Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kestätte tyhmiä ihmisiä?

Vierailija
24.04.2015 |

Eri yhteyksissä tapaa paljon ihmisiä jotka ei osaa lukea, ei ymmärrä lukemaan, ei ymmärrä yksinkertaista kysymystä, muuten vaan haluaa vastata puuta heinää neutraaleihin yksinkertaisiin kysymyksiin, jankuttaa epäolennaisuuksia tai toistaa omana ajatuksenaan sen mitä olet juuri heille sanonut tms. Miten kestätte? Nää henkilöt edustaa koulutustasoja laidasta laitaan, lääkäristä kirppismyyjään.

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:46"]

Ihminen, joka kokee olevansa viisas ja älykäs, on loppupeleissä todella kaukana todellisesta viisaudesta ja älykkyydestä.

[/quote]

Eli ihminen, joka on oikeasti viisas ja älykäs, ei kuitenkin voi kokea olevansa viisas ja älykäs? Jos itse huomaa olevansa sellainen, niin taantuukin tyhmäksi. Vain sellainen on oikeasti viisas ja älykäs, joka ei itse sitä ymmärrä vaan pitää itseään tyhmänä. Voi, kuinka älykäs logiikka!

[/quote]

Vanhaa buddhalaista ohjenuoraa, en ihmettele, vaikka et ymmärtäisikään :)

Nyt joudun poistumaan teidän erilaisestanne seurasta, mukavaa päivänjatkoa!

[/quote]

Eikö tuo ole ennemminkin vanhaa suomalaista ihmisten lannistamista, samaa sarjaa "jos joku pitää itseään kauniina, on hän vähintäänkin sisäisesti ruma" -väitteen kanssa. En ihmettele minäkään, ettet huomaa väitteessäsi mitään ristiriitaa. Tyhmille kun on hyvin tyypillistä toistella jotain seiskasta lukemiaan "viisauksia" ilman että yhtään ymmärtää onko niissä mitään järkeä, tai onko edes ymmärtänyt merkityksen oikein. Tyyliin "poikkeus vahvistaa säännön" jne.

Surullista sinänsä tuollainen maailmankuva, jossa itseään ei saisi pitää vahingossakaan hyvänä missään, tai muuten muka kertoo luonteestaan jotain kauheaa. Ennemminkin ihmisten pitäisi oppia arvostamaan itseään, ja kaikkien pitäisi pitää hyvänä asiana sitä, että ihminen on huomannut hyvät puolensa ja uskaltaa kertoa ne ääneen!

[/quote]

Kyllä se kertoo ihmisen viisaudesta jotain, jos pitää kaikkia muita ihan idiootteina, eikä kestä heitä. Mutta saat olla viisas ihan rauhassa, en minä ole viemässä sitä sinulta pois :) Eikä tämä asia ole minultakaan pois. Mukavaa, kun oppi taas uudenlaisen katsannan tähän maailmaan ;)

Vierailija
42/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:36"]

Eri yhteyksissä tapaa paljon ihmisiä jotka ei osaa lukea, ei ymmärrä lukemaan, ei ymmärrä yksinkertaista kysymystä, muuten vaan haluaa vastata puuta heinää neutraaleihin yksinkertaisiin kysymyksiin, jankuttaa epäolennaisuuksia tai toistaa omana ajatuksenaan sen mitä olet juuri heille sanonut tms. Miten kestätte? Nää henkilöt edustaa koulutustasoja laidasta laitaan, lääkäristä kirppismyyjään.

[/quote]

Kun käännyn ympäri ilmehdin tyyliin voi vittuuu.... Apteekissa asiakaspalvelijana tulee joskus tämä tunne, kun asiakkaat eivät vain käsitä suomenkieltä. "Otatko kolmen kuukauden lääkkeet vai kuukauden?" Vastaus: "Joo, yksi paketti." Niin kun näitä on ERI KOKOISISSA PAKETEISSA. 

Asiakas antaa ajokortin ja kysyn: "voinko hakea kelatidot henkilötunnuksen perusteella?" Asiakas: ????? (Hiljaa, ei siis esim. kysy, mitä tarkoitat, jos ei ymmärrä.) Ja tätä samaa päivästä toiseen. 

Vielä tyhmempiäkin kohtia missä puhetta ei ymmärretä on, mutta en nyt juuri muista niitä. 

[/quote]

Yksi vielä tulee mieleen: Kysyn, "tässä ois sadan tai 30 tabletin pakkauksia, kumman otat?" Asiakas on hiljaa, miettii. Autan ehkä, että "niin, sata kestää 3 kuulautta ja 30 tablettia kuukauden." Asiakas on edelleen hiljaa, sanon: "otatko tän sata tablettia?" (Ehdotan sitä siksi, että se on yleisempi), jolloin asiakas: "Joo, en mä enempää ota." AIVAN, EIHÄN SE OLLUT EDES VAIHTOEHTONA. 

[/quote]

Olisikohan sinun ulosannissasi vikaa, jos näin käy sinulle päivittäin ja vielä useita kertoja? Ei minulla ole koskaan ollut ongelmia asioida apteekissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:06"]

Sivistynyt ja empaattinen ihminen kestää kaikenlaisia lähimmäisiään.

Jos olet itse riittävän älykäs, ymmärrät että tyhmillä on vaikeampaa ymmärtää ja pystyt sovittautumaan vastaanottajan mukaan. Älykäs kykenee sopeutumaan tyhmään, tyhmä ei pysty sopeutumaan älykkääseen. Jos sinulla on vaikeuksia sopeutua muihin, et ehkä ole aivan niin älykäs kuin mitä haluat uskoa.

[/quote]

Ontuvaa päättelyä. En itse henkilökohtaisesti halua viettää aikaani muidenkaan negatiivisia ominaisuuksia omaavien henkilöiden seurassa, näihin lukeutuu yhtälailla ilkeys, empatiakyvyttömyys, huonot sosiaaliset taidot, tyhmyys, ja niin edelleen. Se että itse ymmärtää ei johda siihen, että pitäisi tuhlata omaa aikaansa turhuuteen.

[/quote]

Kummallista nimittää päättelyäni ontuvaksi, kun siinä ei ollut mitään päättelyä. Kuvasin vain millainen älykäs ja empaattinen henkilö on. En ottanut kantaa ap:n tai sinun haluihisi mitenkään, joten kirjoittamalla siitä kenen kanssa et halua tehdä mitäkin, hutaiset vain kommenttini ohitse.

[/quote]

Eh, oli. Etkö sä ymmärrä edes sitä mitä kirjoitat?

Päättelyä on lause "Sivistynyt ja empaattinen ihminen kestää kaikenlaisia lähimmäisiään". Omaamalla asioita X (sivistys ja empatia) johtaa siihen, että tulee automaattisesti kestää lähimmäisiä, jotka on Y:n kaltaisia. Käsititkö nyt? :)

[/quote]

En käsitä. Päättelyä on induktio ja deduktio. Eikä tuo ole kumpaakaan. Tuo on edelleenkin ihan yhtä puhdas väitelause kuin mitä se oli sitä kirjoittaessani. Jos minä sanon, että vihreä omena kestää hyvin pakkasta, en minä siinä mitään päättele. Kunhan ilmoitan miten asia mielestäni on.

[/quote]

Sivullinen näkee siinä kyllä päättelyäkin. Joten tämä väitteesi ei ihan toimi.

Vierailija
44/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:29"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 19:49"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 19:43"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:36"]

[/quote]

Kun käännyn ympäri ilmehdin tyyliin voi vittuuu.... Apteekissa asiakaspalvelijana tulee joskus tämä tunne, kun asiakkaat eivät vain käsitä suomenkieltä. "Otatko kolmen kuukauden lääkkeet vai kuukauden?" Vastaus: "Joo, yksi paketti." Niin kun näitä on ERI KOKOISISSA PAKETEISSA. 

Asiakas antaa ajokortin ja kysyn: "voinko hakea kelatidot henkilötunnuksen perusteella?" Asiakas: ????? (Hiljaa, ei siis esim. kysy, mitä tarkoitat, jos ei ymmärrä.) Ja tätä samaa päivästä toiseen. 

Vielä tyhmempiäkin kohtia missä puhetta ei ymmärretä on, mutta en nyt juuri muista niitä. 

[/quote]

Yksi vielä tulee mieleen: Kysyn, "tässä ois sadan tai 30 tabletin pakkauksia, kumman otat?" Asiakas on hiljaa, miettii. Autan ehkä, että "niin, sata kestää 3 kuulautta ja 30 tablettia kuukauden." Asiakas on edelleen hiljaa, sanon: "otatko tän sata tablettia?" (Ehdotan sitä siksi, että se on yleisempi), jolloin asiakas: "Joo, en mä enempää ota." AIVAN, EIHÄN SE OLLUT EDES VAIHTOEHTONA. 

[/quote]

Olisikohan sinun ulosannissasi vikaa, jos näin käy sinulle päivittäin ja vielä useita kertoja? Ei minulla ole koskaan ollut ongelmia asioida apteekissa.

[/quote]

Joo, ei se ongelma asiakkaalla olekaan, hän ei edes huomaa, ettei ymmärrä mitä kysyn tai että se pitäisi ymmärtää. Ainakin minusta kysymys otatko kolmen kuukauden lääkkeet vai kuukauden on aika yksiselitteinen. Tai jos ei ole, voisin kysyä: montako tablettia siis? Mutta: YKSI PAKETTI. Arght. Eli on isompia paketteja ja pienempiä. Miksi sitä ei pysty ymmärtämään? Tekisi joskus mieli vain todellakin laittaa yksi paketti, kumpi nyt itseä sattuu huvittamaan. Mutta en laita, tietenkään, kyllä mä vaikutan ihan ystävälliseltä.

Vierailija
45/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää, että av:lla on kaikki älykkäitä :)

Vierailija
46/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:39"]

Joo, ei se ongelma asiakkaalla olekaan, hän ei edes huomaa, ettei ymmärrä mitä kysyn tai että se pitäisi ymmärtää. Ainakin minusta kysymys otatko kolmen kuukauden lääkkeet vai kuukauden on aika yksiselitteinen. Tai jos ei ole, voisin kysyä: montako tablettia siis? Mutta: YKSI PAKETTI. Arght. Eli on isompia paketteja ja pienempiä. Miksi sitä ei pysty ymmärtämään? Tekisi joskus mieli vain todellakin laittaa yksi paketti, kumpi nyt itseä sattuu huvittamaan. Mutta en laita, tietenkään, kyllä mä vaikutan ihan ystävälliseltä.

[/quote]

On minultakin kysytty, että otanko koko satsin, vai vain yhden kuukauden. Ei ole ollut ymmärryksessä vikaa ja olen ihan suoraan vastannut kyseiseen kysymykseen joko a) kuukauden tai b)koko satsin. Joskus minulta jopa kysytään, että olenko käyttänyt kyseistä lääkettä ennen ja vastaukseni perusteella työntekijä sitten kertoo minulle lääkkeestä tai sitten ei. Koko toimitukseen menee max. 5min.

Ehkä puhut liian nopeasti? Itse olen huomannut, että vanhemmille ihmisille pitää puhua todella hitaasti ja selkeästi, jotta he sisäistävät ja kuulevat sanoman. Ehkä voisit myös miettiä jonkin toisen tavan ilmaista itseäsi? Tätähän se tyhmien ihmisten sietäminen nimenomaan on, että osaa mukautua siihen tilanteeseen, eikä aina vain hakkaa päätä seinään. Jos vuori ei tule Muhamedin luo, niin Muhamed menee vuoren luo.

Vierailija
47/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huomaan keskustelevani jonkun ihmisen kanssa, jolla ei yksinkertaisesti riitä rahkeet keskustelemaan jostain itseäni sillä hetkellä kiinnostavasta aiheesta, olkoot sitten syynä vaikka se tyhmyys, niin yleensä ohjailen keskustelua niin, että toinen pääsee puhumaan jostain itseään kiinnostavasta asiasta. Tässä on se idea, että monilla "tyhmillä" on itseasiassa paljonkin sanottavaa monista sellaisista asioista, joista en itse välttämättä tiedä juurikaan, joten opin usein jotain uutta eikä kumpikaan turhaudu paikallaan junnaavaan keskusteluun.

Vierailija
48/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:11"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 15:57"]Helposti. Heitä on helpoin ohjailla. Eivät kyseenalaista jos heille on mukava tekevät he hommansa mukisematta. [/quote] Oletko isokin Rouva / Herras ihmeinen?

[/quote]

No johtoasemassa, hankala sanoa mikä on isoa. "Tyhmät", että "älykkäät" ovat jokatapauksessa yrityksen kannalta yhtä tärkeitä.

Vierailija
49/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:39"]

[/quote]

On minultakin kysytty, että otanko koko satsin, vai vain yhden kuukauden. Ei ole ollut ymmärryksessä vikaa ja olen ihan suoraan vastannut kyseiseen kysymykseen joko a) kuukauden tai b)koko satsin. Joskus minulta jopa kysytään, että olenko käyttänyt kyseistä lääkettä ennen ja vastaukseni perusteella työntekijä sitten kertoo minulle lääkkeestä tai sitten ei. Koko toimitukseen menee max. 5min.

Ehkä puhut liian nopeasti? Itse olen huomannut, että vanhemmille ihmisille pitää puhua todella hitaasti ja selkeästi, jotta he sisäistävät ja kuulevat sanoman. Ehkä voisit myös miettiä jonkin toisen tavan ilmaista itseäsi? Tätähän se tyhmien ihmisten sietäminen nimenomaan on, että osaa mukautua siihen tilanteeseen, eikä aina vain hakkaa päätä seinään. Jos vuori ei tule Muhamedin luo, niin Muhamed menee vuoren luo.

[/quote]

Joo sä kuulutkin siihen enemmistöön, joka kyllä ymmärtää :) Mutta kun noi toistuu jatkuvasti niin ei jaksaisi enää ymmärtää, mutta pakkohan se on. Prosentuaalisesti ei ole iso osa, jolle asia on vaikea, sen takia ei viitsisi etukäteen selittää sen helpommin, kun suurin osa kuitenkin tajuaa, mitä kysytään. Ja jos ei asiakas ymmärrä, niin mun on toki sitten vain kysyttävä erilaisella tavalla asiaa. Aina on yhteisymmärrykseen päästy, en mä vääriä satseja halua antaa. 

Vierailija
50/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on liian lyhyt että tuhlaisin hetkeäkään tyhmien persereikien kanssa. Niinpä esim vaimoni puolelta sukulaisten kanssakäyminen on minimissään.

Vierailija
51/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 13:36"]

Mulla on lapsia ja hoidan paljon tuttujen lapsia. Tykkään lapsista ja heidän kanssa juttelusta. Oman 1-vuotiaan kanssa saa paremmat keskustelut aikaan kuin näiden aloituksessa mainittujen. Olen kiltti ihminen ja pyrin olemaan vähintään asiallinen, mutta tavallisimmin ystävällinen kaikille. Noissa tilanteissa vedän yleensä hymyn päälle ja nyökkään tai sanon ok, usein en viitsi esim kysyä uudestaan vaikka jäinkin vaille kysymääni tietoa. En voi sille mitään että kiehun sisältä. Yritän vältellä jatkossa näitä ihmisiä, koska koen tuon epämiellyttävänä tunteena. Kiitos, sain vastauksistanne ajateltavaa ja voi olla että valitsin sanani huonosti, se mitä nimitin tyhmyydeksi on ehkä ennemmin läsnäolon puutetta. Ap

[/quote]

Siis mielestäsi oma lapsesi on älykkämpi kuin muut?

Mitä muuta?

[/quote]

Aloittaja sanoi ainoastaan, että hänen lapsensa on älykkäämpi kuin hoitolapset. Siis 1v. Keskustelu tälläisen älykkääm lapsen kanssa täytyy olla stimulovaa (verrattuna tyhmempiin).

Vierailija
52/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole oikeastaan ollut ongelmia vaikka raskasta sellaisen ihmisen seura voi olla, ja silläkin uhalla että kuulostan ylimieliseltä, niin kyllä sen huomaa jos joku on ajattelultaan ja keskustelukyvyltään hyvin rajoittunut.

Mutta kyllä tyhmän sietää, mutta kohdatappa tyhmä ja ilkeä. Siinä on yhdistelmä, joka on puhdasta pahuutta. Ihan oikeasti, tiedän fiksuja ja ilkeitä ihmisiä, mutta kun ne fiksut yleensä tietävät milloin pitää suunsa kiinni ja ymmärtävät ns sosiaalisia normeja. Tyhmät ja ilkeät tekevät kaiken avoimesti ja hyvin vahingoittavasti. 

Vierailija
53/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:50"]

Jos huomaan keskustelevani jonkun ihmisen kanssa, jolla ei yksinkertaisesti riitä rahkeet keskustelemaan jostain itseäni sillä hetkellä kiinnostavasta aiheesta, olkoot sitten syynä vaikka se tyhmyys, niin yleensä ohjailen keskustelua niin, että toinen pääsee puhumaan jostain itseään kiinnostavasta asiasta. Tässä on se idea, että monilla "tyhmillä" on itseasiassa paljonkin sanottavaa monista sellaisista asioista, joista en itse välttämättä tiedä juurikaan, joten opin usein jotain uutta eikä kumpikaan turhaudu paikallaan junnaavaan keskusteluun.

[/quote]

Viime sunnuntain vaalivalvojaisissa huomasin keskustelevani kaverin kaverin aviomiehen kanssa talouspolitiikasta. Melko pian oli selvää, että mies ymmärsi talouspolitiikasta suurinpiirtein yhtä paljon, kuin kampela Ranskan ympäriajoista, mutta muutaman aasinsillan kautta päädyttiinkin keskustelemaan tulevan kesän grillauksista. Itse en ole kummoinenkaan kokki, mutta  tämä mies on ammattikokki joten sainkin paljon hyviä vinkkejä. Maanantaina tuli vielä sähköpostiin kiitosviesti hyvästä seurasta ja kutsu sekä syömään hänen ravintolaansa, että kotiinsa joskus kesemmällä katsomaan ihan kädestä pitäen, että miten ne vaalinvalvojaisissa jutellut grillimätöt käytännössä tehdään. Sanoisin että WIN-WIN, eikä taatusti tarvinnut kenenkään tuntea itseänsä tyhmäksi.

Vierailija
54/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh suurinta viisautta on toki ymmärtää, että ei meistä kukaan oikeastaan tiedä yhtään mitään. Ymmärrän tämän, ja tiedostan tämän, vaikka en viisas olekaan. En tiedä mitään mahdollisesta Jumalasta (jos sellainen on olemassa), en ymmärrä miten voimme olla olemassa tietoisina yksilöinä, en ymmärrä miten universumi on syntynyt - ymmärrän että siitä on teorioita, mutta en voi ikinä päästä universumin syntyhetkelle katsomaan miten se on syntynyt, en ymmärrä mikä tarkoitus elämällä on.

Silti, aina välillä, kohtaan ihmisiä joiden tyhmyys alkaa ärsyttämään kohtuuttomissa merkeissä. Se on ihmisyyttä. Jos joku ei tajua jotain, mikä on itselle selvä asia, niin se alkaa aivan oikeasti v*tuttamaan. Jos se toinen vielä jää jankuttamaan omaa "totuuttaan", niin tilanne muuttuu sietämättömäksi. Suurinta ylimielisyyttä onkin kuvitella olevansa ihmisyyden ulkopuolella; me kaikki vertaamme itseä muihin, me kaikki koemme tunteita, meillä kaikilla tulee hetkiä jolloin emme siedä muita, me arvotamme muita ihmisiä suhteessa itseemme. Suuresti arvostan niitä, jotka tällaisen tilanteen tullen kykenevätn olemaan loukkaamatta toisia.

Vierailija
55/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ehkä sinun on parasta kysyä sitä kavereiltasi. 

Vierailija
56/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan älykäs ihminen mutta huonoitsetuntoinen. Menen ihan lukkoon ihmisten kanssa jotka pitävät itseään parempina kuin muut. Siksi annan itsestäni tyhmän vaikutelman.

Vierailija
57/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 22:04"]

Noh suurinta viisautta on toki ymmärtää, että ei meistä kukaan oikeastaan tiedä yhtään mitään. Ymmärrän tämän, ja tiedostan tämän, vaikka en viisas olekaan. En tiedä mitään mahdollisesta Jumalasta (jos sellainen on olemassa), en ymmärrä miten voimme olla olemassa tietoisina yksilöinä, en ymmärrä miten universumi on syntynyt - ymmärrän että siitä on teorioita, mutta en voi ikinä päästä universumin syntyhetkelle katsomaan miten se on syntynyt, en ymmärrä mikä tarkoitus elämällä on.

Silti, aina välillä, kohtaan ihmisiä joiden tyhmyys alkaa ärsyttämään kohtuuttomissa merkeissä. Se on ihmisyyttä. Jos joku ei tajua jotain, mikä on itselle selvä asia, niin se alkaa aivan oikeasti v*tuttamaan. Jos se toinen vielä jää jankuttamaan omaa "totuuttaan", niin tilanne muuttuu sietämättömäksi. Suurinta ylimielisyyttä onkin kuvitella olevansa ihmisyyden ulkopuolella; me kaikki vertaamme itseä muihin, me kaikki koemme tunteita, meillä kaikilla tulee hetkiä jolloin emme siedä muita, me arvotamme muita ihmisiä suhteessa itseemme. Suuresti arvostan niitä, jotka tällaisen tilanteen tullen kykenevätn olemaan loukkaamatta toisia.

[/quote]

Niin, se pitäisi se tyhmyys määritellä ensin ja yleensä se taas määritellän älykkyyden (tai tarkemmin sen puutten) kautta. Älykkyydelekään ei oikein ole mitään universaalia määritelmää olemassa, joten hämäräksi jää.

Itse olen tutkitusti "älykkäämpi" kuin ainakin 98% suomalaisista, eli Mensan testit meni nuorena läpi eikä tehnyt edes tiukkaa. Jäsenmaksua en ole kyllä vuosiin maksanut, mutta kyllähän se silloin parikymppiselle kundille kihahti vähän hattuunkin.

Myöhemmin osallistuin jonkun brittiyliopiston älykkyystutkimukseen, jossa älykkyys oli jaettu kymmenkuntaan eri alalajiin ja olin ihan hubrista hälventävää huomata, että vaikka mm spatiaalisen ja verbaalisen älykkyyden osalta mahduin parhaaseen prosenttiin, niin joiltakin osilta mahduin korkeintaan parhaaseen kolmaosaan. 

Nyt vanhempana ja nuoruuden haihatteluista jo selvinneenä, jos mietin "tyhmyyden" olemusta, niin en välttämättä määrittelisi sitä tuollaisen testatun älykkyyden vastakohtana, kuten en myöskään määrittele enää älykkyyttä tuollaisen testimenestyken kautta. Minulle "tyhmä" ihminen tarkoittaa ahdasmielisyyttä, empatiakyvyttömyyttä, pysähtyneisyyttä, henkistä sisäänpäinkääntyneisyyttä, umpimielisyyttä,  luutuneita asenteita, mustavalkoista ajatusmaailmaa ja kiinnostuksen puutetta tai suoranaista haluttomuutta uuden oppimiseen. Palikkatesteillä ei sinänsä ole väliä, vaikka toki nekin jotain kertovat, mutta sellainen ihminen joka ei ole yhtään utelias ja jonka mielestä maailma on jo valmis ja hän kyllä tietää miten se toimii, sellainen ihminen on todella tyhmä. En pidä tyhmänä ihmistä, joka on valmis oppimaan uutta vaikkei välttämättä opikaan, vaan ihmistä, jonka mielestä uuden oppiminen on turhaa.

Vierailija
58/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan vaihtaa puheenaihetta ja olla kommentoimatta. Esim. rokotevastainen väittää, että rokotteista on ollut enemmän hyötyä kuin haittaa (haloo, kuinka paljon lapsikuolleisuus on vähentynyt ympäri maailman ihan vaan rokotteiden ansiosta!). Tai joku kertoo, kuinka magneettimediassakin suositeltiin sitä ja tätä yrttiä. Hymyilen, enkä sano mitään. Vaihdan puheenaihetta...

Vierailija
59/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 20:03"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 13:36"]

Mulla on lapsia ja hoidan paljon tuttujen lapsia. Tykkään lapsista ja heidän kanssa juttelusta. Oman 1-vuotiaan kanssa saa paremmat keskustelut aikaan kuin näiden aloituksessa mainittujen. Olen kiltti ihminen ja pyrin olemaan vähintään asiallinen, mutta tavallisimmin ystävällinen kaikille. Noissa tilanteissa vedän yleensä hymyn päälle ja nyökkään tai sanon ok, usein en viitsi esim kysyä uudestaan vaikka jäinkin vaille kysymääni tietoa. En voi sille mitään että kiehun sisältä. Yritän vältellä jatkossa näitä ihmisiä, koska koen tuon epämiellyttävänä tunteena. Kiitos, sain vastauksistanne ajateltavaa ja voi olla että valitsin sanani huonosti, se mitä nimitin tyhmyydeksi on ehkä ennemmin läsnäolon puutetta. Ap

[/quote]

Siis mielestäsi oma lapsesi on älykkämpi kuin muut?

Mitä muuta?

[/quote]

Aloittaja sanoi ainoastaan, että hänen lapsensa on älykkäämpi kuin hoitolapset. Siis 1v. Keskustelu tälläisen älykkääm lapsen kanssa täytyy olla stimulovaa (verrattuna tyhmempiin).

[/quote]

Eihän sanonut! Sori mutta te kaksi olette kyllä juuri niitä jotka ei ymmärrä lukemaansa :D Aloituksessa ei mainittu lapsia mitenkään! Ylläolevassa viestissä ap sanoo, että 1-vuotiaan kanssa keskustelu on antoisampaa kuin ALOITUKSESSA MAINITTUJEN kanssa. Ei ole missään kohtaa sanonut että oma 1v on fiksumpi kuin muut lapset, oikeesti, wtf? :D Lastenhoito mainittiin kontrastina tyhmille ihmisille. Eli että lasten kanssa ei ole ongelmaa, mutta tyhmien ihmisten (aikuisten) kanssa on. Jep, oli kyllä erinomainen esimerkki siitä miten ihmiset ei ymmärrä lukemaansa! :D

Vierailija
60/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työtoveri, joka pitää itseään älykkäänä ja puhuu ja selittää paljon. Minä koen hänet kuitenkin juuri noiden piirteiden vuoksi tyhmänä ja niinpä minun on usein hyvin vaikea kestää häntä. Minusta omahyväisyys on tyhmyyttä myös.

Sellaisia tyhmiä, joita ap kuvailee, kestän paljon paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi