Onko sähköpyörässä järkeä, jos pyöräily on ennen kaikkea liikunta ja painonpudotusmuoto?
Kipuillut sen kanssa, että hommaanko maantiepyörän sähköllä vai ilman. Minulle pyöräily on vain liikuntamuoto. Muuten liikkumiset tapahtuu autolla. Mahtaako olla mitää järkeä sähköpyörässä silloin?
Kommentit (1536)
Moneen kertaan tämä on täällä jo mainittu, mutta totean saman: ei se pyöräily kovin tehokas laihdutuskeino ole.
Nuorempana tuota tuli harrastettua paljon ja olin silti pullukka. Kilot lähti vasta sitten kun otin tavaksi pitää yhden paastopäivän viikossa — aluksi kaksi — ja rahaakin säästyy pitemmän päälle paljon.
Älkää sitten ajako ihmisten tai koirien päälle niillä sähköpyörillä. Vauhti pitää sovittaa omaan kuntoon, pyörä hallintaan ja ympärillä liikkuvien suhteen. Huonokuntoinen ei jaksa hallita raskasta nopeaa pyörää.
Jos asuu sellaisen kumppanin kanssa joka pyöräilee kesät talvet töihin niin varmaan tarvitsisikin sähköpyörän jos haluaa mennä samaa vauhtia eikä muuten juuri pyörällä liiku.
Vierailija kirjoitti:
ap on siis läski
Ja sinä tyhmä.
Zaltys kirjoitti:
Moneen kertaan tämä on täällä jo mainittu, mutta totean saman: ei se pyöräily kovin tehokas laihdutuskeino ole.
Nuorempana tuota tuli harrastettua paljon ja olin silti pullukka. Kilot lähti vasta sitten kun otin tavaksi pitää yhden paastopäivän viikossa — aluksi kaksi — ja rahaakin säästyy pitemmän päälle paljon.
Moneenko kertaan sulle pitää sanoa, että älä jauha paskaa
Mä ajattelen niin, että sähköpyörän kanssa lähtee sit pidemmille lenkeille ja tulee huomaamatta ajettua ja liikuttua sillä lailla enemmän ja ehkä useammin.
Se voi kannustaa myös ajamaan esim työmatkat ja lyhyemmät matkat pyöräillen, joka on sitten kaikki vaan plussaa jos muuten menisi autolla.
Vierailija kirjoitti:
Älkää sitten ajako ihmisten tai koirien päälle niillä sähköpyörillä. Vauhti pitää sovittaa omaan kuntoon, pyörä hallintaan ja ympärillä liikkuvien suhteen. Huonokuntoinen ei jaksa hallita raskasta nopeaa pyörää.
Pidä huoli siitä koirasta, ettei se pääse ryntäämään pyörän eteen. Viimeksi eilen joku päästi koiran ryntäämään pyöräni eteen, onnistuin välttämään onnettomuuden väistämällä autotielle. Jostain syystä te kuvittelee olevanne jotain kevlin kingejä, joiden ei tarvitse noudattaa mitään sääntöjä, kuljetaan missä sattuu ja miten sattuu. Taakse ei esimerkiksi katsota, kun yhtäkkiä ylitetään kevyen liikenteen väylä.
Vierailija kirjoitti:
Potaskaa. Minun ja melkein kaikkien sähköpyörän avustus on rajoitettu 25km/t ja niillä ei kukaan viitsi ajaa kovempaa koska se on hyvin raskasta.
Minusta ajaa moni ohi ja yksikään kovaa ajava EI ole sähköpyörä.
Henkeni pelastaja, ilonlähteeni päibittäin. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Pidä sinä se koirasi kytkettynä ja pois pyörien alta!
fillaristi kirjoitti:
Itsellä molemmat ja viimeiset vuodet nyt ajannut pelkästään sähköpyörällä. Ehdottomasti kannattaa hankkia sähköpyörä jos maantiepyörä pohdituttaa. Madaltaa paljon kynnystä lähteä lenkille eikä hommasta mene maku heti ensimmäiseen ylämäkeen. Kuntoa nostaa kyllä sähköpyöräkin ei se ilmaiseksi kulje. Mikäli maantiellä ajo kiinnostaa enemmän kuin metsässä/maastossa rynniminen niin pyöräksi Helkama e-hybrid 9, lady tai mies versio riippuen kumpaa binääriä edustat. Kolmen tonnin pyörähän se on mutta kannattava sijoitus, saman verran sitä saa varata kunnolliseen maantiepyöräänkin. Tuo kulkee kevyesti ja pystyy ylittämään itse polkemalla helposti tuon 25km/h avustuksen kun jerkkua tulee reisiin enempi. Tuolla ajelee niitä pidempiäkin lenkkejä ihan ilokseen itse samanlaisella polkenut 80km lenkkejäkin.
Maantiepyörän kanssa pitää treenata paljon että kunto nousee ja sitten kun on tikissä niin mielellään pitää olla samanhenkinen porukka jonka kanssa sitten ajelee niitä 120km+ lenkkejä viikonloppuisin. Se on ihan oma rotunsa ja hienoa hommaa joka vie mukanaan ja parasta on jos löytää jonkun sopivan porukan tai seuran jonka mukana voi mennä kimppalenkeille. Sähköpyörän kanssa homma on sitten rennompaa mutta lenkkiseuraa ei välttämättä ihan niin helposti löydy, mutta ei tarvitse vetää spandex trikoitakaan vaan voin rennosti mennä tuulipuvussa.
Maantiepyörällä ei ole mikään pakko ajaa pitkiä lenkkejä. Itse ajelen yleensä nykyään noin tunnin lenkkejä silloin tällöin ja minulla on kilpailutaustaa. Maantiepyörällä vain siinä tunnissakin yleensä ehtii ajaa melko pitkän lenkin kilometreissä mitattuna.
Zaltys kirjoitti:
Moneen kertaan olet siis täällä jo maininnut asian, josta et näköjään ymmärrä edes perusteita. Erittäin olennaista (kuten kaikessa liikunnassa) on määrä ja laatu. Jos poljet parin kilsan päähän lähiöpubiin, niin se ei vielä kuluta edes yhtä tuopillista. Jos taas poljet parin tunnin lenkin kohtalaisella kulutuksella, voit syödä vaikka suklaalevyn.
Pyöräily on erittäin tehokas ja hyvä laihdutuskeino, kunhan sitä harrastaa riittävästi suhteessa syömiseen. Edelleen, perusääntö on äärimmäisen yksinkertainen: kuluta enemmän kuin syöt. Sinänsä ei ole kovin olennaista miten liikut, kunhan liikut riittävästi. Esimerkiksi kävellä pitää pidempään kuin juosta, mutta toisaalta kävellä jaksaa pidempään ja se on myös nivelille ystävällisempää.
Pyöräillä voi monella tapaa ja luonnollisestikaan pyöräily turbo-avustuksella ei kuluta kaloreita lähellekään niin paljon kuin pyöräily ilman avustinta. Pyöräily on liikuntana siitä hyvä, että se ei rasita niveliä samallalailla kuin juoksu. Pyöräily on myös mainio hyötyliikuntamuoto (asionti, työssäkäynti jne), joten sillä voiu parhaillaan hoitaa lähes kaiken liikkumisen.
Voin ihan kokemuksesta kertoa, että pyöräily on loistava painonhallintamuoto. Itselläni paino on pysynyt jo vuosikaudet ihannepainossani ja olen saanut syödä lähes mitä tahansa. Jos haluan herkutella, niin teen pidemmän lenkin, ei se sen kummoisempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkälle saat polkea jos meinaat pyöräilyllä laihtua. Ei se kuluta kaloreita kävelyä enempää.
Näin sanoo läskit jotka menee joka paikkaa autolla ja käytää hissiä ja pyytää aina toisia tuomaan jotain, ettei tarvitse tuolilta tai sohvalta itse nousta ja sitten vielä ihmettelevät läskiyttään.
No ei se pyöräily pelkästään ketään laihduta. Eikä se, että itse nousee pullansa hakeman. Oon aina ollut kova pyöräilee, ihan perus kymppivaihteisella. Siis viistoistvuotiaasta alkaen. Ja lenkit kestään 2-5 h. Silti oon ain ollut myös ylipainoinen. Kunto on kova ja kestävyys, mut painoa myös ihan liikaa. Laihduin vasta, kun muutin ruokavaliota. Tuorekasvis/kasvisruoka painotteiseksi, turhat hiilarit alas jne. Hävisi kaikki makean himot ja muunkin turhan. Keho tiesi mitä kaipasi ja energiat olivat huipussaan. Silti en laihtunut normaalipainoiseksi. Kunto kyl hyvä.
Mielestäni kanssanttais keskittyä siihen kuntoon ja hyvään oloon. Laihtuu tai ei.
Aika harvakseen olet lenkkejäsi tehnyt ja/tai mitättömällä rasituksella, tai sitten mussuttanut kaikkea paskaa pitkin päivää. 5 tunnin reipas lenkki kuluttaa helposti yli 3000 kcal, eli aika paljon saat mässyttää kyseiseen kalorimäärään.
Itse ajan pääsääntöisesti 2-3 tunnin lenkkejä noin 4 viikossa kohtuullisella rasituksella, plus lyhyemmät asiointiajelut, eikä ole kyllä pätkääkään tarvinut miettiä syömisiäni ja herkuttelen kyllä usemman kerran viikossa. BMI on 21 ja ollut 20-22 välillä jo vuosikaudet.
Tietenkin on hyvä laittaa ravintoasiat kuntoon, mutta jos kuitenkin herkutella haluat, niin ne herkut on mukava polttaa pyöräilemällä. Toki muillakin liikuntamuodoiulla se onnistuu. Fakta kuitenkin on se, että kaloreiden kuluttamiseen tarvitaan aina liikuntaa. Jos syöt 1000 kilokaloria, sinun on myös kulutettava 1000 kilokaloria, erittäin simppeliä.
Vierailija kirjoitti:
Ja pitäkää te koirankusettajat kevyienliikenteenväylällä naru lyhyellä ja tarkkailkaa ympäristöäenne ja muita liikkujia, älkääkä tuijottako sitä kännykkäänne. Se on teidän vastuullanne, ettei koira sinkoile ojasta toiseen ja tuki koko väylää ja aiheuta vaaratilanteita muille liikkujille. Kevyenliikenteenväylä on väylä liikkumista, ei koirankusetusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pitäkää te koirankusettajat kevyienliikenteenväylällä naru lyhyellä ja tarkkailkaa ympäristöäenne ja muita liikkujia, älkääkä tuijottako sitä kännykkäänne. Se on teidän vastuullanne, ettei koira sinkoile ojasta toiseen ja tuki koko väylää ja aiheuta vaaratilanteita muille liikkujille. Kevyenliikenteenväylä on väylä liikkumista, ei koirankusetusta varten.
Koiraihmiset pilaavat muutenkin kun aina joutuu melkein pysähtymään kun sellaisen ohittaa, varmuuden vuoksi. Sähkiksellä vituttaa vähemmän kun uudelleen liikeeseen pääsee helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä huoli siitä koirasta, ettei se pääse ryntäämään pyörän eteen. Viimeksi eilen joku päästi koiran ryntäämään pyöräni eteen, onnistuin välttämään onnettomuuden väistämällä autotielle. Jostain syystä te kuvittelee olevanne jotain kevlin kingejä, joiden ei tarvitse noudattaa mitään sääntöjä, kuljetaan missä sattuu ja miten sattuu. Taakse ei esimerkiksi katsota, kun yhtäkkiä ylitetään kevyen liikenteen väylä.
Soitetaan sitä kelloa kun tullaan koiran ulkoiluttaja taakse.
Onhan pyörässäsi kello, millä ilmoitetaan takaa tulevasta vaarasta.
Mulle sähköpyörä mahdollistaisi pääsemisen täältä mäkien takaa muihin pyöräilymaastoihin. Ja muutenkin pääsisin ajelemaan kauemmas, niin ei olisi niin tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirankusettaja + kännykkä + flexi + kuulokkeet päässä. Vaarallinen yhdistelmä. Yksi kolari, ehkä oppivat, ehkä eivät.
Eipähän ole jääkaapilla, kun pyöräilee sähköpyörällä. Siinä laihtuu huomaamatta, kun leuat ei jauha mässyjä.