Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkon tilaisuudet koulujen kanssa - tätä niissä inhoan. T. Kirkon työntekijä

Vierailija
08.11.2024 |

Heti alkuun: minusta on täysin ok, jos joku lapsi/nuori ei kuulu kirkkoon ja ei halua kirkon tilaisuuksiin osallistua. Sen sijaan ärsyttää se, millaiseksi meno on nykyään mennyt heidän osaltaan, jotka tilaisuuksiin saisivat tulla:

Aiemmin saimme käydä kouluilla vierailemassa ja järjestää niille oppilaille ohjelmaa, jotka saivat kirkon ohjelmaan osallistua. Tämä ohjelma piti sisällään sitä, että kerrottiin Raamatusta, kirkon opetuksesta ja kirkon käytänteistä, esimerkiksi jumalanpalveluksesta tai kirkollisista toimituksista kirkon esittelyn yhteydessä. Kukaan ei pakottanut lapsia vaikka laulamaan virsiä tai tekemään jotain, vaan jokainen osallistui tai oli osallistumatta sen mukaan, mikä itsestä hyvältä tuntui. Oli paljon hyviä keskusteluja, joissa oppilaat saivat kysellä ja yhdessä pohdittiin syvällisiäkin asioita. Koulu huolehti niille oppilaille korvaavaa ohjelmaa, jotka eivät saaneet/halunneet osallistua kirkon tilaisuuteen.

Nykyisin tämä ei enää sovi. Kun menemme kouluvierailulle, emme saa enää järjestää aiempaa toimintaa. Emme saa kertoa Raamatusta ja kirkon opetuksesta kuten ennen, vaan vierailuiden sisällön pitää olla "kaikille sopivia". Sen sijaan, että kertoisimme vaikka Nooan arkista, Jeesus-lapsen syntymästä tai kymmenestä käskystä, niin pitää puhua jostakin yleisluontoisesta kuten kaveritaidoista tai tunnetaidoista. Noita asioita voisi opettaa joku ihan muukin organisaatio, niin en ymmärrä, miksi kirkon opetuksen oletetaan olevan tuollaista. Virsiä ei tietenkään saa laulaa oppitunneilla, kun Suvivirren tai Hoosiannan katsotaan olevan kulttuuriperinnön sijaan ihan muuta.

Oppituntivierailut sovitaan niin, että myös kirkkoon kuulumattomat/eri kirkkokuntiin kuuluvat voisivat niihin osallistua. Todellisuudessa he jäävät usein pois noilta tunneilta, vaikka perheille on kerrottu, että tunnilla ei harjoiteta uskontoa. Kaikista älyttömintä on, että osa kirkkoon kuulumattomien lasten/nuorten perheistä vaatii, että ns. korvaavan ohjelman täytyy olla "tismalleen samantasoista". Eräskin huoltaja suuttui, kun kirkkovierailulla olleet lapset saivat kirkosta lähtiessään karkit ja korvaavassa tilaisuudessa olleille ei samoja karkkeja jaettu.

On sääli, että nykymeno on tällaista. Uskonnonopetukseen on tuonut mukavaa vaihtelua, kun oppilaat ovat tutustuneet kirkkoihin tai työntekijät ovat käyneet kertomassa oppitunnilla asioista. Joulukirkot ja pääsiäiskirkot tuovat erilaista tekemistä ja mahdollistavat esim. historiaan ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaaseen kirkkorakennukseen tutustumisen. Palaute opettajilta ja perheiltä on hyvää, mutta nykyiset säännöt ovat kaikkien kannalta älyttömät. 

Kommentit (341)

Vierailija
1/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvitusolennot pois kouluista.

Vierailija
2/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus. Ei uskontoja tarvitse eikä kannata yhteiskunnasta piilottaa. Toki uskonnottomilla ja muiden uskontojen oppilailla pitää olla mahdollisuus johonkin korvaavaan aktiviteettiin (joka on suunnilleen saman "tasoista"), mutta järki päässä näissäkin pitää olla, ettei suurennuslasin kanssa syynätä. Ja kulttuurihistoriallisessa mielessä on hyvä tuntea maan valtauskontoakin.

T. Äiti, jonka kirkkoon kuulumattomat lapset toisinaan lähtevät koulun kirkkokäynneille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa törmättyä toiseenkin suuntaan tuohon, että ovatko korvaavat tilaisuudet "samanarvoisia":

Lasten piti valita, haluavatko lähteä pääsiäiskirkkoon kävellen vai mennä lasten kannalta mieluiseen museoon (tyyliin lelumuseo, jossa järjestettiin vielä taidepajaa yms toiminnallista).

Eihän nuo nyt "samanarvoisia" ole, tuo museoreissu on ihan 6-0 pääsiäiskirkkoon verrattuna.

Vierailija
4/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa törmättyä toiseenkin suuntaan tuohon, että ovatko korvaavat tilaisuudet "samanarvoisia":

Lasten piti valita, haluavatko lähteä pääsiäiskirkkoon kävellen vai mennä lasten kannalta mieluiseen museoon (tyyliin lelumuseo, jossa järjestettiin vielä taidepajaa yms toiminnallista).

Eihän nuo nyt "samanarvoisia" ole, tuo museoreissu on ihan 6-0 pääsiäiskirkkoon verrattuna.

Lasten koulussa korvaava toiminta oli ympäristöoppiin liittyvän videon katsomista ja maleksimista suljetussa tilassa.

Vierailija
5/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap rohkeasta kannanotostasi! Mua huolestuttaa tässä myös se, että tällä menolla, lapset eivät enää opi normaaleja yleissivistykseen kuuluvia asioita. On todellakin noloa, että osa suomalaisista lapsista ei edes tiedä, miksi pääsiäistä vietetään (olen tähän itse törmännyt opettajan työssäni). Mielestäni vanhempien viha uskontoja kohtaan vie lapsen pesuveden mukana, jos lapselle ei sallita tutustumista erilaisiin uskontoihin ja  erilaisiin maailmankatsomuksiin. Rinnastaisin tämän historian opetukseen: lapsemme tulevat olemaan maailmankansalaisia, ja jos he eivät tunne ihmisten erilaisia käsityksiä ja uskomuksia maailmasta ja ihmisyydestä, oman maan juurista puhumattakaan, he vaikuttavat -anteeksi nyt vain- tyhmiltä. On täysin eri asia, että koulussa opetetaan yleissivistykseen kuuluvia asioita, kuin että uskontoa tuputettaisiin. Toivoisin vanhempien ymmärtävän tämän. 

Vierailija
6/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkohistoria ja arkkitehtuuri ovat yleissivistäviä.

Olen ateisti mutta huolettaa miten paljon lapset voivat upota salaliittoteorioiden ja ääriliikkeiden maailmaan, jos kaipaavat jännitystä ja keksittyjä tarinoita.

Ellei kuule höpöjuttuja Jerusalemista, aasista ja tietäjistä, imeekö tietoa QAnonista tai mitä nykyään kohkataankaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulipa törmättyä toiseenkin suuntaan tuohon, että ovatko korvaavat tilaisuudet "samanarvoisia":

Lasten piti valita, haluavatko lähteä pääsiäiskirkkoon kävellen vai mennä lasten kannalta mieluiseen museoon (tyyliin lelumuseo, jossa järjestettiin vielä taidepajaa yms toiminnallista).

Eihän nuo nyt "samanarvoisia" ole, tuo museoreissu on ihan 6-0 pääsiäiskirkkoon verrattuna.

Lasten koulussa korvaava toiminta oli ympäristöoppiin liittyvän videon katsomista ja maleksimista suljetussa tilassa.

Joitakin vuosia sitten uutisoitiin tapauksesta, jossa korvaava toiminta oli matematiikantehtäviä luokassa.

Vierailija
8/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelevatko nuo ns. tiedostavat vanhemmat, että heidän lumihiutaleensa voivat elää koko elämänsä jonkinlaisessa tiiviössä ilman kosketusta erilaisiin maailmankatsomuksiin? On lukuisia maita ja kansoja, joissa edelleen usko ja uskonto on arkeen kuuluva elimellinen osa elämää. Luulevatko nuo vanhemmat, että heidän aikuisille jälkeläisille järjestetään jossakin vieraassa maassa ja kulttuurissa erillistä ohjelmaa, koska he eivät saa joutua kosketuksiin uskonnollisten riittien kanssa? Meitä pidetään jo nyt monissa maissa juntteina, mutta parinkymmenen vuoden päästä sitä vasta juntteja poliitikkoja ja virkamiehiä täällä onkin. Onneksi meikäläinen ei ole enää sitä näkemässä ja kokemassa, vaan makaa parin metrin hiekkakerroksen alla kiviaidan toisella puolella, jonne minut on saatettu Raamattua lukien ja virsiä veisaten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tulevaisuudessa Suomessa erään tietyn uskonnon edustajia, jotka ovat muualta kotoisin. Sitten löytyy näitä Jennien ja Nikojen lapsia, jotka on haluttu eristää ev.lut.kirkosta ja suomalaisesta kulttuuriperinteestä. 

Vierailija
10/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään tietyn uskonnon edustajat joissa nuorilla on täysin mahdoton ajatus kyseenalaistaa sitten uskonnollista kasvatustaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuulumaton lapseni käy uskonnon opetuksessa, koska koen sen kuuluvan yleissivistykseen.

12/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan nyt on kumma että Jumalasta puhuminen pyritään siivoamaan kaikkialta, jopa kirkon tilaisuuksista. Pitäisikö ihan tehdä laki, että kirkossa saa ja pitääkin puhua Jumalasta ja Raamatun kertomuksista. Kirkkoon astutaan omalla vastuulla, pakko ei ole tulla.

Lapsi voi saada suurta apua ja lohtua siitä sanomasta, että on olemassa Jumala joka välittää hänestä ja on hänen puolellaan esim. kiusaamistilanteissa.

Kaveritaidot on tärkeä asia mutta siitä voi puhua muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

 

 

Lasten koulussa korvaava toiminta oli ympäristöoppiin liittyvän videon katsomista ja maleksimista suljetussa tilassa.

Missä ihmeen suljetussa tilassa? Tarkoitatko luokkahuonetta? Luontodokumentit ovat hienoja. Miksi ette mene sinne kirkkoon, jos mikään korvaava tilaisuus ei vedä sille vertoja kumminkaan. :)

Vierailija
14/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon ohjelma kirkossa ja koulun opetus koulussa, erillään = ei ongelmaa. Mikä tässä on vaikeaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme lopun aikoja. Draq-artistit kyllä saisivat tulla vaikkapa jo päiväkotiin esiintymään. Mutta auta armias jos vaikka seurakunnan työntekijä tulisi kertomaan Nooan arkista...  

Onneksi on vielä olemassa seurakunnan kerhot! 2,5-vuotiaani käy siellä kerran viikossa. Siellä käydään ihanasti raamatun asioita läpi askartelujen, lorujen ja leikkien muodossa. 

Vierailija
16/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ap rohkeasta kannanotostasi! Mua huolestuttaa tässä myös se, että tällä menolla, lapset eivät enää opi normaaleja yleissivistykseen kuuluvia asioita. On todellakin noloa, että osa suomalaisista lapsista ei edes tiedä, miksi pääsiäistä vietetään (olen tähän itse törmännyt opettajan työssäni). Mielestäni vanhempien viha uskontoja kohtaan vie lapsen pesuveden mukana, jos lapselle ei sallita tutustumista erilaisiin uskontoihin ja  erilaisiin maailmankatsomuksiin. Rinnastaisin tämän historian opetukseen: lapsemme tulevat olemaan maailmankansalaisia, ja jos he eivät tunne ihmisten erilaisia käsityksiä ja uskomuksia maailmasta ja ihmisyydestä, oman maan juurista puhumattakaan, he vaikuttavat -anteeksi nyt vain- tyhmiltä. On täysin eri asia, että koulussa opetetaan yleissivistykseen kuuluvia asioita, kuin että uskontoa tuputettaisiin. Toivoisin vanhempien ymmärtävän tämän. 

Aivan nappiin: kristilliset perinteet ovat maallistuneessakin Suomessa osa kulttuuria ja yleissivistystä. Kyllä niistä on perusteet tiedettävä. Ei niistä kertominen ole uskonnon harjoittamista eikä aivopesua. Mikä ihme tässä maassa nyt on, että kaikkea muuta saa tuputtaa lapsille mutta kristinusko pitäisi piilottaa? Onko joidenkin ateismi niin lumihiutaleen herkkää, että mieli hajoaa, jos kuulee Jeesuksen nimen?

Vierailija
17/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teidän on pakko ängetä sinne kouluun? Koulun tehtävää hoitavat ammattitaitoiset opettajat, teitä ei sinne tarvita. Teillä on runsaasti omia tiloja (kirkkoja, seurakuntataloja jne), joihin mahtuu porukkaa kuuntelemaan ohjelmaanne.

Vierailija
18/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin koulunkäynnin 90-luvulla, enkä missään vaiheessa kokenut, että uskonnon opetus tuputtaisi uskoa. Siinähän käytiin ihan yleisellä tasolla asioita läpi, kulttuuria ja perinteitä. Ei siihen aikaan tällaisesta vastustuksesta ollut tietoakaan, vaan lähes jokainen osallistui uskonnon opetukseen. Ns julkisesti uskovaisia oli pieni osa ikäluokasta, mutta en usko että kukaan tuli uskoon uskonnontuntien johdosta :D 

Vierailija
19/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaika on kuraa

Vierailija
20/341 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö osaa lainkaan ajatella lasten kannalta tilannetta? Miksi kouluissa ei pitäisi noudattaa lakia? Jos koulu ei pysty järjestämään vaihtoehtoista ohjelmaa, ei uskonnon harjoittamista pidä järjestää koulussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän