Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Suolan saantisuositus on alle 5 g/vrk", miten kukaan pystyy noin vähän suolaa syömään päivässä?

Vierailija
27.05.2024 |

"Suolan saantisuositus on alle 5 g/vrk", miten kukaan pystyy noin vähän suolaa syömään päivässä?

Pelkässä nakkipaketissa (1 ateria) on yli 10g suolaa, 2 pussissa nuudelia toiset 10g, ruokaan lisätty suola taas 10g yms.

Itsellä menee vähintään 40-50g suolaa päivässä.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kalastan katiskalla ja kalaa nousee käytännössä joka pv.

Kalan perkauksessa sisälmykset pois, fileet pannulle ja muut pakkaseen.

Kun grillataan, laitan mukaan kattilan , jossa on kalojen rippeet, juuresten kuoret ja rosmariinia.


Käytän kalalientä mausteena lähes kaikessa.

Nytkin otin katiskan ylös marraskuussa ja takas huhtikuussa. Pakkanen ei ollut liemestä tyhjä

Vierailija
42/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. lopettamalla leivän ja päällisten mussuttamisen. 

Jää sinä vaan ilman kuituja hullu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. lopettamalla leivän ja päällisten mussuttamisen. 

Jää sinä vaan ilman kuituja hullu. 

Leipä on yksi huonoin kuidun lähde.

Vierailija
44/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa se on vaikka itse kokkailisi, sitä suolaa tuntuu olevan joka paikassa. Jollei nyt luista asti lihaliemiä itse tee. Pitäisi varmaan syödä enemmän salaattia ja vähemmän ns. pääruokaa

Mihin sinä tarvitset liha- tai kasvisliemiä? Makua keiton liemeen saa lihasta ja kasviksista itsestäänkin. Ja mausteista toki myös.

Vierailija
45/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. lopettamalla leivän ja päällisten mussuttamisen. 

Suolattomat sämpylät ja muut vaaleat leivät voi helposti leipoa itse. Kaupan ruisleipä on yleensä voimakassuolaista, en tiedä miten onnistuisi sähköuunissa, saattaa jäädä sisältä raa'aksi?

Leivonnassa suolalla on oma tehtävänsä eikä ilman suolaa onnistu leivänteko.

Ihan höpöä toivottavasti kukaan ei usko, yli 40 vuotta leivottu suolattomat sämpylät, kun sormivoimasi eivät riitä kunnolliseen vaivaamiseen niin selityksiä suolaamiseen löytyy. Omatpahan ovat munuaisesi, niiden toiminta pikku hiljaa heikentyy suolansyöjillä, mutta eihän se ei ole minulta pois.

Vierailija
46/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä syö noin epäterveellisesti ap. Vähäsuolainen ruokavalio on yllättävän helppoa.

Niin, se on tottumiskysymys, aika nopeasti tottuu. 

 Ei tulisi mieleenkään enää syödä esim. grillimakkaraa, jossa on  2- 2,2 % suolaa. Järkyttävä määrä🤮

Joskus herkuttelem mädillä ja niissä on joissakin 5% suolaa, ei kaikissa, mutta kompensoin syömällä samalla aterialla ilman suolaa olevilla  ainesosilla

Suola nostaa verenpainetta, lisää sydänvaivoja ja rasittaa munuaisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään ihme jos sun normaali ruoka on "paketti nakkeja ja pikanuudelit"

Nimenomaan, hirveä määrä suolaa eikä mitään ravintoa

Vierailija
48/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. lopettamalla leivän ja päällisten mussuttamisen. 

Suolattomat sämpylät ja muut vaaleat leivät voi helposti leipoa itse. Kaupan ruisleipä on yleensä voimakassuolaista, en tiedä miten onnistuisi sähköuunissa, saattaa jäädä sisältä raa'aksi?

Leivonnassa suolalla on oma tehtävänsä eikä ilman suolaa onnistu leivänteko.

Ihan höpöä toivottavasti kukaan ei usko, yli 40 vuotta leivottu suolattomat sämpylät, kun sormivoimasi eivät riitä kunnolliseen vaivaamiseen niin selityksiä suolaamiseen löytyy. Omatpahan ovat munuaisesi, niiden toiminta pikku hiljaa heikentyy suolansyöjillä, mutta eihän se ei ole minulta pois.

On totta että ruistakina vaatii vähän suolaakin, mutta liika on liikaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. lopettamalla leivän ja päällisten mussuttamisen. 

Suolattomat sämpylät ja muut vaaleat leivät voi helposti leipoa itse. Kaupan ruisleipä on yleensä voimakassuolaista, en tiedä miten onnistuisi sähköuunissa, saattaa jäädä sisältä raa'aksi?

Leivonnassa suolalla on oma tehtävänsä eikä ilman suolaa onnistu leivänteko.

Ihan höpöä toivottavasti kukaan ei usko, yli 40 vuotta leivottu suolattomat sämpylät, kun sormivoimasi eivät riitä kunnolliseen vaivaamiseen niin selityksiä suolaamiseen löytyy. Omatpahan ovat munuaisesi, niiden toiminta pikku hiljaa heikentyy suolansyöjillä, mutta eihän se ei ole minulta pois.

Ehkä vehnäsämpylät, mutta ruisleipä eri asia, eikä siinä ole kyse pelkästään   käsivoimat. PS. Koneitakin on 

Vierailija
50/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sodium On ihmiskehon tärkein raaka-aine. Lääketeollisuuden juoni taas heikentää terveyttä ja myydä tilalle lääkkeitä jossa sodiumia. Älkää kuunnelko, vaan syökää luomua ja merisuolaa niin paljon kuin sielu sietää.

Sodium?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. lopettamalla leivän ja päällisten mussuttamisen. 

Jää sinä vaan ilman kuituja hullu. 

Leipä on yksi huonoin kuidun lähde.

Älä höpsi, ruis ja kauraleipä ovat hyviä kuidun  lähteitä. Kauran  kuidulla on monia  hyviä ominaisuuksia

Eri asia jos pupeltaa valkoista vehnäleipää

Vierailija
52/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän myönsi entisen Kansanterveyslaitoksen tutkimusprofessori Antti Aro : Suolan saantisuositukset on tehty pienen suolalle herkän vähemmistön ehdoilla.Tämä pieni vähemmistö ei pysty erittämään suolaa normaalisti ulos elimistöstä.

Aloittajan suolamäärä on silti liikaa.

Ihan selvästi tuossakin on myönnetty vaikuttavan verenpaineeseen. Ei se herkkua munuaisillekaan ole

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa se on vaikka itse kokkailisi, sitä suolaa tuntuu olevan joka paikassa. Jollei nyt luista asti lihaliemiä itse tee. Pitäisi varmaan syödä enemmän salaattia ja vähemmän ns. pääruokaa

Raaka-aineet  ovat yleensä suolattomia, liha, kala, kasvikset

Vierailija
54/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki voit ja levitteet on aivan saatanan suolaista paskaa Suomessa. Ei muualla Euroopassa syödä tätä sotkua.

Vähäsuolaisia versoita  löytyy niin voista, levitteestä kuin juustostakin

Niitä, itse ostan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka en käytä ollenkaan lisättyä suolaa ruuan laitossa ja pyrin ostamaan vähäsuolaisia elintarvikkeita suolasuositus ylittyy silti osaltani. Joku voisi tienata paljon jos keksisi suolalle jonkun terveellisen vaihtoehdon mitä elintarvikkeiden vslmistajatkin voisivat käyttää suolan asemasta..

Yksinkertaisesti laittamalla vähemmän suolaa

Vierailija
56/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sodium On ihmiskehon tärkein raaka-aine. Lääketeollisuuden juoni taas heikentää terveyttä ja myydä tilalle lääkkeitä jossa sodiumia. Älkää kuunnelko, vaan syökää luomua ja merisuolaa niin paljon kuin sielu sietää.

Merisuola  sinänsä ei ole erilaista  kuin  ns. pöytäsuola,  molemmissa  natriumkloridia  97-98 %  Tee se itse bloggarit vaan mainostavat  merisuolaa tai ns. ruususuolaa, joka eroaa tavallisesta  vuorisuolasta siinä että siinä väri tulee ruosteesta 😁Kilohinta  vaan nelinkertainen tavalliseen  pöytäsuolaan

Vierailija
57/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. lopettamalla leivän ja päällisten mussuttamisen. 

Suolattomat sämpylät ja muut vaaleat leivät voi helposti leipoa itse. Kaupan ruisleipä on yleensä voimakassuolaista, en tiedä miten onnistuisi sähköuunissa, saattaa jäädä sisältä raa'aksi?

Leivonnassa suolalla on oma tehtävänsä eikä ilman suolaa onnistu leivänteko.

Ihan höpöä toivottavasti kukaan ei usko, yli 40 vuotta leivottu suolattomat sämpylät, kun sormivoimasi eivät riitä kunnolliseen vaivaamiseen niin selityksiä suolaamiseen löytyy. Omatpahan ovat munuaisesi, niiden toiminta pikku hiljaa heikentyy suolansyöjillä, mutta eihän se ei ole minulta pois.

Höpö sun juttujas :)

Vierailija
58/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä vauvan ruokaa 

Vierailija
59/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän myönsi entisen Kansanterveyslaitoksen tutkimusprofessori Antti Aro : Suolan saantisuositukset on tehty pienen suolalle herkän vähemmistön ehdoilla.Tämä pieni vähemmistö ei pysty erittämään suolaa normaalisti ulos elimistöstä.

Aloittajan suolamäärä on silti liikaa.

Mahalaukku ei silti tykkää. Runsassuolainen ruoka altistaa mahasyövälle.

Vierailija
60/68 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkien tarvitse noudattaa tuota alle 5 g suositusta. Lähinnä jos suvussa on verenpainetautia yms, niin kannattaa vähän tarkkaille. Itselleni tulee kamala olo, jos syön päivässä tuon alle 5 g suolaa, tulee pääkipua ja heikotusta, ja jatkuvasti pitää käydä pissalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä