Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Baby showerista jäi tosi paha maku suuhun :(

Vierailija
13.07.2016 |

Minut oli kutsuttu naapurini baby shower -juhliin. Ollaan asuttu viereisissä taloissa pari vuotta ja tavattu melkein joka päivä. Muut vieraat olivat emännän opiskelu- ja työkavereita, joita en tuntenut ennestään.

Mietin pitkään mitä viedä. Koska minulla ei ole lapsia, en voinut viedä mitään kierrätettäviä vanhoja juttuja (mikä sitten jälkeenpäin ajatellen oli ehkä hyvä asia). Päädyin ostamaan maailmankaupasta kierrätetyistä intialaisista sareista tehdyn kantoliinan, joka oli minusta todella ihana. Ostin vielä pari kestovaippaa, kun ajattelin, että niitä on hyvä olla useita ja että naapuri saa varmaan niitä vaippahousuja muilta vierailta (tai ostaa ainakin itse).

Ruoaksi keivoin pinaatti-porkkana sämpylöitä (osan gluteenittomia) ja tein slow-salaatin varhaiskaalista ja muista luomuringin vihanneksista. Jälkkäriksi ostin reilun kaupan taateleita, jotka ovat minun herkkua. Olisin vienyt viiniäkin, mutten tiennyt, mikä alkoholipolitiikka näissä vauvajuhlisaa on.

Voi miten pitkä tästä tulee! No kun menin naapurin viemisteni kanssa, minua odotti kauhea järkytys: juhlien keskipiste oli kertakäyttövaipoista tehty valtavan kokoinen vaippakakku, jossa oli kaikkia muovisia killuttimia ja esim vauvatalkkipurkkeja (joissa ei näkynyt mitään ympäristömerkintöjä, vaikka kuinka yritin etsiä). Kun kysyin asiasta vaippakakun tehneeltä henkilöltä, hän vain nakkeli niskojaan ja sanoi, että ne on pirkka-vaippoja ja niissä on kyllä joku norppamerkki. Siis mitä??!!! Kauheasti muovisia killuttimia ja roinaa, kuten tuliterä kantoistuin. Kukaan, siis kukaan, ei tuonut mitään kierrätettäviä tavaroita, vaikka ymmärsin, että monilla vieraillavoli lapsia! No niitä vaippahousuja ei näkynyt, eikä kukaan muu tuonut kestovaippoja!!! Siis en uskonut mille vuosisadalle olin joutunut, miten näin vanhanaikaisia kulutusvalintoja enää kukaan tekee!!

Mutta pahin oli vielä edessä. Sieltä paketeista avautui toinen toisensa jälkeen (uusia tottakai!!!) vauvanvaatteita. Ja kun ne kiersivät vieraalta toiselle, en löytänyt mistään reilunkaupan merkintää ja kun kysyin ovatko ostajat tarkistaneet vaatteiden valmistusketjun eettisyyden, nämä naiset vain tuijottivat minua suu auki. Oli pakko kysyä miltä heistä tuntuisi, jos heidän lapsensa joutuisivat neljä- tai viisivuotiaina hikipajalle ompelemaan vauvanvaatteita itsekkäille länkkäreille. (Vauvanvaatteiden ompelussa pienet kädet ovat suuri etu)

Pahinta oli se, että kun se minun kantoliina tuli paketista, kukaan ei edes tiennyt mikä se on ja emäntä kiitti kyllä kauniisti kestovaipoista, mutta ei halunnut tosissaan kuunnella kun yritin selittää miksi ne ovat paremmat kuin kerskakulutusvaipat, jotka heitetään pois käytön jälkeen.

Sanomattakin on varmaan selvää, ettei ruokapöydässä ollut lappuja, mistä olisi käynyt ilmi kunkin ruoan tuotteiden alkuperä ja tuotantoketju. Laktoosi- ja gluteeni oli kyllä mainittu, mutta en tietenkään syö ananasta, jollen tiedä että se on 100% eettistä. Kun yritin kysyä tarjottavat valmistaneilta näitä asioita, he vain kohottelivat olkapäitään ja katsoivat minua oudosti. Tai en tiedä, ehkä tällainen vanhanaikaisuus ja takapajuisuus vaan hämmensi minua.

Ja olihan siellä viiniä tarjolla. Kuulemma Etelä-Afrikkalaista puna- ja valkoviiniä hanapakkauksesta. Etsiin käsiini ne pakkaukset, eikä kumpikaan ollut luomua tai fair trade. En juonut.

Paha mieli jäi tällaisesta välinpitämättömyydestä. Ikävä, etten voi enää olla tekemisissä naapurin kanssa samalla lailla. Ei sitten ollutkaan minun tyypinen ihminen yhtään.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että nyt tulee kiva juttu, mutta paska satuhan tää vaa oli :(

Vierailija
2/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi et ole tosissasi.

Vierailija
4/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt provo. Alkoi ihan kivasti.

Vierailija
5/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla vähän päästäsi vialla :/

Vierailija
6/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittäkää tää siihen humblebrag-ketjuun, menee kirkkaasti kärkeen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Golden showerista varmaankin jää myös paha maku suuhun. Onko baby shower vauvan antama golden shower?

Vierailija
8/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällästä se on. Oma napa on ainoa mikä merkitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/5, ihan siksi että jaksoit kirjottaa noinkin pitkän tarinan.

Vierailija
10/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että nyt tulee kiva juttu, mutta paska satuhan tää vaa oli :(

Mielestäni tämä oli jo niin surkea, että oli jopa hauska :D Kiitokset päivän nauruista. Tämähän oli kuin surkeasta reality-ohjelmasta, josta ei täysin varmaksi osaa sanoa, onko homma käsikirjoitettua vai ovatko ihmiset ihan oikeasti niin tyhmiä... :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaxuhali

Vierailija
12/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Älä viitsi. Ei jatkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että olisi ollut parempi tarina. Olipa pettymys :(

Hio vähän provotsitojasi niin parempi onni ensi kerralla

Vierailija
14/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muiden ihmisten tarvitse välittää vit*uakaan sinun elämänvalinnoista vaan voivat jatkaa kulutusjuhlaansa jos haluavat. Olit törkeä kun yritit pilata juhlat saarnaamisellasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
16/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi sua. Mutta muista, että ihmiskunta kehittyy hitain askelin. Olet ainakin osaltasi vienyt kehitystä oikeaan suuntaan. Mutta vuorovaikutustaitojasi voisit kehittää, todennäköisesti sait vain hallaa tärkeiksi pitämillesi asioille.

Vierailija
17/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöyristyttävää! Jaxut :*

Vierailija
18/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ihmetellään kun suomalaiset lapset ovat aina niin sairaita, kun vanhemmat syytää heille kaikenmaailman myrkkyleluja, ihottumavaippoja ja muuta ällöä kertakäyttökamaa!

USAssa tuosta olisi noussut kohu jos joku EI olisi tuonut lapselle "organic certified stuff" ja äiti olisi kuvitellut että muut yrittää tappaa hänen lapsensa kaikenmaailman epämääräisistä maista tuoduilla tuotteilla joissa iso tulehdusriski!

Vierailija
19/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän viestin pitäisi olla humblebrag-listalla! :-D

Vierailija
20/43 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, kuka oikeasti jaksaa käyttää aikaansa näin pitkän ja huolellisen provon tekemiseen? Ulkona on kesä parhaimmillaan, mene pihalle keräämään kokemuksia oikeasta elämästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi