Onko kotiäiti mielestäsi työtön???
Sapettaa, joten pitää jollekin tuntojaan purkaa. Paras ystäväni (nainen+lapseton sinkku yli 40v) tokaisi äsken mulle puhelimessa, etten taida sulle kertoo paljonko sain tänä vuonna bonuksia. Minä ihmettelin, että mikset? Vastaus kuului, kun sä olet tyotön! Vastasin, etten ole työtön olen kotiäiti. Puhelu loppui melko lyhyeen ja ei sitten kertonut summa, josta en todellakaan olisi ollut ihan vihreenä kateudesta.
Siis on KOTIÄITI = TYÖTÖN muidenkin mielestä?
Tais olla aikamoinen lipsahdus, koska olen ollut kotiäitinä jo vuodesta 2000. Mitenkähän on onnistunut pitää p-maisen mielipiteensä omanaan näin kauan?
Olen 2 lapsen kotiäiti. Isompi ekaluokkalainen ja nuorempi eskarissa, joten omaa "laatuaikaa" voi viettää ihan päiväsaikaan ; )
En siis ole työttömänä työntekijä työkkärin/Kelan kirjoissa. Enkä ole ollutkaan.
Miksi pitäisi kadehtia parhaan ystävänsä ansioita / hänen kadehtia kotiäitiyttäni+perhettäni? Ei mene mun kaaliin...
KESKUSTELUA!
Kommentit (125)
Sitäpaitsi yleensä se kotiäiti mahdollistaa sen, että mies voi tienata paremmin.
Missä vaiheessa äitiä, jolla on kouluikäiset lapset ja on kotona, on alettu kutsua työttömäksi? Sillä varmasti monen isoäiti tai isoisoäiti on ollut koko elämänsä kotona. Ovatko hekin muuttuneet työttömiksi sen jälkeen, kun kuopus on aloittanut kansakoulun?
mua säälittää nään kotirouvat, joita kavereiden äideissä on. Sitten kun mies kuolikin yllättäen ja firma meni konkkaan niin ei paljon rehvastella kansaneläkkeen perusosalla.
kun hoksattiin että nainen ei ole esine.
odottamassa. Lapseni ovat 4 ja 8 kuukautta. Olen äidinkielen ope ammatiltani ja tehnyt vain määräaikaisuuksia. Sitten kun palaan työelämään otan taas määräaikaisuuden. En tosiaan ole ajatellut olevani työtön.
Jos ei halua, on kotirouva tai mikä nyt ikinä, oloneuvos...
mua säälittää nään kotirouvat, joita kavereiden äideissä on. Sitten kun mies kuolikin yllättäen ja firma meni konkkaan niin ei paljon rehvastella kansaneläkkeen perusosalla.
Miehen tulot riittää just ja just meille neljälle, mutta sehän on meidän valinta, eikö?
toisaalta olen työpaikallanikin lomalla, pidän sekä kotona olemisesta että työssä käynnistä.
Kaikki mukava on lomailua!
kun kuitenkin aika pieni vähemmistö on kotiäitejä enää lasten ollessa tuossa iässä.
jos ei ole hoitovapaalla/perhevapaalla työstään. Ts. ei ole työpaikkaa odottamassa.
mutta minusta sellainen ihminen on työtön, jolla ei ole työpaikkaa odottamassa perhevapaiden jälkeen. Eli en pidä kotiäitiyttä ammattina, vaikka kyllä arvostan niitä, jotka ovat kotona hoitamassa lapsiaan (äitinikin on ollut). Mutta silti mielestäni työtön se ihminen, jolla ei ole TYÖPAIKKAA.
tunne. Harmi. On olemassa työttömiä, jotka elävät kotiäiteinä, ja äitejä, jotka ovat valinneet kotiäitiyden. Ehkä kaverisi on vaan niin suorituskeskeinen tai yksinkertainen, ettei ymmärrä eroa. Tai vaan katkera työtaakkansa alla.
mutta minusta sellainen ihminen on työtön, jolla ei ole työpaikkaa odottamassa perhevapaiden jälkeen. .
jos äiti on vauvan kanssa kotona hän on ihan "ok" asialla, mutta kun lapsi alkaa olla jo 3v ja äiti edelleen kotona, niin kyllä hän minusta on työtön eikä "kotiäiti". Ei äitiys ole ammatti!
Olen 2 lapsen kotiäiti. Isompi ekaluokkalainen ja nuorempi eskarissa
kotiäiti ei ole työtön, koska hänen työnsä on lasten hoito. SÄkään et ole työtön joseet hae töitä, mutta et ole kotiäitikään kun lapsesi eivät ole kotona!
Kyllä kuule meidänlaisista ihmisistä riittää juttua kylillä, ainakin täällä päin. Mutta taitaapi olla vain kateellisten panettelua. Jokainen tekee elämässään sellaisia ratkaisuja, jotka parhaakseen näkee. Meidän perheelle tämä on just hyvä. Tällä tavoin olemme onnellisia ja seesteisiä, kun toinen voi keskittyä työhönsä ja toinen hoitaa kodin ja lapset. Toki mieskin on lasten kanssa paljonkin, sillä illat ja viikonloput ei tarvitse ravata kaupoissa tai siivota.
Välillä unohdan kuinka onnellinen olen :)
Älä ap välitä "ystäväsi" kommentista. Jotkut pätee työllään, jotkut rauhallisella kotielämällä :)
mutta minusta sellainen ihminen on työtön, jolla ei ole työpaikkaa odottamassa perhevapaiden jälkeen. Eli en pidä kotiäitiyttä ammattina, vaikka kyllä arvostan niitä, jotka ovat kotona hoitamassa lapsiaan (äitinikin on ollut). Mutta silti mielestäni työtön se ihminen, jolla ei ole TYÖPAIKKAA.
Samaa mieltä! Työtön on jos ei ole työpaikkaa. En kyllä äitiyslomalla ollessanikaan kutsunut itseäni kotiäidiksi ja hoitovapaata en pitänyt. Olisko hoitovapaalainen sitten kotiäiti?