Luvaton poissaolo koulusta
Kunhan asiasta ilmoitat ajoissa ja pyydät vaikka "kotitehtäviä" monisteilla mukaan..
Ainut ongelmahan noissa väärän ajan lomissa on, että lapsi jää muista jälkeen.
Kommentit (84)
miten vähävarainen vanhempi liittyy tähän, eihän siinä mitään säästä että ottaa lapsen pois koulusta. Minusta on ihan eri asia lähteä ulkomaille tai vaikka toiselle puolelle Suomea kuin parin kilsan päähän mökille. Jos vanhemmat on kotona niin lapset on koulussa.
Kyse oli siitä, saako koulusta olla pois lomailun vuoksi vai vain tietynlaisen lomailun vuoksi..
Kun vanhemmilla on lomaa, niin saako lapsi lomailla vanhempien kanssa vaikka perhe ei matkustaisikaan Aasiaan tms?
no ei! Jos vanhemmat lomailevat kotona niin lapset voivat hyvin mennä kouluun.
Tässä on nyt tehty kärpäsestä härkänen. Kyllä lapset sen tajuaa itsekin että lomamatka on poikkeustapaus, eikä lintsaamista eikä myöhästelyä suvaita milloinkaan muulloin. Onko se nyt niin kamala jos kerran lipsuu säännöistä, vanhemmat kantaa vastuun.
Saako sääntöjä rikkoa oman harkinnan mukaan? Voinko ajaa ylinopeutta hyvällä säällä tyhjällä tiellä? Voinko poimia ilman lupaa naapurin pihalta omenia, jos he ovat matkoilla ja ne muuten mätänisivät maahan? Saako työpaikalta varastaa sakset, jos firmalla menee hyvin?
Kyse on myös opettajan työn kunnioittamisesta ja luokan yhteishengen arvostamisesta. Koulussakäynti kun on paljon muutakin kuin sitä, että oppii ne oppikirjan asiat. Ei kukaan lapsi mene hunnigolle kahden matkan takia eikä opettaja saa burn outia yhden lapsen lomien vuoksi. Mutta jos kaikki luokan oppilaat matkustaa joka lukuvuosi vähintään kahdeksi viikoksi lomalle, se häiritsee jo aika paljon enemmän. Mutta ap:han on tietenkin sitä mieltä, että juuri he voivat näin toimia, kunhan muut eivät sitä tee.
no ei! Jos vanhemmat lomailevat kotona niin lapset voivat hyvin mennä kouluun.
Tässä on nyt tehty kärpäsestä härkänen. Kyllä lapset sen tajuaa itsekin että lomamatka on poikkeustapaus, eikä lintsaamista eikä myöhästelyä suvaita milloinkaan muulloin. Onko se nyt niin kamala jos kerran lipsuu säännöistä, vanhemmat kantaa vastuun.
Kun lomailijoita on paljon ja koko ajan on luokalta joku omalla lomalla, niin kyllähän se viestittää siitä, että voi vapaasti olla pois, jos sattuu tekeen mieli reissuun :( Ja kyllä noista lomista tulee extratyötä opettajille.
Lisäksi monet ovat useammankin reissun omalla lomalla. Ja vuosittain. Ei se ole vain kerran. Jonkun erikoistapauksen minäkin ymmärrän, mutta en sitä, että kun saa halvan reissun, niin pitää siksi mennä? Sehän on sitten joka kerta sma homma. Ne halvat reissut kun on yleensä muulloin, kuin koulun lomien aikaan.
Ei mee mun kaaliini... Kouluista on pitkät lomat. On kyllä ihme porukkaa, jos ei niiden aikana ehdi lomailla tarpeeksi...
Mutta kun kaikki ajattelee vain, että minä, minä, minä ja meidän lapset :(. Onhan tuosta kuultu koulujenkin kanta ja kyllä koulut on noita lomia vastaan. Se kertoo siitä, että ne on ongelma.
Jos niistä ei haittaa olisi, niin tuskin koulut niistä valittaisivat. Helpompaahan se kouluille olisi jatkuvasti pienemmän porukan kanssa, eikös? Jotain haittaa siitä siis kouluihin tulee - ja kyllä silloin vanhempien tulisi miettiä sitä, että onko se nyt ihan oikeesti ok ja hyvä meidän kaikkien lapsille.
Saako sääntöjä rikkoa oman harkinnan mukaan? Voinko ajaa ylinopeutta hyvällä säällä tyhjällä tiellä? Voinko poimia ilman lupaa naapurin pihalta omenia, jos he ovat matkoilla ja ne muuten mätänisivät maahan? Saako työpaikalta varastaa sakset, jos firmalla menee hyvin?
Kyse on myös opettajan työn kunnioittamisesta ja luokan yhteishengen arvostamisesta. Koulussakäynti kun on paljon muutakin kuin sitä, että oppii ne oppikirjan asiat. Ei kukaan lapsi mene hunnigolle kahden matkan takia eikä opettaja saa burn outia yhden lapsen lomien vuoksi. Mutta jos kaikki luokan oppilaat matkustaa joka lukuvuosi vähintään kahdeksi viikoksi lomalle, se häiritsee jo aika paljon enemmän. Mutta ap:han on tietenkin sitä mieltä, että juuri he voivat näin toimia, kunhan muut eivät sitä tee.
muita, koska opettajan ei tarvitse laittaa tikkua ristiin edes sen takia että antaisi tehtäviä etukäteen. Minun puolesta tämmöiset matkat on ihan ok muillekin, ei minua häiritse. Ja miksi me saatais ja muut ei?
Teillä ei varmaan kellään syödä edes karkkia ikinä ettekä todellakaan aja edes 3 km ylinopeutta tyhjällä tiellä. Kyllä on pyhimysmäistä väkeä. Oho, itselläni ei ole edes rikosrekisteriä. Tuo on kummallista että väitetään että tuomitsen kaikki muut jotka menettelevät kuten minä. En edes tiedä muiden matkusteluista tai matkustelemattomuudesta enkä välitäkään tietää. ap
on vain oppivelvollisuus. Ja onko se kenenkään muun lapsilta pois, jos ylisuuresta luokasta aina muutama on siloin tällöin omilla lomilla? Silloinhan opettajalla on enemmän aikaa keskittyä niihin pikalla oleviin.
että jos ne muut olisivat omilla lomilla yhtä paljon kuin te, se vaikuttaisi opetukseen? Luokalla olisi jatkuvasti muutama oppilas, jotka on tehneet väärät tehtävät, jotka oli poissa kun murtoluvut opetettiin, jotka on käsityössä kaksi viikkoa jäljessä jne. Vaikka opettaja ei antaisi läksyjä kellekään etukäteen, nämä oppilaat teettävät lisätyötä ja se on pois muusta opetuksesta. Sinustako olisi ok, että lapsesi saa huonompaa opetusta muiden lasten lomamatkojen takia?
että jos ne muut olisivat omilla lomilla yhtä paljon kuin te, se vaikuttaisi opetukseen? Luokalla olisi jatkuvasti muutama oppilas, jotka on tehneet väärät tehtävät, jotka oli poissa kun murtoluvut opetettiin, jotka on käsityössä kaksi viikkoa jäljessä jne. Vaikka opettaja ei antaisi läksyjä kellekään etukäteen, nämä oppilaat teettävät lisätyötä ja se on pois muusta opetuksesta. Sinustako olisi ok, että lapsesi saa huonompaa opetusta muiden lasten lomamatkojen takia?
Miksihän tuollaisesta ei ole ollut koskaan puhetta vaan päinvastoin pojalla menee koulu loistavasti, vaikka reissataan paljon? Ei kannata yleistää. Myös sairauden vuoksi voi joutua olemaan pitkään pois ja jää jälkeen, ei sekään maata kaada.
Itse olin koulusta aina viikon pois loma-aikojen ulkopuolella eikä musta ole tod tullut mitään lusmuilijaa. Meidän perheellä oli tasan se yksi yhteinen loma vuodessa, yrittäjävanhemmilla kun ei sitä viiden viikon vuosilomaa ole. Ja sen onneksi opettajatkin ymmärsi, vaan toisin tietysti luokkakavereiden kateellisten vanhempien laita. Niiden lapsiraukat nyt ei päässeet ruotsinlaivaa pidemmälle ulkomaille koskaan, kai se nyt otti päähän.
Vie hyvällä omallatunnolla lapsesi lomalle ja nauttikaa yhdessäolosta ja anopin synttäreistä. Koulussa ehtii istua 9-vuotisen peruskoulun aikana ihan tarpeeksi. Ymmärrän kaikkien näkökannan, mutta ei nyt kuitenkaan tuomita ketään. Ap:n lapsi hoitaa koulunsa ja sillä siisti.
T. yläasteen ope, joka osaa ottaa ilon irti elämästä ja pitää pipon löysällä
Ei se ole ollenkaan outo yhtälö. Nytkin mennään 3 viikoksi heinäkuussa ulkomaille, ja sitten elokuun alussa vielä 6 päiväksi. Ei siis mitään syytä olla kateellinen:-) Ja ennenkuin lapsi meni kouluun, kävimme myös marras-joulukuussa etelässä.
Kunnioitan kuiteskin lapseni koulunkäyntiä, ebnkä syyttää ota pois koulusta.
sellaista olen kyllä tyttäreni suusta kuullut, että koska on ollut niin paljon sairaita, jotain kokeita ei ole voitu palauttaa nopeasti kokeen jälkeen koska monelta se koe on vielä tekemättä. Sama pätee jos joku onneton sattuu olemaan lomalla just sillä viikolla kun on koe ja tekee sen myöhemmin. Opetuksen tason huononemisesta ei 10 v tyttöni ole kertonut. Joku kaveri sanoi että epistä kun lähdette lomalle.
Mutta armahtakaa nyt tämän kerran, lapset ovat poissa 4 pv ja niistäkin yksi päivä on todennäköisesti kevätretkipäivä. Eikä varmana ole enää sillä viikolla kokeita. Eihän se asian vakavuutta lievennä, mutta hieman maalaisjärkeä.
Kyllä minä ymmärrän teitä periaatteen ihmisiä, mekin ensin mietimme tarkkaan tilaammeko matkaa toukokuulle, mutta asiat punnittuamme lyttäsimme koulun ja olimme itsekkäitä... ap
Itse olin koulusta aina viikon pois loma-aikojen ulkopuolella eikä musta ole tod tullut mitään lusmuilijaa. Meidän perheellä oli tasan se yksi yhteinen loma vuodessa, yrittäjävanhemmilla kun ei sitä viiden viikon vuosilomaa ole. Ja sen onneksi opettajatkin ymmärsi, vaan toisin tietysti luokkakavereiden kateellisten vanhempien laita. Niiden lapsiraukat nyt ei päässeet ruotsinlaivaa pidemmälle ulkomaille koskaan, kai se nyt otti päähän.
ME matkustetaan koko perhe ympäri maailmaa useita kertoja vuodessa, mutta AINA koulun loma-aikoina. En ymmärrä teidänlaisenne roskasakin ajatusmaailmaa (minä saan matkustaa koska vaan..ja lapsset olla poissa koulusta). Yrittäjä-nimi nyt ei takaa mitään, voithan olla huonostikoulutettu juntti, jolla on kahdenhengen siivousrinki
Luokalla olisi jatkuvasti muutama oppilas, jotka on tehneet väärät tehtävät, jotka oli poissa kun murtoluvut opetettiin, jotka on käsityössä kaksi viikkoa jäljessä jne. Vaikka opettaja ei antaisi läksyjä kellekään etukäteen, nämä oppilaat teettävät lisätyötä ja se on pois muusta opetuksesta. Sinustako olisi ok, että lapsesi saa huonompaa opetusta muiden lasten lomamatkojen takia?
ihan siitä riippumatta, onko oltu lomilla vai ei. Sen kanssa on vaan tultava toimeen.
t. ope
Vie hyvällä omallatunnolla lapsesi lomalle ja nauttikaa yhdessäolosta ja anopin synttäreistä. Koulussa ehtii istua 9-vuotisen peruskoulun aikana ihan tarpeeksi. Ymmärrän kaikkien näkökannan, mutta ei nyt kuitenkaan tuomita ketään. Ap:n lapsi hoitaa koulunsa ja sillä siisti.
T. yläasteen ope, joka osaa ottaa ilon irti elämästä ja pitää pipon löysällä
Näin oman poikani yläasteen opekin suhtautuu. Lomallakin pystyy oppimaan kieltä ja kulttuuri ja eri maiden tapoja. Näitä ei välttämättä kirjasta opi samalla tavalla kuin käytännössä. Mukavaa kevättä sinulle ope. Ps. missäpäin Suomea mahdat olla opena ?
Mutta ap:han on tietenkin sitä mieltä, että juuri he voivat näin toimia, kunhan muut eivät sitä tee.
että ensi syksystä lähtien nämä extra lomailijat pannaan kuriin. Eli lapset jotka ovvat jatkuvasti lomalla loma-aikojen ulkopuolella niin EIVÄT SAA ENÄÄ LOMAA. Sen sijaan lapset, jotka evät koskaan ole anoneet omaa lomaa, voivat saada viikon ylimääräistä.
Tämä on leviämässä myös muihin kaupunkimme kouluihin
Itse Onko se sinulta tai lapsiltasi pois jos oma nicopetterini on poissa koulusta muutaman ylimääräisen viikon ???
siivooja ei ole yrittäjä