Roihuvuorenkoulun tiedote rehtorilta huoltajille
Laitan tänne ihan omana aloituksena (laitoin myös ketjuun, joka oli tästä aiheesta), mitä vanhemmille on tiedotettu koulun taholta.
Se, ettei rehtori ole paikalla juhlissa tai muissa tiedotus tilaisuuksissa on ihan tavallista. Minulle jäänyt käsitys, että hän karttaa kaikkea missä voi tulla tiukkoja kysymyksiä tai mielipiteitä. Meillä on koulunvaihto ollut mielessä ei olla muutenkaan tyytyväisiä opetukseen eikä muuhun toimintaan.
___________________________________________
Roihuvuoren koulun huoltajille
Koulujen joulujuhlista on jostakin syystä paisunut viime päivinä
valtakunnallinen mediatapahtuma. Toimittaja toisensa perään kyselee
joulujuhlista ja sähköpostini täyttyy erilaisista viesteistä.
Kun jutuissa varmasti meidänkin koulu on esillä monikulttuurisena
kouluna, niin tässä kodeille selvennyksenä koulumme joulujuhlakäytänteet.
Helsingin kaupungin kouluissa noudatetaan opetusviraston linjauksia
uskonnonvapauden toteuttamisesta kouluissa. Juhlien ja tilaisuuksien
osalta johtava periaate on, että pyritään sellaisiin käytäntöihin, jotka
mahdollisimman hyvin palvelevat kaikkia koteja, jotta kaikki lapset
voisivat kokea olevansa tervetulleita koulun yhteisiin juhliin. Toive
on, että ei ajauduttaisi tilanteeseen, jossa esim. joulujuhlasta tai
kevätjuhlasta tai niiden osasta vapautettaisiin oppilaita. Tarvittaessa
tietysti niinkin tehdään.
Opetusvirastosta saamani tiedon mukaan kaikissa kouluissa on erikseen
joulukirkko, joka on koulun järjestämä uskonnollinen tilaisuus, josta
ilmoitetaan koulun toimintasuunnitelmassa ja erikseen kodeille, ja jonka
vaihtoehtona on muuta toimintaa. Lukukauden päättäjäisjuhla on eri
tilaisuus ja luonteeltaan kaikille sopiva - koulun oppilaiden taustoista
riippuen varmasti eri kouluissa jonkin verran erilainen - jouluteema on
esillä vaihtelevassa määrin. Samoin menetellään myös kevätjuhlan osalta.
Meidän koulun joulujuhlajärjestelyt ovat pääpiirteissään olleet
samanlaiset jo varsin pitkään - toistakymmentä vuotta. Tietysti juhla on
aina joittenkin opettajien järjestämä ja heillä on vapaat kädet laatia
ohjelma.
Meidän koulussa joulujuhla on keskiviikkoiltana. Sen ohjelma ei sisällä
uskonnollista ainesta muuten kuin muutaman joululaulun ja salin
koristelun muodossa. Näin kaikki oppilaamme voivat olla tilaisuudessa
mukana, yhteisesti päättämässä syyslukukautta. (Meidän oppilaitten
katsomustaustatilastot löydät abc-kirjasta - vähän yli puolet on
evankelisluterilaisia, kolmasosa on uskonnottomia ja loppu jakaantuu
ortodoksiuskonnon, islamin ja muiden pienempien ryhmien kesken.)
Joulukirkko on torstaina Roihuvuoren kirkossa, jossa seurakunta
järjestää perinteisen luterilaisen jouluohjelman. Kirkkotilaisuus on
avoin kaikille, mutta ei pakollinen kenellekään. Huoltajilta on pyydetty
perusilmoitukset siitä osallistuuko oppilas tällaisiin tilaisuuksiin vai
ei, joten kirkkoon osallistumista ei ole erikseen kysytty vaan opettaja
toimii tuon perusilmoituksen mukaisesti. Niille oppilaille, jotka eivät
mene kirkkoon on koululla kynttiläjuhla.
Rehtorina pidän tärkeänä, että koululla on yhteisiä juhlia, joissa
kaikki oppilaat tuntevat viihtyvänsä ja joihin kaikki kodit voivat
luottavaisin mielin lähettää lapsensa. Sen lisäksi on lukuisia
tilaisuuksia erilaisille ryhmille. Meillä on lisäksi jatkuvasti koulussa
esillä eri kulttuurien perinne ja etenkin suomalaisen kulttuurin
juhlapäivien ja tapojen esittely.
Virkistävää loma-aikaa kaikille
Satu Honkala, rehtori
(en valitettavasti osallistu joulujuhliin, olen vuosilomalla ja ulkomailla)