Tuttavani käyttää yli 900 euroa yksin ruokaan - ja saarnaa minulle miten minun pitäisi oppia hänen säästäväisyydestään!
Joo, tosiaan jakoi juuri minulle budjettinsa. Työnantajansa maksaa hänelle lounaat, joten tuo 900 euroa kuussa jonka hän käyttää ruokaan on niiden lisäksi. Siis tämä on yksittäiselle, yksin asuvalle henkilölle.
Ja saarnasi minulle, miten minun pitää olla säästäväisempi ja ottaa oppia hänen budjetistaan!
Kommentit (19)
No eihän se mitään säästäväist elämistä ole, eikä muutenkaan ole asiallista saarnata toisille heidän rahankäytöstään. Ei kuulu muille. Mutta toisaalta parempi se on laittaa "liiat rahat" ruokaan kuin vaikka turhaan krääsään, jonka tuottaminen kuluttaa luonnonvaroja ja aiheuttaa ilmastopäästöjä. Itse olen hyvätuloinen, ja ihan tietoisesti käytän paljon rahaa terveelliseen ruokaan. Mutta en kyllä saarnaisi kellekään heidän rahankäytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Syö ravintolassa joka päivä vai?
Taitaa tehdä niin. Siis kaksi kertaa päivässä. Eli ensin lounas ravintolassa työnantajan kustantamana, sitten illallinen omalla kustannuksella ravintolassa ja hengailee kahviloissa tekemässä siellä töitä ja ostelee siis sieltäkin kaikenlaista. Myös viikonloppuina käy ulkona syömässä 1-2 kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
No eihän se mitään säästäväist elämistä ole, eikä muutenkaan ole asiallista saarnata toisille heidän rahankäytöstään. Ei kuulu muille. Mutta toisaalta parempi se on laittaa "liiat rahat" ruokaan kuin vaikka turhaan krääsään, jonka tuottaminen kuluttaa luonnonvaroja ja aiheuttaa ilmastopäästöjä. Itse olen hyvätuloinen, ja ihan tietoisesti käytän paljon rahaa terveelliseen ruokaan. Mutta en kyllä saarnaisi kellekään heidän rahankäytöstään.
No mutta kun hän ei syö terveellisesti. Valittaa jatkuvasti siitä, miten on ylipainoa ja monet terveysmittarit huonolla tasolla. Minkä varmaan selittää se, että tosiaan syö päivittäin ravintoloissa.
Tuo on ehkä se mikä kyllästyttää. Henkilö valittaa jatkuvasti terveysongelmistaan, siitä miten hänellä menee liikaa rahaa, selittää miten minun pitäisi budjetoida ja olla säästäväisempi - ja sitten käy ilmi, että työnantajan maksamien lounaiden lisäksi tämä käyttää vielä niiden päälle 900 euroa kuussa ruokaan. Toki joka kerran kun juttelen hänen kanssaan niin on ravintolassa tai juuri käynyt.
Onko tuo nyt niin ihme summa? Itse asustelen yksin ja varmaan menee suht saman verran. Pari kertaa viikossa kaupassa, 50e kerta siitä tulee melkein puolet jo tuosta. Lounaat arkisin ja viikonloppuisin yleensä ainakin kerran kaveriporukassa hyvä ravintolaillallinen, helposti menee satanen siihen kun Suomessa joku perus viini pullokin jo jotain 40-50e vaikkei mitään pröystäilyä edes olisi.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo nyt niin ihme summa? Itse asustelen yksin ja varmaan menee suht saman verran. Pari kertaa viikossa kaupassa, 50e kerta siitä tulee melkein puolet jo tuosta. Lounaat arkisin ja viikonloppuisin yleensä ainakin kerran kaveriporukassa hyvä ravintolaillallinen, helposti menee satanen siihen kun Suomessa joku perus viini pullokin jo jotain 40-50e vaikkei mitään pröystäilyä edes olisi.
On se ihme summa kun henkilö samaan aikaan jatkuvasti julistaa miten äärettömän säästäväinen hän on ja valittaa köyhyyttään.
Ja kuten luit aloituksesta, niin eihän tuo summa kata kuukauden kaikkia ruokakuluja. Noiden päälle tulevat työnantajan maksamat lounaat, eli ainakin sellainen 400€/kk. Eli yhteensä menee pitkälti yli 1000€/kk. Eikä tuo sisällä mitään alkoholia, henkilö on raivoraitis.
No höpö höpö. Saa kyllä syödä sisäfilettä ja muita kalliita ruokia joka päivä valmiiksi tehtynä ja painaa vähintään 150 kg jos noin paljon rahaa saa menemään ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta kun hän ei syö terveellisesti. Valittaa jatkuvasti siitä, miten on ylipainoa ja monet terveysmittarit huonolla tasolla. Minkä varmaan selittää se, että tosiaan syö päivittäin ravintoloissa.
Tuo on ehkä se mikä kyllästyttää. Henkilö valittaa jatkuvasti terveysongelmistaan, siitä miten hänellä menee liikaa rahaa, selittää miten minun pitäisi budjetoida ja olla säästäväisempi - ja sitten käy ilmi,
Luultavasti syö myös aamupalan jossain.
Hän ei kuitenkaan valittanut, ettei olisi rahaa. Hänellä on siis varaa työllistää ihmisiä.
Ei hän tätä syömistään tarkoittanut, kun antoi säästövinkkejä.
Tekeydyt nyt tyhmäksi.
"Ei hän tätä syömistään tarkoittanut, kun antoi säästövinkkejä."
No ottaen huomioon, että tuo syöminen on hänen ainoa varsinainen kustannuksensa, niin kyllä tarkoitti.
Hänen työnantajansa kattaa kaikki muut varsinaiset arjen kulut.
Asuminen meillä samanlaista.
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö. Saa kyllä syödä sisäfilettä ja muita kalliita ruokia joka päivä valmiiksi tehtynä ja painaa vähintään 150 kg jos noin paljon rahaa saa menemään ruokaan.
Jos syö kaikki päivän ateriat ravintoloissa ja vielä vierailee kahviloissa useita kertoja päivässä, niin kyllä siihen rahaa saa menemään.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen...900€...
Kolmekymppiä päivässä. Menee talousasioista ymmärtämättömältä tuosta vain.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuten sanoin, hän ei syö terveellisesti! Syö kaikki ateriat ravintoloissa, mikä ei todellakaan ole terveellistä. On kysellyt minulta jatkuvasti vinkkejä terveelliseen syömiseen mutta mikään niistä ei mene perille koska hän ei viitsi kokata mitään.
Kaikkihan on ihan suhteellista. Toukokuussa käytin yksinasuvana ihmisenä n. 1150 € ruokaan + 200 € alkoholiin ( yksi viskipullo).
Kolme krt söin ravintolassa, muuten kotona.
Ostan mieluusti laatuaineksia, ja rentoudun valmistamalla joskus ruokaa myös ystäville ( toukokuussa 2 krt).
Tienaan hyvin, eikä minulla ole mitään isoja kuluja. Niinpä tuo, kuten myös matkustelu on mahdollista.
Säästän siis muusta - ei autoa, ei asuntolainaa, ei velkoja, en osta mitään muuta kovinkaan kallista.
Tää on niin tätä. Varmaan tästäkin tulee ketju johon tullaan kitisemään kuinka "kukaan ei voi käyttää useampaa kymppiä päivässä ruokaan, kun halvalla saisi makaronia ja punalaputettua broilerin jauhelihaa."
Yrittäkää nyt tajuta, että joillakin on todellakin rahaa ja tahtoa hakea laatuaineksia päivittäin ihan lihatiskiltä yms.
Ymmärrän kyllä aloittajan pointin, siitä ei ole kyse.
Mutta miksi siitä alkaa kitinä, jos joku käyttää rahaa ruokaan?
Miksi siitä ei puhuta kun joku pistää rahaa vaikkapa röökiin?
Meikäläinen pistää ruokaan alle satasen viikossa, mutta ymmärrän hyvin, että jollain menee se muutamassa päivässä - kokien olevansa vieläpä säästäväinen.
N32
Vierailija kirjoitti:
Tää on niin tätä. Varmaan tästäkin tulee ketju johon tullaan kitisemään kuinka "kukaan ei voi käyttää useampaa kymppiä päivässä ruokaan, kun halvalla saisi makaronia ja punalaputettua broilerin jauhelihaa."
Yrittäkää nyt tajuta, että joillakin on todellakin rahaa ja tahtoa hakea laatuaineksia päivittäin ihan lihatiskiltä yms.
Meikäläinen pistää ruokaan alle satasen viikossa, mutta ymmärrän hyvin, että jollain menee se muutamassa päivässä - kokien olevansa vieläpä säästäväinen.
N32
Ottamatta kantaa ketjuun muuten, niin hyvä jos ymmärsit pointin. Olen siis kuunnellut tämän henkilön valitusta kuukausia siitä, miten hänellä on niin vähän rahaa (siis ei ole, kk-palkka on 6000€, on omaisuutta ja sijoituksia) sekä kehuskelua säästäväisyydestä. Jonka lisäksi jatkuvasti valittaa siitä, miten on ylipainoa ja huonot terveysarvot.
Joten ei, minua ei haittaa ollenkaan vaikka käyttäisi 2000€ ruokaan joka kuukausi. Ärsyttää vain, että joku on tosissaan valittanut rahan puutteesta ja kehuskellut säästäväisyydellään kuukausia, ja nyt sitten käy ilmi, että hänellä sekä rahaa riittää että tuhlaa sitä noin järjettömästi ruokaan, sillä hän ei syö laadukkaasti. Vaan yksinkertaisesti tuhlaa rahansa todella huonalaatuisiin ja epäterveellisiin ravintolaruokiin. Ei siis edes mitään laadukkaita ravintoloita vaan sellaisia kauppakeskus-roskaruokapaikkoja joihin en itse koskaan edes suostuisi menemään.
ap
Vierailija kirjoitti:
N32
"Yrittäkää nyt tajuta, että joillakin on todellakin rahaa ja tahtoa hakea laatuaineksia päivittäin ihan lihatiskiltä yms. "
Mutta kun hän ei niin tee! Olen yrittänyt pitkään neuvoa, että ostaisi tuoretta, laadukasta kalaa, tuoreita kasviksia, yms. Hyvää, laadukasta, terveellistä ruokaa. Aina kun on luonani käymässä ja kokkaan, niin hän on ekstaasissa siitä miten hyvää laittamani ruoka on. Koska se nimenomaan perustuu laadukkaisiin kasviksiin ja hyvään, tuoreeseen kalaan. Mausteina yrttejä, ei valtavia määriä suolaa. Vain hyvät rasvat käytössä, ei mitään uppopaistettua roskaa.
Ja silti siihen ei mene yli 1000 euroa kuukaudessa mitä hänellä (eli omat ruokaostokset 900€ + työnantajan maksamat lounaat).
Ja sitten hän menee ja ryhtyy saarnaamaan siitä, miten säästäväinen on ruoan kanssa vaikka tuhlaa tuollaisia summia joihinkin ostoskeskusten uppopaistettuihin roskaruokiin useamman kerran joka päivä!
ap
Niinpä.
Et valittanutkaan.. Tällä sivulla ihmisten tuloerot vaan usein herättävät tunteita. Mäkään en oikein ymmärrä tollasta säästöjeesustelua . Siis jos itse oikeesti käyttää noin paljon ruokaan.
Ei mulla esim olisi pokkaa kenellekään saarnata.
Menee kuitenkin rahaa suoratoistoihin ja röökiin. Ne joutaisi pois.
N32
Vierailija kirjoitti:
Mutta onneksi sen ruuan tuottaminen, etenkään naudanlihan, ei kuluta luonnonvaroja 🙄 Ja jos ei jaksa kaikkea syödä, aina voi heittää pois, eikö?
Itse laitan max. 200€/kk. Varaa on laittaa vaikka 1000€ mutta ruoka ei ole mulle sellainen asia johon haluan panostaa.