Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kestätte tyhmiä ihmisiä?

Vierailija
24.04.2015 |

Eri yhteyksissä tapaa paljon ihmisiä jotka ei osaa lukea, ei ymmärrä lukemaan, ei ymmärrä yksinkertaista kysymystä, muuten vaan haluaa vastata puuta heinää neutraaleihin yksinkertaisiin kysymyksiin, jankuttaa epäolennaisuuksia tai toistaa omana ajatuksenaan sen mitä olet juuri heille sanonut tms. Miten kestätte? Nää henkilöt edustaa koulutustasoja laidasta laitaan, lääkäristä kirppismyyjään.

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivonnut moiset pois tuttavapiiristäni.

Vierailija
22/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:09"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:06"]

Sivistynyt ja empaattinen ihminen kestää kaikenlaisia lähimmäisiään.

Jos olet itse riittävän älykäs, ymmärrät että tyhmillä on vaikeampaa ymmärtää ja pystyt sovittautumaan vastaanottajan mukaan. Älykäs kykenee sopeutumaan tyhmään, tyhmä ei pysty sopeutumaan älykkääseen. Jos sinulla on vaikeuksia sopeutua muihin, et ehkä ole aivan niin älykäs kuin mitä haluat uskoa.

[/quote]

Ontuvaa päättelyä. En itse henkilökohtaisesti halua viettää aikaani muidenkaan negatiivisia ominaisuuksia omaavien henkilöiden seurassa, näihin lukeutuu yhtälailla ilkeys, empatiakyvyttömyys, huonot sosiaaliset taidot, tyhmyys, ja niin edelleen. Se että itse ymmärtää ei johda siihen, että pitäisi tuhlata omaa aikaansa turhuuteen.

[/quote]

Kummallista nimittää päättelyäni ontuvaksi, kun siinä ei ollut mitään päättelyä. Kuvasin vain millainen älykäs ja empaattinen henkilö on. En ottanut kantaa ap:n tai sinun haluihisi mitenkään, joten kirjoittamalla siitä kenen kanssa et halua tehdä mitäkin, hutaiset vain kommenttini ohitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa koska itsekin kuulun tähän ihmisryhmään

Vierailija
24/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:19"]

Jos olet itse riittävän älykäs, ymmärrät että tyhmillä on vaikeampaa ymmärtää ja pystyt sovittautumaan vastaanottajan mukaan. Älykäs kykenee sopeutumaan tyhmään, tyhmä ei pysty sopeutumaan älykkääseen. Jos sinulla on vaikeuksia sopeutua muihin, et ehkä ole aivan niin älykäs kuin mitä haluat uskoa.

[/quote]

Ontuvaa päättelyä. En itse henkilökohtaisesti halua viettää aikaani muidenkaan negatiivisia ominaisuuksia omaavien henkilöiden seurassa, näihin lukeutuu yhtälailla ilkeys, empatiakyvyttömyys, huonot sosiaaliset taidot, tyhmyys, ja niin edelleen. Se että itse ymmärtää ei johda siihen, että pitäisi tuhlata omaa aikaansa turhuuteen.

[/quote]

Kummallista nimittää päättelyäni ontuvaksi, kun siinä ei ollut mitään päättelyä. Kuvasin vain millainen älykäs ja empaattinen henkilö on. En ottanut kantaa ap:n tai sinun haluihisi mitenkään, joten kirjoittamalla siitä kenen kanssa et halua tehdä mitäkin, hutaiset vain kommenttini ohitse.

[/quote]

Eh, oli. Etkö sä ymmärrä edes sitä mitä kirjoitat?

Päättelyä on lause "Sivistynyt ja empaattinen ihminen kestää kaikenlaisia lähimmäisiään". Omaamalla asioita X (sivistys ja empatia) johtaa siihen, että tulee automaattisesti kestää lähimmäisiä, jotka on Y:n kaltaisia. Käsititkö nyt? :)

Vierailija
25/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai heitä tarvitse mitenkään erityisesti kestää? Ihmisiähän he ovat siinä missä muutkin.

Vierailija
26/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette niin hauskaa viihdettä. Tällä palstalla varsinkin.

Vierailija
27/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Sivistynyt ihminen voi aivan hyvin olla kärsimätön tyhmyyttä ja etenkin epä-älyllisyyttä ja henkistä laiskuutta kohtaan. Wittgenstein oli sivistyneimpiä ihmisiä Euroopassa, mutta hän sai potkut opettajan työstä, koska ei kestänyt hitaita lapsia vaan kävi tukistamaan näitä. (No, sotakokemukset vaikuttivat varmaan myös äkkipikaisuuteen.)

Vierailija
28/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsia ja hoidan paljon tuttujen lapsia. Tykkään lapsista ja heidän kanssa juttelusta. Oman 1-vuotiaan kanssa saa paremmat keskustelut aikaan kuin näiden aloituksessa mainittujen. Olen kiltti ihminen ja pyrin olemaan vähintään asiallinen, mutta tavallisimmin ystävällinen kaikille. Noissa tilanteissa vedän yleensä hymyn päälle ja nyökkään tai sanon ok, usein en viitsi esim kysyä uudestaan vaikka jäinkin vaille kysymääni tietoa. En voi sille mitään että kiehun sisältä. Yritän vältellä jatkossa näitä ihmisiä, koska koen tuon epämiellyttävänä tunteena. Kiitos, sain vastauksistanne ajateltavaa ja voi olla että valitsin sanani huonosti, se mitä nimitin tyhmyydeksi on ehkä ennemmin läsnäolon puutetta.
Ap

Vierailija
29/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin, kirjoitit nimenomaan millainen älykäs JA empaattinen on (sinun mielestäsi). Silti vedit johtopäätöksen että ei voi olla älykäs, jos ei käyttäydy niin kuin älykäs ja empaattinen, eli sopeudu tyhmempiin. Jätät täysin huomioimatta sen, että joku voi kyllä olla älykäs olematta empaattinen - silloin on ihan luonnollista että ei sopeudu tyhmempien seuraan, koska älykkäänä huomaa heidät tyhmiksi JA epäempaattisena ei näe tärkeänä sopeutua. Älykkyys ei siis mitenkään vaadi sitä, että haluaisi sopeutua tyhmempiensä joukkoon. 

Tyhmyyttä on niputtaa toisistaan erilliset ominaisuudet yhteenkuuluviksi, ja väittää että jos ei ole empaattinen ( = ei halua sopeutua), ei voisi olla myöskään älykäs. Esimerkiksi Hitler on varmasti ollut huippuälykäs koska pääsi saavutuksiinsa, mutta ei hän kyllä empaattinen varmasti ollut.

Vierailija
30/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon, että oikeasti älykäs ja viisas ei voisi tuntea olevansa älykäs ja viisas. Hyvä itsetuntemus on usein oleellinen osa älykkyyttä. Tyhmä voi luulla olevansa älykäs ja viisas, mutta oikeasti älykäs ja viisas kyllä tietää olevansa. Vähän sama kuin unen näkeminen: unessa ollessaan kuvittelee kaiken olevan totta, mutta hereillä ollessaan kyllä tietää, etteivät tapahtumat ole unta.

Vierailija
31/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:45"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eh, oli. Etkö sä ymmärrä edes sitä mitä kirjoitat?

Päättelyä on lause "Sivistynyt ja empaattinen ihminen kestää kaikenlaisia lähimmäisiään". Omaamalla asioita X (sivistys ja empatia) johtaa siihen, että tulee automaattisesti kestää lähimmäisiä, jotka on Y:n kaltaisia. Käsititkö nyt? :)

[/quote]

En käsitä. Päättelyä on induktio ja deduktio. Eikä tuo ole kumpaakaan. Tuo on edelleenkin ihan yhtä puhdas väitelause kuin mitä se oli sitä kirjoittaessani. Jos minä sanon, että vihreä omena kestää hyvin pakkasta, en minä siinä mitään päättele. Kunhan ilmoitan miten asia mielestäni on.

Vierailija
32/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 13:03"]

[/quote]Sivistynyt ihminen voi aivan hyvin olla kärsimätön tyhmyyttä ja etenkin epä-älyllisyyttä ja henkistä laiskuutta kohtaan.

[/quote]

Siksipä kirjoitinkin sivistynyt ja empaattinen...

Vierailija
33/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 14:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin, kirjoitit nimenomaan millainen älykäs JA empaattinen on (sinun mielestäsi). Silti vedit johtopäätöksen että ei voi olla älykäs, jos ei käyttäydy niin kuin älykäs ja empaattinen, eli sopeudu tyhmempiin. Jätät täysin huomioimatta sen, että joku voi kyllä olla älykäs olematta empaattinen - silloin on ihan luonnollista että ei sopeudu tyhmempien seuraan, koska älykkäänä huomaa heidät tyhmiksi JA epäempaattisena ei näe tärkeänä sopeutua. Älykkyys ei siis mitenkään vaadi sitä, että haluaisi sopeutua tyhmempiensä joukkoon. 

Tyhmyyttä on niputtaa toisistaan erilliset ominaisuudet yhteenkuuluviksi, ja väittää että jos ei ole empaattinen ( = ei halua sopeutua), ei voisi olla myöskään älykäs. Esimerkiksi Hitler on varmasti ollut huippuälykäs koska pääsi saavutuksiinsa, mutta ei hän kyllä empaattinen varmasti ollut.

[/quote]

Ihme mussutusta täysin aiheen vierestä. Halusitko sanoa, että on olemassa älykkäitä ja epäempaattisia ihmisiä? No huh! Se ja-sana oli siinä ihan tarkoituksella. Kiihotit itsesi vauhtiin täysin sivuraiteella. Huvittavaa.

Vierailija
34/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko niitä järjen riemuvoittoja on jotenkin sietää. Koville se joskus ottaa. Hitto kun lapsikin tajuaa paremmin kuin moni aikuinen. Tai sitten lapseni on tavallista älykkäämpi? On miten on mutta joskus tekisi mieli huutaa että koita nyt v.tt. tajuta!

Kun kolmatta kertaa joutuu aikuiselle ihmiselle neuvomaan samaa asiaa niin alkaa pinna kiristyä. Parempi tietenkin jos kysyy kuin tekee väärin. Joku tolkku kuitenkin siinä ettei loputtomiin tarvi opastaa. Niinkin yksinkertainen asia kuin renkaan ilmanpaine. Mistä sen näkee? No siitä mittarista millä täytät! Ei voi olla niin vaikea asia.

Yhdelle sällille josta tuli ihan pätevä kävi alussa yksi moka joka naurattaa vieläkin. Tuli kysymään paljonko moottoriin pitää laittaa öljyä? Sanoin että täyteen, no hän laittoi täyteen. Ihan siihen korkkiin asti. Sellainen joka tekee virheen ja ottaa sitä opiksi on mun mielestä ihan okei. Sitten nämä jotka ei toistuvista neuvoista opi saa pinnan kiristymään.

Ps. mulla on ihan hyvät hermot.

Vierailija
35/127 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä aikamääre? Kuinka kauan kerrallaan kestätte yksinkertaisia ihmisiä, jos heidän kanssaan joutuu olemaan tekemisissä esim. kymmenen tuntia viikossa kahdestaan? Minulla on tällainen tilanne ):  Alkaa tuntumaan jo siltä, että itsekin taantuu hänen kaltaisekseen kun pitää mennä jatkuvasti hänen tasolleen, että jotenkin pystyy kommunikoimaan. No - lisäksi hän keskeyttää (viisasta) puhettani jatkuvasti ja se sitten on tuskastuttavaa. Hän on avustajani ja todella vauhdikas ja tehokas siivoamaan, mutta kun puhuisi vähemmän, eikä keskeyttäsi koko ajan ajatuksiani... En oikeasti aina kestä. Olen ajatellut monta kertaa sanoa hänet irti. Antanut hänelle jo kaksi varoitusta ohjeiden noudattamatta jättämisestä, mutta vielä pahemmastakin eli asioideni kertomisesta kylillä. Osaatte jo päätellä loput... Hän on jo sotkenut todellisuutta niin paljon, että tai taa olla myöhäistä tehdä mitään. Onneksi minulla on "vastamyrkyksi" pari ihmistä, joiden kanssa voin oikeasti keskustella kaikenlaisista asioista vähän enemmällä sanavarastollakin.

Vierailija
36/127 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmää ei kannata sanoa tyhmäksi, koska sen jälkeen maailmassa on yksi vihainen tyhmä enemmän. Edellyttäen tietenkin, ettei se tyhmäksi sanottu tyhmä ollut jo valmiiksi vihainen.

Toisaalta kukaan ei ole oikeasti tyhmä. On vain erilaisia ihmisiä varustettuna erilaisilla taidoilla ja tiedoilla, sekä kyvyillä käyttää näitä taitoja ja tietoja joko itsensä, tai yhteisönsä hyväksi (tai pahaksi). Se tyhmänä pidettykin saattaa olla jossain asiassa viisaampi, kuin kukaan muu.

Esimerkiksi teollisuudessa monet työntekijät pitävät oikeasti tyhmänä sellaista ihmistä, joka ei kykene robottimaisen täydellisesti toistamaan samanlaisia liikkeitä ja työvaiheita ilman virheitä. 

Vierailija
37/127 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän asettua yläpuolelle mutta joskus se on hankalaa. Esim. amk:ssa se ei onnistunut sitten millään, koska opiskelu perustui ryhmätyöhön. En tiedä tuleeko teille yllätyksenä, mutta monesti nuo meluisat ja suositut jännää elämää viettävät porukan pomot on tosi tylsiä ihmisiä, joilla ei oikein ole mitään sanottavaa, paitsi joku ennalta keksitty läppä tai sitten jotain ilkeää vitsiksi naamioitua. Raivostuvat jos joku muu saa sanottua jotain nasevaa, koska se rooli kuuluu heille. Oikeastaan ei se "tyhmyys" haittaa mitään vaan tosikkomaisuus, täydellinen itseironian puute.

Vierailija
38/127 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:00"]

En kestäkään. Nykyään tyhmyys on vielä yleistymässä. On uskovaiset, rokotevastaiset, gmo-hörhöt sun muut ruokasekopäät, salaliittoteoriahörhöt, vaihtoehtohoitohörhöt.. näitä järjenjättiläisiä tulee vastaan päivittäin, täälläkin jatkuvasti.

[/quote]

Tämä.

Koska tyhmyydestä tuli muoti-ilmiö ja arvostetuin ominaisuus heti muovisen ulkonäön jälkeen?

[/quote]

Hehe, vaikka kuulostaa karulta niin yleisin tyhmyyden muoto on massan mukana meneminen ja sama osuus ihmisistä pysyy aikakaudesta huolimatta tässä ryhmässä. Näin ollen tyhmyys ei suoranaisesti lisäänny vaan sitä ilmaistaan eri tavalla. 

Vierailija
39/127 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestän hyvin, sillä en itsekään ole mikään penaalin terävin kynä, mutta huumorintajua riittää sitäkin enemmän. Toisinkuin näillä "viisailla" tosikoilla.

Vierailija
40/127 |
24.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="24.04.2015 klo 11:46"]

Ihminen, joka kokee olevansa viisas ja älykäs, on loppupeleissä todella kaukana todellisesta viisaudesta ja älykkyydestä.

[/quote]

Eli ihminen, joka on oikeasti viisas ja älykäs, ei kuitenkin voi kokea olevansa viisas ja älykäs? Jos itse huomaa olevansa sellainen, niin taantuukin tyhmäksi. Vain sellainen on oikeasti viisas ja älykäs, joka ei itse sitä ymmärrä vaan pitää itseään tyhmänä. Voi, kuinka älykäs logiikka!

[/quote]

Vanhaa buddhalaista ohjenuoraa, en ihmettele, vaikka et ymmärtäisikään :)

Nyt joudun poistumaan teidän erilaisestanne seurasta, mukavaa päivänjatkoa!

[/quote]

Eikö tuo ole ennemminkin vanhaa suomalaista ihmisten lannistamista, samaa sarjaa "jos joku pitää itseään kauniina, on hän vähintäänkin sisäisesti ruma" -väitteen kanssa. En ihmettele minäkään, ettet huomaa väitteessäsi mitään ristiriitaa. Tyhmille kun on hyvin tyypillistä toistella jotain seiskasta lukemiaan "viisauksia" ilman että yhtään ymmärtää onko niissä mitään järkeä, tai onko edes ymmärtänyt merkityksen oikein. Tyyliin "poikkeus vahvistaa säännön" jne.

Surullista sinänsä tuollainen maailmankuva, jossa itseään ei saisi pitää vahingossakaan hyvänä missään, tai muuten muka kertoo luonteestaan jotain kauheaa. Ennemminkin ihmisten pitäisi oppia arvostamaan itseään, ja kaikkien pitäisi pitää hyvänä asiana sitä, että ihminen on huomannut hyvät puolensa ja uskaltaa kertoa ne ääneen!

[/quote]

14 kannattajaa tällä

Siis peusteluna lihavoimani asiat. Mielestäni viimeinen viestittäjä ei sano mitään.

Mikä ero ko asioilla on?

Ihminen, joka kokee olevansa viisas ja älykäs, on loppupeleissä todella kaukana todellisesta viisaudesta ja älykkyydestä.

"jos joku pitää itseään kauniina, on hän vähintäänkin sisäisesti ruma"

T: ei täällä alkperäinen ajatusen esittäjä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi