Baby showerista jäi tosi paha maku suuhun :(
Minut oli kutsuttu naapurini baby shower -juhliin. Ollaan asuttu viereisissä taloissa pari vuotta ja tavattu melkein joka päivä. Muut vieraat olivat emännän opiskelu- ja työkavereita, joita en tuntenut ennestään.
Mietin pitkään mitä viedä. Koska minulla ei ole lapsia, en voinut viedä mitään kierrätettäviä vanhoja juttuja (mikä sitten jälkeenpäin ajatellen oli ehkä hyvä asia). Päädyin ostamaan maailmankaupasta kierrätetyistä intialaisista sareista tehdyn kantoliinan, joka oli minusta todella ihana. Ostin vielä pari kestovaippaa, kun ajattelin, että niitä on hyvä olla useita ja että naapuri saa varmaan niitä vaippahousuja muilta vierailta (tai ostaa ainakin itse).
Ruoaksi keivoin pinaatti-porkkana sämpylöitä (osan gluteenittomia) ja tein slow-salaatin varhaiskaalista ja muista luomuringin vihanneksista. Jälkkäriksi ostin reilun kaupan taateleita, jotka ovat minun herkkua. Olisin vienyt viiniäkin, mutten tiennyt, mikä alkoholipolitiikka näissä vauvajuhlisaa on.
Voi miten pitkä tästä tulee! No kun menin naapurin viemisteni kanssa, minua odotti kauhea järkytys: juhlien keskipiste oli kertakäyttövaipoista tehty valtavan kokoinen vaippakakku, jossa oli kaikkia muovisia killuttimia ja esim vauvatalkkipurkkeja (joissa ei näkynyt mitään ympäristömerkintöjä, vaikka kuinka yritin etsiä). Kun kysyin asiasta vaippakakun tehneeltä henkilöltä, hän vain nakkeli niskojaan ja sanoi, että ne on pirkka-vaippoja ja niissä on kyllä joku norppamerkki. Siis mitä??!!! Kauheasti muovisia killuttimia ja roinaa, kuten tuliterä kantoistuin. Kukaan, siis kukaan, ei tuonut mitään kierrätettäviä tavaroita, vaikka ymmärsin, että monilla vieraillavoli lapsia! No niitä vaippahousuja ei näkynyt, eikä kukaan muu tuonut kestovaippoja!!! Siis en uskonut mille vuosisadalle olin joutunut, miten näin vanhanaikaisia kulutusvalintoja enää kukaan tekee!!
Mutta pahin oli vielä edessä. Sieltä paketeista avautui toinen toisensa jälkeen (uusia tottakai!!!) vauvanvaatteita. Ja kun ne kiersivät vieraalta toiselle, en löytänyt mistään reilunkaupan merkintää ja kun kysyin ovatko ostajat tarkistaneet vaatteiden valmistusketjun eettisyyden, nämä naiset vain tuijottivat minua suu auki. Oli pakko kysyä miltä heistä tuntuisi, jos heidän lapsensa joutuisivat neljä- tai viisivuotiaina hikipajalle ompelemaan vauvanvaatteita itsekkäille länkkäreille. (Vauvanvaatteiden ompelussa pienet kädet ovat suuri etu)
Pahinta oli se, että kun se minun kantoliina tuli paketista, kukaan ei edes tiennyt mikä se on ja emäntä kiitti kyllä kauniisti kestovaipoista, mutta ei halunnut tosissaan kuunnella kun yritin selittää miksi ne ovat paremmat kuin kerskakulutusvaipat, jotka heitetään pois käytön jälkeen.
Sanomattakin on varmaan selvää, ettei ruokapöydässä ollut lappuja, mistä olisi käynyt ilmi kunkin ruoan tuotteiden alkuperä ja tuotantoketju. Laktoosi- ja gluteeni oli kyllä mainittu, mutta en tietenkään syö ananasta, jollen tiedä että se on 100% eettistä. Kun yritin kysyä tarjottavat valmistaneilta näitä asioita, he vain kohottelivat olkapäitään ja katsoivat minua oudosti. Tai en tiedä, ehkä tällainen vanhanaikaisuus ja takapajuisuus vaan hämmensi minua.
Ja olihan siellä viiniä tarjolla. Kuulemma Etelä-Afrikkalaista puna- ja valkoviiniä hanapakkauksesta. Etsiin käsiini ne pakkaukset, eikä kumpikaan ollut luomua tai fair trade. En juonut.
Paha mieli jäi tällaisesta välinpitämättömyydestä. Ikävä, etten voi enää olla tekemisissä naapurin kanssa samalla lailla. Ei sitten ollutkaan minun tyypinen ihminen yhtään.
Kommentit (43)
Porvoon ekotalossa on tainnu tunteet kuumentua?
Hittovie tuhlasin kallista palstailuaikaa näin turhaan provoon!! Luulin että tämä olisi ollut hauska tarina :(( olen pettynyt suhun ap!
Höh, provous paljastui jo tuossa "intialaisista sareista tehdyistä kantoliinoista" -vaiheessa. Hyvä provo olisi ollut vähemmän yksityiskohtainen ja ei noin jyrkkä. 0/5. Ensi kerralla koita parempaa keskustelumyrskyn avaajaa, joka menisi jollekin jopa läpi.