Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jäätelökioskin hinnoista valittaminen

Vierailija
23.06.2026 |

Meillä ainakin lapsetkin tietää, että jäätelökioskin jätskit on kalliita, ja että on ihan tavallista esim. torilla kesäpäivää viettäessä hakea jätskit kaupan pakastealtaasta. Kotiin ostetaan tuutti- ja jäätelöpuikkolaatikoita, joissa ei paljon jää yhden jäätelön hinnaksi. 

 

Jäätelökioskin on ymmärrettävästi pidettävä katetta antavaa hintaa tuotteelle, jonka myyntiin on erikseen palkattu työntekijä sivukuluineen, hankittu kioskirakennus, vedetty siihen sähköt ja vuokrattu sille paikka.

 

Kyllä lapsillekin voi opettaa, miten tuotteen hinta koostuu, ja milloin on järkevää ostaa mistäkin.

Jäätelökioskikäynnillekin on paikkansa toki, jos kukkaro kestää, mutta turha hinnoista on valittaa.

 

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhannusaattona keskeisellä paikalla sijaitsevan, vilkkaan liikennöintikeskuksen pihalla oli jätskipömpeli, mutta ei myyjiä. Mielenkiintoista ettei, kun kuitenkin selkeä sesonkipäivä. Tärkeämpi ilmeisesti oman juhannuksen vietto. Harmi, olisin kyllä ostanut jätskit siitä enkä myymälän pakastealtaasta.

Vierailija
22/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten suhde talouskasvuun on jakomielitautinen. Mikään ei saisi maksaa yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä tässä kioskijäätelöiden kalliudesta valittamisessa pointti on enemmänkin siinä, että jos tavalliselle työssä käyvälle perheelle jätskikiskan jäätelöt ovat sen verran kallis ylellisyystuote, ettei siihen ole kuin kerran pari kesässä rahaa, jossain on pahasti vikaa.

Lapsille on ihan ok ja pitääkin opettaa, että rahalla on arvo ja aina ei voi saada sitä mitä haluaa. Tai, että halvempi vaihtoehto on myös ihan hyvä ratkaisu. Nyt tämä Suomen hintataso palkkoihin suhteutettuna on vaan kiepsahtanut sille tasolle, että lapsille tulee vahingossa opetettua, että vaikka molemmat vanhemmat käyvät töissä, koskaan ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen.

Ihan oikeasti, edes jopa meille kaltaisilleni vähätuloisen perheen lama-ajan lapsille, jotka eivät koskaan päässeet ulkomaille, saaneet juuri mitään uutena jne. reissujätskikiskalle oli suht normaali tapahtuma.

Se on ihan totta että 80-90-luvun lapsille jäätelökioskilla käynti oli tavallista, muistan markkahinnat (vanha!) ja sen kun kipuraja 10 markkaa ylittyi. Nykyisellä hintarakenteella irtojäätelö kioskista vaan on ylellisyystuote. Jokin on mennyt pahasti pieleen.

 

Ap 

Puhu omasta puolestasi vaan. En saannut lapsuudessani korkeintaan kuin jonkun Eskimopuikon pari kertaa kesässä.

Tämä. Ihmiset, jotka olivat keskiluokkaisia lapsia 80- luvulla eivät pysty käsittämään, että silloinkin oli köyhiä. Ja ennen kuin joku alkaa puhua duunareista, Suomessa mm. tehdastyössä olleiden palkat olivat hyviä yleiseen hintatasoon 80- luvulla. 

Vierailija
24/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä tässä kioskijäätelöiden kalliudesta valittamisessa pointti on enemmänkin siinä, että jos tavalliselle työssä käyvälle perheelle jätskikiskan jäätelöt ovat sen verran kallis ylellisyystuote, ettei siihen ole kuin kerran pari kesässä rahaa, jossain on pahasti vikaa.

Lapsille on ihan ok ja pitääkin opettaa, että rahalla on arvo ja aina ei voi saada sitä mitä haluaa. Tai, että halvempi vaihtoehto on myös ihan hyvä ratkaisu. Nyt tämä Suomen hintataso palkkoihin suhteutettuna on vaan kiepsahtanut sille tasolle, että lapsille tulee vahingossa opetettua, että vaikka molemmat vanhemmat käyvät töissä, koskaan ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen.

Ihan oikeasti, edes jopa meille kaltaisilleni vähätuloisen perheen lama-ajan lapsille, jotka eivät koskaan päässeet ulkomaille, saaneet juuri mitään uutena jne. reissujätskikiskalle oli suht normaali tapahtuma.

Toisaalta jos siellä ulkomailla rampauttaisiin yhtä harvoin kuin ysärillä, niin olisi jäätelökioskeihin varaa.


Ja kyllä monilla ei ole varaa kumpaankaan. Jonkinlaisessa taantumassa sitä nytkin eletään.

Vierailija
25/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhannusaattona keskeisellä paikalla sijaitsevan, vilkkaan liikennöintikeskuksen pihalla oli jätskipömpeli, mutta ei myyjiä. Mielenkiintoista ettei, kun kuitenkin selkeä sesonkipäivä. Tärkeämpi ilmeisesti oman juhannuksen vietto. Harmi, olisin kyllä ostanut jätskit siitä enkä myymälän pakastealtaasta.

Tämä on totta, jäätelökioskeja näkee usein kiinni ostajan kannalta hyvään jäätelönmyyntiaikaan eli alkuillasta ja sunnuntaisin. Syy varmasti palkkakuluissa, kun niiltä ajoilta pitää maksaa lisiä.

Vierailija
26/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei ole se jäätelön hinta vaan kyky hallita sitä omaa talouttaan. Sellaista pientä velkaa saa aika helposti. Kun ostetaan jotain, tarjotaan usein ostotapahtuman yhteydessä jotain luottoa. On myös erilaisia palveluita, esim ennen ostettiin levy kaupasta ja nyt se ostetaan suoratoistopalveluna, näitä kun kertyy sitten kovin paljon on taloutta aika vaikea hallita ja ensimmäisenä aletaan pihistelemään ruuasta tai itkemään iltapäivälehdissä kun siihen ei ole varaa. Miksi kukaan ei itse kun ei ole rahaa siihen roinaan joita kodeissa on ihan yllin kyllin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin lama-ajan lapsi, en käynyt koskaan jätskikiskalla, koska kaupan hinnat oli paljon halvemmat. Että kyllä ne hinnat on silloinkin ollut monen tavoittamattomissa. En vieläkään käy jäätelökioskilla, tapa jäänyt, että ostan kaupasta, omien lasten kanssa haettiin jätskit yleensä kotiin.

Sama täällä. Ensimmäisen kerran kävin jätskikiskalla aikuisena, kun juhlistettiin perheen kanssa mun vakkariduunia asiantuntijana teknologiateollisuudessa. Silloinkin isäni yritti ehdottaa, että eikö voitaisi ostaa jätskipaketti ja leikata siitä kaikille.

Vierailija
28/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin jäätelökioskilla, jos niissä myytävä jätski olisi hyvää. Jokaisella kiskalla on pingviiniä tai ingmania, ei kiitos. Gelatosta voin maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkääkä varsinkaan kohdistako valituksia sille pienipalkkaiselle kesätyöläismyyjälle.

Tämä lienee se asian ydin. Harkitkaa, onko varaa jäätelökioskin hintoihin, ostakaa jos on. Jos ei ole, ostakaa jäätelönne muualta, koska ei se kesätyönään jäätelöä myyvä nuori niitä hintoja päätä, eikä ole vastuussa pankkitilienne saldosta. Näppärä jopa hankkii edullisen jäätelökoneen ja tekee jäätelönsä ihan itse. 

Vierailija
30/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiskajäätelön pitää olla gurmeeta. Muuten se ei ole hintansa väärti. Ei sitä säälistä osteta.

Jep, jätskialtaasta poikkeavia makuja ja aitoja raaka-aineita. En todella maksa perusglukoosisiirappivaniljasta kiskahintaa, mutta esim. Jymyn tai Minetin jädestä voin maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut puhumaan mm. jäätelön hinnoista aina kun ulkomaalaiset puhuu netissä maailman onnellisimmasta maasta. Loppuu nopeasti se puhe.

Vierailija
32/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli uimarannalla jäätelöpallot 5,95. On jo minusta likaa. Lisäksi jäätelö oli aivan sunnattoman suuri (ei myyty erikseen pientä ja isoa), ettei lapsi sitä jaksanut. Tuossakin max4e ja pienempi jäätelö, niin kauppa kävisi varmana paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkääkä varsinkaan kohdistako valituksia sille pienipalkkaiselle kesätyöläismyyjälle.

Tämä lienee se asian ydin. Harkitkaa, onko varaa jäätelökioskin hintoihin, ostakaa jos on. Jos ei ole, ostakaa jäätelönne muualta, koska ei se kesätyönään jäätelöä myyvä nuori niitä hintoja päätä, eikä ole vastuussa pankkitilienne saldosta. Näppärä jopa hankkii edullisen jäätelökoneen ja tekee jäätelönsä ihan itse. 

Voi tehdä ilman jäätelökonettakin :)

Vierailija
34/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko ostaa. Kaikki palvelut pitäisi perustua markkinatalouteen, ei yhteiskunnan tukiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä tässä kioskijäätelöiden kalliudesta valittamisessa pointti on enemmänkin siinä, että jos tavalliselle työssä käyvälle perheelle jätskikiskan jäätelöt ovat sen verran kallis ylellisyystuote, ettei siihen ole kuin kerran pari kesässä rahaa, jossain on pahasti vikaa.

Lapsille on ihan ok ja pitääkin opettaa, että rahalla on arvo ja aina ei voi saada sitä mitä haluaa. Tai, että halvempi vaihtoehto on myös ihan hyvä ratkaisu. Nyt tämä Suomen hintataso palkkoihin suhteutettuna on vaan kiepsahtanut sille tasolle, että lapsille tulee vahingossa opetettua, että vaikka molemmat vanhemmat käyvät töissä, koskaan ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen.

Ihan oikeasti, edes jopa meille kaltaisilleni vähätuloisen perheen lama-ajan lapsille, jotka eivät koskaan päässeet ulkomaille, saaneet juuri mitään uutena jne. reissujätskikiskalle oli suht normaali tapahtuma.

Se on ihan totta että 80-90-luvun lapsille jäätelökioskilla käynti oli tavallista, muistan markkahinnat (vanha!) ja sen kun kipuraja 10 markkaa ylittyi. Nykyisellä hintarakenteella irtojäätelö kioskista vaan on ylellisyystuote. Jokin on mennyt pahasti pieleen.

 

Ap 

Puhu omasta puolestasi vaan. En saannut lapsuudessani korkeintaan kuin jonkun Eskimopuikon pari kertaa kesässä.

Tämä. Ihmiset, jotka olivat keskiluokkaisia lapsia 80- luvulla eivät pysty käsittämään, että silloinkin oli köyhiä. Ja ennen kuin joku alkaa puhua duunareista, Suomessa mm. tehdastyössä olleiden palkat olivat hyviä yleiseen hintatasoon 80- luvulla. 

Meillä oli perhe ylempää keskiluokkaa 80-luvulla koska oli okt, pari autoa, kesämökki ja ulkomaanmatkoja. Jäätelöä ei silti ollut kuin se eskimotuutti per kuukausi.

Vierailija
36/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen ostin lidlistä 8 tuuttia jäätelö ja maksoi 1,19€ koko paketti.

Vierailija
37/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko ostaa. Kaikki palvelut pitäisi perustua markkinatalouteen, ei yhteiskunnan tukiin.

Eli pois nuorten kesätyösetelit, työharjoittelut ja palkkatuet. Ei ole yhteiskunnan tehtävä maksaa palkkaa.

Vierailija
38/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin teini 90-luvulla, yh äiti, koska isä kuoli, yksi sisarus. Koskaan ei käyty ulkomailla, ei huvipuistoissa, ei jätskikiskalla. Ne oli niin kalliita, että en edes haaveillut. Hyvin harva osti, ja keskusteli missä oli suurin jäätelöpallo, ihmettelin silloinkin, että jos määrä on tärkeä, kaupasta sai jo kaksi litran pakettia tötterön hinnalla. 

 

En tiedä onko peruja nuilta ajoilta, mutten edelleenkään kaipaa mitään kalliita ravintolaruokia tai matkoja, olen hyvän vähään tyytyväinen ja tiedän, ettei hinta kerro laadusta. 

Vierailija
39/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä keskustelu kertoo enemmän yhteiskunnasta kuin tarkoituskaan.

Kuvaavaa että Suomessa asiat kuten jäätelöpallon syöminen kioskista, jossa myyjänä koululainen, ovat "luksusta". 

Asiat jotka monessa maassa ja kaupungissa ovat normaaleja, opiskelijoita myöten istutaan näteissä ravintoloissa syömässä, ostetaan jäätelöä tai tuoreita marjoja kadulta ja ajellaan taksilla, mutta Suomessa se on "turhan tyyristä tavalliselle työssäkävijälle".

Katsotaan tosiasioita: Lyhyt satokausi marjoille. Jäätelön myynnille kausi myös tosi lyhyt, näkee ne kioskit joko siirrettynä pois tai vain suljettuna suurimman osan vuodesta. Pieni väestömäärä, joten ei voi myöskään olla niin paljon asiakkaita ja yrityksiä. Jolloin kilpailua on taas vähemmän. 

Ja perustarpeiden tyydytys kuten ruoka, on raportoitu olevan duopoli, eikä käytännön kilpailua ole joten väestö maksaa kokonaisuudessaan muita yhteiskuntia enemmän tämän takia ruokakaupassaan.

Sitten on se että kolmannes BKT:sta käytetään sosiaalimenoihin? Ja jostain rahat on saatava, luin arvion että saadakseen 400 euron edestä palveluita on maksettava 1600 euroa.  Ja kun yhteiskunta on rakennettu asioiden päälle jotka lakkasivat olemasta: Nokia, paperin kysyntä, venäjän kauppa, niin yhtäkkiä on tilanen että perusasiat ovat se luksus ja kaikki extra vaatii tosiaan sitten panotusta.

Vierailija
40/41 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätskikiskoissa on usein töissä koululaisia kesätöissä. Onkohan siinä mitään ideaa? Ehkä juuri siksi suosin jädekiskoja, koska haluan myös että nuoret saavat työelämän kokemusta. Jonkun täytyy olla asiakaskin.
Ja koska meillä on ongelmia jo lapsuudessa alkavasta diabeteksesta, lasten ylipainoista ja kehnoista ruokatottumuksista, en ehkä kehtaisi kehua miten meidän lapset käyvät kahmimassa pakastealtaista halpaa jäätelöä. Voiko ajatella, että omiakin makutottumuksia voi jalostaa ja herkutella harvemmin? Säästöä syntyy ihan siitäkin, miten paljon syö ja mitä.

"Säästöä syntyy ihan siitäkin, miten paljon syö ja mitä"

Ehdottomasti.  Mitä enemmän ja useammin ostaa suklaata ja irtokarkkeja silloin kun on tarjouksessa niin sitä enemmän säästää.  Myöhemmin voi olla vaikka miljonääri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi