Kolestrolilääkkeet, suurin huijaus?
Mitä soopaa! Tottakai lääkefirmat ja heidän myyntimiehet, suomalaiset lääkärit haluavat porukan syövän näitä vauvasta hautaan!
Miksi muuten suomessa on alhaisempi kolestroliraja kuin Ruotsissa? Kuka lobbasi?
https://www.is.fi/terveys/art-2000012096810.html?utm_medium=alsoreadthe…
Kommentit (93)
Hyvä, että tyhmimmät jättävät lääkkeet syömättä ja pääsevät ennenaikaisesti hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne mulla on tehonnu ihan hyvin. Oon 31v ja mun kolesteroli oli 6,9 ja nyt se on alle 3.
Sama, mulla oli 6.6 ja nyt alle 4.
Miten niin huijaus? Eikö ne tehonneet sulla?
Älä usko netin foliohattuja ja ideologisesti kovarasvaisia. Myös moni lääkäri syö kol.lääkkeitä ja haluaa pitää arvonsa mahdollisimman hyvinä. Ne ovat halpoja peruslääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne mulla on tehonnu ihan hyvin. Oon 31v ja mun kolesteroli oli 6,9 ja nyt se on alle 3.
On mullakin tehonnut. Aloin lopulta käyttää vaikka ihan sairaalan kardiologi suositteli ensisijaisesti elintapamuutoksia. Ruokavalio ei auttanut ja julkinen sanoi etteivät mittaile arvojani ellen aloita lääkitystä. Ikävä kyllä vetensokerini on alkanut nousta statiinin myötä. Kakkostyypin diabetesta en halua.
Mun kolesteroli oli 5,4 ja lääkäri halusi aloittaa lääkityksen. Syön terveellisesti ja liikun. Yleensä suvussani kolesteroli huitelee 11-12 välillä. En aloittanut lääkitystä, kun katsoin Finnriskin riskiarvion, kohdallani se on pari prosenttia. Jos riski olisi vaikka 50% lääkitys olisi jo perusteltua.
Vierailija kirjoitti:
Mun kolesteroli oli 5,4 ja lääkäri halusi aloittaa lääkityksen. Syön terveellisesti ja liikun. Yleensä suvussani kolesteroli huitelee 11-12 välillä. En aloittanut lääkitystä, kun katsoin Finnriskin riskiarvion, kohdallani se on pari prosenttia. Jos riski olisi vaikka 50% lääkitys olisi jo perusteltua.
Ei se kolesteroliarvoni riskiraja ole ainoa syy lääkkeiden käyttöön. Lääkäri huomio myös sukurasitteen.
Saa ne kolestroliarvot pysymään hyvänä ilman lääkkeitäkin katsomalla mitä ruoka-aineta ja miten paljon suuhunsa tunkee ellei henkilöllä sitten ole jokin perinnöllinen tekijä mikä pitää kolestroliarvon ruokavaliosta huolimatta korkeana.
Kyllä statiinit tehoavat kolestroliin, se on selvää.
Ongelmana on nämä sivuvaikutukset, joista kaikki lääkärit tuntuvan vaikenevan kollektiivisesti tai vähättelevän niitä. Jalkojen krampit ja lihaskivut.
Lähes jokaisella vertaisella ja tutulla käyttäjällä on ollut ongelmia. Sitten on vaihdettu lääkkeitä ja muuteltu annoksia.
Näin sepelvaltimotautisella raja on painettu 1,4:ään ja siihen ei taida päästä mitenkään ilman lääkitystä?
Kaikesta kivasta pitäisi kieltäytyä ja kaiken maailman lääkkeitä syödä, ihan vaan jotta saavuttaisi niin korkean iän, että pääsee makaamaan märissä vaipoissa jonnekin attendon hoivakotiin. Niin, kannattaako?
Vierailija kirjoitti:
Mikä se raja muka Ruotsissa on?
Niin luulisisi Suomessa olevan sama. Kun naapurimaita kerran ollaan.
Yleensä potilaalla paljastuu toinen sairaus taustalta, kuten hypotyreoosi tai raudanimeytymishäiriö.
Lihaksiin kohdistuvia haittavaikutuksia ilmenee noin 5-10 %:lla statiineja käyttävistä potilaista. Haittojen riskiä lisäävät lääkeinteraktiot, oheissairaudet, ikä, pieni ruumiinpaino, suuri statiiniannos ja perinnölliset tekijät kuten SLCO1B1-geenin muunnos, joka voi suurentaa statiinin pitoisuuden jopa yli kolminkertaiseksi.
Ps. Lääkkeen voi vaihtaa aina toiseen jos ensimmäinen ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se raja muka Ruotsissa on?
Joku kertoi että Norjassa ldl rajaa olisi entisestään laskettu. En tarkistanut asiaa mutta jos noin on niin en ole itsekään enää suosituksissa vaikka Suomessa olen ok.
Salaliittoteoreetikolle tyypillistä on usko kaikkialla vallitsevaan korruptioon.
Ei muuten ole kovin vakuuttavaa, jos ei osaa edes kirjoittaa kolesteroli.
Vierailija kirjoitti:
Mun kolesteroli oli 5,4 ja lääkäri halusi aloittaa lääkityksen. Syön terveellisesti ja liikun. Yleensä suvussani kolesteroli huitelee 11-12 välillä. En aloittanut lääkitystä, kun katsoin Finnriskin riskiarvion, kohdallani se on pari prosenttia. Jos riski olisi vaikka 50% lääkitys olisi jo perusteltua.
Hienoa että olet saanut elintavoilla sen pysymään noinkin alhaalla vaikka suvussa hyvin korkea.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä statiinit tehoavat kolestroliin, se on selvää.
Ongelmana on nämä sivuvaikutukset, joista kaikki lääkärit tuntuvan vaikenevan kollektiivisesti tai vähättelevän niitä. Jalkojen krampit ja lihaskivut.
Lähes jokaisella vertaisella ja tutulla käyttäjällä on ollut ongelmia. Sitten on vaihdettu lääkkeitä ja muuteltu annoksia.
Näin sepelvaltimotautisella raja on painettu 1,4:ään ja siihen ei taida päästä mitenkään ilman lääkitystä?
Jos on lihaskipuja niin vaihda lääkettä. Simvastatiini aiheuttaa niitä helpommin mutta nykyisin aloitetaan usein atorvastatiinilla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta kivasta pitäisi kieltäytyä ja kaiken maailman lääkkeitä syödä, ihan vaan jotta saavuttaisi niin korkean iän, että pääsee makaamaan märissä vaipoissa jonnekin attendon hoivakotiin. Niin, kannattaako?
Kyllä se voi tulla nuorillekin. Usein kun noin nelikymppinen ja ylipainoinen saa jonkun kohtauksen niin käy mielessä oliko kolesteroli ja verenpainelääkitys kohdallaan.
Se on totta, että lääkärit eivät usein muista kertoa mahd. haittavaikutuksista. Itselle tuli rosuvastatiinista (joka taitaa olla aina se ensimmäinen kokeiltava valmiste, koska se on halvin) aivan järkyttäviä lihaskipuja. Lääkäri ja farmaseutti sanoivat että tämä on parhaiten siedetty valmiste ja haittavaikutuksia ei juuri esiinny. Kärvistelin 2 vko ja sitten menin eri työterveyslääkärille, joka vaihtoi atorvastatiiniin. Siitä ei tullut sitten enää mitään oireita ja kolesterolit ovat pysyneet alle 3. Tämäkin on edullinen lääke.
Vuosia ennen kuin aloin kokeilla kolesterolilääkkeitä, yritin alentaa arvoja itse onnistumatta siinä. Syynä on vahva sukurasite, molempien vanhempien suvussa liki kaikki ovat kuolleet sydänkohtaukseen alle 70-vuotiaana. Niin kuoli isänikin.
Kyllä ne mulla on tehonnu ihan hyvin. Oon 31v ja mun kolesteroli oli 6,9 ja nyt se on alle 3.