Miten kestätte tyhmiä ihmisiä?
Eri yhteyksissä tapaa paljon ihmisiä jotka ei osaa lukea, ei ymmärrä lukemaan, ei ymmärrä yksinkertaista kysymystä, muuten vaan haluaa vastata puuta heinää neutraaleihin yksinkertaisiin kysymyksiin, jankuttaa epäolennaisuuksia tai toistaa omana ajatuksenaan sen mitä olet juuri heille sanonut tms. Miten kestätte? Nää henkilöt edustaa koulutustasoja laidasta laitaan, lääkäristä kirppismyyjään.
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 15:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:51"]
Ei kai heitä tarvitse mitenkään erityisesti kestää? Ihmisiähän he ovat siinä missä muutkin.
[/quote]
haha, sitten olet varmasti itsekin tyhmä tai et ole tavannut oikeasti tyhmää ihmistä.
[/quote]
Olen tavannut, netissä, kuten esim sinä. Et sinäkään varmaan tyhmä ole, ilkeä vain?
Mutta jos määritellään tyhmä vaikka älyllisesti heikkolahjaiseksi, niin niitäkin on lähipiirissä. Meillä on töissä ollut muutama, joiden diagnoosista en ole varma, mutta ihan ei aina kaikki mennyt perille mitä yritti opastaa. On ollut sellaisiakin, kuten esim Pulmusten Kelly Bundy, Sydämen asialla David tai Emmerdalen Dinglet. Ei heissä ole yhtään sen enempää kestämistä mitä muissakaan. Kuten sanottua, ihmisiä siinä missä sinä tai minä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:36"]
Eri yhteyksissä tapaa paljon ihmisiä jotka ei osaa lukea, ei ymmärrä lukemaan, ei ymmärrä yksinkertaista kysymystä, muuten vaan haluaa vastata puuta heinää neutraaleihin yksinkertaisiin kysymyksiin, jankuttaa epäolennaisuuksia tai toistaa omana ajatuksenaan sen mitä olet juuri heille sanonut tms. Miten kestätte? Nää henkilöt edustaa koulutustasoja laidasta laitaan, lääkäristä kirppismyyjään.
[/quote]
Kun käännyn ympäri ilmehdin tyyliin voi vittuuu.... Apteekissa asiakaspalvelijana tulee joskus tämä tunne, kun asiakkaat eivät vain käsitä suomenkieltä. "Otatko kolmen kuukauden lääkkeet vai kuukauden?" Vastaus: "Joo, yksi paketti." Niin kun näitä on ERI KOKOISISSA PAKETEISSA.
Asiakas antaa ajokortin ja kysyn: "voinko hakea kelatidot henkilötunnuksen perusteella?" Asiakas: ????? (Hiljaa, ei siis esim. kysy, mitä tarkoitat, jos ei ymmärrä.) Ja tätä samaa päivästä toiseen.
Vielä tyhmempiäkin kohtia missä puhetta ei ymmärretä on, mutta en nyt juuri muista niitä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 19:43"]
[/quote]
Kun käännyn ympäri ilmehdin tyyliin voi vittuuu.... Apteekissa asiakaspalvelijana tulee joskus tämä tunne, kun asiakkaat eivät vain käsitä suomenkieltä. "Otatko kolmen kuukauden lääkkeet vai kuukauden?" Vastaus: "Joo, yksi paketti." Niin kun näitä on ERI KOKOISISSA PAKETEISSA.
Asiakas antaa ajokortin ja kysyn: "voinko hakea kelatidot henkilötunnuksen perusteella?" Asiakas: ????? (Hiljaa, ei siis esim. kysy, mitä tarkoitat, jos ei ymmärrä.) Ja tätä samaa päivästä toiseen.
Vielä tyhmempiäkin kohtia missä puhetta ei ymmärretä on, mutta en nyt juuri muista niitä.
[/quote]
Yksi vielä tulee mieleen: Kysyn, "tässä ois sadan tai 30 tabletin pakkauksia, kumman otat?" Asiakas on hiljaa, miettii. Autan ehkä, että "niin, sata kestää 3 kuulautta ja 30 tablettia kuukauden." Asiakas on edelleen hiljaa, sanon: "otatko tän sata tablettia?" (Ehdotan sitä siksi, että se on yleisempi), jolloin asiakas: "Joo, en mä enempää ota." AIVAN, EIHÄN SE OLLUT EDES VAIHTOEHTONA.
En mitenkään. Siksi poistin profiilini Facebookista.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect
http://www.bbc.com/future/story/20131125-why-the-stupid-say-theyre-smart
Oou kupla puhkeaa. Tunnen montakin keskinkertaista, jopa typerää pulliaista, joka pitää itseään älykkäänä tai ainakin muita älykkäämpinä. Näiden keikarointia on huvittavaa katsella. On mielenkiintoista, että avlle on osunut näinkin monta huippuälykästä ;)
Olen toki itse nuorena, omassa erinomaisuudessani ja varsinkin kun pääsin Mensaan, marinoitunut omassa erinomaisuudessani ja älykkyydessäni. Vanhaksi tultuani taas opin koko ajan miten vähän todellisuudessa tiedän. Olen pieni ja mitätön ja esimerkiksi oma alani on sellainen, etten voi koskaan hallita sitä täysin, vain kulkea syviä uria, joita edeltävär pioneerit ovat raivanneet. Katson mieluummin ylöspäin, miten kehitän itseäni, kuin halveksin muita. Niin pieni ja mitätön on meistä jokainen.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:46"]
Samalla lailla, kuin lapsia. Kuuntelen ja ihmettelen heidän kykyä nähdä maailma toisin. En ehkä koe ihmisiä tyhmiksi vain sen takia, että he ajattelevat ja ilmaisevat itsensä toisin kuin minä. Olen saanut "tyhmiltä" paljon ajateltavaa. Lapsetkin antavat paljon hienoja ja erilaisia näkökulmia nimenomaan tietämättömyytensä takia :)
Ihminen, joka kokee olevansa viisas ja älykäs, on loppupeleissä todella kaukana todellisesta viisaudesta ja älykkyydestä.
[/quote]
Sama kokemus. Olen nähnyt ja työssäni auttanutkin niin monenlaisia ihmisiä, että sietämys, ymmärrys, avarakatseisuus on väkisinkin lisääntynyt. En useimmiten arvioi ihmisiä.
Joskus joudun arvioimaan. Työkuvioissa kaikki ei vaan ole ihan terävintä kastia. Joskus sitä on vaikea sietää ja paikkailla kolleegan virheitä
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 13:36"]
Mulla on lapsia ja hoidan paljon tuttujen lapsia. Tykkään lapsista ja heidän kanssa juttelusta. Oman 1-vuotiaan kanssa saa paremmat keskustelut aikaan kuin näiden aloituksessa mainittujen. Olen kiltti ihminen ja pyrin olemaan vähintään asiallinen, mutta tavallisimmin ystävällinen kaikille. Noissa tilanteissa vedän yleensä hymyn päälle ja nyökkään tai sanon ok, usein en viitsi esim kysyä uudestaan vaikka jäinkin vaille kysymääni tietoa. En voi sille mitään että kiehun sisältä. Yritän vältellä jatkossa näitä ihmisiä, koska koen tuon epämiellyttävänä tunteena. Kiitos, sain vastauksistanne ajateltavaa ja voi olla että valitsin sanani huonosti, se mitä nimitin tyhmyydeksi on ehkä ennemmin läsnäolon puutetta. Ap
[/quote]
Siis mielestäsi oma lapsesi on älykkämpi kuin muut?
Mitä muuta?
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 19:57"]
Olen toki itse nuorena, omassa erinomaisuudessani ja varsinkin kun pääsin Mensaan, marinoitunut omassa erinomaisuudessani ja älykkyydessäni. Vanhaksi tultuani taas opin koko ajan miten vähän todellisuudessa tiedän. Olen pieni ja mitätön ja esimerkiksi oma alani on sellainen, etten voi koskaan hallita sitä täysin, vain kulkea syviä uria, joita edeltävär pioneerit ovat raivanneet. Katson mieluummin ylöspäin, miten kehitän itseäni, kuin halveksin muita. Niin pieni ja mitätön on meistä jokainen.
[/quote]
Viisaan miehen puhetta.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:54"]
Luetun ymmärtämisen taito on ainakin yläkouluikäisillä huonontunut. Ettekö te enää lue pitkiä tekstejä lasten kanssa?
[/quote]
Ei ole. Mistä olt tämän keksinyt? Nykynuoriso on paljon fiksumpaa kuin edellinen
t. N46
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:06"]
Sivistynyt ja empaattinen ihminen kestää kaikenlaisia lähimmäisiään.
[/quote]Sivistynyt ihminen voi aivan hyvin olla kärsimätön tyhmyyttä ja etenkin epä-älyllisyyttä ja henkistä laiskuutta kohtaan. Wittgenstein oli sivistyneimpiä ihmisiä Euroopassa, mutta hän sai potkut opettajan työstä, koska ei kestänyt hitaita lapsia vaan kävi tukistamaan näitä. (No, sotakokemukset vaikuttivat varmaan myös äkkipikaisuuteen.)
[/quote]
Tarkoitatko tätä 1800-luvun filosofia?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Wittgenstein
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 15:57"]Helposti. Heitä on helpoin ohjailla. Eivät kyseenalaista jos heille on mukava tekevät he hommansa mukisematta.
[/quote] Oletko isokin Rouva / Herras ihmeinen?
[/quote]
Minä esitän ihan vittuillessani tyhmää maalaistolloa ja hykertelen partani takana juuri sinunlaistesi ihmisten reaktioita. Ei taida sinun työsi kovin merkittävä olla, jos joudut tekemisiin persevittujen kanssa joka päivä.
Miksi sinun pitää sietää? Keksit kyllä keinot vältellä, välttää ja poistua paikalta tarvittaessa. Jos tällainen ihminen tulee kotiisi, niin asia on vaikeampaa. Silloin varmaan samat keinot pätevät.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 15:22"]
[/quote]Sivistynyt ihminen voi aivan hyvin olla kärsimätön tyhmyyttä ja etenkin epä-älyllisyyttä ja henkistä laiskuutta kohtaan.
[/quote]
Siksipä kirjoitinkin sivistynyt ja empaattinen...
[/quote]
No tuokin on väärä väite. Myös empaattinen ihminen voi olla kärsimätön epä-älyllisyyttä ja henkistä laiskuutta kohtaan. Esimerkiksi useimmat opettajat haluavat oppilaidensa pärjäävän elämässä ja saavuttavan täyden potentiaalinsa. He toivovat lapsille hyvää ja välittävät heitä aidosti. Tätä kutsutaan pedagogiseksi rakkaudeksi. Ja juuri tästä syystä opettajaa ärsyttää, kun joku ei viitsi nähdä yhtään vaivaa ajattelussaan. On sietämätöntä, kun joku ei vain viitsi keskittyä tai pohtia.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:51"]
Ei kai heitä tarvitse mitenkään erityisesti kestää? Ihmisiähän he ovat siinä missä muutkin.
[/quote]
haha, sitten olet varmasti itsekin tyhmä tai et ole tavannut oikeasti tyhmää ihmistä.
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 15:22"]
[/quote]Sivistynyt ihminen voi aivan hyvin olla kärsimätön tyhmyyttä ja etenkin epä-älyllisyyttä ja henkistä laiskuutta kohtaan.
[/quote]
Siksipä kirjoitinkin sivistynyt ja empaattinen...
[/quote]
No tuokin on väärä väite. Myös empaattinen ihminen voi olla kärsimätön epä-älyllisyyttä ja henkistä laiskuutta kohtaan.
[/quote]
Siksipä kirjoitinkin sivistynyt ja empaattinen. Sitkeästi sinä vaan yrität irroittaa sitä ja-sanaa tuosta pois, mutta ei se nyt vaan käy.
Helposti. Heitä on helpoin ohjailla. Eivät kyseenalaista jos heille on mukava tekevät he hommansa mukisematta.
Käyn ottamassa siedätyshoitoa av-palstalla.