Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäätelökioskin hinnoista valittaminen

Vierailija
23.06.2026 |

Meillä ainakin lapsetkin tietää, että jäätelökioskin jätskit on kalliita, ja että on ihan tavallista esim. torilla kesäpäivää viettäessä hakea jätskit kaupan pakastealtaasta. Kotiin ostetaan tuutti- ja jäätelöpuikkolaatikoita, joissa ei paljon jää yhden jäätelön hinnaksi. 

 

Jäätelökioskin on ymmärrettävästi pidettävä katetta antavaa hintaa tuotteelle, jonka myyntiin on erikseen palkattu työntekijä sivukuluineen, hankittu kioskirakennus, vedetty siihen sähköt ja vuokrattu sille paikka.

 

Kyllä lapsillekin voi opettaa, miten tuotteen hinta koostuu, ja milloin on järkevää ostaa mistäkin.

Jäätelökioskikäynnillekin on paikkansa toki, jos kukkaro kestää, mutta turha hinnoista on valittaa.

 

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätskikiskoissa on usein töissä koululaisia kesätöissä. Onkohan siinä mitään ideaa? Ehkä juuri siksi suosin jädekiskoja, koska haluan myös että nuoret saavat työelämän kokemusta. Jonkun täytyy olla asiakaskin.
Ja koska meillä on ongelmia jo lapsuudessa alkavasta diabeteksesta, lasten ylipainoista ja kehnoista ruokatottumuksista, en ehkä kehtaisi kehua miten meidän lapset käyvät kahmimassa pakastealtaista halpaa jäätelöä. Voiko ajatella, että omiakin makutottumuksia voi jalostaa ja herkutella harvemmin? Säästöä syntyy ihan siitäkin, miten paljon syö ja mitä.

Ikävää jos teidän lapsilla on ongelma jo lapsuudessa alkavasta diabeteksesta, ylipainosta ja kehnoista ruokatottumuksista, ehkä teidän tosiaan kannattaa jättää ne edullisetkin jäätelöt ostamatta. 

tyly kuitti asiallisesti kirjoittaneelle!

Vierailija
42/56 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin teini 90-luvulla, yh äiti, koska isä kuoli, yksi sisarus. Koskaan ei käyty ulkomailla, ei huvipuistoissa, ei jätskikiskalla. Ne oli niin kalliita, että en edes haaveillut. Hyvin harva osti, ja keskusteli missä oli suurin jäätelöpallo, ihmettelin silloinkin, että jos määrä on tärkeä, kaupasta sai jo kaksi litran pakettia tötterön hinnalla. 

 

En tiedä onko peruja nuilta ajoilta, mutten edelleenkään kaipaa mitään kalliita ravintolaruokia tai matkoja, olen hyvän vähään tyytyväinen ja tiedän, ettei hinta kerro laadusta. 

Pjaa, itsekin ysärinuori ja köyhäilyä kokeneena niin kuin monet kamunikin tuohon aikaan. Kyllä me joka kesä ostettiin niitä jäätelöpalloja/pehmiksiä ja tuoreita mansikoitakin. Ne eivät ihan oikeasti olleet niin kalliita kuin nykyään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä tässä kioskijäätelöiden kalliudesta valittamisessa pointti on enemmänkin siinä, että jos tavalliselle työssä käyvälle perheelle jätskikiskan jäätelöt ovat sen verran kallis ylellisyystuote, ettei siihen ole kuin kerran pari kesässä rahaa, jossain on pahasti vikaa.

Lapsille on ihan ok ja pitääkin opettaa, että rahalla on arvo ja aina ei voi saada sitä mitä haluaa. Tai, että halvempi vaihtoehto on myös ihan hyvä ratkaisu. Nyt tämä Suomen hintataso palkkoihin suhteutettuna on vaan kiepsahtanut sille tasolle, että lapsille tulee vahingossa opetettua, että vaikka molemmat vanhemmat käyvät töissä, koskaan ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen.

Ihan oikeasti, edes jopa meille kaltaisilleni vähätuloisen perheen lama-ajan lapsille, jotka eivät koskaan päässeet ulkomaille, saaneet juuri mitään uutena jne. reissujätskikiskalle oli suht normaali tapahtuma.

Se on ihan totta että 80-90-luvun lapsille jäätelökioskilla käynti oli tavallista, muistan markkahinnat (vanha!) ja sen kun kipuraja 10 markkaa ylittyi. Nykyisellä hintarakenteella irtojäätelö kioskista vaan on ylellisyystuote. Jokin on mennyt pahasti pieleen.

 

Ap 

Puhu omasta puolestasi vaan. En saannut lapsuudessani korkeintaan kuin jonkun Eskimopuikon pari kertaa kesässä.

Tämä. Ihmiset, jotka olivat keskiluokkaisia lapsia 80- luvulla eivät pysty käsittämään, että silloinkin oli köyhiä. Ja ennen kuin joku alkaa puhua duunareista, Suomessa mm. tehdastyössä olleiden palkat olivat hyviä yleiseen hintatasoon 80- luvulla. 

Meillä oli perhe ylempää keskiluokkaa 80-luvulla koska oli okt, pari autoa, kesämökki ja ulkomaanmatkoja. Jäätelöä ei silti ollut kuin se eskimotuutti per kuukausi.

Nuo tuo nyt on ollut pelkkää turhaa piheilyä, otan osaa. 

Penskana 80-90-luvulla meille ostettiin litran jäätelöpaketti ja jaoin sen veljeni kanssa. Tietenkin siivutettiin eikä hotkittu kerralla. 

Mutta tuo että te olette saaneet jonkin yhden hikisen tuutin per kuukausi vaikka rahaa oli on naurettavaa. 

Vierailija
44/56 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä tässä kioskijäätelöiden kalliudesta valittamisessa pointti on enemmänkin siinä, että jos tavalliselle työssä käyvälle perheelle jätskikiskan jäätelöt ovat sen verran kallis ylellisyystuote, ettei siihen ole kuin kerran pari kesässä rahaa, jossain on pahasti vikaa.

Lapsille on ihan ok ja pitääkin opettaa, että rahalla on arvo ja aina ei voi saada sitä mitä haluaa. Tai, että halvempi vaihtoehto on myös ihan hyvä ratkaisu. Nyt tämä Suomen hintataso palkkoihin suhteutettuna on vaan kiepsahtanut sille tasolle, että lapsille tulee vahingossa opetettua, että vaikka molemmat vanhemmat käyvät töissä, koskaan ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen.

Ihan oikeasti, edes jopa meille kaltaisilleni vähätuloisen perheen lama-ajan lapsille, jotka eivät koskaan päässeet ulkomaille, saaneet juuri mitään uutena jne. reissujätskikiskalle oli suht normaali tapahtuma.

Niin oli, mutta silloin kaupunki ei ottanut tuhansien eurojen kuukausivuokraa jäätelökioskin paikasta eikä työntekijöille tarvinnut maksaa samaa kuin kaupanmyyjille. Kustannusrakenne oli aivan erilainen.

Vierailija
45/56 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut puhumaan mm. jäätelön hinnoista aina kun ulkomaalaiset puhuu netissä maailman onnellisimmasta maasta. Loppuu nopeasti se puhe.

Minä teen samaa. Youtubessa on paljon näitä ulkkisten tekemiä videoita Suomesta jossa jauhetaan miten onnela tämä maa on. Miten laiska pitää olla ettei viitsi googlettaa edes perustietoja tämän kansan menosta. Suomen erityiskorkea työttömyys kyllä pläjähtää ruudulle myös englanniksi. Parasta on se että jotkut, ulkkikset, alkavat väittelemään minun, kantasuomalaisen kanssa onko maassamme niin kauheaa. 

Suosittelen että yhä useampi suomalainen alkaa puhua rehellisesti miten asiat ovat tässä maassa ja miten kansaa oikeasti kohdellaan. Itse kutsun tätä maata "good ol soviet" maaksi, jossa jäätelöpallon ostokin on taivasta ja etuoikeutettua. 

Vierailija
46/56 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin maksan siinä elämyksestä. Pari kertaa kesässä voin ostaa 5€ jäätelön minkä kaunis nuori nainen tekee hymyillen ja toivottaa hyvää päivänjatkoa 👍 Lähden hymy korvissa kävelemään jäätelöä kädessä kevein askelin. Voisin maksaa vaikka 10€ siitä jäätelöstä ja edelleen olisi hyvä fiilis 😅

 

M39

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/56 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi Puhelin maksoi 800e.

Tatuointi 600e.

Ei ole varaa ostaa 5e Jätskiä.

Vierailija
48/56 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin maksan siinä elämyksestä. Pari kertaa kesässä voin ostaa 5€ jäätelön minkä kaunis nuori nainen tekee hymyillen ja toivottaa hyvää päivänjatkoa 👍 Lähden hymy korvissa kävelemään jäätelöä kädessä kevein askelin. Voisin maksaa vaikka 10€ siitä jäätelöstä ja edelleen olisi hyvä fiilis 😅

 

M39

Farmarihousut ja Tennarit jalassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/56 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi Puhelin maksoi 800e.

Tatuointi 600e.

Ei ole varaa ostaa 5e Jätskiä.

Uusi puhelin maksoi 150 euroa. Edellinen kesti 8 vuotta. Tatuoinnit 0 euroa.

Vierailija
50/56 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin maksan siinä elämyksestä. Pari kertaa kesässä voin ostaa 5€ jäätelön minkä kaunis nuori nainen tekee hymyillen ja toivottaa hyvää päivänjatkoa 👍 Lähden hymy korvissa kävelemään jäätelöä kädessä kevein askelin. Voisin maksaa vaikka 10€ siitä jäätelöstä ja edelleen olisi hyvä fiilis 😅

 

M39

Farmarihousut ja Tennarit jalassa?

Farkkushortsit ja ilman paitaa 😎

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/56 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi Puhelin maksoi 800e.

Tatuointi 600e.

Ei ole varaa ostaa 5e Jätskiä.

Olisit ostanut 400e Puhelimen niin voisit ostaa 80kpl viiden euron Jäätelöitä.

Vierailija
52/56 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä tässä kioskijäätelöiden kalliudesta valittamisessa pointti on enemmänkin siinä, että jos tavalliselle työssä käyvälle perheelle jätskikiskan jäätelöt ovat sen verran kallis ylellisyystuote, ettei siihen ole kuin kerran pari kesässä rahaa, jossain on pahasti vikaa.

Lapsille on ihan ok ja pitääkin opettaa, että rahalla on arvo ja aina ei voi saada sitä mitä haluaa. Tai, että halvempi vaihtoehto on myös ihan hyvä ratkaisu. Nyt tämä Suomen hintataso palkkoihin suhteutettuna on vaan kiepsahtanut sille tasolle, että lapsille tulee vahingossa opetettua, että vaikka molemmat vanhemmat käyvät töissä, koskaan ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen.

Ihan oikeasti, edes jopa meille kaltaisilleni vähätuloisen perheen lama-ajan lapsille, jotka eivät koskaan päässeet ulkomaille, saaneet juuri mitään uutena jne. reissujätskikiskalle oli suht normaali tapahtuma.

Niin oli, mutta silloin kaupunki ei ottanut tuhansien eurojen kuukausivuokraa jäätelökioskin paikasta eikä työntekijöille tarvinnut maksaa samaa kuin kaupanmyyjille. Kustannusrakenne oli aivan erilainen.

Ysärillä jäätelöpallo maksoi kympin ja keskipalkka oli 10 tonnin. Nyt jäätelöpallo maksaa 4-6 euroa ja keskipalkka on lähemmäs 4 tonnia. Eli sen halvemman jäätelöpallon saa suunnilleen samaan hintaan, premiumista ja ehkä joillain sijainnilla joutuu maksamaan enemmän.


Ysärillä ei ollut keskiluokalla vähintään kerran vuodessa  tehtäviä ulkomaanmatkoja, joka toinen vuosi uusittavia kännyköitä ja suoratoistopalveluita, niin jätskiin oli paremmin varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/56 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ollut joka kolmannella pikavippejä.

Vierailija
54/56 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että erikoisjäätelön syönti on arkipäiväistynyt. Omassa lapsuudessa 0.5 l vaniljajäätelopaketti riitti koko perheelle, nyt Ainojäätelöpakkaus saattaa kuulua arki-iltaan. Jäätelöön menee mielestäni nykyään enemmän rahaa kun aiemmin, koska valikoima on hyvä ja jäätelö on usein tarjouksessa. Aiemmin erikoismaut oli vain jäätelökiskalla. Mitä jos jätettäisiin jäätelötarjousten osto kaupasta vähemmälle ja ostettaisiin erikoisjäätelö kiskalta kuten omassa lapsuudessa muutaman kerran kesässä. Riittäisikö raha silloin jäätelöön?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/56 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhannusaattona keskeisellä paikalla sijaitsevan, vilkkaan liikennöintikeskuksen pihalla oli jätskipömpeli, mutta ei myyjiä. Mielenkiintoista ettei, kun kuitenkin selkeä sesonkipäivä. Tärkeämpi ilmeisesti oman juhannuksen vietto. Harmi, olisin kyllä ostanut jätskit siitä enkä myymälän pakastealtaasta.

Tämä on totta, jäätelökioskeja näkee usein kiinni ostajan kannalta hyvään jäätelönmyyntiaikaan eli alkuillasta ja sunnuntaisin. Syy varmasti palkkakuluissa, kun niiltä ajoilta pitää maksaa lisiä.

Syy saattaa olla myös siinä ettei löydy työntekijää. Jäätelökiskan harjoittelijat eivät saa tuplapalkkaa sunnuntailta vaan pienen lisän. Siinä tilanteessa nuori usein haluaa viettää Juhannusta kavereiden kanssa.

Vierailija
56/56 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä tässä kioskijäätelöiden kalliudesta valittamisessa pointti on enemmänkin siinä, että jos tavalliselle työssä käyvälle perheelle jätskikiskan jäätelöt ovat sen verran kallis ylellisyystuote, ettei siihen ole kuin kerran pari kesässä rahaa, jossain on pahasti vikaa.

Lapsille on ihan ok ja pitääkin opettaa, että rahalla on arvo ja aina ei voi saada sitä mitä haluaa. Tai, että halvempi vaihtoehto on myös ihan hyvä ratkaisu. Nyt tämä Suomen hintataso palkkoihin suhteutettuna on vaan kiepsahtanut sille tasolle, että lapsille tulee vahingossa opetettua, että vaikka molemmat vanhemmat käyvät töissä, koskaan ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen.

Ihan oikeasti, edes jopa meille kaltaisilleni vähätuloisen perheen lama-ajan lapsille, jotka eivät koskaan päässeet ulkomaille, saaneet juuri mitään uutena jne. reissujätskikiskalle oli suht normaali tapahtuma.

Se on ihan totta että 80-90-luvun lapsille jäätelökioskilla käynti oli tavallista, muistan markkahinnat (vanha!) ja sen kun kipuraja 10 markkaa ylittyi. Nykyisellä hintarakenteella irtojäätelö kioskista vaan on ylellisyystuote. Jokin on mennyt pahasti pieleen.

 

Ap 

Ei ollut, ei niitä montaa edes ollut, lähimpään oli kahdeksan kilometriä matkaa. 

"Hintahaitari näytti 1980-luvun puolivälissä karkeasti tältä:Mehujäät (esim. R-jäät): n. 2,50 mkPeruspuikot (esim. Eskimo): n. 3,00 – 4,00 mkTötteröt ja tuutit: n. 4,00 – 6,00 mkErikoispuikot ja suuret uutuudet (esim. Kingis): n. 5,00 – 8,00 mk" ja "Vuonna 1985 kokoaikaisten suomalaisten palkansaajien keskimääräinen kuukausipalkka oli noin 973 euroa (silloisessa valuutassa noin 5 780 markkaa)." 

Eli ei todellakaan ollut mitään arkipäivää jäätelökään 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi