Miten kestätte tyhmiä ihmisiä?
Eri yhteyksissä tapaa paljon ihmisiä jotka ei osaa lukea, ei ymmärrä lukemaan, ei ymmärrä yksinkertaista kysymystä, muuten vaan haluaa vastata puuta heinää neutraaleihin yksinkertaisiin kysymyksiin, jankuttaa epäolennaisuuksia tai toistaa omana ajatuksenaan sen mitä olet juuri heille sanonut tms. Miten kestätte? Nää henkilöt edustaa koulutustasoja laidasta laitaan, lääkäristä kirppismyyjään.
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:00"]
En kestäkään. Nykyään tyhmyys on vielä yleistymässä. On uskovaiset, rokotevastaiset, gmo-hörhöt sun muut ruokasekopäät, salaliittoteoriahörhöt, vaihtoehtohoitohörhöt.. näitä järjenjättiläisiä tulee vastaan päivittäin, täälläkin jatkuvasti.
[/quote]
Tämä.
Koska tyhmyydestä tuli muoti-ilmiö ja arvostetuin ominaisuus heti muovisen ulkonäön jälkeen?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 22:04"]
Noh suurinta viisautta on toki ymmärtää, että ei meistä kukaan oikeastaan tiedä yhtään mitään. Ymmärrän tämän, ja tiedostan tämän, vaikka en viisas olekaan. En tiedä mitään mahdollisesta Jumalasta (jos sellainen on olemassa), en ymmärrä miten voimme olla olemassa tietoisina yksilöinä, en ymmärrä miten universumi on syntynyt - ymmärrän että siitä on teorioita, mutta en voi ikinä päästä universumin syntyhetkelle katsomaan miten se on syntynyt, en ymmärrä mikä tarkoitus elämällä on.
Silti, aina välillä, kohtaan ihmisiä joiden tyhmyys alkaa ärsyttämään kohtuuttomissa merkeissä. Se on ihmisyyttä. Jos joku ei tajua jotain, mikä on itselle selvä asia, niin se alkaa aivan oikeasti v*tuttamaan. Jos se toinen vielä jää jankuttamaan omaa "totuuttaan", niin tilanne muuttuu sietämättömäksi. Suurinta ylimielisyyttä onkin kuvitella olevansa ihmisyyden ulkopuolella; me kaikki vertaamme itseä muihin, me kaikki koemme tunteita, meillä kaikilla tulee hetkiä jolloin emme siedä muita, me arvotamme muita ihmisiä suhteessa itseemme. Suuresti arvostan niitä, jotka tällaisen tilanteen tullen kykenevätn olemaan loukkaamatta toisia.
[/quote]
Niin, se pitäisi se tyhmyys määritellä ensin ja yleensä se taas määritellän älykkyyden (tai tarkemmin sen puutten) kautta. Älykkyydelekään ei oikein ole mitään universaalia määritelmää olemassa, joten hämäräksi jää.
Itse olen tutkitusti "älykkäämpi" kuin ainakin 98% suomalaisista, eli Mensan testit meni nuorena läpi eikä tehnyt edes tiukkaa. Jäsenmaksua en ole kyllä vuosiin maksanut, mutta kyllähän se silloin parikymppiselle kundille kihahti vähän hattuunkin.
Myöhemmin osallistuin jonkun brittiyliopiston älykkyystutkimukseen, jossa älykkyys oli jaettu kymmenkuntaan eri alalajiin ja olin ihan hubrista hälventävää huomata, että vaikka mm spatiaalisen ja verbaalisen älykkyyden osalta mahduin parhaaseen prosenttiin, niin joiltakin osilta mahduin korkeintaan parhaaseen kolmaosaan.
Nyt vanhempana ja nuoruuden haihatteluista jo selvinneenä, jos mietin "tyhmyyden" olemusta, niin en välttämättä määrittelisi sitä tuollaisen testatun älykkyyden vastakohtana, kuten en myöskään määrittele enää älykkyyttä tuollaisen testimenestyken kautta. Minulle "tyhmä" ihminen tarkoittaa ahdasmielisyyttä, empatiakyvyttömyyttä, pysähtyneisyyttä, henkistä sisäänpäinkääntyneisyyttä, umpimielisyyttä, luutuneita asenteita, mustavalkoista ajatusmaailmaa ja kiinnostuksen puutetta tai suoranaista haluttomuutta uuden oppimiseen. Palikkatesteillä ei sinänsä ole väliä, vaikka toki nekin jotain kertovat, mutta sellainen ihminen joka ei ole yhtään utelias ja jonka mielestä maailma on jo valmis ja hän kyllä tietää miten se toimii, sellainen ihminen on todella tyhmä. En pidä tyhmänä ihmistä, joka on valmis oppimaan uutta vaikkei välttämättä opikaan, vaan ihmistä, jonka mielestä uuden oppiminen on turhaa.
[/quote]
Johonkin hävisi näköjään se loppulause tuosta viestistäni eli:
Noilla kriteereillä nitä tyhmiä löytyy ihan yhtälailla Mensalaisista kuin muistakin.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 19:57"] Olen toki itse nuorena, omassa erinomaisuudessani ja varsinkin kun pääsin Mensaan, marinoitunut omassa erinomaisuudessani ja älykkyydessäni. Vanhaksi tultuani taas opin koko ajan miten vähän todellisuudessa tiedän. Olen pieni ja mitätön ja esimerkiksi oma alani on sellainen, etten voi koskaan hallita sitä täysin, vain kulkea syviä uria, joita edeltävär pioneerit ovat raivanneet. Katson mieluummin ylöspäin, miten kehitän itseäni, kuin halveksin muita. Niin pieni ja mitätön on meistä jokainen. [/quote] Viisaan miehen puhetta. [/quote] Olen kyllä nainen, mutta kiitos.
[/quote]
Viisaan naisen puhetta.
T: se toinen ketjuun vastannut ex-mensalainen
Mun mielestä kaikin puolin hauskempia ihmisiä ovat henkilöt jotka eivät tiedä mistään mitään, kuin henkilöt jotka tietävät kaikesta kaiken.
Ootpas sinä tosi tyhmä! Viisaan ihmisen tunnistaa siitä, että se ei koskaan sano olevansa viisas.
En kestäkään. Varsinkin kun sellainen tuijottaa aamulla peilistä :(
Ei tyhmiä ole vaikea kestää. On vaikea kestää älykyysosamäärältään korkeita ihmisiä, joiden on vaikea nähdä syy-seuraus suhteita. Kuten esim. sitä että maapallon kantokyky on rajallinen. Kyseessä on rajallinen systeemi, joka ei kestä jatkuvaa kasvuamme.
Silti suuri määrä älykkäinä pidettyjä ihmisiä paasaa kasvusta, vaikka loputon kasvu on täysi mahdottomuus. rajallisten luonnonvarojen maapallolla. Tyhmä voi puolustautua tyhmyydellä, mutta älykäs ei millään tässä asiassa.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 22:49"]
Mun mielestä kaikin puolin hauskempia ihmisiä ovat henkilöt jotka eivät tiedä mistään mitään, kuin henkilöt jotka tietävät kaikesta kaiken.
[/quote]
Sitä mukaa kun tieto lisääntyy, lisääntyy myös tieto siitä, miten paljon ei tiedä.
No en kestä. Välttelen niitä parhaani mukaan.
Jotenkin on alkanut tuntumaan siltä, että kaikkein suulaimmat ja tyhmimmät ihmiset pärjäävät oikein hyvin. Suurin joukko ns.kansanedustajistamme todistaa väitteemme.Ei tarvitse muuta kun painaa sitä nappia mitä määrätään.
Yleensä kestän oikein hyvin, hymyilen kohteliaasti heille. Joskus harvoin, kun itseään älykkäänä pitävä tyhmä keulii "älykkyydellään", en voi olla nauramatta. Nauran hassulle tilanteelle, en tälle ihmiselle. Pidän ihmisistä.
Mutta olen kauhukseni huomannut, että netissä minun on helpompi olla sarkastinen tai suorastaan ilkeä!
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:00"]
En kestäkään. Nykyään tyhmyys on vielä yleistymässä. On uskovaiset, rokotevastaiset, gmo-hörhöt sun muut ruokasekopäät, salaliittoteoriahörhöt, vaihtoehtohoitohörhöt.. näitä järjenjättiläisiä tulee vastaan päivittäin, täälläkin jatkuvasti.
[/quote]
Olla jotain mieltä ei vielä kerro ihmisen tyhmyydestä varsinaisesti mitään...
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 23:17"]
Yleensä kestän oikein hyvin, hymyilen kohteliaasti heille. Joskus harvoin, kun itseään älykkäänä pitävä tyhmä keulii "älykkyydellään", en voi olla nauramatta. Nauran hassulle tilanteelle, en tälle ihmiselle. Pidän ihmisistä. Mutta olen kauhukseni huomannut, että netissä minun on helpompi olla sarkastinen tai suorastaan ilkeä!
[/quote]
Sarkamissakin on harmillisen usein kyse vain pikkusieluisuudesta ja toisen ihmisen nöyryyttämisestä. Toisaalta sarkasmi kahden tasaveroisen keskustelijan/väittelijän kesken on parhaimmillaan aivan loistavaa viihdettä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 22:08"]
Olen ihan älykäs ihminen mutta huonoitsetuntoinen. Menen ihan lukkoon ihmisten kanssa jotka pitävät itseään parempina kuin muut. Siksi annan itsestäni tyhmän vaikutelman.
[/quote]
Ujo ei ole sama kuin tyhmä. Tyhmä ihminen puhuu päälle, ei kuuntele, ja jankkaa omaa mielipidettä loputtomiin, vaikka se loukkaisi muita paikalla olleita.
[/quote]
Monet näköjään käsittävät tyhmyyden ja älykkyyden ihan eri tavalla kuin mitä. Kyllä tyhmä voi mielestäni tietää vaikka ja mitä, kyse on siitä mitä johtopäätöksiä niistä tiedoistaan tekee.
Sitten on tietenkin vielä viisaus, joka voi tulla tyhmällekin pitkän elämänkokemuksen myötä aikanaan.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 23:39"]
[/quote]
Monet näköjään käsittävät tyhmyyden ja älykkyyden ihan eri tavalla kuin mitä. Kyllä tyhmä voi mielestäni tietää vaikka ja mitä, kyse on siitä mitä johtopäätöksiä niistä tiedoistaan tekee.
Sitten on tietenkin vielä viisaus, joka voi tulla tyhmällekin pitkän elämänkokemuksen myötä aikanaan.
[/quote]
Ei älykkyys minusta ole niinkään tietoa, tietoahan voi kerätä kuka vaan. Älykkyydessä on enemmän kyse avoimuudesta ja soveltamiskyvystä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 22:58"]
Ei tyhmiä ole vaikea kestää. On vaikea kestää älykyysosamäärältään korkeita ihmisiä, joiden on vaikea nähdä syy-seuraus suhteita. Kuten esim. sitä että maapallon kantokyky on rajallinen. Kyseessä on rajallinen systeemi, joka ei kestä jatkuvaa kasvuamme.
Silti suuri määrä älykkäinä pidettyjä ihmisiä paasaa kasvusta, vaikka loputon kasvu on täysi mahdottomuus. rajallisten luonnonvarojen maapallolla. Tyhmä voi puolustautua tyhmyydellä, mutta älykäs ei millään tässä asiassa.
[/quote]
Sorrut nyt kyllä itse tyhmyyteen. Ei rajaton taloudellinen kasvu ole mitenkään ristiriidassa rajallisten resurssien kanssa. Taloudessa on kuitenkin kyse arvosta, eikä resursseista. 100 vuotta sitten tehtiin kuparista kattiloita, nyt niistä tehdään piirilevyjä. Voimme perustaa yhteiskunnan, joka perustuu täysin niihin resursseihin mitä meillä on tällä hetkellä käytettävissämme, ja siitä huolimatta talous voi kasvaa, koska teknologian kehityksen myötä niistä resursseista tulee arvokkaampia, kuin mitä ne nyt ovat. Teknologian kehityksen myötä kuparin arvo kasvaa kokoajan niihin kuparikattiloihin verrattuna, vaikka kuparia ei tulisi ikinä enää mistään lisää.
Tyhmää poikaystävää ja poikaystäväehdokkaita en sietänytkään. Ei vähemmän läheisten ihmisten tyhmyys niin haittaa.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 15:27"]
Pakko niitä järjen riemuvoittoja on jotenkin sietää. Koville se joskus ottaa. Hitto kun lapsikin tajuaa paremmin kuin moni aikuinen. Tai sitten lapseni on tavallista älykkäämpi? On miten on mutta joskus tekisi mieli huutaa että koita nyt v.tt. tajuta!
[/quote]
Heh, veljellä on border collie, joka on älykkäämpi kuin monet ihmiset :D
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 19:57"]
Olen toki itse nuorena, omassa erinomaisuudessani ja varsinkin kun pääsin Mensaan, marinoitunut omassa erinomaisuudessani ja älykkyydessäni. Vanhaksi tultuani taas opin koko ajan miten vähän todellisuudessa tiedän. Olen pieni ja mitätön ja esimerkiksi oma alani on sellainen, etten voi koskaan hallita sitä täysin, vain kulkea syviä uria, joita edeltävär pioneerit ovat raivanneet. Katson mieluummin ylöspäin, miten kehitän itseäni, kuin halveksin muita. Niin pieni ja mitätön on meistä jokainen.
[/quote]
Viisaan miehen puhetta.
[/quote]
Olen kyllä nainen, mutta kiitos.