Baby showerista jäi tosi paha maku suuhun :(
Minut oli kutsuttu naapurini baby shower -juhliin. Ollaan asuttu viereisissä taloissa pari vuotta ja tavattu melkein joka päivä. Muut vieraat olivat emännän opiskelu- ja työkavereita, joita en tuntenut ennestään.
Mietin pitkään mitä viedä. Koska minulla ei ole lapsia, en voinut viedä mitään kierrätettäviä vanhoja juttuja (mikä sitten jälkeenpäin ajatellen oli ehkä hyvä asia). Päädyin ostamaan maailmankaupasta kierrätetyistä intialaisista sareista tehdyn kantoliinan, joka oli minusta todella ihana. Ostin vielä pari kestovaippaa, kun ajattelin, että niitä on hyvä olla useita ja että naapuri saa varmaan niitä vaippahousuja muilta vierailta (tai ostaa ainakin itse).
Ruoaksi keivoin pinaatti-porkkana sämpylöitä (osan gluteenittomia) ja tein slow-salaatin varhaiskaalista ja muista luomuringin vihanneksista. Jälkkäriksi ostin reilun kaupan taateleita, jotka ovat minun herkkua. Olisin vienyt viiniäkin, mutten tiennyt, mikä alkoholipolitiikka näissä vauvajuhlisaa on.
Voi miten pitkä tästä tulee! No kun menin naapurin viemisteni kanssa, minua odotti kauhea järkytys: juhlien keskipiste oli kertakäyttövaipoista tehty valtavan kokoinen vaippakakku, jossa oli kaikkia muovisia killuttimia ja esim vauvatalkkipurkkeja (joissa ei näkynyt mitään ympäristömerkintöjä, vaikka kuinka yritin etsiä). Kun kysyin asiasta vaippakakun tehneeltä henkilöltä, hän vain nakkeli niskojaan ja sanoi, että ne on pirkka-vaippoja ja niissä on kyllä joku norppamerkki. Siis mitä??!!! Kauheasti muovisia killuttimia ja roinaa, kuten tuliterä kantoistuin. Kukaan, siis kukaan, ei tuonut mitään kierrätettäviä tavaroita, vaikka ymmärsin, että monilla vieraillavoli lapsia! No niitä vaippahousuja ei näkynyt, eikä kukaan muu tuonut kestovaippoja!!! Siis en uskonut mille vuosisadalle olin joutunut, miten näin vanhanaikaisia kulutusvalintoja enää kukaan tekee!!
Mutta pahin oli vielä edessä. Sieltä paketeista avautui toinen toisensa jälkeen (uusia tottakai!!!) vauvanvaatteita. Ja kun ne kiersivät vieraalta toiselle, en löytänyt mistään reilunkaupan merkintää ja kun kysyin ovatko ostajat tarkistaneet vaatteiden valmistusketjun eettisyyden, nämä naiset vain tuijottivat minua suu auki. Oli pakko kysyä miltä heistä tuntuisi, jos heidän lapsensa joutuisivat neljä- tai viisivuotiaina hikipajalle ompelemaan vauvanvaatteita itsekkäille länkkäreille. (Vauvanvaatteiden ompelussa pienet kädet ovat suuri etu)
Pahinta oli se, että kun se minun kantoliina tuli paketista, kukaan ei edes tiennyt mikä se on ja emäntä kiitti kyllä kauniisti kestovaipoista, mutta ei halunnut tosissaan kuunnella kun yritin selittää miksi ne ovat paremmat kuin kerskakulutusvaipat, jotka heitetään pois käytön jälkeen.
Sanomattakin on varmaan selvää, ettei ruokapöydässä ollut lappuja, mistä olisi käynyt ilmi kunkin ruoan tuotteiden alkuperä ja tuotantoketju. Laktoosi- ja gluteeni oli kyllä mainittu, mutta en tietenkään syö ananasta, jollen tiedä että se on 100% eettistä. Kun yritin kysyä tarjottavat valmistaneilta näitä asioita, he vain kohottelivat olkapäitään ja katsoivat minua oudosti. Tai en tiedä, ehkä tällainen vanhanaikaisuus ja takapajuisuus vaan hämmensi minua.
Ja olihan siellä viiniä tarjolla. Kuulemma Etelä-Afrikkalaista puna- ja valkoviiniä hanapakkauksesta. Etsiin käsiini ne pakkaukset, eikä kumpikaan ollut luomua tai fair trade. En juonut.
Paha mieli jäi tällaisesta välinpitämättömyydestä. Ikävä, etten voi enää olla tekemisissä naapurin kanssa samalla lailla. Ei sitten ollutkaan minun tyypinen ihminen yhtään.
Kommentit (43)
Miksi haukutte tätä provoksi? En siis ole Ap, mutta tiedän paljon tuollaisia ihmisiä, joita fiksut valinnat ei kiinnosta pätkääkään. Ei heitä tarvitse erikseen keksiä.
No oli satiirin yritystä, mutta liian pitkä ja ei sitten kuitenkaan kolahtanut. Mene kirjoituskurssille, niitä järjestetään kesäisinkin!
Tää oli mun mielestä aika hauskasti kärjistetty! :D Nykyään jos mitä tahansa pippaloita erehtyy hostaamaan, niin auta armias jos ei ole tyyliin joka ruokalajin kohdalla jotain perkeleen reilumeininki-sertifikaattia esittää, ja suklaamuffinsienkin pitää olla sokerittomia, gluteenittomia, suklaattomia ja muffinittomia. Vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haukutte tätä provoksi? En siis ole Ap, mutta tiedän paljon tuollaisia ihmisiä, joita fiksut valinnat ei kiinnosta pätkääkään. Ei heitä tarvitse erikseen keksiä.
"Fiksut valinnat" kenen mielestä ja millä mitattuna ? Vaikka koko eurooppa lakkaisi olemasta maailman saastumista ei voi pysäyttää. Sinun valinnoillasi tai kierrättämisellä ei ole tuon taivaallisen merkitystä. Itseasiassa EU on pysäyttänyt kaikki ympäristöhankkeetkin päättämättömyydellään. Tämä on se kylmä fakta. Saastuminen on senkun kiihtynyt.
Kokonaisuutena huono, mutta kyllä asiassa on totuuden siemen. Miten vähän loppujen lopuksi mietimmekään ekologisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmetellään kun suomalaiset lapset ovat aina niin sairaita, kun vanhemmat syytää heille kaikenmaailman myrkkyleluja, ihottumavaippoja ja muuta ällöä kertakäyttökamaa!
USAssa tuosta olisi noussut kohu jos joku EI olisi tuonut lapselle "organic certified stuff" ja äiti olisi kuvitellut että muut yrittää tappaa hänen lapsensa kaikenmaailman epämääräisistä maista tuoduilla tuotteilla joissa iso tulehdusriski!
No hohhoijaa...sun "USA-näkemykset" taitaa olla peräisin kotisohvalta, jossa olet tuijotellut vähän liikaa O.C.:tä, Desperate housewiveseja tms. saippuaoopperaa. Meinaatko oikeasti että USA:ssa, jossa iso osa kansasta joutuu tekemään kahta, kolmeakin työtä voidakseen elättää perheensä, jaksaisi itseä jostain luomu ja reilun kaupan sertifikaateista...
Tämähän oli hieno tarina, ei tarkoitettukaan otettavaksi tosissaan.
Peukutuksista näkee tämän palstan tason hyvin selvästi. Juntteja piisaa.
Miksi tämä on saanut 210 alapeukkua? Onko av-mammojen mieleen eettinen ja vastuullinen kuluttaminen noin kauheata? En pysty käsittämään.
Miten SLOW- salaatti valmistuu? Hittaasti?
Tämänkin tarinan kirjoittaja olettaa että yksikään kutsutuista ei tunne eikä lue vauva-palstaa. Aikamoisen riskin ottaa, jos haukkuu naapurinsa tarjottavat ym. No, tarinoitahan nämä ovat kärjistyksineen. Se että kirjoittajan tunnistaa myös myöhemmistä kommenteista on ihan piristävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ihmetellään kun suomalaiset lapset ovat aina niin sairaita, kun vanhemmat syytää heille kaikenmaailman myrkkyleluja, ihottumavaippoja ja muuta ällöä kertakäyttökamaa!
USAssa tuosta olisi noussut kohu jos joku EI olisi tuonut lapselle "organic certified stuff" ja äiti olisi kuvitellut että muut yrittää tappaa hänen lapsensa kaikenmaailman epämääräisistä maista tuoduilla tuotteilla joissa iso tulehdusriski!
No hohhoijaa...sun "USA-näkemykset" taitaa olla peräisin kotisohvalta, jossa olet tuijotellut vähän liikaa O.C.:tä, Desperate housewiveseja tms. saippuaoopperaa. Meinaatko oikeasti että USA:ssa, jossa iso osa kansasta joutuu tekemään kahta, kolmeakin työtä voidakseen elättää perheensä, jaksaisi itseä jostain luomu ja reilun kaupan sertifikaateista...
Olen sentään asunut Jenkeissä ja nyt tarkoitan sellaisia perheitä, joissa on ensinnäkin varaa järjestellä isoja baby showereita.
Vaikka oletkin Porvoosta, niin oikeassa olet! Ei täällä lintukodossa vaan kukaan halua ajatella että ne suloiset pikkuiset vauvan vaatteet on on lasten tekemiä.
Taitaa olla harvinaisen tylsää, kun jaksaa kirjoittaa näin pitkän provon...
Tää oli ehkä paskin ikinä. Alko oikee suututtaa. Millanen idiootti sä olet??
Vedäpäs nyt aloittaja kestovaippa päähäsi.
Miksi näin surkea provo tällä kertaa? Ei edes naurattanut...