Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ikälopuilla autoilla ajavilla kauhea tarve kehua rotiskojaan?

Vierailija
26.09.2013 |

OLen kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka useimmilla vanhoilla autoilla ajavilla on omituinen vimma olla joka käänteessä kehumassa kotteroitaan. Joo onhan se toki todella tarpeellinen tieto, että auto on maksanut uutena 90-luvulla niinjaniin paljon, mutta sillä ei  ole tänä päivänä mitään väliä, koska auto on vanha niin vuosimalliltaan kuin korimalliltaankin ja sen näkee jokainen, auton arvo on nyt muutaman tonnin etkä sinä sitä uutena ostanut ja paljon maksanut, vaan toisen käyttämän ja polkeman halvalla ostit.

 

Toinen yleinen kummallisuus on joka käänteessä selittely, kuinka paljon parempia autoja ennen tehtiin. Mielenkiintoista kuitenkin on, että sama ihminen lässytti samaa jo silloin kun sen nykyinen auto oli uusi eikä silloin olisi kelvannut, vaan kehuttiin silloista vanhaa romua. Kuinka ollakaan, nyt tuo silloin moitittu uusi auto onkin yllättäen todella hyvä ja taas nykyautot on huonoja. Mielenkiintoista (tai ei oikeastaan, kateudessa ole mitään mielenkiintoista), kuinka samasta autosta tulee hyvä kun siihen on varaa, mutta uutena se oli tosi huono.

 

Ihmiset on todella huvittavia kun eivät huomaa, kuinka tuovat kateuttaan esille joka käänteessä. Mutta hyvä vastaus on, että eikö ole kiva että joku ostaa ne uudet "huonot" autot niin on sinullakin millä ajaa sitten kun ne ei muille kelpaa ja niistä tulee "hyviä".

Kommentit (147)

Vierailija
1/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehuvathan ihmiset vanhoja vaatteitaankin ja kodinkoneitaan. Ei siinä ole mitään outoa, kiva jos vanha käy ja kukkuu.

Vierailija
2/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisissä autoissa on paljon enemmän tekniikkaa mitä vanhoissa. Jos on sellainen ihminen että haluaa itse pitää huolen autostaan, ei se enää ole niin yksinkertaista uusien autojen kanssa vert. mitä vanhempien.

 

Toki aina voi tehdä kompromisseja, eli ostaa sen uuden auton ns. käyttöautoksi ja sitten vanhan auton ns. projektiksi, mutta ihmisille jotka ovat tottuneet itse korjaamaan on iso kynnys viedä auto merkkikorjaamoon ja maksaa ns. pikku laitoista isot summat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kuinka paljon parempia autoja ennen tehtiin. Mielenkiintoista kuitenkin on, että sama ihminen lässytti samaa jo silloin kun sen nykyinen auto oli uusi eikä silloin olisi kelvannut, vaan kehuttiin silloista vanhaa romua. Kuinka ollakaan, nyt tuo silloin moitittu uusi auto onkin yllättäen todella hyvä ja taas nykyautot on huonoja."

 

Ja joskus 10 vuoden päästä tämän päivän auto, joka on nyt täysi p-ka, onkin "siis niin hyvä, kyllä vanhat autot vaan on parempia kuin nykyautot" :DDDDDD Olen huomannut saman. Ei luulisi kenenkään möläyttelevän moisia ja tahkoavan polleana 10 vuoden päästä samalla autolla, jota 10 vuotta sitten haukkui minkä ehti.

 

Niin ja ilmastoinnillahan ei myöskään tehnyt Suomen oloissa mitään, paitsi nykyään se on loistava varuste kun se on ollut vakiona jo lähes kaikissa autoissa 2000-luvun alusta lähtien ja vanhan ostajakin sen saa. Kyllä näitä on kuultu ja myötähäpeilty.

Vierailija
4/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän joku 90-luvulla tehdyn auton kehuminen ole vielä mitään. Jotkut dorkat ajelevat 50-60-luvulla tehdyillä autoilla ja kutsuvat sitä harrastukseksi :D

Vierailija
5/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tykkää autoistaan (tai sitten kokevat tarvetta puolustella autovalintaansa). Onko tässä joku ongelma? Ja joskus niissä vanhoissa autoissa oikeasti on hyvät puolensa: meillä on toisena autona 20 vuotta vanha pikku-volkkari joka ei ole vieläkään vaatinu mitään isoa remonttia, ainoastaan peltien laittoa. Tädillä taas on 10 vuotta ajossa ollut auto jonka alusta kuulema jo "hapertuu".

 

Vierailija
6/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nykyisissä autoissa on paljon enemmän tekniikkaa mitä vanhoissa."

 

Kyllä, mutta pointti onkin siinä, että tämän päivän nykyauto tekniikoineen kelpaa kyllä vanhana ja halpana eikä tekniikat haittaa yhtään, mutta uutena kun siihen ei ole varaa, autoa ei muka huolittaisikaan ja tekniikka haittaa vallan kauheasti. Jos se ei johdu siitä, että yrittää vähätellä sitä mitä ei saa vaikka haluaisi, miksi sama auto kelpaakin vanhana ja halpana? Sama tekniikka siinä silloinkin on.

 

Sitäpaitsi, jo 90-luvulla autoissa oli ajotietokoneet, luistonestot, ajonvakautukset sun muut varusteet. Ei ne mitään uutta tekniikkaa ole että se ei käy selitykseksi.

 

Oma lukunsa sitten ovat vanhat jenkit ja muut harrasteautot. Niitä en tarkoittanut vaan ihan näitä tavallisia sarjatuotantoautoja, joita on parkkipaikat väärällään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 13:52"]

"Nykyisissä autoissa on paljon enemmän tekniikkaa mitä vanhoissa."

 

Kyllä, mutta pointti onkin siinä, että tämän päivän nykyauto tekniikoineen kelpaa kyllä vanhana ja halpana eikä tekniikat haittaa yhtään, mutta uutena kun siihen ei ole varaa, autoa ei muka huolittaisikaan ja tekniikka haittaa vallan kauheasti. Jos se ei johdu siitä, että yrittää vähätellä sitä mitä ei saa vaikka haluaisi, miksi sama auto kelpaakin vanhana ja halpana? Sama tekniikka siinä silloinkin on.

 

Sitäpaitsi, jo 90-luvulla autoissa oli ajotietokoneet, luistonestot, ajonvakautukset sun muut varusteet. Ei ne mitään uutta tekniikkaa ole että se ei käy selitykseksi.

 

Oma lukunsa sitten ovat vanhat jenkit ja muut harrasteautot. Niitä en tarkoittanut vaan ihan näitä tavallisia sarjatuotantoautoja, joita on parkkipaikat väärällään.

[/quote]

 

En kyllä ole törmännyt ihmisiin, jotka ajelisivat 90-luvun teknisimmillä vempeleillä. Syynä on se, että ne 90-luvun hajonneet ajotietokoneet sun muut vehkeet maksaisivat monikymmenkertaisesti auton arvon. Ne, jotka ajavat 90-luvun tai vanhemmilla autoilla, ajavat niillä karvalakkimalleilla, joissa on käytännössä pelkästään sellaista tekniikkaa, jonka näppäräsorminen korjaa itse. 

 

Vierailija
8/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on yksi työkaveri joika ei kuulema voi ostaa uutta autoa koska niissä on ne tietokoneet....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo vielä mitään, minua sekä hämmästyttää että huvittaa suuresti vanhat ja halvat autot, joissa rämän alla komeilee isot aluvanteet leveillä matalaprofiirenkailla. Onhan se varmaan fiksua hankkia autoon vanteet ja renkaat, jotka on arvoltaan isommat kuin niiden päällä oleva auto, ehheh.

 

Melkein unohtui, eu-kilpiähän saa maksamalla autoon kuin autoon (v. 2000 ne tuli kaikkiin rekiströitäviin autoihin). Mitä ihmettä ajattelavat ne, jotka ostavat vanhan koslan (jossa on siis vanhat kilvet ilman eu-tunnusta) ja menevät ja ostavat siihen eu-kilvet? Kuvitteleeko ne, että nyt muut luulee auton olevan uusi tai uudehko? Jos yhtään autoista mitään tietää, vuosimallien erot on kyllä niin selkeät että ei mene täydestä edes teiniparkeissa.

Vierailija
10/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vanhalla on ajettava jos haluaa välttyä tietokoneelta autossa. Johan noita tietokoneohjattuja moottoreita ja jousituksia on ollut vuosikymmeniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko mahdollista, että kyseinen vanha auto saattaa olla hyvä? Usein ihmiset kehuvat hyvinä pitämiään asioita, paitsi ilmeisesti ap.

Vierailija
12/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei nyt ymmärrä pointtia; ei kyse ole siitä, etteikö vanhaa autoaan voisi pitää hyvänä, vaan siitä että kuinka siitä samasta autosta joka uutena oli "huono ja vikaherkkä enkä huolisi", tuleekin vanhana ja toisten käyttämänä yhtäkkiä huippuhyvä? Siis auton hyvyys riippuu siitä, onko varaa ostaa se, eikä siitä onko se hyvä. Aivan samanlainen se on vanhana ja uutena, mutta kummasti viat alkaa houkuttaa kun auton ikääntymisen takia on itselläkin varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

häh, mulla on kylläkin ihan päinvastaisia kokemuksia... vanhoilla kotteroilla ajelevat nauravat itsekin kotteroilleen ja niiden vioille ja tietysti kadehtivat uusien autojen omistajia, mut se nyt on niin arkista ettei siihen viitsi takertua, uusien autojen omistaja sen sijaan on se vimmattu tarve kertoa uudesta ajokistaan IHAN kaikille vaikka arviolta 99,9 prossaa keskustelukumppaneista ei autot kiinnosta pätkääkään, tätä pakkosyöttöä turbobembasta saa kuulla töissä tunnista toiseen :=))

Vierailija
14/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ymmärrän hyvin, koska mulla on suht uusi auto josta on jatkuvasti joku osa hajalla. En tule pitämään tätä kärryä vanhaksi kotteroksi, koska siinä vaiheessa siinä ei ole enää yhtään ehjää osaa...

Just tällä hetkellä tuntuu - kun lukkojen sähköjärjestelmä hajosi - että olispa joku vanha vain avaimella toimiva kottero :D

 

terv. epätyytyväinen uuden Kian omistaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kehun aina ja joka paikassa 25v vanhaa pölyimuriani, siis silloin kun tulee puhe pölyimureista, tosin tämä oli hyvä jo uutena ,mutta kateuksissani kehun kun toinen on hienomman ostanut, nih.

Vierailija
16/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kehuin vanhaa autoani niin kauan kuin se kesti ja toimi hyvin, koska siihen oli aihetta. Se oli luotettava ja palveli hyvin, ja olin kiintynyt siihen vuosien varrella. No alkoihan siihen lopulta tulla vikaa, joten hankin uuden. Mutta uutta autoani en koe tarvetta kehua, enhän ole ehtinyt siihen kiintyä, se on ainakin toistaiseksi vain kulkuväline. En edes vielä tiedä, onko sitä aihetta kehua, kun en ole nähnyt, kestääkö se vuosia.

Vierailija
17/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 14:44"]

Kukaan ei nyt ymmärrä pointtia; ei kyse ole siitä, etteikö vanhaa autoaan voisi pitää hyvänä, vaan siitä että kuinka siitä samasta autosta joka uutena oli "huono ja vikaherkkä enkä huolisi", tuleekin vanhana ja toisten käyttämänä yhtäkkiä huippuhyvä? Siis auton hyvyys riippuu siitä, onko varaa ostaa se, eikä siitä onko se hyvä. Aivan samanlainen se on vanhana ja uutena, mutta kummasti viat alkaa houkuttaa kun auton ikääntymisen takia on itselläkin varaa.

[/quote]

 

No mutta et ole kyllä yhtään tajunnut, mistä on kyse. 10-20 vuotta vanhoista autoista ne vikaherkimmät romut ovat jo karsiutuneet pois. Jäljellä ovat ne, joista tietää, etteivät ole vikaherkkiä. Vähän sama juttu kuin se, ettei kannata koskaan ostaa autoa, joka on aivan uusi malli. Kannattaa osta samanmallinen auto vasta parin-kolmen vuoden päästä, kun siitä on karsittu suuri osa tyyppivioista. 

 

Vierailija
18/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 14:44"]

Kukaan ei nyt ymmärrä pointtia; ei kyse ole siitä, etteikö vanhaa autoaan voisi pitää hyvänä, vaan siitä että kuinka siitä samasta autosta joka uutena oli "huono ja vikaherkkä enkä huolisi", tuleekin vanhana ja toisten käyttämänä yhtäkkiä huippuhyvä? Siis auton hyvyys riippuu siitä, onko varaa ostaa se, eikä siitä onko se hyvä. Aivan samanlainen se on vanhana ja uutena, mutta kummasti viat alkaa houkuttaa kun auton ikääntymisen takia on itselläkin varaa.

[/quote]

 

No mutta et ole kyllä yhtään tajunnut, mistä on kyse. 10-20 vuotta vanhoista autoista ne vikaherkimmät romut ovat jo karsiutuneet pois. Jäljellä ovat ne, joista tietää, etteivät ole vikaherkkiä. Vähän sama juttu kuin se, ettei kannata koskaan ostaa autoa, joka on aivan uusi malli. Kannattaa osta samanmallinen auto vasta parin-kolmen vuoden päästä, kun siitä on karsittu suuri osa tyyppivioista. 

 

Vierailija
19/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 14:44"]

Kukaan ei nyt ymmärrä pointtia; ei kyse ole siitä, etteikö vanhaa autoaan voisi pitää hyvänä, vaan siitä että kuinka siitä samasta autosta joka uutena oli "huono ja vikaherkkä enkä huolisi", tuleekin vanhana ja toisten käyttämänä yhtäkkiä huippuhyvä? Siis auton hyvyys riippuu siitä, onko varaa ostaa se, eikä siitä onko se hyvä. Aivan samanlainen se on vanhana ja uutena, mutta kummasti viat alkaa houkuttaa kun auton ikääntymisen takia on itselläkin varaa.

[/quote]

 

Sinä se et nyt ymmärrä. Vanha auto saa lisäpisteitä siitä, että se on kestänyt kauan. Huono auto ei yli 10 v vanhana edes ole ajokelpoinen, hyvä auto kestää vielä toiset 10 v ilman suurempia huolia. Ja joka päivä jonka vanha auto edelleen palvelee uskollisesti, tekee omistajan ylpeämmäksi :)

Vierailija
20/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se on aivan se ja sama, onko uusi auto kuinka vikaherkkä tai ei, koska uusissa autoissa on takuu, maahantuojan/valmistajan myöntämä takuu. Jos autoon tulee vikaa, senkun vie takuuhuoltoon ja ottaa laina-auton tilalle. Ja joka tapauksessa jos yhtään mitään vuodessa ajaa (joku suomalaisten keskimääräinen kauppamatka-ajo 20tkm/v on todella vähän), johan siinä on takuuajan päätyttyä niin paljon kilometrejä että uutta alle ja takuut taas pyörimään.

 

Ei kukaan yhtään enempää ajava saati työkseen tahkoava voi vanhoilla reuhuilla ajaa, koskaan tiedä mikä osa hajoaa, ajomukavuus ja turvallisuus on tuntemattomia käsitteitä eikä sitä räminää, kolinaa ja narinaa voi joka päivä tuntikausia kuunnella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi