Nissan Leafin toimintamatka 58km.
Vuonna 2014 tehdyssä pohjoismaisessa testissä sähköautojen toimintamatka puolittui -20 lämpötilassa. Nissan Leafin kantama oli 73km. Moottoritiellä kantama vajosi lähes kolmasosaan luvatusta, UUDELLA Leafilla pääsi vain 58km.
Jos siis ostat nyt käytetyn viisi vuotta vanhan Leafin, josta joudut maksamaan 15 tonnia, sen toimintamatka on talvella 30-40km, varovasti ajaen ehkä 50km. Kelvoton romu.
Jos tuhlaat 40 tuhatta uuteen Leafiin, joka vastaa 15-20 tonnin polttomoottoriautoa, voit varautua siihen että sen toimintamatka on talvella 150km, moottoritiellä 100km. Näinhän kävi myös Tekniikan maailman toimittajan käytössä olleelle romulle, sillä ei päässyt Helsingistä Tampereelle ryhtymättä etsimään latausta matkalla.
Kommentit (183)
58 km yhteen suuntaan riittää ainakin 80% suomalaisista mainiosti.
Lataaminen työpaikalla ja sitten takaisin kotiin päivän päätteeksi.
Tuo niinä -20 pakkaspäivinä, joita on kourallinen vuodessa.
Mikä tässä on ongelma (paitsi sähköautojen korkea hinta)?
Kyllä kansa tietää. Kun viherfasistit yrittävät pakottaa kelvottomiin sähköautoihin harhaisen co2 uskonnon vuoksi, kansa hakee käytettyjä dieseleitä muista maista. Jos polttomoottoriautojen myynti kielletään, autokannan keski-ikä nousee 30 vuoteen, koska porukka alkaa pitämään kunnossa vanhoja autojaan entistä pidempään ja hakee lisää käytettyjä muualta:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ebecd161-9d8a-4597-8a37-6028a89a…
Jo nyt sekä dieseleiden määrä että autojen keski-ikä kasvaa entisestään. Olisi syytä muistaa, mitä demokratia tarkoittaa, se on kansanvaltaa. Pelkkä äänestäminen ja sen jälkeen kansan tahdon vastainen toiminta ei ole demokratiaa.
En aja koskaan talvisin moottoritiellä. Enkä aja talvisin edes kovin pitkiä matkoja joten omalta kannaltani ei merkitystä. Se mikä oikeastaan ratkaisee on toimintamatkat kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
58 km yhteen suuntaan riittää ainakin 80% suomalaisista mainiosti.
Lataaminen työpaikalla ja sitten takaisin kotiin päivän päätteeksi.
Tuo niinä -20 pakkaspäivinä, joita on kourallinen vuodessa.
Mikä tässä on ongelma (paitsi sähköautojen korkea hinta)?
Sieltä se autototon sähköautouskovainen tuli. Et tiedä tavallisen autoilijan käyttötarpeista mitään, laskeskelet vain keskimääräisiä ajomääriä päivää kohden. 58km yhteen suuntaan ei riitä kuin korkeintaan 20% käyttäjistä, useimmat niistäkin jotka ajavat puolet keskimääräistä vähemmän, tarvitsevat autoa satunnaisiin 100-500km. päähän suuntautuviin ajoihin. Itsekin ajan alle 10tkm. vuodessa, mutta en tee mitään autolla, jolla ei pääse 100% varmasti ilman latausta vähintään 100km päähän ja takaisin (eli 200km.) vieläpä niin, että auto voi seisoa perillä pakkasessa sähköttömässä paikassa koko päivän.
Sähköauto sopii lähinnä niille, jotka eivät autoa tarvitsisi, joten olisi parempi että se 20% jolle sähköauto käy, luopuisivat autosta ja menisivät kiltisti julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kansa tietää. Kun viherfasistit yrittävät pakottaa kelvottomiin sähköautoihin harhaisen co2 uskonnon vuoksi...
Mahtava tyyli. Olitko vastuussa useankin maan propagandasta toisessa maailmansodassa?
Vierailija kirjoitti:
En aja koskaan talvisin moottoritiellä. Enkä aja talvisin edes kovin pitkiä matkoja joten omalta kannaltani ei merkitystä. Se mikä oikeastaan ratkaisee on toimintamatkat kesäisin.
Ole nyt vain rehellinen. Et aja koskaan, koska et omista autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kansa tietää. Kun viherfasistit yrittävät pakottaa kelvottomiin sähköautoihin harhaisen co2 uskonnon vuoksi...
Mahtava tyyli. Olitko vastuussa useankin maan propagandasta toisessa maailmansodassa?
On helppo kirjoittaa tyylillä, kun on oikeassa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aja koskaan talvisin moottoritiellä. Enkä aja talvisin edes kovin pitkiä matkoja joten omalta kannaltani ei merkitystä. Se mikä oikeastaan ratkaisee on toimintamatkat kesäisin.
Ole nyt vain rehellinen. Et aja koskaan, koska et omista autoa.
Omistan ladattavan hybridin tällä hetkellä mutta en pidä mahdottomana siirtymistä täyssähköiseen autoon jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
58 km yhteen suuntaan riittää ainakin 80% suomalaisista mainiosti.
Lataaminen työpaikalla ja sitten takaisin kotiin päivän päätteeksi.
Tuo niinä -20 pakkaspäivinä, joita on kourallinen vuodessa.
Mikä tässä on ongelma (paitsi sähköautojen korkea hinta)?
Ei onnistu lataaminen mun työpaikan parkissa eikä taloyhtiön parkissa. 58 km ylittyy päivittäin omalla kohdallani.
Itse ottaisin seuraavaksi autoksi kaasuauton, jos tankkauspisteitä olisi valtakunnallisesti yhtä paljon kuin huoltoasemia. Toistaiseksi dieselillä mennään.
Mikä ongelma lyhyt toimintamatka sitten on?
Sähköautohulluhan on esittänyt, että jokaiseen katuvalotolppaan voidaan laittaa pikalaturi, eikä siihen tarvita kuin isommat sulakkeet, jotka eivät maksa paljon mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
58 km yhteen suuntaan riittää ainakin 80% suomalaisista mainiosti.
Lataaminen työpaikalla ja sitten takaisin kotiin päivän päätteeksi.
Tuo niinä -20 pakkaspäivinä, joita on kourallinen vuodessa.
Mikä tässä on ongelma (paitsi sähköautojen korkea hinta)?
Sieltä se autototon sähköautouskovainen tuli. Et tiedä tavallisen autoilijan käyttötarpeista mitään, laskeskelet vain keskimääräisiä ajomääriä päivää kohden. 58km yhteen suuntaan ei riitä kuin korkeintaan 20% käyttäjistä, useimmat niistäkin jotka ajavat puolet keskimääräistä vähemmän, tarvitsevat autoa satunnaisiin 100-500km. päähän suuntautuviin ajoihin. Itsekin ajan alle 10tkm. vuodessa, mutta en tee mitään autolla, jolla ei pääse 100% varmasti ilman latausta vähintään 100km päähän ja takaisin (eli 200km.) vieläpä niin, että auto voi seisoa perillä pakkasessa sähköttömässä paikassa koko päivän.
Sähköauto sopii lähinnä niille, jotka eivät autoa tarvitsisi, joten olisi parempi että se 20% jolle sähköauto käy, luopuisivat autosta ja menisivät kiltisti julkisilla.
Ihan vakavissaanko esität, että 80% suomalaista asuu yli 60 km etäisyydellä työpaikalta?
Suosittelen palaamaan todellisuuteen, vaikka dieselin katkuissa vuosikymmeniä eläneenä harmaat aivosolut ovatkin käyneet vähiin.
Jos kerran vuodessa pitää käydä kesämökillä 500 km päässä, sitä varten voi sitten vuokrata vaikka suorasuihkuveekasihummerin ja päästellä kaasu pohjassa menemään.
Vierailija kirjoitti:
58 km yhteen suuntaan riittää ainakin 80% suomalaisista mainiosti.
Lataaminen työpaikalla ja sitten takaisin kotiin päivän päätteeksi.
Tuo niinä -20 pakkaspäivinä, joita on kourallinen vuodessa.
Mikä tässä on ongelma (paitsi sähköautojen korkea hinta)?
ei tulisi enää käytyä mökillä, kun sinne 150 kilsaa matkaa. mökille ei tule sähköjä, vaikka jollain bensakäyttöisellä aggregaatilla saisi ehkä virtaa autoon.
Vierailija kirjoitti:
58 km yhteen suuntaan riittää ainakin 80% suomalaisista mainiosti.
Lataaminen työpaikalla ja sitten takaisin kotiin päivän päätteeksi.
Tuo niinä -20 pakkaspäivinä, joita on kourallinen vuodessa.
Mikä tässä on ongelma (paitsi sähköautojen korkea hinta)?
Ongelma on se, että asuu kantakaupungissa (eli tienvarsipysäköinti, ei voi ladata). Töissä ei ole kuin lämpötolppia joista lataaminen on kielletty.
Tiesitkö muuten että töissä lataamisesta pitää maksaa verotusarvo nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aja koskaan talvisin moottoritiellä. Enkä aja talvisin edes kovin pitkiä matkoja joten omalta kannaltani ei merkitystä. Se mikä oikeastaan ratkaisee on toimintamatkat kesäisin.
Ole nyt vain rehellinen. Et aja koskaan, koska et omista autoa.
Omistan ladattavan hybridin tällä hetkellä mutta en pidä mahdottomana siirtymistä täyssähköiseen autoon jossain vaiheessa.
Insinöörinä suosittelen luopumaan autostasi hyvissä ajoin. Se on riittävästi käytettynä erittäin vika-altis. Kaksi moottoritekniikkaa yhdessä autossa, kun alkaa liitokset hapeuttua ja anturit sekä ohjaustekniikka vikaantua, niin kallista korjattavaa riittää paljon. Vaikka täyssähköauton moottoritekniikka on yksinkertaista, niissä on muuta elektroniikkaa, antureita, ohjaustekniikkaa ja kallis akusto, jonka vuoksi perusmallit tulevat olemaan elinkaareltaan 10-12 vuotta, joten hyvin kalliiksi nekin tulevat. 40 tuhatta sulaa arvottomaksi noin 12 vuodessa. Sitten paaliin ja uutta tilalle. Autotehtaat kyllä kiittävät ja tekevät myös korit sellaiseksi, että ne alkavat tuon ajan jälkeen puhkiruostumaan ja ovat kalliita korjata.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma lyhyt toimintamatka sitten on?
Sähköautohulluhan on esittänyt, että jokaiseen katuvalotolppaan voidaan laittaa pikalaturi, eikä siihen tarvita kuin isommat sulakkeet, jotka eivät maksa paljon mitään.
Sähköautohullun visiot ovat kyllä mielikuvitusrikkaita, ihme ettei hän ole keksinyt sitä, että maantiessä on induktiivinen laturi, josta autot saavat koko ajan voimaa lisää :) Ja jos päivittäinen työmatka on 60km, niin viimeiset kilometrit voi työntää ja lähteä kerran viikosa käymään anopilla 50km. päässä taksilla, eihän se maksa kuin 200 euroa viikko :)
Kukaan ei kielläkään etteikö 2014 Leaf olisi aika kehno talviauto, eikä kummoinen sähköauto muutenkaan koska siinä on aivan liian pieni akku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
58 km yhteen suuntaan riittää ainakin 80% suomalaisista mainiosti.
Lataaminen työpaikalla ja sitten takaisin kotiin päivän päätteeksi.
Tuo niinä -20 pakkaspäivinä, joita on kourallinen vuodessa.
Mikä tässä on ongelma (paitsi sähköautojen korkea hinta)?
Sieltä se autototon sähköautouskovainen tuli. Et tiedä tavallisen autoilijan käyttötarpeista mitään, laskeskelet vain keskimääräisiä ajomääriä päivää kohden. 58km yhteen suuntaan ei riitä kuin korkeintaan 20% käyttäjistä, useimmat niistäkin jotka ajavat puolet keskimääräistä vähemmän, tarvitsevat autoa satunnaisiin 100-500km. päähän suuntautuviin ajoihin. Itsekin ajan alle 10tkm. vuodessa, mutta en tee mitään autolla, jolla ei pääse 100% varmasti ilman latausta vähintään 100km päähän ja takaisin (eli 200km.) vieläpä niin, että auto voi seisoa perillä pakkasessa sähköttömässä paikassa koko päivän.
Sähköauto sopii lähinnä niille, jotka eivät autoa tarvitsisi, joten olisi parempi että se 20% jolle sähköauto käy, luopuisivat autosta ja menisivät kiltisti julkisilla.
Ihan vakavissaanko esität, että 80% suomalaista asuu yli 60 km etäisyydellä työpaikalta?
Suosittelen palaamaan todellisuuteen, vaikka dieselin katkuissa vuosikymmeniä eläneenä harmaat aivosolut ovatkin käyneet vähiin.
Jos kerran vuodessa pitää käydä kesämökillä 500 km päässä, sitä varten voi sitten vuokrata vaikka suorasuihkuveekasihummerin ja päästellä kaasu pohjassa menemään.
Voi voi kun on vaikeaa ymmärtää autoilijoiden tarpeita, kun ei itse omista autoa. Se työmatka nyt on vain pieni osa autoilun tarpeesta. Nyt oli puhe autoilusta, ei työmatkasta. Älä yritä käsittää asiaa, jota et ymmärrä. Kantaman tarvetta ei voi laskea keskimääräisen päivittäisen ajosuoritteen pohjalta. Elämässä on muutakin kuin työ ja mökkireissut. Sinäkin sen käsittäisit, jos sinulla olisi elämää.
Saksassa myydään jo Mersun vetyautoa ihan yleisesti. Harmi ettei vetyinfraa ole edistetty Suomessa ainakaan toistaiseksi.
Raakaa faktaa! Kohta sähköautouskovainen tulee sanomaan, että kun ajaa 30tkm vuodessa, niin sähköauto tienaa itsensä takaisin 20 vuodessa. Ainut vain, että ensimmäinen omistaja ajaa sillä kolme vuotta, häviää kymppitonnin vielä käyttökulujen jälkeenkin rankan arvon alenemisen vuoksi ja kottero ei kestä 20 vuotta, vaan paalataan paljon ennen sitä. Kymmenen vuoden ikäisiä sähköautoja ei osta enää kukaan.