Onko kotiäiti mielestäsi työtön???
Sapettaa, joten pitää jollekin tuntojaan purkaa. Paras ystäväni (nainen+lapseton sinkku yli 40v) tokaisi äsken mulle puhelimessa, etten taida sulle kertoo paljonko sain tänä vuonna bonuksia. Minä ihmettelin, että mikset? Vastaus kuului, kun sä olet tyotön! Vastasin, etten ole työtön olen kotiäiti. Puhelu loppui melko lyhyeen ja ei sitten kertonut summa, josta en todellakaan olisi ollut ihan vihreenä kateudesta.
Siis on KOTIÄITI = TYÖTÖN muidenkin mielestä?
Tais olla aikamoinen lipsahdus, koska olen ollut kotiäitinä jo vuodesta 2000. Mitenkähän on onnistunut pitää p-maisen mielipiteensä omanaan näin kauan?
Olen 2 lapsen kotiäiti. Isompi ekaluokkalainen ja nuorempi eskarissa, joten omaa "laatuaikaa" voi viettää ihan päiväsaikaan ; )
En siis ole työttömänä työntekijä työkkärin/Kelan kirjoissa. Enkä ole ollutkaan.
Miksi pitäisi kadehtia parhaan ystävänsä ansioita / hänen kadehtia kotiäitiyttäni+perhettäni? Ei mene mun kaaliin...
KESKUSTELUA!
Kommentit (125)
verrattuna kotiäitinä, ainakin minulla. Nyt töissä ollessani tuntuu, että miten ihmeessä ehdin kaiken hoitamaan iltaisin ja viikonlopuisin. Samat pyykit on pestävänä, ruuat laitettavana, siivoukset siivottavana ja kaikki täytyy hoitaa vapaa-ajalla. Ei jää aikaa mihinkään muuhun. Ei olisi pitänyt mitään valittaa kotona ollessa, vaikka sitäkin harrastin. Onneksi vuodenvaihteessa jään taas hetkeksi kotiin ( 2kk), ennen kuin seuraava työpätkä tulee, joten kädet oikein syyhyävät, että pääsen komeroihin käsiksi. (Lapseni jää myös kanssani kotiin, sen sallittavan kuukauden, minkä kunta antaa maksamalla puolet lapsen hoidosta, lapsen kotona olla, ettei paikka mene) mutten pidä sitä ollenkaan työnä.
Ruoanlaittoa ja siivousta ja muuta on minimiosa siitä, mitä sitä on kotona ollessa.
Jos lapset ovat 4 tuntia muualla, loppupäivä on ihan normaalia kotiäitiyttä.
Jos lapset ovat puoliltapäivin takaisin kotona, he ehtivät "sotkea" ainakin 4 tuntia enemmän, kuin kokopäiväkollegansa!
Olin vielä viime vuonna, kun esikoinen meni kouluun, kotona heidän kanssaan (kuopus oli 5v) ja nyt, kun lapset haetaan vasta klo 16.30 kotiin, on arjen pyörittäminen paljon helpompaa!
Siivoustarve on vähentynyt puoleen, kaupassakäynti samoin, ja kun molemmilla on vielä harrastus yhtenä iltana ja joskus käydään vielä illalla uimahallissa tms, eivät lapset edes ehdi aiheuttaa suurta epäjärjestystä iltaisinkaan.
Kun joillain tuntuu olevan hukassa:
-Työ on moniulotteinen käsite, jolla tavallisimmin tarkoitetaan ihmisen toimintaa, joka tähtää ELANNON HANKKIMISEEN vallitsevassa taloudellisessa ja sosiaalisessa ympäristössä. Tässä merkityksessä työ sisältää myös ne toimet, joita ihminen tekee VAPAA-AJAN ULKOPUOLELLA oman työkykynsä ylläpitämiseksi (esim. kotityöt). Suppeammassa merkityksessä työ tarkoittaa vain PALKKATYÖTÄ.
-Kapitalistisessa yhteiskunnassa työtä tehdään lähes aina jollekulle ja OMAISUUDEN KARTUTTAMISEKSI. Nykyisin työ koetaan usein myös itsensä toteuttamisen välineeksi. Aikaisemmissa yhteiskunnissa työtä tehtiin useammin itsenäisesti, omien välittömien tarpeiden tyydyttämiseksi ja työ nähtiin useammin välttämättömänä pahana.
Työ voikin työnteon lisäksi tarkoittaa myös työn tuloksia, joita ihmiset voivat vaihtaa keskenään vaihtotaloudessa. Tämä edellyttää työnjakoa.
Työttömyys tarkoittaa TYÖN PUUTETTA ja työttömyyden keskeisin haitta on sen aiheuttama TULOJEN MENETYS. Työttömyys on merkittävimpiä KÖYHYYDEN RISKITEKIJÄ. Työttömyyskorvaus kattaa osan työttömyyden aiheuttamasta taloudellisesta taakasta. Muita työttömyyden haittoja ovat muun muassa henkinen rasitus ja pitkällä aikavälillä työssä tarvittavien taitojen heikkeneminen. Kansantalouden kannalta työttömyyden yleistyminen aiheuttaa lisäksi tuotannon laskua ja sosiaaliturvamenojenkasvua.
Kotona ollessani minulla oli aivan samat pyykit, niin lapseni vaatteet, petivaatteet kuin omani ja miehenikin ja petivaatteet kuin nytkin. Ei siellä hoidossa lapseni vaatteita pestä tai töissä omiani ja mieheni. Ruuat on aina tehtävä illalle valmiiksi edellisenä päivänä. Ainoastaan lapsi söi päiväruuan enemmän kotona, me aikuiset ihan samallatavalla kuin nykyäänkin, iltaruualla. Sotkua ei yhden lapsen kanssa tullut sen enempää ja olihan minulla niin paljon aikaakin enemmän kuin nyt. Ilta ei tahdo riittää millään. Voi olla, että teidän elämänne on nyt hektisempää kuin jos kävisit töissä, mutta meidän perheessä meni toisin päin. Päivät ja työmäärä oli huomattavasti vähempi kotona ollessani. Nyt hoidamme viikkosiivouksenkin joku arki-ilta tai lauantai, kun ennen pystyin sen hoitamaan päivällä yksin ja aikaa miehen kanssa oli huomattavasti enemmän. Ehkä on toisin monilapsisessa perheessä, mutta meillä näinpäin. Lenkilläkään en ole ehtinyt nykyään käymään kuin viikonloppuisin, ei kertakaikkiaan illat riitä siihen, mutta kotona ollessa hoidin asiat päivällä ja kun mies tuli kotiin, pääsin lenkille. Siksi odotan kovasti,että saan taas hetken huokaista ennen töihin lähtöä.
mikä ainakin minulla on työssä käyvänä. Tunnen syyllisyyttä siitä, etten ehdi olla lapseni kanssa niin paljoa, joten siksikään en iltaisin harrasta mitään, jotta saan olla lapseni kanssa koko ajan. Toisin oli, kun olin kotona. Koko päivän kun touhusi lapsen kanssa, ihan hyvillä mielin raaski lenkille lähteä ja tarvitsikin sen oman tunnin. Sen taas aloitan vuoden vaihteessa!
joka on työkkärissä kirjoilla. Eli kotiäitikin voi olla työtön, mutta ei välttämättä ole.
Mennen tullen vähemmän on kotitöitä nyt kuin silloin kun lapset olivat kotona tai puolipäiväisiä.
Meillä kone pesee pyykit, joten en osaa oikein nähdä sitä hirveänä rasituksena...
69
että kotiäiti on töissä seitsemänä päivänä viikossa ja koko aika päivystyksessä. =)
Kyllä joo oon kans törmänny tohon ajatteluun, että ei se lapsen kanssa kotona oleminen ole työtä, mut usein just ne ihmiset sen sanoo kenellä ei lapsia ole.. Onhan tää kotona oleminen täysin erilaista työtä kun mitä tein ennen äitiyslomalle jäämistä, mutta kyllä mun mielestä on väärin, että työttömät saa enemmän rahaa siitä että ne on kotona tekemättä mitään kun taas pienen lapsen äiti joka hoitaa kotona vauvaa!
Mutta en siis yhtään väitä, että tämä olisi raskaampaa kun ns tavallinen työssäkäynti, mut silti väärin vähätellä!
Tai sitten vain tavassa elää. Minä koen nyt, että kun menen kotiin päivätöistä, työt vasta alkaa ja viikonloput menevät tehdessä kotitöitä. Kotona ollessa oli niin paljon leppoisampaa ja myös kauppa- sekä kaupunkiasiat hoituivat kuin itsestään. Nyt on kauhea järjestäminen, että kaikki hoituu. Toivottavasti ajattelen näin myös vuodenvaihteen jälkeen :))
toisella pitkäaikaissairaus, toisella terapiaa kahdesti viikossa. Lisäksi harrastukset. Silti tämä on minusta helpompaa kuin se kotona hoitaminen.
Ruoanlaitto on vähentynyt eniten, samaten sitä sotkua tulee noin 20 % entisestä...
teet sitä mitä muut tekevät ja käyvät lisäksi töissä.
ei kotia=koditon
ei ole lapsia =lapseton
ei ole kotia = koditon
hoitaa kotona lapsia = kotiäiti eli on työtä! Minun mielestä on työtä!!!!!!!!!
Eli virallisesti kahden työn haltija?
joo, mutta vapaa valinta, ei kohtalon langettama osa.
Siis "vapaaehtoisesti työtön" kuten on myös vapaaehtoisesti lapsettomia...
Minä en mielestäni ole työtön, koska saisin töitä heti, jos vain haluaisin. En halua.
En ollut lapsetonkaan ennen lapsia, koska en halunnutkaan lapsia. Sain lapset heti kun halusin.
ymy lapsen kasvoilla, yhteinen illanvietto perheen kanssa ilman pyykkäyksiä ja moppauksia...jne.
Nyt unohtuu sellainen asia, että kaikki eivät tarvitse kahden ihmisen rahapalkkaa elääkseen hyvää elämää. Mikä se on, jokainen määritelköön itselleen.
Kyllä työtön on henkilö, joka haluaisi töihin, mutta niitä ei ole. Hän on työtön työnhakija. Hyvin yksinkertaista.
Kotiäiti, joka ei ole työtön työnhakija ei siten tietenkään ole työtön. Hän on kotiäiti. Joka muuta väittää, on selvästi vain jotenkin kateellinen kotiäidille. Hyvin suomalaista sellaiset puheet!
Täysin uskomaton keskustelu, ihan täysin järjetön.
En ymmärrä, miten toisen ihmisen vallinnat voivat niiiiiin kamalasti järkyttää toisten mieltä! Elä ja anna elää!
Huh, onneksi en enää asu Suomessa...
Ruoanlaittoa ja siivousta ja muuta on minimiosa siitä, mitä sitä on kotona ollessa.
Jos lapset ovat 4 tuntia muualla, loppupäivä on ihan normaalia kotiäitiyttä.
Meillä lapset siirtyivät nyt 7 tunnin hoitopäivään ja todellakaan ei tarvitse enää tehdä mitään entiseen verrattuna, kun lapset olivat kokonaan kotona tai puolipäivähoidossa.