Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäikäiseksi lapsi turvavyöistuimessa autossa?

Vierailija
17.06.2026 |

Minkäiseksi teille on käytetty turvavyöistuinta?

Meillä tyttö on nyt 13v/154cm ja on matkustanut vielä istuimessa. On ollut itse ihan halukkaasti istuimessa eikä ole siitä "kiukutellut" vaikka menisi jo varmaan ilmankin ihan hyvin.  Ollaan nyt istuin kuitenkin vielä autossa pidetty ja siinä tyttö ollut. Onko muilla kuinka pitkään lapset turvavyöistuimessa matkustaneet?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tainnut istua suosituksen mukaan sinne 150cm asti turvavyöistuimessa niin pitkään kun mahtui ja lopuksi korokkeella, tosin molemmat on ohittaneet tuon pituude noin 9-10-vuotiaina, ja suurin osa kaverit on pääsääntöisesti lyhyempiä, joten saman ikäisissä kavereissa oli vielä istuimen/korokkeen käyttäjiä.

 

Noudatin koroke-suositusta myös lasten kavereiden kohdalla alakouluiässä kun ylimääräisiä korokkeita oli, mutta nyt 14-vuotiaan saman ikäisille kaverille en ole enää tarjoa koroketta vaikka pituus taitaa olla alle 150cm.

Onko tämä provo?

Vierailija
22/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tainnut istua suosituksen mukaan sinne 150cm asti turvavyöistuimessa niin pitkään kun mahtui ja lopuksi korokkeella, tosin molemmat on ohittaneet tuon pituude noin 9-10-vuotiaina, ja suurin osa kaverit on pääsääntöisesti lyhyempiä, joten saman ikäisissä kavereissa oli vielä istuimen/korokkeen käyttäjiä.

 

Noudatin koroke-suositusta myös lasten kavereiden kohdalla alakouluiässä kun ylimääräisiä korokkeita oli, mutta nyt 14-vuotiaan saman ikäisille kaverille en ole enää tarjoa koroketta vaikka pituus taitaa olla alle 150cm.

Tarjoa mielummin kortsuja turvavälineeksi tuon ikäiselle  (14v) kun istuinkoroketta. 

Kyllä niitäkin on tarjolla kylppärin kaapissa vapaasti otettavissa sekä lapselle että kavereille, kuten kuukautissuojiakin, vaikla kumpiakaan en itse käytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tainnut istua suosituksen mukaan sinne 150cm asti turvavyöistuimessa niin pitkään kun mahtui ja lopuksi korokkeella, tosin molemmat on ohittaneet tuon pituude noin 9-10-vuotiaina, ja suurin osa kaverit on pääsääntöisesti lyhyempiä, joten saman ikäisissä kavereissa oli vielä istuimen/korokkeen käyttäjiä.

 

Noudatin koroke-suositusta myös lasten kavereiden kohdalla alakouluiässä kun ylimääräisiä korokkeita oli, mutta nyt 14-vuotiaan saman ikäisille kaverille en ole enää tarjoa koroketta vaikka pituus taitaa olla alle 150cm.

Onko tämä provo?

Ai että alle 150-senttiset kolmasluokkalaiset on käyttäneet suosituksen mukaan koroketta? No ei.

Vierailija
24/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tainnut istua suosituksen mukaan sinne 150cm asti turvavyöistuimessa niin pitkään kun mahtui ja lopuksi korokkeella, tosin molemmat on ohittaneet tuon pituude noin 9-10-vuotiaina, ja suurin osa kaverit on pääsääntöisesti lyhyempiä, joten saman ikäisissä kavereissa oli vielä istuimen/korokkeen käyttäjiä.

 

Noudatin koroke-suositusta myös lasten kavereiden kohdalla alakouluiässä kun ylimääräisiä korokkeita oli, mutta nyt 14-vuotiaan saman ikäisille kaverille en ole enää tarjoa koroketta vaikka pituus taitaa olla alle 150cm.

Onko tämä provo?

Ai että alle 150-senttiset kolmasluokkalaiset on käyttäneet suosituksen mukaan koroketta? No ei.

135 cm on raja.

Vierailija
25/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelisin että suositus oli 140cm asti silloin kun omat lapset oli istuimissa ja siihen saakka käytettiin. Cybexin ja Britaxin malleihin mahtui hyvin.

Vierailija
26/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jäi 13v isoveljensä 15v kanssa kahdestaan jo kotiin viikonlopuksi, kun käytiin reissussa! Ei ole kyllä hetkeen enää istunut turvaistuimessa.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tainnut istua suosituksen mukaan sinne 150cm asti turvavyöistuimessa niin pitkään kun mahtui ja lopuksi korokkeella, tosin molemmat on ohittaneet tuon pituude noin 9-10-vuotiaina, ja suurin osa kaverit on pääsääntöisesti lyhyempiä, joten saman ikäisissä kavereissa oli vielä istuimen/korokkeen käyttäjiä.

 

Noudatin koroke-suositusta myös lasten kavereiden kohdalla alakouluiässä kun ylimääräisiä korokkeita oli, mutta nyt 14-vuotiaan saman ikäisille kaverille en ole enää tarjoa koroketta vaikka pituus taitaa olla alle 150cm.

Onko tämä provo?

Ai että alle 150-senttiset kolmasluokkalaiset on käyttäneet suosituksen mukaan koroketta? No ei.

135 cm on raja.

135 cm on lain säätämään raja jota lyhyempänä PITÄÄ käyttää. 150 cm on kuitenkin Liikenneturvan suositus ollut jo hyvän aikaa. Ja esim. briteissä raja on 12v, tai ainakin oli viimeksi kun siellä kasten kanssa reissasin.

Käytin pyöräilykypärääkin ennen kuin se oli laissa säädetty pakko. Ei siihen pakkoa tarvita.

Vierailija
28/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tainnut istua suosituksen mukaan sinne 150cm asti turvavyöistuimessa niin pitkään kun mahtui ja lopuksi korokkeella, tosin molemmat on ohittaneet tuon pituude noin 9-10-vuotiaina, ja suurin osa kaverit on pääsääntöisesti lyhyempiä, joten saman ikäisissä kavereissa oli vielä istuimen/korokkeen käyttäjiä.

 

Noudatin koroke-suositusta myös lasten kavereiden kohdalla alakouluiässä kun ylimääräisiä korokkeita oli, mutta nyt 14-vuotiaan saman ikäisille kaverille en ole enää tarjoa koroketta vaikka pituus taitaa olla alle 150cm.

Kiva kuulla että muillakin on menty suositusten mukaan. Meillä ei lasten kavereita ole ollut kyydissä eikä tyttö toisaalta heidän kyydissään ole ollut niin en tiedä miten heillä koroke/istuin politiikka on ollut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelisin että suositus oli 140cm asti silloin kun omat lapset oli istuimissa ja siihen saakka käytettiin. Cybexin ja Britaxin malleihin mahtui hyvin.

Meillä on myös jonkin Cybexin malli. Ei ole vielä säätövara edes ihan isoimmillaan tytöllä vaikka hieman reilu 150cm onkin. Tässä istuimessa on painorajana 50kg joten senkin puoleen ihan helposti voi istua.

Vierailija
30/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkouluikäinen ei kuulu mihinkään turvaistuimeen vaikka olisikin lyhyt. Antakaa lasten kasvaa. 

No ei olla tyttöä istuimeen pakotettu vaan on itse siinä tyytynyt olemaan. Joskus sanonut että istuimessa on kivempi matkustaa varsinkin pidemmillä mökkimatkoilla, jotka meillä kestävät useamman tunnin.

 

Nyt alkaa kuitenkin jo olla sen verran iso että olemme alkaneet pohtimaan jos istuimesta luovutaan esim syksyllä, kun on tuon suosituksenkin täyttänyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tää kuulostaa mun korvaan niin absurdilta kysymykseltä.. Meillä nuorin 10v välillä käyttää vielä koroketta, mutta ei pääosin enää sitäkään. Luulis olevan tuon ikäiselle jo itsetunto kysymys kin.. 

Vierailija
32/35 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli joku päiväkodin retki,  minne mentiin tilausajolla niin meidän lapset oli ainoat keillä oli turvaistuimet. Niin jännä että täällä kaikki käyttää jonnekin 10-vuotiaaksi, mutta päiväkodissa ei ollut yhdelläkään istuinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/35 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 138cm ja 30kg turvavyöistuimessa. Painoraja noissa istuimissa taitaa olla 36kg asti ettei varmaan sen yli käytetä enää. Lapsi on hoikka rakenteinen. Paino tulee varmaan vastaan ennen 150cm suositusta, mutta ei varmaan kauas jää

Vierailija
34/35 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 138cm ja 30kg turvavyöistuimessa. Painoraja noissa istuimissa taitaa olla 36kg asti ettei varmaan sen yli käytetä enää. Lapsi on hoikka rakenteinen. Paino tulee varmaan vastaan ennen 150cm suositusta, mutta ei varmaan kauas jää

Kuulostaa järkevältä suunnitelmalta. Meillä taitaa sitten olla keskivertoa isompi istuin jossa painoraja on 50kg eikä se kyllä hoikalla tytöllä ole vieläkään edes kovin lähellä 😅 ihan motonetista aikoinaan ostettu cybexin istuin joten ei edes mikää erityisistuin ole

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/35 |
18.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tää kuulostaa mun korvaan niin absurdilta kysymykseltä.. Meillä nuorin 10v välillä käyttää vielä koroketta, mutta ei pääosin enää sitäkään. Luulis olevan tuon ikäiselle jo itsetunto kysymys kin.. 

No on tyttö ihan mieluusti istuimessa vielä ollut. On tosin h hyvin kiltti ja tottelevainen mutta ei ole istuimeen painostettu eikä ole sitä nolostellut. Joskus sanonut että pidemmät matkat on mukavampia olla istuimessa kun voi nukkua paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän