"Suolan saantisuositus on alle 5 g/vrk", miten kukaan pystyy noin vähän suolaa syömään päivässä?
"Suolan saantisuositus on alle 5 g/vrk", miten kukaan pystyy noin vähän suolaa syömään päivässä?
Pelkässä nakkipaketissa (1 ateria) on yli 10g suolaa, 2 pussissa nuudelia toiset 10g, ruokaan lisätty suola taas 10g yms.
Itsellä menee vähintään 40-50g suolaa päivässä.
Kommentit (68)
Mittauttakaa natriumpitoisuus verestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. lopettamalla leivän ja päällisten mussuttamisen.
Jää sinä vaan ilman kuituja hullu.
Leipä on yksi huonoin kuidun lähde.
Älä höpsi, ruis ja kauraleipä ovat hyviä kuidun lähteitä. Kauran kuidulla on monia hyviä ominaisuuksia
Eri asia jos pupeltaa valkoista vehnäleipää
Kauragranolassa on sen verran paljon muuta makua, että suolaa tarvitsee lisätä murto-osa leipiin nähden.
Jos vetää pelkkiä kasviksia niin suolan saanti tippuu jonnekin 1g/pv luokkaan. Jos uittaa ne kasvikset soijassa, niin ei.
Suolaa ei terve ihminen tarvitse lainkaan. Jos suola keksittäisiin tänään, se kiellettäisiin myrkyllisenä!
Ota huomioon että naiden suositusten tekijät on aina äiti ihmisiä joilla on vauvoja tai lapsia joille ei voi syyttää mausteita. Ei nämä koskaan ajattele kuin itseään ja omaa elämäänsä
Vierailija kirjoitti:
Helposti jos tekee ruuat itse, eikä käytä mitään valmisruokia tai läjäpäin juustoa, makkaroita, leipiä, ym. suolaista. Suolaa voi laittaa vaikka hyppysellisen valmiin ruuan päälle.
Itse en lisää suolaa enää mihinkään (paitsi jos leivotaan tms). Ennen lisäsin aamiaisella kananmunaan, mutta jaoin (ja jaan edelleen) tyttären kanssa kananmunan ja oliko alle 2v ei suositella yhtään suolaa. Tapa sitten jäi päälle.
Kaupasta ostan esim hunajamarinoitua kanaa ja pastakastikkeita, missä tietenkin on suolaa mukana. Ravintolassa tai vanhempieni luona usein sanon "aika suolaista, mutta mullehan kaikki on suolaista" :D
Äitini itse asiassa valittaa etten syö tarpeeksi suolaa. Hän on sitä sukupolvea joilla jodin puute taisi olla ongelma.
Eli nesteturvotusta, joka lähtee kun vähennät suolaa?