Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäikäiseksi lapsi turvavyöistuimessa autossa?

Vierailija
17.06.2026 |

Minkäiseksi teille on käytetty turvavyöistuinta?

Meillä tyttö on nyt 13v/154cm ja on matkustanut vielä istuimessa. On ollut itse ihan halukkaasti istuimessa eikä ole siitä "kiukutellut" vaikka menisi jo varmaan ilmankin ihan hyvin.  Ollaan nyt istuin kuitenkin vielä autossa pidetty ja siinä tyttö ollut. Onko muilla kuinka pitkään lapset turvavyöistuimessa matkustaneet?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8v/125cm ja 10v/140cm istuimet. Isommalla alkaa ottamaan hartioista jo kiinni. Teillä taitaa olla iso istuin jos tuon kokoinen siihen vielä mahtuu

Vierailija
2/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän 18-vuotias poika (182cm, 88kg) vielä turvavyöistuimessa on. Ehkä lopetetaan, kun täyttää 30 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän 18-vuotias poika (182cm, 88kg) vielä turvavyöistuimessa on. Ehkä lopetetaan, kun täyttää 30 v.

Sama

Vierailija
4/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi täyttää kohta 12v ja istuin on edelleen käytössä. On tosin pienikokoinen ja 145cm pitkä. Hieman on alkanut vastustamaan... haluaisimme pitää tuosta 150cm suosituksesta kiinni mutta voi olla että istuimesta luovutaan kuitenkin kohta

Vierailija
5/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 8v/125cm ja 10v/140cm istuimet. Isommalla alkaa ottamaan hartioista jo kiinni. Teillä taitaa olla iso istuin jos tuon kokoinen siihen vielä mahtuu

Cybexin jonku istuin malli on käytössä. Säätövaraa olisi vielä pidemmällekin joten hyvin on tyttö vielä mahtunut istumaan siinä 😅 ehkä siksi ei myöskään ei asiaa valitellut eä

Vierailija
6/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi täyttää kohta 12v ja istuin on edelleen käytössä. On tosin pienikokoinen ja 145cm pitkä. Hieman on alkanut vastustamaan... haluaisimme pitää tuosta 150cm suosituksesta kiinni mutta voi olla että istuimesta luovutaan kuitenkin kohta

Sama suositus on ollut mielessä täälläkin! Lapsi tosin vasta 7v mutta saa istua niin pitkään kuin istuimeen mahtuu (tai sitten tuohon n. 150cm asti). Se ei tosin ihan hetkeen ole tulossa täyteen. Esikoisen kanssa istuimessa luovuttiin 9v iässä mutta silloin ei niin tarkkoja näistä taidetta edes olla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän 18-vuotias poika (182cm, 88kg) vielä turvavyöistuimessa on. Ehkä lopetetaan, kun täyttää 30 v.

Saako kysyä miksi lopetatte poikanne? No, asiaan: meillä lapset on istuneet turvaistuimessa kiltisti siihen asti kunnes ollaan käännetty kasvot menosuuntaan. Ja sen jälkeen vielä kiltimmin.

Vierailija
8/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositusten mukaan ajateltiin mennä. Toki lapsi on vasta 4-vuotias, niin saa nähdä millainen maailma sitten on, kun asia on ajankohtainen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä suosituksilla en kehtaisi matkustaa vanhempieni kanssa samassa autossa. T. 40v. 148cm

Vierailija
10/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suositusten mukaan ajateltiin mennä. Toki lapsi on vasta 4-vuotias, niin saa nähdä millainen maailma sitten on, kun asia on ajankohtainen. 

No teillä on sitten hieman vielä matkaa. Tässä on pohdittu että istuimesta voitaisiin kohta kyllä luopua, todennäköisesti syksyllä viimeistään jos tyttö nyt vielä kesän pidemmät mökkireissut istuimessa matkustaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä suosituksilla en kehtaisi matkustaa vanhempieni kanssa samassa autossa. T. 40v. 148cm

No tämä suositus koskee onneksesi vain lapsia :)

Vierailija
12/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositusten mukaan ajateltiin mennä. Toki lapsi on vasta 4-vuotias, niin saa nähdä millainen maailma sitten on, kun asia on ajankohtainen. 

No teillä on sitten hieman vielä matkaa. Tässä on pohdittu että istuimesta voitaisiin kohta kyllä luopua, todennäköisesti syksyllä viimeistään jos tyttö nyt vielä kesän pidemmät mökkireissut istuimessa matkustaa

Lapsi on kuitenkin jo yli 150 cm pitkä ja sen verran vanhakin, että voi siirtyä istumaan ilman vaikkei pituus olisikaan täynnä. Eihän kaikki aikuisetkaan kasva välttämättä 150 cm pitkiksi mutta murrosiässä keho alkaa olla valmis. 

 

Meillä on tosiaan sen verran matkaa, että ehtii suositukset vielä muuttuakin. Esikoinen toisaalta kasvaa pituuden puolesta pluskäyrillä, niin näillä näkymin tuo 150 cm tulisi täyteen 10-vuotiaana. Nuorimmaisella sitten olisi pidempään istuin ellei tule pituuden suhteen kasvuspurttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositusten mukaan ajateltiin mennä. Toki lapsi on vasta 4-vuotias, niin saa nähdä millainen maailma sitten on, kun asia on ajankohtainen. 

No teillä on sitten hieman vielä matkaa. Tässä on pohdittu että istuimesta voitaisiin kohta kyllä luopua, todennäköisesti syksyllä viimeistään jos tyttö nyt vielä kesän pidemmät mökkireissut istuimessa matkustaa

Lapsi on kuitenkin jo yli 150 cm pitkä ja sen verran vanhakin, että voi siirtyä istumaan ilman vaikkei pituus olisikaan täynnä. Eihän kaikki aikuisetkaan kasva välttämättä 150 cm pitkiksi mutta murrosiässä keho alkaa olla valmis. 

 

Meillä on tosiaan sen verran matkaa, että ehtii suositukset vielä muuttuakin. Esikoinen toisaalta kasvaa pituuden puolesta pluskäyrillä, niin näillä näkymin tuo 150 cm tulisi täyteen 10-vuotiaana. Nuorimmaisella sitten olisi pidempään istuin ellei tule pituuden suhteen kasvuspurttia.

Niin menisi tyttö varmaan jo nyt ihan hyvin ilman istuintakin. Ei tosiaan ole itse istuimesta valittanut ollenkaan ja ihan mielellään on siinä istunut niin ei olla istuinta vielä ois otettu.

 

Tässä nyt kuitenkin ollut mielessä että istuimesta voitaisiin alkaa jo luopumaan, kun tytöllä tuli pituus talvella täyteen. Ja on muutenkin kohta jo 14v niin istuin enää kovin pakollinen ole 

Vierailija
14/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autossani on kaikissa istuimissa turvavyö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tainnut istua suosituksen mukaan sinne 150cm asti turvavyöistuimessa niin pitkään kun mahtui ja lopuksi korokkeella, tosin molemmat on ohittaneet tuon pituude noin 9-10-vuotiaina, ja suurin osa kaverit on pääsääntöisesti lyhyempiä, joten saman ikäisissä kavereissa oli vielä istuimen/korokkeen käyttäjiä.

 

Noudatin koroke-suositusta myös lasten kavereiden kohdalla alakouluiässä kun ylimääräisiä korokkeita oli, mutta nyt 14-vuotiaan saman ikäisille kaverille en ole enää tarjoa koroketta vaikka pituus taitaa olla alle 150cm.

Vierailija
16/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkouluikäinen ei kuulu mihinkään turvaistuimeen vaikka olisikin lyhyt. Antakaa lasten kasvaa. 

Vierailija
17/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

135cm on lainmukainen raja ja siihen asti meillä on koroketta käytetty. 

Vierailija
18/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tainnut istua suosituksen mukaan sinne 150cm asti turvavyöistuimessa niin pitkään kun mahtui ja lopuksi korokkeella, tosin molemmat on ohittaneet tuon pituude noin 9-10-vuotiaina, ja suurin osa kaverit on pääsääntöisesti lyhyempiä, joten saman ikäisissä kavereissa oli vielä istuimen/korokkeen käyttäjiä.

 

Noudatin koroke-suositusta myös lasten kavereiden kohdalla alakouluiässä kun ylimääräisiä korokkeita oli, mutta nyt 14-vuotiaan saman ikäisille kaverille en ole enää tarjoa koroketta vaikka pituus taitaa olla alle 150cm.

Tarjoa mielummin kortsuja turvavälineeksi tuon ikäiselle  (14v) kun istuinkoroketta. 

Vierailija
19/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä istuimestani luovu... Olen 148cm, 49v, ja ratti pyörii ihan hyvin. 

 

No jeejee. Oikeasti, eikö tuo istuin ala olla jo ennemmin vaarallinen, kyllähän niissä on painoraja ja pituusrajakin jo ylittyy??

Vierailija
20/35 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositusten mukaan ajateltiin mennä. Toki lapsi on vasta 4-vuotias, niin saa nähdä millainen maailma sitten on, kun asia on ajankohtainen. 

No teillä on sitten hieman vielä matkaa. Tässä on pohdittu että istuimesta voitaisiin kohta kyllä luopua, todennäköisesti syksyllä viimeistään jos tyttö nyt vielä kesän pidemmät mökkireissut istuimessa matkustaa

Lapsi on kuitenkin jo yli 150 cm pitkä ja sen verran vanhakin, että voi siirtyä istumaan ilman vaikkei pituus olisikaan täynnä. Eihän kaikki aikuisetkaan kasva välttämättä 150 cm pitkiksi mutta murrosiässä keho alkaa olla valmis. 

 

Meillä on tosiaan sen verran matkaa, että ehtii suositukset vielä muuttuakin. Esikoinen toisaalta kasvaa pituuden puolesta pluskäyrillä, niin näillä näkymin tuo 150 cm tulisi täyteen 10-vuotiaana. Nuorimmaisella sitten olisi pidempään istuin ellei tule pituuden suhteen kasvuspurttia.

Niin menisi tyttö varmaan jo nyt ihan hyvin ilman istuintakin. Ei tosiaan ole itse istuimesta valittanut ollenkaan ja ihan mielellään on siinä istunut niin ei olla istuinta vielä ois otettu.

 

Tässä nyt kuitenkin ollut mielessä että istuimesta voitaisiin alkaa jo luopumaan, kun tytöllä tuli pituus talvella täyteen. Ja on muutenkin kohta jo 14v niin istuin enää kovin pakollinen ole 

Käyttääkö tyttö mielellään myös tuttia? Ja pyyhkiikö äiti takapuolen vessassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä