Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autismin kirjolla oleva mies: miten käyttäydyt rakastuneena?

Vierailija
27.05.2026 |

Niin, siinä kysymykseni.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan elättelet toivoa, se että et ole varma siitä mitä hän tuntee, ei johdu siitä, että hän on autisti, vaan siitä, että hän ei ole sinuun rakastunut. Ei millään pahalla siis.

T: Asperger

Kysyinkin, että miten tuossa tilanteessa käyttäydytään? 

No itse kyllä näytän sen jos olen rakastunut. Jos olen yhtään epävarma, niin otan takapakkia ja vetäydyn. Olen omissa oloissani. Ahdistun. Olen ihan väsynyt ja voimaton.

Miten näytät sen? En oikeasti tiedä, että milloin mies pitää mua vaan pantavana kaverina ja milloin on kyse syvemmästä.

Rakastunut tosi harvoin, minulla on niin tarkka, tietynlainen maku. Sitten jos tapaan sellaisen, niin hullaannun päätä pahkaa. Näytän ja sanon sen. Siitä ei voi erehtyä. Saatan mennä siinä ylikin, kun jumaloin ja rakastan liikaa. Tätä siis tapahtuu hyvin harvoin.

No miten käyttäytyisit ainoastaan ns. pantavaa naista kohtaan?

Aika välinpitämättömästi, kaverillisen ystävällisesti. Itse en pysty feikkaamaan, että olisin kiinnostunut.  Saattaisin sanoa ihan suoraan, että olet ihana ja kiva ja nukava, mutta et tarpeeksi sillä tavalla. Että jotain puuttuu.

Vierailija
82/89 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä vihaa, jota netissä on autisteja kohtaan. Mitä pahaa me olemme tehneet yleisesti ottaen? Minulla on itselleni yliopistotutkinto ja olen pärjännyt työelämässä hyvin, vaikka olenkin kirjolla.  Olen tuo M50.

Niinpä, minäkin ihmettelen. Moni kirjolla oleva on tosiaan keskimääräistä älykkäämpi.

Viha johtuukin juuri siitä. 

Sekä kehitysvammaisia että poikkeuksellisen älykkäitä vihataan tietyissä piireissä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
27.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.

Yhdellä kolmesta autistista ÄO alle 70

https://www.kaypahoito.fi/nix03166

 

Jos 33 % ryhmästä on ÄO:n alle 70, niin ryhmän keskimääräinen ÄO olisi noin 76 (olettaen normaalijakauma ja samanlainen keskihajonta kuin väestöllä).

###

Aiemmin kehitysvammaisten osuudeksi autisteista tosin on arvioitu jopa 45-70 %  (ÄO alle 70)

Mitä tuo liittyy kysymykseen?

 

Minun kehitysvammaisella serkulla on silmälasit eikä kukaan silti pidä silmälaseja kehitysvammaisuuden oireena.

Eli 67% autisteista on älykkyydeltään keskitasoa tai sen yli. Autisteja on myös huipputason tieteentekijöissä, mm. matematiikassa, luonnontieteissä ja tekniikan aloilla.

Korkean älykkyyden autisteilla autismi ei haittaa normaalia elämää yhtä todennäköisesti kuin matalan älykkyyden autisteilla. Siitä syystä korkean älykkyyden autisteilta harvemmin edes tutkitaan autismin mahdollisuutta. Lisäksi useimmat korkean älykkyyden autistit hakeutuvat sellaisille aloille ja työtehtäviin, joissa heidän autistisista ominaisuuksistaan on jopa enemmän hyötyä kuin haittaa.

Öö ei

 

Auteisteista 33-50 % ÄO on alle 70

Normaaliväestöstä noin 1 % ÄO on alle 70, 50% ÄO on 100 tai alle

 

Autistien ÄO on keskimäärin 76

Normaalien ÄO on keskimäärin 100

Tämä on omaa matematiikkaasi.

Joo niin on. Eihän lukion laaja matematiikka oikein edes ole matematiikkaa verrattuna siihen mitä tulee ensimmäiselsi vastaan DI opinnoissa.

👨🏻‍🏫🗯

Näin itsekin muistan. Aikanaan kun tuli ensimmäisten tenttien tulokset Otaniemessä TKK:n aikaan, niin hylsy oli järkytys monelle. Kuitenkin fuksit olivat tottuneet 9-10 arvosanoihin lukiossa ja hylsy oli kova paikka alkuun.

Vierailija
84/89 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
85/89 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen naimisissa Aspergeria "sairastavan" miehen kanssa. Hän kirjoittelee haaveilevia rakkausrunoja. Hän kertoo haaveilevansa siitä, että saa taas pitää minua sylissä ja kun tulen töistä hän koppaakin minut syliinsä ja suutelee hellästi. Hän on kyllä joissakin asioissa hyvin ehdoton, mutta olen päättänyt joustaa niissä asioissa, koska kyse on siitä, että hän ihan ehdottomasti haluaa hoitaa kaiken siivouksen ja ruoanlaiton. Sehän minulle sopii oikein hyvin. N48, naimisissa

ja laittaa anaaliin

Kyllä ihan normaalit ihmiset harrastavat anaalia

Ilmeisesti  olet puritaani

Vierailija
86/89 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, että täällä moni sellainen keskustelee, joka ei ole ollut tekemisissä autistien kanssa. Menkääpä autistiluokalle katsomaan kuinka älykkäitä he ovat. Heidät kädestä pitäen talutetaan, koska ovat vaikeasti kehitysvammaisia. Eivät koskaan kykene itsenäiseen elämään.

Aika pienen osan kanssa  olet sitten ollut tekemisissä. Tunnen  yhden  joka on parilla elämänalueella erittäin  lahjakas. 

Autisti voi olla huippuhyvä matematiikassa, musiikissa, tai muistamisessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/89 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.

Yhdellä kolmesta autistista ÄO alle 70

https://www.kaypahoito.fi/nix03166

 

Jos 33 % ryhmästä on ÄO:n alle 70, niin ryhmän keskimääräinen ÄO olisi noin 76 (olettaen normaalijakauma ja samanlainen keskihajonta kuin väestöllä).

###

Aiemmin kehitysvammaisten osuudeksi autisteista tosin on arvioitu jopa 45-70 %  (ÄO alle 70)

Kolmella lapsistani on autisminkirjon dg, 2 on kehitysvammaisia, yksi hyvin älykäs, joten keskimääräisen älykkyyden laskemisessa ei ole mitään mieltä.

Ei sitten  yksi kehitysvammainen  ole riittänyt🙄

Vierailija
88/89 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä vihaa, jota netissä on autisteja kohtaan. Mitä pahaa me olemme tehneet yleisesti ottaen? Minulla on itselleni yliopistotutkinto ja olen pärjännyt työelämässä hyvin, vaikka olenkin kirjolla.  Olen tuo M50.

Niinpä, minäkin ihmettelen. Moni kirjolla oleva on tosiaan keskimääräistä älykkäämpi.

Niinhän TE aina luulette:) Ja tuohon aikaisempaan kysymykseen miksi moni ei pidä autisteista on juurikin se että monet teistä ovat hyvin rasittavia varsinkin keskustelupalstoilla. Teistä oikein huokuu että kirjoilla ollaan ja päälle vielä tuo ylimielinen oletus että olette parempia kuin muut. Kun tuo autismi on kuitenkin tietynlainen tila whatever ettekä oikein hoksaa miten muiden kanssa ollaan, on niitä ymmärtämis/kommunikaatio-ongelmia jne ja sitten syytellään taviksia kun ei taivuta omien mielihalujen mukaan niin onhan se nyt helpompaa tunne-henkilönä vältellä teitä. Ei nyt ainakaan alkaa suhteeseen. 

Ja koska tämä palsta on jostain syystä täynnä autisteja saa kirjoitukseni taas tupla-alapeukkuja koska yhyy :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/89 |
28.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.

Yhdellä kolmesta autistista ÄO alle 70

https://www.kaypahoito.fi/nix03166

 

Jos 33 % ryhmästä on ÄO:n alle 70, niin ryhmän keskimääräinen ÄO olisi noin 76 (olettaen normaalijakauma ja samanlainen keskihajonta kuin väestöllä).

###

Aiemmin kehitysvammaisten osuudeksi autisteista tosin on arvioitu jopa 45-70 %  (ÄO alle 70)

Mitä tuo liittyy kysymykseen?

 

Minun kehitysvammaisella serkulla on silmälasit eikä kukaan silti pidä silmälaseja kehitysvammaisuuden oireena.

Eli 67% autisteista on älykkyydeltään keskitasoa tai sen yli. Autisteja on myös huipputason tieteentekijöissä, mm. matematiikassa, luonnontieteissä ja tekniikan aloilla.

Korkean älykkyyden autisteilla autismi ei haittaa normaalia elämää yhtä todennäköisesti kuin matalan älykkyyden autisteilla. Siitä syystä korkean älykkyyden autisteilta harvemmin edes tutkitaan autismin mahdollisuutta. Lisäksi useimmat korkean älykkyyden autistit hakeutuvat sellaisille aloille ja työtehtäviin, joissa heidän autistisista ominaisuuksistaan on jopa enemmän hyötyä kuin haittaa.

Öö ei

 

Auteisteista 33-50 % ÄO on alle 70

Normaaliväestöstä noin 1 % ÄO on alle 70, 50% ÄO on 100 tai alle

 

Autistien ÄO on keskimäärin 76

Normaalien ÄO on keskimäärin 100

Mijtä jos lopettaisit tuon  älytömän jankkaamisesi. 

Taidat itse  olla vähä-älyinen kun et ymmärrä  asiaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä