat lainan lyhennyksiä sitten kanssa?
Paljonko sitä lainaa nyt on, ja minkä verran lyhentelet sitä?
3000e ei ole erityisen hyvä palkka, alle keskipalkan.
Toisaalta jos 2 henkilöä jakaa kulut, niin sitten voi jo ihmetellä mikä kulutustottumuksissa on vikaa jos ei rahat riitä talon ylläpitoon.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia juttuja teette itse? Talon pitämiseen saa kulumaan omaisuuden jos kaikkiin remonttihommiin palkataan ulkopuolinen työntekijä.
Omasta mielestä omakotiasuminen on varsin edullista - jonkin verran aktiivisuutta siihen tarvitaan mutta silloin saa mitä haluaa.
Ap
Rakennusalan osaaminen käsittää pienet pintaremontit, mutta isommat on sekä ajanpuutteen sekä osaamattomuuden vuoksi teetettävä ulkopuolisella.
Nyt vuoden aikana on kulut ainakin:
3000€ lattian uusimiseen (koko alakerta vesivahingon jäljiltä, osa vakuutuksesta takaisin)
1000 € muihin pieniin pintaremontteihin (työt itse),
600€ ilmastoinnin 10-vuotisnuohoukseen ja säätöön (säätöä tuskin osaa tehdä juuri kukaan ilman koulutusta),
800 € lumivahinkojen korjaamiseen katolla (ei olla lvi osaajia),
800€ oravan tuhojen korjaamiseen ja jyrsijäverkotuksiin (kattotyö valjailla meni ulkopuoliselle, maastakäsin tehtävät itse),
2600€ lumiesteisiin estämään uudet lumivahingot tulevinavuosina, tekemään katto turvallisemmaksi ja päivittämään palotikkaat lapsille turvalliseksi
600€ rikki menneen induktiolieden uusinta sähkötöineen (ei otettu halvinta induktiota kuitenkaan, ois päässyt halvemmalla)
200€ vianetsintä ja sähkökaapin osan vaihto (puolet talosta sähköttä)
Vielä pitäisi ennen talvea ainakin
maalata kaikki terassit ja rappuset, ehkä 100-200€ välineineen/ työ itse
Korjata ikkunoiden tiivisteet, hinnasta ei tietoa vielä (osaan ehkä itse)
Maalata ikkunanpuitteet jne. Ehkä 200€ maaleineen ja välineineen
Korjauttaa kodinhoitohuoneen lattian vesieristeen vauriot ehkä 3000-5000€ riippuen, onko vesivaurioita
Korjauttaa savupiipun pellitykset hinnasta ei tietoa
Eristää tai vaihtaa lämpöä falskaavat ulko-ovet 3 kpl
Jääkaappi on menossa rikki
Uuni meni rikki, pitäisi ostaa uusi + sähkötöiden hinta
No ei kai noin pienillä bruttotuloilla omakotitaloa ylläpidetä??
Itse saan yli 4000 nettona ja vasta harkitsen oisko varaa omakotitaloon.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai noin pienillä bruttotuloilla omakotitaloa ylläpidetä??
Itse saan yli 4000 nettona ja vasta harkitsen oisko varaa omakotitaloon.
Juu, kannatta miettiä vielä tovi, jos joutuu velkaa ottamaan!
Kovin on uusavutonta. Itse asuimme omakotitalossa ja tein _kaiken_ ylläpidon itse. Kaikki kulut kirjasin ylös. Vuosien lukiessa totesimme, ettei ole vaivan väärttiä meille siinä elämäntilanteessa ja ostimme uuden kerrostaloasunnon ja purjeveneen.
Eläkeiässä todennäköisesti paluu jonkinlaiseen omakotitaloasumiseen, niin kauan kuin terveys kestää harrastaa ylläpitoa. Pienehkö ja helppohoitoinen tulee taloni olla. Mihinkään hifistelyyn en aio aikaani tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Kovin on uusavutonta. Itse asuimme omakotitalossa ja tein _kaiken_ ylläpidon itse. Kaikki kulut kirjasin ylös. Vuosien lukiessa totesimme, ettei ole vaivan väärttiä meille siinä elämäntilanteessa ja ostimme uuden kerrostaloasunnon ja purjeveneen.
Eläkeiässä todennäköisesti paluu jonkinlaiseen omakotitaloasumiseen, niin kauan kuin terveys kestää harrastaa ylläpitoa. Pienehkö ja helppohoitoinen tulee taloni olla. Mihinkään hifistelyyn en aio aikaani tuhlata.
Ap
Miten, kun ei aika kertakaikkiaan riitä, vaikka haluaisi, tehdä kaikkea itse? Nipistitkö yöunista? Jäikö vapaa-aikaa? Oliko sinulla sähkö- ja muihin luvanvaraisiin töihin luvat kunnossa? Muualla kuin rakennusalalla työskentelevillä tuskin on.
Itse tarvitsen sen 8-9 tuntia unta ja illasta on 30 min - 1 tunti olemista varten (ja suihkussa käyntiä ym. kuuluu tuohon olemiseen usein miten).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestä omakotiasuminen on varsin edullista - jonkin verran aktiivisuutta siihen tarvitaan mutta silloin saa mitä haluaa.Ap
Rakennusalan osaaminen käsittää pienet pintaremontit, mutta isommat on sekä ajanpuutteen sekä osaamattomuuden vuoksi teetettävä ulkopuolisella.
Nyt vuoden aikana on kulut ainakin:
3000€ lattian uusimiseen (koko alakerta vesivahingon jäljiltä, osa vakuutuksesta takaisin)
1000 € muihin pieniin pintaremontteihin (työt itse),
600€ ilmastoinnin 10-vuotisnuohoukseen ja säätöön (säätöä tuskin osaa tehdä juuri kukaan ilman koulutusta),
800 € lumivahinkojen korjaamiseen katolla (ei olla lvi osaajia),
800€ oravan tuhojen korjaamiseen ja jyrsijäverkotuksiin (kattotyö valjailla meni ulkopuoliselle, maastakäsin tehtävät itse),
2600€ lumiesteisiin estämään uudet lumivahingot tulevinavuosina, tekemään katto turvallisemmaksi ja päivittämään palotikkaat lapsille turvalliseksi
600€ rikki menneen induktiolieden uusinta sähkötöineen (ei otettu halvinta induktiota kuitenkaan, ois päässyt halvemmalla)
200€ vianetsintä ja sähkökaapin osan vaihto (puolet talosta sähköttä)Vielä pitäisi ennen talvea ainakin
maalata kaikki terassit ja rappuset, ehkä 100-200€ välineineen/ työ itse
Korjata ikkunoiden tiivisteet, hinnasta ei tietoa vielä (osaan ehkä itse)
Maalata ikkunanpuitteet jne. Ehkä 200€ maaleineen ja välineineen
Korjauttaa kodinhoitohuoneen lattian vesieristeen vauriot ehkä 3000-5000€ riippuen, onko vesivaurioita
Korjauttaa savupiipun pellitykset hinnasta ei tietoa
Eristää tai vaihtaa lämpöä falskaavat ulko-ovet 3 kpl
Jääkaappi on menossa rikki
Uuni meni rikki, pitäisi ostaa uusi + sähkötöiden hinta
Realistinen lista.
Myös rakennusmateriaaleilla on elinkaarensa ja ne vaativat määräajoin korjausta ja huoltoa