Onko kotiäiti mielestäsi työtön???
Sapettaa, joten pitää jollekin tuntojaan purkaa. Paras ystäväni (nainen+lapseton sinkku yli 40v) tokaisi äsken mulle puhelimessa, etten taida sulle kertoo paljonko sain tänä vuonna bonuksia. Minä ihmettelin, että mikset? Vastaus kuului, kun sä olet tyotön! Vastasin, etten ole työtön olen kotiäiti. Puhelu loppui melko lyhyeen ja ei sitten kertonut summa, josta en todellakaan olisi ollut ihan vihreenä kateudesta.
Siis on KOTIÄITI = TYÖTÖN muidenkin mielestä?
Tais olla aikamoinen lipsahdus, koska olen ollut kotiäitinä jo vuodesta 2000. Mitenkähän on onnistunut pitää p-maisen mielipiteensä omanaan näin kauan?
Olen 2 lapsen kotiäiti. Isompi ekaluokkalainen ja nuorempi eskarissa, joten omaa "laatuaikaa" voi viettää ihan päiväsaikaan ; )
En siis ole työttömänä työntekijä työkkärin/Kelan kirjoissa. Enkä ole ollutkaan.
Miksi pitäisi kadehtia parhaan ystävänsä ansioita / hänen kadehtia kotiäitiyttäni+perhettäni? Ei mene mun kaaliin...
KESKUSTELUA!
Kommentit (125)
Kotirouvahan on ihminen joka on kotona ja miehellä varaa elättää. Ennenaikaan tämä oli vähän parempien piirejen tapa. Kotirouvia pidettiin hieman ylempänä muista, koska heidän miehensä pystyivät vaimoilleen tuollaisen edun tarjoamaan. Minä kyllä olisin tosi mieluusti kotirouva, jos olisi varaa! Olisin myös ylpeä siitä, ettei tarvitsisi penniä venyttää vaikka kotona olisinkin. Tuosta ystäväsi sanomisesta: eikös se vähän ole tottakin, että hänellä ne bonukset ovat varmasti euroissa "hieman" suuremmatkin kuin sinulla. Ehkä hän ei viitsinyt niitä todella kuultesi sanoa, vaikka kommentin olisi voinut jättää kokonaan sanomatta. Nykyään kun tuo raha tuppaa jotain ihme kateutta ihmisissä herättävän. Työttömyyttä ei todella kannata tänä päivänä kovin mennä arvostelemaan, niin paljon sitä tuppaa olemaan ja todella ihan vasten omaa tahtoa. Ihan samanlaisia ihmisiä ne suurinosa työttömistäkin on ja haluaisivat töissä käydä, valitettavasti olosuhteiden pakosta vain työtä ei tarjolla ole.
ei ole kotia = koditon
hoitaa kotona lapsia = kotiäiti eli on työtä! Minun mielestä on työtä!!!!!!!!!
Jos on kotona omasta tahdostaan, ei nosta työttömyyskorvausta, eikä ole työttömäksi ilmoittautunut työnhakija, niin mikä ihmeen työtön se sellainen on? Työtön on minusta sellainen, joka haluaa ja/tai hakee töitä (tai on pakotettu siihen) ja nostaa työttömyyskorvausta.
Ehkä se oikea titteli olisi kotirouva, mutta miksei tuo kotiäitikin käy :) Äitihän ap on.
mutta silti en malttanut olla kommentoimatta...hähähä :D
täällä ilkeä kotiäiti kirjoittelee.
itse opiskelen osa-aikaisesti ja olen loppuajan kotona 3 ALLE kouluikäisen kanssa. Mies opiskelee ja kesät käy töissä.
Kyllä se kuulkaat on niin että se jolla on jo lapset tai lapsi koulussa ja yksin kotona on työtön.
Siis milloi on normi kotiaskareita suorittavasta tullu nimike "työssääkäyvä"!?!?
Eri asia jos hoidat lapset siinä samalla kotona, siis alle kouluikäiset tai muuten vammaisen tms. Ei mielestäni kotiäitiys tarkoita samaa kuin äiti joka hoitaa VAIN kodin kotona ja vie isot lapset jo kouluun!!! HUHUHUH!!
Mutta siitäpä pälkähti mieleen, olenko itse sitten osa-aikaopiskelia/ työtön(kun ei ole ammattia ja eikö se joku viisastellu että alle 3v tai vaikka 1v:eenkin lapsenkin hoitaminen kotona on työttömien puuhaa) koska hoidan alle kouluikäiset lapset kotona silloin kun en käy koulua? Vai olenko kotiäiti/osa-aikaopiskelia?? vai hoitovapaalla oleva osa-aikaopiskelia?? Enmä hoitovapaalla oleva voi olla koska minulla ei ole työpaikkaa odottamassa, niinhä se joku sanoi...?!!?
Ei herrantähen tässä oo mitään järkeä, mä on mä ja teen elämäntyökseni osa-aikaopintoja ja hoidan 3 eläväistä lasta kotona!
Siinä mun tämänhetkinen työ!
:D
Siinä on se ero työssäkäyvään äitiin, että kun vaimo on kotona, mies voi paahtaa työelämässä täysillä. Ei tule sairauspoissaoloja lasten takia, voi tehdä työmatkoja jne.
Eli tienaakin paremmin kuin jos myös vaimo olisi töissä. Ja elämänlaatu pysyy kuitenkin hyvänä.
Minulla on lapset ensi syksynä samanikäiset kuin ap:llä ja aion olla taas vähän aikaa kotona.
kun et osaa kirjoittaa edes sanaa opiskeliJa?
Ei niitä kukaan muu minun puolestanikaan tee vaikka tykkäisin kyllä, että siellä meillä kotona olisi päivisin "kotiäiti", joka mun puolesta hommat hoitaisi :)
Ihan laillinen ja sallittu nettikirjoittelussa.
t. fil. maist.
Siis mikä sun ammattinimike olikaan? Ja sekö takais fiksuuden? Ja taas tuli osoitettua, ettei näin ole, tarvii ihan toisia tulla tänne ojentelemaan oikeinkirjoituksesta, huoh!
Ei siis näy virallisessa datassa työttömänä, koska ei ole ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi.
mutta sittenpä sellaiset, joilla on myös se oikea työpaikka ovat töissä lisäksi siellä työpaikassa JA kotona. Kotiäiti on vain kotona. Käsi sydämelle, kotiäidit. Kuinka moni teistä on edes kokeillut käydä työssä ja hoitaa sitten työpäivän jälkeen kotia???
Millainen on teidän iltanne? Kokeilkaapa joskus ihan huviksenne, että teette KAIKKI kotityöt viikon ajan vasta illalla: käytte kaupassa, maksatte laskut, tankkaatte auton, teette ruoan, katatte aamupala-astiat illalla valmiiksi, pesette pyykit, laitatte ne kuivumaan, täytätte ja tyhjennätte astianpesukoneet, teette mahdollisest seuraavaksi päiväksi ruoat myös, jos potkua riittää. Ja sitten vielä olette lasten kanssa ja nipistätte jostain sitä omaa aikaa. Viitenä päivänä viikossa sama ruljanssi. Ehkä yhtenä päivänä vielä jokin lapsen harrastus, kuten muskari.
Minä olen kohta jäämässä taas äitiyslomalle, ja kyllä jo innolla odotan sitä, että pääsen tekemään kotitöitä jo PÄIVÄLLÄ. Minun suustani ei kyllä tule kuulumaan yhtään marinaa siitä, että kuinka vaikeaa se kotiäidin elämä on... Kun oikeasti se on naurettavan helppoa - koko päivä aika tehdä niitä hommia!
Jos olette eri mieltä, kokeilkaa huviksenne edes tuo viikko, miten paljon jää omaa aikaa jos teette kaiken illalla klo 17 jälkeen vasta. Kyllä taas työssä käytyään ja kotia hoidettuaan taas osaa arvostaa sitä, kuinka sitä loppujen lopuksi kotona ollessa sitä aikaa on ihan älyttömän paljon!
Mutta jos ei ole ollut muuta kuin siellä kotona, ymmärtäähän sen, että se on sitten rankkaa, kun ei ole sitä vertailukohdetta...
Enkä käynyt pelkästään työssä vaan opiskelin työn ohella ja iltaisin etäopiskelin.
Iltaisin töitten jälkeen siis hain 2 v lapsen tarhasta, tein kotityöt ja opiskelin, sekä hoidin lasta ja olin vielä viimeisilläni raskaana. Tätä tein vuoden päivät, kunnes jäin uudestaan äitiyslomalle, kun toinen lapseni syntyi.
Opiskelu ja työssäkäynti oli todella virkistävää, vaikka loppuajasta kävikin raskaaksi. Lapseni kyllä jäi vähemmälle huomiolle.
Eikös se olekkin ihan hyvä asia, että nyt, kun olen taas kotiäitinä, minulla ON sitä AIKAA LAPSILLENI. Koska sitähän he tarvitsevat.
[i
Enkä käynyt pelkästään työssä vaan opiskelin työn ohella ja iltaisin etäopiskelin.
Iltaisin töitten jälkeen siis hain 2 v lapsen tarhasta, tein kotityöt ja opiskelin, sekä hoidin lasta ja olin vielä viimeisilläni raskaana. Tätä tein vuoden päivät, kunnes jäin uudestaan äitiyslomalle, kun toinen lapseni syntyi.
.
Ai sun mielestä 10 kk:lla ja 12 kk:lla on kovin kummainen ero, häh? Ihan toisarvoinen seikka tässä keskustelussa!
helppoa laiskottelua tämä on vaikka on 3-vuotias ja 2 kk vanha vauva. Saati että isommat lapset. Täällä voi av:lla roikkua ja keitellä kahvia.
PALJON vaativampaa on tehdä päivätyö ja illalla kotityöt kuten minä ennen äitiyslomaa.
eikä toisin päin ja siksi tuon kommentin heitti. Puheistasi päätellen sinua jokin asia kismittääkin, sillä itseni ollessa kotona lasten kanssa kotiäitinä, myöhemmin korirouvana ja myös työttömyys aikanani, minua ei häirinnyt ollenkaan, jos joku työttömäksi tai lomailijaksi "haukkui". Itsekkin siitä huulta heitin, kuinka helpolla pääsin. Jokainen myös tiesi mieheni asemasta, ettei raha ollut meillä kotona olon ongelma, joten mitä sitä peittelemäänkään. Onneksi ei kadehtivia tuttavia ollut tai sitten eivät sitä ääneen sanoneet. Nyt kun käyn töissä, rahaa on enemmän, mutta sitä kuluukin huomattavasti enemmän, kun monessa asiassa yrittää oikaista ja tulee hankittua juuri tarpeeseen kiertelemättä kauppoja ja vertailematta hintoja. Matkat myös ajoittuu kalleimmalle kaudelle, kun täytyy kummankin lomat suunnitella etukäteen töiden mukaan. Ennen voitiin miehen työreissuillekkin lähteä mukaan. Halvempaa oli meidän mamman eli minun, melkein olla kotona lasten kanssa, saamatta korvausta siitä, kun nyt kun käyn töissä. Rahallisesti tämä töissä käynti ei siis ainakaan meillä kovin hyödytä, mutta omalle mielelle on virikkeitä töissä enemmän monien vuosien kotonaolon jälkeen.
minäkin olen monien mielestä työtön, laiska ymymym.. enhän minä monen mielestä tee yhtään mitään kun olen vain yhden lapsen kanssa kotona.
omasta mielestäni olen kotiäiti ja teen maailman parasta "työtä". samalla opiskelen ja suunnittelen omaa yritystä, meillä on oma koti rakenteilla ja ihan tarpeeksi mielekästä puuhaa. Minulta jos kysytään niin työtön on sellainen joka on työtä vailla. minä en ole enää mitään vailla.
Olisit kiitollinen, että joku korjaa oman tittelisi.
jos etsii töitä niin on työtön, mutta jos on perhevapailla (tai perhevapaiden jälkeen päättänyt jäädä kotiin hoitamaan lapsia) niin ei ole työtön.
Itse olen ollut kotiäitinä 5 vuotta enkä silloin ollut työtön.
Nyt olen jäämässä työttömäksi ja jään kotiin hoitamaan lapsia. Tässä tapauksessa olen työtön, sillä haluan löytää uuden työpaikan ja etsin sitä aktiivisesti.
henkilö A tekee niska limassa töitä 8-17 yrityksessä X, työ on haastavaa ja kiireistä. Henkilö B:n työ yrityksessä X taas on lähinnä jonkun namikan painamista silloin tällöin. Henkilö B:n työaika on 8.30-16.30. Henkilö B on siis vähemmän "työssäkäyvä" kuin henkilö A? Ei se kotiäiteyskään kaikille ole samanlaista, on se silti kotiäiteyttä.
"En ole laiska vaan vähä töinen", vaikka oikeasti olen kyllä sitä mieltä että olet miehesi siivellä elävä kodinhoitaja. Turha noita lapsia on sinun sotkea soppaan kun ovat jo tuon ikäisiä. Ja KYLLÄ se vaikuttaa minkä ikäisiä lapset ovat.
Hyväksyn kotiäiti nimityksen yli 3v lapsten äidiltä jos esim. on vaikka 4v kaksoset ja sitten koululaisia useampi kappale. Riittää muutakin kuin peukaloiden pyöritystä ja AV:llä roikkumista päivisin.
"En ole laiska vaan vähä töinen", vaikka oikeasti olen kyllä sitä mieltä että olet miehesi siivellä elävä kodinhoitaja. Turha noita lapsia on sinun sotkea soppaan kun ovat jo tuon ikäisiä. Ja KYLLÄ se vaikuttaa minkä ikäisiä lapset ovat.
Hyväksyn kotiäiti nimityksen yli 3v lapsten äidiltä jos esim. on vaikka 4v kaksoset ja sitten koululaisia useampi kappale. Riittää muutakin kuin peukaloiden pyöritystä ja AV:llä roikkumista päivisin.