Autismin kirjolla oleva mies: miten käyttäydyt rakastuneena?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä vihaa, jota netissä on autisteja kohtaan. Mitä pahaa me olemme tehneet yleisesti ottaen? Minulla on itselleni yliopistotutkinto ja olen pärjännyt työelämässä hyvin, vaikka olenkin kirjolla. Olen tuo M50.
Niinpä, minäkin ihmettelen. Moni kirjolla oleva on tosiaan keskimääräistä älykkäämpi.
Viha johtuukin juuri siitä.
Sekä kehitysvammaisia että poikkeuksellisen älykkäitä vihataan tietyissä piireissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.
Yhdellä kolmesta autistista ÄO alle 70
https://www.kaypahoito.fi/nix03166
Jos 33 % ryhmästä on ÄO:n alle 70, niin ryhmän keskimääräinen ÄO olisi noin 76 (olettaen normaalijakauma ja samanlainen keskihajonta kuin väestöllä).
###
Aiemmin kehitysvammaisten osuudeksi autisteista tosin on arvioitu jopa 45-70 % (ÄO alle 70)
Mitä tuo liittyy kysymykseen?
Minun kehitysvammaisella serkulla on silmälasit eikä kukaan silti pidä silmälaseja kehitysvammaisuuden oireena.
Eli 67% autisteista on älykkyydeltään keskitasoa tai sen yli. Autisteja on myös huipputason tieteentekijöissä, mm. matematiikassa, luonnontieteissä ja tekniikan aloilla.
Korkean älykkyyden autisteilla autismi ei haittaa normaalia elämää yhtä todennäköisesti kuin matalan älykkyyden autisteilla. Siitä syystä korkean älykkyyden autisteilta harvemmin edes tutkitaan autismin mahdollisuutta. Lisäksi useimmat korkean älykkyyden autistit hakeutuvat sellaisille aloille ja työtehtäviin, joissa heidän autistisista ominaisuuksistaan on jopa enemmän hyötyä kuin haittaa.
Öö ei
Auteisteista 33-50 % ÄO on alle 70
Normaaliväestöstä noin 1 % ÄO on alle 70, 50% ÄO on 100 tai alle
Autistien ÄO on keskimäärin 76
Normaalien ÄO on keskimäärin 100
Tämä on omaa matematiikkaasi.
Joo niin on. Eihän lukion laaja matematiikka oikein edes ole matematiikkaa verrattuna siihen mitä tulee ensimmäiselsi vastaan DI opinnoissa.
👨🏻🏫🗯
Näin itsekin muistan. Aikanaan kun tuli ensimmäisten tenttien tulokset Otaniemessä TKK:n aikaan, niin hylsy oli järkytys monelle. Kuitenkin fuksit olivat tottuneet 9-10 arvosanoihin lukiossa ja hylsy oli kova paikka alkuun.
Aika välinpitämättömästi, kaverillisen ystävällisesti. Itse en pysty feikkaamaan, että olisin kiinnostunut. Saattaisin sanoa ihan suoraan, että olet ihana ja kiva ja nukava, mutta et tarpeeksi sillä tavalla. Että jotain puuttuu.