Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Suolan saantisuositus on alle 5 g/vrk", miten kukaan pystyy noin vähän suolaa syömään päivässä?

Vierailija
27.05.2024 |

"Suolan saantisuositus on alle 5 g/vrk", miten kukaan pystyy noin vähän suolaa syömään päivässä?

Pelkässä nakkipaketissa (1 ateria) on yli 10g suolaa, 2 pussissa nuudelia toiset 10g, ruokaan lisätty suola taas 10g yms.

Itsellä menee vähintään 40-50g suolaa päivässä.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkien tarvitse noudattaa tuota alle 5 g suositusta. Lähinnä jos suvussa on verenpainetautia yms, niin kannattaa vähän tarkkaille. Itselleni tulee kamala olo, jos syön päivässä tuon alle 5 g suolaa, tulee pääkipua ja heikotusta, ja jatkuvasti pitää käydä pissalla.

Eli nesteturvotusta, joka lähtee kun vähennät suolaa?

Vierailija
62/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittauttakaa natriumpitoisuus verestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. lopettamalla leivän ja päällisten mussuttamisen. 

Jää sinä vaan ilman kuituja hullu. 

Leipä on yksi huonoin kuidun lähde.

Älä höpsi, ruis ja kauraleipä ovat hyviä kuidun  lähteitä. Kauran  kuidulla on monia  hyviä ominaisuuksia

Eri asia jos pupeltaa valkoista vehnäleipää

Kauragranolassa on sen verran paljon muuta makua, että suolaa tarvitsee lisätä murto-osa leipiin nähden.

Vierailija
64/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vetää pelkkiä kasviksia niin suolan saanti tippuu jonnekin 1g/pv luokkaan. Jos uittaa ne kasvikset soijassa, niin ei.

Vierailija
65/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaa ei terve ihminen tarvitse lainkaan. Jos suola keksittäisiin tänään, se kiellettäisiin myrkyllisenä!

Vierailija
66/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oo laskenut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
67/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huomioon että naiden suositusten tekijät on aina äiti ihmisiä joilla on vauvoja tai lapsia joille ei voi syyttää mausteita. Ei nämä koskaan ajattele kuin itseään ja omaa elämäänsä

Vierailija
68/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti jos tekee ruuat itse, eikä käytä mitään valmisruokia tai läjäpäin juustoa, makkaroita, leipiä, ym. suolaista. Suolaa voi laittaa vaikka hyppysellisen valmiin ruuan päälle.

Itse en lisää suolaa enää mihinkään (paitsi jos leivotaan tms). Ennen lisäsin aamiaisella kananmunaan, mutta jaoin (ja jaan edelleen) tyttären kanssa kananmunan ja oliko alle 2v ei suositella yhtään suolaa. Tapa sitten jäi päälle. 

Kaupasta ostan esim hunajamarinoitua kanaa ja pastakastikkeita, missä tietenkin on suolaa mukana. Ravintolassa tai vanhempieni luona usein sanon "aika suolaista, mutta mullehan kaikki on suolaista" :D

Äitini itse asiassa valittaa etten syö tarpeeksi suolaa. Hän on sitä sukupolvea joilla jodin puute taisi olla ongelma. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi