Onko virret katoavaa kansanperinnettä?
Virret oli satojen vuosien ajan tärkeä osa melkein jokaisen suomalaisen elämää. Niitä ei laulettu pelkästään kirkossa, jossa kaikki kunnialliset kansalaiset kävi ahkerasti, vaan monissa muissakin tilaisuuksissa ja lisäksi niiden opettelemiseen käytettiin koulussa paljon aikaa.
Nykyään Suvivirsi kuuluu melkein jokaisen koulun kevätjuhlaan, ja myös Enkeli taivaan lienee tuttu virsi useimmille nuorille. Mutta tunteeko tavalliset nuoret aikuiset juuri sen enemmän virsiä? Opetellaanko niitä enää koulussa edes uskonnon tunneilla, kaikille yhteisestä opetuksesta puhumattakaan?
Virret on menettänyt asemaansa myös kirkossa käyvien suomalaisten keskuudessa, kun erilaiset gospelia ja muuta musiikkia sisältävät erikoismessut on saanut entistä enemmän jalansijaa. Onko virret katoavaa kansanperinnettä, joka jää väistämättä muun musiikin jalkoihin niitä lapsesta asti veisanneiden mummojen kuollessa pois, vai tekeekö ne vielä paluun?
Virsikirjassa on satoja virsiä, mutta kuinkahan moni nuori aikuinen osaa nimetä niistä edes 10?
Kommentit (184)
🎶 Oi muistatko vielä sen virren, jota lapsena laulettiin...🎶
Suurin osa virsikirjan virsistä ei ole minkäänlaista kansanperinnettä. Ovat huomattavasti uudempaa tuotantoa.
Miksi pitäisi osata nimetä virsiä? Montako buddhalaisten pyhää laulua ap osaa nimetä?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa virsikirjan virsistä ei ole minkäänlaista kansanperinnettä. Ovat huomattavasti uudempaa tuotantoa.
Niin onkin, mutta virsikirja on aina muuttunut. Nykyään ehkä enemmän kuin ennen, mutta uudetkin virret on silti virsiä.
Ainakin toivon että hautajaisissani lauletaan arkun laskun akana "Maa on niin kaunis".
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi osata nimetä virsiä? Montako buddhalaisten pyhää laulua ap osaa nimetä?
Jos sukusi oli täynnä buddhalaisia satojen vuosien ajan, ymmärrän hyvin että heidän laulunsa on sinulle merkityksellisempiä kuin virret, vaikket uskonnollinen olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa virsikirjan virsistä ei ole minkäänlaista kansanperinnettä. Ovat huomattavasti uudempaa tuotantoa.
Niin onkin, mutta virsikirja on aina muuttunut. Nykyään ehkä enemmän kuin ennen, mutta uudetkin virret on silti virsiä.
Suosittelen lukemaan uudestaa, mitä lainaamasi kirjoittaja kirjoitti. Ihan rauhassa ajatuksen kanssa. Nyt et selkeästi ymmärtänyt, mitä tuossa viestissä luki ja mitä ei lukenut.
Ihanaa, kohta on adventin aika! Pääsee laulamaan Tiellä ken vaeltaa, Nyt sytytämme kynttilän ja Avaja porttis ovesi 🥰
Virret ovat ala-arvoisia musiikillisesti ja suoranaisen masentavia. Ei tulisi ikävä jos katoaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi osata nimetä virsiä? Montako buddhalaisten pyhää laulua ap osaa nimetä?
Jos sukusi oli täynnä buddhalaisia satojen vuosien ajan, ymmärrän hyvin että heidän laulunsa on sinulle merkityksellisempiä kuin virret, vaikket uskonnollinen olisikaan.
Entä kun sukuni on kaikkien suomalaisten tavoin täynnä pakanoita, joilla ei ole mitään tekemistä kristinuskon kanssa? Mihin siltä pohjalta perustat, että pitää nimenomaan virsiä osata?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin toivon että hautajaisissani lauletaan arkun laskun akana "Maa on niin kaunis".
Arkkuani ei lasketa maahan, Pyhäaamun rauha, se on toiveeni.
Vierailija kirjoitti:
Virret ovat ala-arvoisia musiikillisesti ja suoranaisen masentavia. Ei tulisi ikävä jos katoaisivat.
Virsiä löytyy hyvin erilaisia. Joten en sanoisi noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa virsikirjan virsistä ei ole minkäänlaista kansanperinnettä. Ovat huomattavasti uudempaa tuotantoa.
Niin onkin, mutta virsikirja on aina muuttunut. Nykyään ehkä enemmän kuin ennen, mutta uudetkin virret on silti virsiä.
Suosittelen lukemaan uudestaa, mitä lainaamasi kirjoittaja kirjoitti. Ihan rauhassa ajatuksen kanssa. Nyt et selkeästi ymmärtänyt, mitä tuossa viestissä luki ja mitä ei lukenut.
Mitä multa muka jäi huomaamatta? Jo otsikossa kysyttiin, onko virret katoavaa kansanperinnettä. Ja kuten huomautin, suomalaiset ei laulanut satojen vuosien ajan aina samoja virsiä vaan virsikirjaan on aina lisätty uusia virsiä ja vanhoja on jätetty pois sitä mukaa kun ne on jäänyt pois käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, kohta on adventin aika! Pääsee laulamaan Tiellä ken vaeltaa, Nyt sytytämme kynttilän ja Avaja porttis ovesi 🥰
Kaksi ensinmainittua ovat varsinaista satoja vuosia vanhaa kansanperinnettä. Sävellysvuodet ovat: 1967 ja 1963 :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa virsikirjan virsistä ei ole minkäänlaista kansanperinnettä. Ovat huomattavasti uudempaa tuotantoa.
Niin onkin, mutta virsikirja on aina muuttunut. Nykyään ehkä enemmän kuin ennen, mutta uudetkin virret on silti virsiä.
Suosittelen lukemaan uudestaa, mitä lainaamasi kirjoittaja kirjoitti. Ihan rauhassa ajatuksen kanssa. Nyt et selkeästi ymmärtänyt, mitä tuossa viestissä luki ja mitä ei lukenut.
Mitä multa muka jäi huomaamatta? Jo otsikossa kysyttiin, onko virret katoavaa kansanperinnettä. Ja kuten huomautin, suomalaiset ei laulanut satojen vuosien ajan aina samoja virsiä vaan virsikirjaan on aina lisätty uusia virsiä ja vanhoja on jätetty pois sitä mukaa kun ne on jäänyt pois käytöstä.
Sulta jäi huomaamatta ihan kaikki, mitä viestissä sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, kohta on adventin aika! Pääsee laulamaan Tiellä ken vaeltaa, Nyt sytytämme kynttilän ja Avaja porttis ovesi 🥰
Kaksi ensinmainittua ovat varsinaista satoja vuosia vanhaa kansanperinnettä. Sävellysvuodet ovat: 1967 ja 1963 :D
Avaja porttis, ovesi on kuitenkin hyvä esimerkki satojen vuosien perinteestä. Se kun on peräisin 1600-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa virsikirjan virsistä ei ole minkäänlaista kansanperinnettä. Ovat huomattavasti uudempaa tuotantoa.
Niin onkin, mutta virsikirja on aina muuttunut. Nykyään ehkä enemmän kuin ennen, mutta uudetkin virret on silti virsiä.
Suosittelen lukemaan uudestaa, mitä lainaamasi kirjoittaja kirjoitti. Ihan rauhassa ajatuksen kanssa. Nyt et selkeästi ymmärtänyt, mitä tuossa viestissä luki ja mitä ei lukenut.
Mitä multa muka jäi huomaamatta? Jo otsikossa kysyttiin, onko virret katoavaa kansanperinnettä. Ja kuten huomautin, suomalaiset ei laulanut satojen vuosien ajan aina samoja virsiä vaan virsikirjaan on aina lisätty uusia virsiä ja vanhoja on jätetty pois sitä mukaa kun ne on jäänyt pois käytöstä.
Ratkakiskosta väänneetynä: Et voi väittää, että virret ovat satoja vuosia vanhaa kansanperinnettä, kun todellisuudessa hyvinkin moni virsi on sävelletty alle sata vuotta sitten eikä alkuperäinen suomalainen kansanperinne liity mitenkään kristinuskoon. Kristinusko virsineen on paljon tuoreempi asia kuin suomalainen kansanperinne. Kansanperinnettä ovat kansanlaulut, joissa ei ole uskonnollista sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, kohta on adventin aika! Pääsee laulamaan Tiellä ken vaeltaa, Nyt sytytämme kynttilän ja Avaja porttis ovesi 🥰
Kaksi ensinmainittua ovat varsinaista satoja vuosia vanhaa kansanperinnettä. Sävellysvuodet ovat: 1967 ja 1963 :D
Totta. Mutta on siellä niitä paljon vanhempiakin hienoja adventtivirsiä 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, kohta on adventin aika! Pääsee laulamaan Tiellä ken vaeltaa, Nyt sytytämme kynttilän ja Avaja porttis ovesi 🥰
Kaksi ensinmainittua ovat varsinaista satoja vuosia vanhaa kansanperinnettä. Sävellysvuodet ovat: 1967 ja 1963 :D
Avaja porttis, ovesi on kuitenkin hyvä esimerkki satojen vuosien perinteestä. Se kun on peräisin 1600-luvulta.
Perinne ei tarkoita sitä, että virsi on sävelletty satoja vuosia sitten. Perinteeseen liittyy toisteisuuttaa tyyliiin: "Meidän suvussa on ollut 1600-luvulta lähtien tapana laulaa Avaja porttis ovesi aina joulupäivän aamuna".
Minä tykkään virsistä. En kuuntele mitään maallista musiikkia, en myöskään nykyajan ylistysmusiikkia enkä uusimpia hengellisiä musiikkeja.