Minkäikäiseksi lapsi turvavyöistuimessa autossa?
Minkäiseksi teille on käytetty turvavyöistuinta?
Meillä tyttö on nyt 13v/154cm ja on matkustanut vielä istuimessa. On ollut itse ihan halukkaasti istuimessa eikä ole siitä "kiukutellut" vaikka menisi jo varmaan ilmankin ihan hyvin. Ollaan nyt istuin kuitenkin vielä autossa pidetty ja siinä tyttö ollut. Onko muilla kuinka pitkään lapset turvavyöistuimessa matkustaneet?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tainnut istua suosituksen mukaan sinne 150cm asti turvavyöistuimessa niin pitkään kun mahtui ja lopuksi korokkeella, tosin molemmat on ohittaneet tuon pituude noin 9-10-vuotiaina, ja suurin osa kaverit on pääsääntöisesti lyhyempiä, joten saman ikäisissä kavereissa oli vielä istuimen/korokkeen käyttäjiä.
Noudatin koroke-suositusta myös lasten kavereiden kohdalla alakouluiässä kun ylimääräisiä korokkeita oli, mutta nyt 14-vuotiaan saman ikäisille kaverille en ole enää tarjoa koroketta vaikka pituus taitaa olla alle 150cm.
Tarjoa mielummin kortsuja turvavälineeksi tuon ikäiselle (14v) kun istuinkoroketta.
Kyllä niitäkin on tarjolla kylppärin kaapissa vapaasti otettavissa sekä lapselle että kavereille, kuten kuukautissuojiakin, vaikla kumpiakaan en itse käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tainnut istua suosituksen mukaan sinne 150cm asti turvavyöistuimessa niin pitkään kun mahtui ja lopuksi korokkeella, tosin molemmat on ohittaneet tuon pituude noin 9-10-vuotiaina, ja suurin osa kaverit on pääsääntöisesti lyhyempiä, joten saman ikäisissä kavereissa oli vielä istuimen/korokkeen käyttäjiä.
Noudatin koroke-suositusta myös lasten kavereiden kohdalla alakouluiässä kun ylimääräisiä korokkeita oli, mutta nyt 14-vuotiaan saman ikäisille kaverille en ole enää tarjoa koroketta vaikka pituus taitaa olla alle 150cm.
Onko tämä provo?
Ai että alle 150-senttiset kolmasluokkalaiset on käyttäneet suosituksen mukaan koroketta? No ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tainnut istua suosituksen mukaan sinne 150cm asti turvavyöistuimessa niin pitkään kun mahtui ja lopuksi korokkeella, tosin molemmat on ohittaneet tuon pituude noin 9-10-vuotiaina, ja suurin osa kaverit on pääsääntöisesti lyhyempiä, joten saman ikäisissä kavereissa oli vielä istuimen/korokkeen käyttäjiä.
Noudatin koroke-suositusta myös lasten kavereiden kohdalla alakouluiässä kun ylimääräisiä korokkeita oli, mutta nyt 14-vuotiaan saman ikäisille kaverille en ole enää tarjoa koroketta vaikka pituus taitaa olla alle 150cm.
Onko tämä provo?
Ai että alle 150-senttiset kolmasluokkalaiset on käyttäneet suosituksen mukaan koroketta? No ei.
135 cm on raja.
Muistelisin että suositus oli 140cm asti silloin kun omat lapset oli istuimissa ja siihen saakka käytettiin. Cybexin ja Britaxin malleihin mahtui hyvin.
Meillä jäi 13v isoveljensä 15v kanssa kahdestaan jo kotiin viikonlopuksi, kun käytiin reissussa! Ei ole kyllä hetkeen enää istunut turvaistuimessa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tainnut istua suosituksen mukaan sinne 150cm asti turvavyöistuimessa niin pitkään kun mahtui ja lopuksi korokkeella, tosin molemmat on ohittaneet tuon pituude noin 9-10-vuotiaina, ja suurin osa kaverit on pääsääntöisesti lyhyempiä, joten saman ikäisissä kavereissa oli vielä istuimen/korokkeen käyttäjiä.
Noudatin koroke-suositusta myös lasten kavereiden kohdalla alakouluiässä kun ylimääräisiä korokkeita oli, mutta nyt 14-vuotiaan saman ikäisille kaverille en ole enää tarjoa koroketta vaikka pituus taitaa olla alle 150cm.
Onko tämä provo?
Ai että alle 150-senttiset kolmasluokkalaiset on käyttäneet suosituksen mukaan koroketta? No ei.
135 cm on raja.
135 cm on lain säätämään raja jota lyhyempänä PITÄÄ käyttää. 150 cm on kuitenkin Liikenneturvan suositus ollut jo hyvän aikaa. Ja esim. briteissä raja on 12v, tai ainakin oli viimeksi kun siellä kasten kanssa reissasin.
Käytin pyöräilykypärääkin ennen kuin se oli laissa säädetty pakko. Ei siihen pakkoa tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tainnut istua suosituksen mukaan sinne 150cm asti turvavyöistuimessa niin pitkään kun mahtui ja lopuksi korokkeella, tosin molemmat on ohittaneet tuon pituude noin 9-10-vuotiaina, ja suurin osa kaverit on pääsääntöisesti lyhyempiä, joten saman ikäisissä kavereissa oli vielä istuimen/korokkeen käyttäjiä.
Noudatin koroke-suositusta myös lasten kavereiden kohdalla alakouluiässä kun ylimääräisiä korokkeita oli, mutta nyt 14-vuotiaan saman ikäisille kaverille en ole enää tarjoa koroketta vaikka pituus taitaa olla alle 150cm.
Kiva kuulla että muillakin on menty suositusten mukaan. Meillä ei lasten kavereita ole ollut kyydissä eikä tyttö toisaalta heidän kyydissään ole ollut niin en tiedä miten heillä koroke/istuin politiikka on ollut
Vierailija kirjoitti:
Muistelisin että suositus oli 140cm asti silloin kun omat lapset oli istuimissa ja siihen saakka käytettiin. Cybexin ja Britaxin malleihin mahtui hyvin.
Meillä on myös jonkin Cybexin malli. Ei ole vielä säätövara edes ihan isoimmillaan tytöllä vaikka hieman reilu 150cm onkin. Tässä istuimessa on painorajana 50kg joten senkin puoleen ihan helposti voi istua.
Vierailija kirjoitti:
Yläkouluikäinen ei kuulu mihinkään turvaistuimeen vaikka olisikin lyhyt. Antakaa lasten kasvaa.
No ei olla tyttöä istuimeen pakotettu vaan on itse siinä tyytynyt olemaan. Joskus sanonut että istuimessa on kivempi matkustaa varsinkin pidemmillä mökkimatkoilla, jotka meillä kestävät useamman tunnin.
Nyt alkaa kuitenkin jo olla sen verran iso että olemme alkaneet pohtimaan jos istuimesta luovutaan esim syksyllä, kun on tuon suosituksenkin täyttänyt
Miten tää kuulostaa mun korvaan niin absurdilta kysymykseltä.. Meillä nuorin 10v välillä käyttää vielä koroketta, mutta ei pääosin enää sitäkään. Luulis olevan tuon ikäiselle jo itsetunto kysymys kin..
Just oli joku päiväkodin retki, minne mentiin tilausajolla niin meidän lapset oli ainoat keillä oli turvaistuimet. Niin jännä että täällä kaikki käyttää jonnekin 10-vuotiaaksi, mutta päiväkodissa ei ollut yhdelläkään istuinta.
Meillä 138cm ja 30kg turvavyöistuimessa. Painoraja noissa istuimissa taitaa olla 36kg asti ettei varmaan sen yli käytetä enää. Lapsi on hoikka rakenteinen. Paino tulee varmaan vastaan ennen 150cm suositusta, mutta ei varmaan kauas jää
Vierailija kirjoitti:
Meillä 138cm ja 30kg turvavyöistuimessa. Painoraja noissa istuimissa taitaa olla 36kg asti ettei varmaan sen yli käytetä enää. Lapsi on hoikka rakenteinen. Paino tulee varmaan vastaan ennen 150cm suositusta, mutta ei varmaan kauas jää
Kuulostaa järkevältä suunnitelmalta. Meillä taitaa sitten olla keskivertoa isompi istuin jossa painoraja on 50kg eikä se kyllä hoikalla tytöllä ole vieläkään edes kovin lähellä 😅 ihan motonetista aikoinaan ostettu cybexin istuin joten ei edes mikää erityisistuin ole
Vierailija kirjoitti:
Miten tää kuulostaa mun korvaan niin absurdilta kysymykseltä.. Meillä nuorin 10v välillä käyttää vielä koroketta, mutta ei pääosin enää sitäkään. Luulis olevan tuon ikäiselle jo itsetunto kysymys kin..
No on tyttö ihan mieluusti istuimessa vielä ollut. On tosin h hyvin kiltti ja tottelevainen mutta ei ole istuimeen painostettu eikä ole sitä nolostellut. Joskus sanonut että pidemmät matkat on mukavampia olla istuimessa kun voi nukkua paremmin.
Onko tämä provo?