"Suolan saantisuositus on alle 5 g/vrk", miten kukaan pystyy noin vähän suolaa syömään päivässä?
"Suolan saantisuositus on alle 5 g/vrk", miten kukaan pystyy noin vähän suolaa syömään päivässä?
Pelkässä nakkipaketissa (1 ateria) on yli 10g suolaa, 2 pussissa nuudelia toiset 10g, ruokaan lisätty suola taas 10g yms.
Itsellä menee vähintään 40-50g suolaa päivässä.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Esim. lopettamalla leivän ja päällisten mussuttamisen.
Jää sinä vaan ilman kuituja hullu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. lopettamalla leivän ja päällisten mussuttamisen.
Jää sinä vaan ilman kuituja hullu.
Leipä on yksi huonoin kuidun lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa se on vaikka itse kokkailisi, sitä suolaa tuntuu olevan joka paikassa. Jollei nyt luista asti lihaliemiä itse tee. Pitäisi varmaan syödä enemmän salaattia ja vähemmän ns. pääruokaa
Mihin sinä tarvitset liha- tai kasvisliemiä? Makua keiton liemeen saa lihasta ja kasviksista itsestäänkin. Ja mausteista toki myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. lopettamalla leivän ja päällisten mussuttamisen.
Suolattomat sämpylät ja muut vaaleat leivät voi helposti leipoa itse. Kaupan ruisleipä on yleensä voimakassuolaista, en tiedä miten onnistuisi sähköuunissa, saattaa jäädä sisältä raa'aksi?
Leivonnassa suolalla on oma tehtävänsä eikä ilman suolaa onnistu leivänteko.
Ihan höpöä toivottavasti kukaan ei usko, yli 40 vuotta leivottu suolattomat sämpylät, kun sormivoimasi eivät riitä kunnolliseen vaivaamiseen niin selityksiä suolaamiseen löytyy. Omatpahan ovat munuaisesi, niiden toiminta pikku hiljaa heikentyy suolansyöjillä, mutta eihän se ei ole minulta pois.
Vierailija kirjoitti:
Älä syö noin epäterveellisesti ap. Vähäsuolainen ruokavalio on yllättävän helppoa.
Niin, se on tottumiskysymys, aika nopeasti tottuu.
Ei tulisi mieleenkään enää syödä esim. grillimakkaraa, jossa on 2- 2,2 % suolaa. Järkyttävä määrä🤮
Joskus herkuttelem mädillä ja niissä on joissakin 5% suolaa, ei kaikissa, mutta kompensoin syömällä samalla aterialla ilman suolaa olevilla ainesosilla
Suola nostaa verenpainetta, lisää sydänvaivoja ja rasittaa munuaisia
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään ihme jos sun normaali ruoka on "paketti nakkeja ja pikanuudelit"
Nimenomaan, hirveä määrä suolaa eikä mitään ravintoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. lopettamalla leivän ja päällisten mussuttamisen.
Suolattomat sämpylät ja muut vaaleat leivät voi helposti leipoa itse. Kaupan ruisleipä on yleensä voimakassuolaista, en tiedä miten onnistuisi sähköuunissa, saattaa jäädä sisältä raa'aksi?
Leivonnassa suolalla on oma tehtävänsä eikä ilman suolaa onnistu leivänteko.
Ihan höpöä toivottavasti kukaan ei usko, yli 40 vuotta leivottu suolattomat sämpylät, kun sormivoimasi eivät riitä kunnolliseen vaivaamiseen niin selityksiä suolaamiseen löytyy. Omatpahan ovat munuaisesi, niiden toiminta pikku hiljaa heikentyy suolansyöjillä, mutta eihän se ei ole minulta pois.
On totta että ruistakina vaatii vähän suolaakin, mutta liika on liikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. lopettamalla leivän ja päällisten mussuttamisen.
Suolattomat sämpylät ja muut vaaleat leivät voi helposti leipoa itse. Kaupan ruisleipä on yleensä voimakassuolaista, en tiedä miten onnistuisi sähköuunissa, saattaa jäädä sisältä raa'aksi?
Leivonnassa suolalla on oma tehtävänsä eikä ilman suolaa onnistu leivänteko.
Ihan höpöä toivottavasti kukaan ei usko, yli 40 vuotta leivottu suolattomat sämpylät, kun sormivoimasi eivät riitä kunnolliseen vaivaamiseen niin selityksiä suolaamiseen löytyy. Omatpahan ovat munuaisesi, niiden toiminta pikku hiljaa heikentyy suolansyöjillä, mutta eihän se ei ole minulta pois.
Ehkä vehnäsämpylät, mutta ruisleipä eri asia, eikä siinä ole kyse pelkästään käsivoimat. PS. Koneitakin on
Vierailija kirjoitti:
Sodium On ihmiskehon tärkein raaka-aine. Lääketeollisuuden juoni taas heikentää terveyttä ja myydä tilalle lääkkeitä jossa sodiumia. Älkää kuunnelko, vaan syökää luomua ja merisuolaa niin paljon kuin sielu sietää.
Sodium?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. lopettamalla leivän ja päällisten mussuttamisen.
Jää sinä vaan ilman kuituja hullu.
Leipä on yksi huonoin kuidun lähde.
Älä höpsi, ruis ja kauraleipä ovat hyviä kuidun lähteitä. Kauran kuidulla on monia hyviä ominaisuuksia
Eri asia jos pupeltaa valkoista vehnäleipää
Vierailija kirjoitti:
Tämän myönsi entisen Kansanterveyslaitoksen tutkimusprofessori Antti Aro : Suolan saantisuositukset on tehty pienen suolalle herkän vähemmistön ehdoilla.Tämä pieni vähemmistö ei pysty erittämään suolaa normaalisti ulos elimistöstä.
Aloittajan suolamäärä on silti liikaa.
Ihan selvästi tuossakin on myönnetty vaikuttavan verenpaineeseen. Ei se herkkua munuaisillekaan ole
Vierailija kirjoitti:
Vaikeaa se on vaikka itse kokkailisi, sitä suolaa tuntuu olevan joka paikassa. Jollei nyt luista asti lihaliemiä itse tee. Pitäisi varmaan syödä enemmän salaattia ja vähemmän ns. pääruokaa
Raaka-aineet ovat yleensä suolattomia, liha, kala, kasvikset
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voit ja levitteet on aivan saatanan suolaista paskaa Suomessa. Ei muualla Euroopassa syödä tätä sotkua.
Vähäsuolaisia versoita löytyy niin voista, levitteestä kuin juustostakin
Niitä, itse ostan
Vierailija kirjoitti:
Vaikka en käytä ollenkaan lisättyä suolaa ruuan laitossa ja pyrin ostamaan vähäsuolaisia elintarvikkeita suolasuositus ylittyy silti osaltani. Joku voisi tienata paljon jos keksisi suolalle jonkun terveellisen vaihtoehdon mitä elintarvikkeiden vslmistajatkin voisivat käyttää suolan asemasta..
Yksinkertaisesti laittamalla vähemmän suolaa
Vierailija kirjoitti:
Sodium On ihmiskehon tärkein raaka-aine. Lääketeollisuuden juoni taas heikentää terveyttä ja myydä tilalle lääkkeitä jossa sodiumia. Älkää kuunnelko, vaan syökää luomua ja merisuolaa niin paljon kuin sielu sietää.
Merisuola sinänsä ei ole erilaista kuin ns. pöytäsuola, molemmissa natriumkloridia 97-98 % Tee se itse bloggarit vaan mainostavat merisuolaa tai ns. ruususuolaa, joka eroaa tavallisesta vuorisuolasta siinä että siinä väri tulee ruosteesta 😁Kilohinta vaan nelinkertainen tavalliseen pöytäsuolaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. lopettamalla leivän ja päällisten mussuttamisen.
Suolattomat sämpylät ja muut vaaleat leivät voi helposti leipoa itse. Kaupan ruisleipä on yleensä voimakassuolaista, en tiedä miten onnistuisi sähköuunissa, saattaa jäädä sisältä raa'aksi?
Leivonnassa suolalla on oma tehtävänsä eikä ilman suolaa onnistu leivänteko.
Ihan höpöä toivottavasti kukaan ei usko, yli 40 vuotta leivottu suolattomat sämpylät, kun sormivoimasi eivät riitä kunnolliseen vaivaamiseen niin selityksiä suolaamiseen löytyy. Omatpahan ovat munuaisesi, niiden toiminta pikku hiljaa heikentyy suolansyöjillä, mutta eihän se ei ole minulta pois.
Höpö sun juttujas :)
Vierailija kirjoitti:
Tämän myönsi entisen Kansanterveyslaitoksen tutkimusprofessori Antti Aro : Suolan saantisuositukset on tehty pienen suolalle herkän vähemmistön ehdoilla.Tämä pieni vähemmistö ei pysty erittämään suolaa normaalisti ulos elimistöstä.
Aloittajan suolamäärä on silti liikaa.
Mahalaukku ei silti tykkää. Runsassuolainen ruoka altistaa mahasyövälle.
Ei kaikkien tarvitse noudattaa tuota alle 5 g suositusta. Lähinnä jos suvussa on verenpainetautia yms, niin kannattaa vähän tarkkaille. Itselleni tulee kamala olo, jos syön päivässä tuon alle 5 g suolaa, tulee pääkipua ja heikotusta, ja jatkuvasti pitää käydä pissalla.
Mä kalastan katiskalla ja kalaa nousee käytännössä joka pv.
Kalan perkauksessa sisälmykset pois, fileet pannulle ja muut pakkaseen.
Kun grillataan, laitan mukaan kattilan , jossa on kalojen rippeet, juuresten kuoret ja rosmariinia.
Käytän kalalientä mausteena lähes kaikessa.
Nytkin otin katiskan ylös marraskuussa ja takas huhtikuussa. Pakkanen ei ollut liemestä tyhjä