Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luvaton poissaolo koulusta

Vierailija
05.05.2009 |

Kunhan asiasta ilmoitat ajoissa ja pyydät vaikka "kotitehtäviä" monisteilla mukaan..

Ainut ongelmahan noissa väärän ajan lomissa on, että lapsi jää muista jälkeen.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

über-kireään sakkiin sitten... vaikka olenkin sitä mieltä että viikon voi lukuvuodessa olla koulusta pois hyvällä syyllä. Meidänkin lapset on olleet lomien jatkoksi joskus pois 2-3 päivää, kun matka on ajoittunut niin ettei mahtunut kokaan loman sisään.

Tuomitsin silti sen ap:n ekan viestin, jossa hän provois tuolla "että meidän lapset on kaksi viikkoa omilla lomilla tänä keväänä vaikka ilman lupaa". No, nythän olet ap, selittänyt asia ja toki tuommoinen koko suvun synttärimatka onihan hyvä syy.

Mutta niitä en edelleenkään hyväksy, jotka kirkkain silmin selittää, että lapset voi olla 2-3 kertaa vuodessa reissussa kouluaikana joka vuosi. Minä kuulun lasteni koulun johtokuntaan ja kyllä siellä tulee rehtorilta ja opettajilta aika toisenlaista viestiä kuin näiltä opeilta täällä. Koulussa on nykyään muutenkin rauhatatonta ja oppilaat huolimattomia eikä vanhemmat jaksa lukea tiedotteita yms. Kun sitten vielä osa luokasta lomailee milloin sattuu (ja tämähän tulee niiden sairauspoissaolojen päälle), se sekoittaa pakkaa entisestään. Ennen vanhaan (minun nuoruudessani :-)) koulutyöhön suhtauduttiin vakavasti ja opettajan asemaa kunnioitettiin. Ehkä se oli tylsempää ja auktoriteettiuskoista ja tasapäistävää, mutta oli siinä varmaan omat hyvätkin puolensa.

Vierailija
62/84 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lomamatkat koulujen lomien ajaksi ja tuskinpa edes lähdemme mihinkään ensi vuonna. Viime vuonnakaan emme käyneet missään, ettei nyt kukaan kateellinen luule että reissaamme pari krt vuodessa.

Eka loma (ihan koti-Suomessa) tänä vuonna tehtiin rehtorin luvalla, nyt joudutaan siis ottamaan 4 pv omaa lomaa. Ope voi myöntää luvan enintään 3 pvn poissaoloon, menee siis nyt pahus 1 pv yli. Naapurikoulussa myönnetään lomia 2 vk/lukuvuosi, ja ope antaa läksyt etukäteen. Meidän lapset nyt sitten sattuivat väärään opinahjoon. Olispa otettu tästä selvää jo silloin kun ilmoitettiin heidät tähän tiukkapipokouluun... ;-) Kaikilla kouluilla pitäis olla samat säännöt ettei lapsia näin eriarvoisteta (ai niin, mehän ei niitä sääntöjä noudatettais kuitenkaan... tosin toi 2 vk riittäis meille takuuvarmasti).

Tiedetään että lukioissa on tiukat säännöt, en itsekään kerran päässyt matkalle kun sattui just koeviikko. Reissaamme nyt kun lapsia ei vielä potkita pois koulusta sen takia, myöhemmin sitten lukkiudumme kotimökkiin.

Tästä aiheesta riittää kovasti juttua, mahtavaa! t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella kolmella lapsilla keskiarvo yli 9.

Rehtori on aina antanut luvat, ja lapset ovat tehneet läksyt etukäteen, tai matkalla. Lisäksi ovat opetelleet valokuvaamista, pitäneet matkapäiväkirjaa jne.

Mielestäni lapsille on mahtava etuoikeus päästä ulkomaille ja käyttää englantia ihan normaalien asioiden hoitoon! Ja lapset ovat iloisia, kun huomaavat, että kielten opiskelu ei oikeasti ole turhaa. Yrittävät aina puhua paikallisilla kielillä jotain (ruotsi, englanti, saksa, espanja), huomattavasti paremmin kuin äitinsä, joka helpolla käyttää aina tuttua ja turvallista englantia. Itselläni ei ollut nuorena tätä mahdollisuutta, mutta omillani ONNEKSI on!

Varmasti oppivat tuollaisella reissulla ainakin sen verran kuin koulussa. Ensinnäkin käyttäytymistä, paikallisten maitten tuntemusta, vierasta kieltä ja kulttuuria.

Vierailija
64/84 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika oli 2vkoa Thaimaassa tammikuussa ja pääsiäisen tienoilla viikon Levillä laskettelureissulla perheen kanssa, eikä luvan saannissa mitään ongelmia ollut.

Vierailija
65/84 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulumme rehtori myöntää luvan enintään 5 pvn poissaoloon lukuvuoden aikana. Meillä tämä tuli käytettyä jo minun talviloman aikana kun se ei osunut koululaisten loman ajaksi. Nyt on taas lomamatka toukokuussa (koska matkat halvempia kuin kesällä) eikä rehtorin lupaa enää saa. Ottavat siis omaa lomaa. Ymmärrän jos lukuvuoden aikana tehdään vaikka parikin 2 vkn matkaa, siitähän tulee jo 4 vk poissaoloa, mutta eikö esim 1 vk syksyllä ja 1 vk keväällä olisi ihan kohtuullista vielä? Ei vanhempien lomat aina ole koululaisten lomien aikaan. Toivottavasti ei lapsia rankaista mitenkään tästä synninteosta.

Vierailija
66/84 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rehtori myöntää luvan maks 5 pvn YHTÄJAKSOISEEN poissaoloon?

No, oli miten oli, minusta kuitenkin kannattaisi kysyä sitä lupaa!

Vierailija
67/84 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sekö on reilua meidän lasta kohtaan, joka lomailee VAIN loma-aikoina ??????

Toisilla on jatkuvasti 3:kin viikkoa ylimääräistä lomaa... ihan oikein kun rehtori ei antanut lomaa.... eihän töistäkään saa ylimääräistä lomaa

Vierailija
68/84 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siitä ottaa vielä 10 pv lomiin, niin se on jo suuri osuus. Olen samaa mieltä, ettei koulusta tule olla poissa ilman hyvää syytä. Ymmärrän jos joskus voi mennä lomalla kouluaikaan, mutta ei todellakaan joka vuosi. Meillä on suunnitelmissa matka sukulaisiin kauas ensi joulun aikaan, ja kysyin sitä jo alustavasti rehtorilta. Sen mielestä asia oli ok, ymmärsi hyvin, ettei niin kauas kannata viikoksi mennä. Ja ennenkaikkea sanoi, että oli hyvä, että jo suunnitteluvaiheessa otettiin yhteys kouluun. Lisäksi mun pitää sopia lapsen open kanssa sitten tarkemmin mitä läksyjä ja tehtäviä lapsen tulee tehdä, ettei jää jälkeen muista.

Vierailija
69/84 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla on jatkuvasti 3:kin viikkoa ylimääräistä lomaa... ihan oikein kun rehtori ei antanut lomaa.... eihän töistäkään saa ylimääräistä lomaa

Siis toisetkaan lapset eivät saa lomailla kun te ette lomaille koululaisten lomilla ???? Mistä sunlaisia oikein sikiää ???

Tottakai reksi antaa lomaa, jos ei anna niin sitten omaa lomaa. Missä ihmeen työpaikassa mahdat olla työssä jos et ylimääräistä palkatonta lomaa saa ??? Ikinään en menisi moiseen työpaikkaan töihin.....onneksi jokainen työpaikka jossa olen ollut on joustanut.....lomaa olen saanut aina kun olen halunnut.

Vierailija
70/84 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja

Siis toisetkaan lapset eivät saa lomailla kun te ette lomaille koululaisten lomilla ???? Mistä sunlaisia oikein sikiää ???

Tottakai reksi antaa lomaa, jos ei anna niin sitten omaa lomaa. Missä ihmeen työpaikassa mahdat olla työssä jos et ylimääräistä palkatonta lomaa saa ??? Ikinään en menisi moiseen työpaikkaan töihin.....onneksi jokainen työpaikka jossa olen ollut on joustanut.....lomaa olen saanut aina kun olen halunnut.

.

OMAA LOMAA ! Voi jeejus mitä käytöstä opetat lapsellesi. Voin kuvitella minkälaisen pikkupissiksen /Nico-Pettrin äiti olet. Onko sulla koulut jäänyt käymättä ? Kotiäitihän voi lähteä lomalle koska vaan, pitäähän se Kanarian matka tehdä kerran vuodessa LOL

Vierailija
71/84 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
72/84 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei se koulu niin tärkeää ole, voin olla poissa milloin haluan".

En tiedä millaisessa työpaikassa olette, jossa aina saa lomaa, ja milloin haluaa. Meilläkin hyvästä syystä saa ja kaikki joustaa, mutta kyllä välillä itsekin joustan. Aina ei todellakaan saa lomaa.

Suurin osa ihmisistä kyllä ymmärtää esim kiireajat, ja niille viikoille ei edes kukaan kehtaa lomaa pyytää, sen verran tunnemme vastuuta työstämme ja myös työkavereiden jaksamisesta.

Vierailija
73/84 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ymmärtänyt asian väärin. Rehtori myöntää kyllä lomaa, oletko kysynyt häneltä asiasta ? Ilmoitat vaan hänelle että lähdette lomalle, tuli lomaa tai ei.

Toukokuussa on aika paljon kokeita kyllä.

Vierailija
74/84 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät saa lomaa juuri silloin kun haluavat, mutta kyllä yleensä työpaikoissa joustetaan.

Vierailija
75/84 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei meidän koulusta saa kuin sen 5 pv/lukuvuosi. Rehtori muistaa aina tätä toitottaa joka vanhempainillassa ja kouluuntutustumisissa. Muissa kouluissa varmaan saakin enemmän, mutta meidän rehtori on lapseton vanhapiika. Ja tiukat on koulun säännöt muutenkin. Eikä opettaja saa antaa etukäteen eikä loman jälkeen lapselle tehtäviä mitkä jää tekemättä, tämäkin rehtorin määräys. Ne pitää itse urkkia koulukavereilta.

ap

Vierailija
76/84 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joopa joo, lomalle on pakko päästä aina koulun lomien ulkopuolella... ja muutenkin lapsi menestyy koulussa miten sattuu. Mutta ei sillä väliä, eihän äitikään ole kouluja käynyt. nainen voi aina hankkiutua raskaaksi ja jäädä kotiäidiksi...

Vierailija
77/84 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette laittaneet lapsenne kouluun ja teidän on noudatettava sen sääntöjä. Jos se ei sovi, vaihtakaa koulua tai ottakaa kotiopetukseen. Ihan sama kuin työpaikassa, jos esimies ei myönnä sitä palkatonta lomaa, sulla on kaksi vaihtoehtoa: tottelet esimiestä tai vaihdat duunia.

Lomamatka ei ole mikään tärkeä syy olla koulusta pois. Matka sukulaisiin kaukomaille tms on ymmärrettävä syy, mutta tuollainen "me halutaan mennä nyt, kun saatiin halpa matka" -selittely on merkki äärimmäisestä itsekkyydestä ja suhteellisuudentajun puutteesta. Minusta tuo viikko ylimääräistä lomaa per lukuvuosi on ihan kohtuullinen, enemmän tarvitaan vain poikkeustapauksissa.

Vierailija
78/84 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun lähdemme etelään, eli ihan ansaittua lomaa se on minulla. Ja tosiaan matkan ajankohdan valitsimme siksi että matkat halvempia ja säätkin mukavammat kuin kuumimpaan aikaan.

Ei eka- ja kolmasluokkalaisella varmaan enää tokaviimeisellä viikolla ole kauheesti kokeita, ainakin toivon niin. ap

Vierailija
79/84 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun lähdemme etelään, eli ihan ansaittua lomaa se on minulla. Ja tosiaan matkan ajankohdan valitsimme siksi että matkat halvempia ja säätkin mukavammat kuin kuumimpaan aikaan.

Ei eka- ja kolmasluokkalaisella varmaan enää tokaviimeisellä viikolla ole kauheesti kokeita, ainakin toivon niin. ap

Vierailija
80/84 |
05.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se sattuu koulujen aikaan, niin silloin lapset tekevät läksyt loman alussa ja homma on pois alta. Yleensä ovat myös pitäneet esitelmän luokalle loman jälkeen kyseisestä maasta. Kaikilla ei ole lomat koulujen loma-aikaan ja niin kauan kuin koulunkäynti ei kärsi, teemme vastedeskin lomia silloin, kun se vanhemmille sopii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän