Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PASKIN kirja jonka olet lukenut, tai yrittänyt lukea?

Vierailija
07.04.2015 |

Valitettavasti en omaa valintaani muista nimeltä,oli joku 50-luvulla painettu uskonnollinen tyttökirja jonka sain mummoltani. Teinityttö angstaili ihastuen johonkin pahispoikaan, mutta eksyi seurakunnan toimiin, löysi Jeesuksen ja uskis-poikaystävän.

Kommentit (703)

Vierailija
141/703 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taru sormusten herrasta
Torey Haydenin kirjat
Harry Potter

lukematta jäivät

Vierailija
142/703 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentteja ketjussa mainittuihin kirjoihin: tykkäsin kovasti Anna Kareninasta, Tuntemattomasta, Sieppari ruispellossa -kirjasta ja Poikani Kevinistä. Viimeksi mainittu oli kyllä elokuvana ehkä huonoin elokuva minkä olen koskaan nähnyt.

Kesken sen sijaan teininä jäi Taru sormusten herrasta (ahdisti jo se, että alkusivuilla oli joku hervoton kartta, koska muuten ei olisi pysynyt yhtään perässä missä mennään).
Reijo Mäen Varekset on niin kirjana kuin elokuvina aivan surkeaa.
Da Vinci koodia olen kai kolme kertaa aloittanut, mutta on niin tylsä, etten vaan pysty siihen.
Nuorena yritin lukea James Clavellin Tai-pan -kirjaa. Lopetin sivulle 333, koska koko lukeminen oli kamalaa puurtamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/703 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 23:25"]

Katja Ketun Kätilö. Odotin hienoa teosta, hehkutus on ollut niin kova, mutta se teksti on vaan niin tekemällä tehty vaikeaksi, ettei uppoa yhtään! Aloitin pari kertaa, luovutin parinkymmenen sivun jälkeen.. Taru Sormusten Herraa olen päässyt kolmesti eteenpäin n.sadan sivun verran ja luovuttanut. Sofi Oksasen muu tuotanto on paskaa(stalinin lehmät, kun kyyhkyset katosivat), Puhdistus on ainut mikä säväytti ja runokokoelma Liian lyhyt hame, tosin sitä Oksanen ei ole yksin tehnyt. Harry Pottereita inhoaville vinkki: sinnitelkää ekan kirjan alku (n.sivulle 100 asti), sen jälkeen ette malta jättää kirjaa käsistänne ja jatko-osat täytyy saada :D Lisa Jewellin hömpät on jäänyt myös kesken, en tykkää.

[/quote]

Minulle tuli Katja Ketun Kätilöä lukiessa tunne, että Kettu matkii Sofi Oksasta tai haluaa olla samantyyppinen kirjailija kuin Oksanen, sekä aihepiirien osalta että kielellisesti, kuitenkaan siinä onnistumatta. Kätilön ylenpalttiset kielikuvat ärsyttivät: naisen alapään hajua verrattiin suopursuihin ja lakkasuohon, ja sitä samaa pursuilevaa suitsutusta jatkui sivutolkulla. En ole varma, oliko siinä oikeasti tuollainen vertauskuva vai keksinkö sen itse. Joka tapauksessa... ihan hieno teos, mutta nuo kielikuvat ja haihattelut olisi voinut jättää vähemmälle. 

115

Vierailija
144/703 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 22:41"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 21:09"]

Riikka Pulkkinen on epäilemättä sujuvasanainen kirjoittaja ja sivistynyt ihminen, mutta hänen Totta-romaaninsa teennäisyys ärsytti. Hänen kaikki kirjansa ovat kuulemma samanlaisia: joka ikinen henkilö pohdiskelee asioita "filosofisesti" ja riikkapulkkismaisesti. Toisin sanoen, kaikki Pulkkisen henkilöhahmot ovat vain kirjailijan oman persoonan toisintoja. 

[/quote] Luin juuri Rajan ja sekin oli kyllä väliin tosi teennäinen. Ja suorastaan ällötti se yliromantisoitu synkillä asioilla mässäily. Mutta ei se nyt ihan äärettömän huono kirja kuitenkaan ollut, en kuitenkaan lue uudestaan.

[/quote]

Totta-kirjassa ärsytti teennäinen, väkisinväännetty ja päälleliimattu juonikuvio. Rajaa en ole lukenut, mutta katsoin tv-filmatisoinnin kaksi osaa. Tv-sarja oli ainakin kammottavan huono. Rajassa on näköjään samat elementit kuin Totta-romaanissakin: kerronta usean henkilön näkökulmasta, nuoren naisen kielletty suhde vanhempaan mieheen, ja tietysti joka ikinen henkilöhahmo pohdiskelee asioita oh niin syvällisesti. 

Riikka Pulkkinen pystyisi varmasti parempaankin, mutta nuo tähänastiset tekeleet eivät ainakaan ole vakuuttaneet.

115

Vierailija
145/703 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 23:18"]

Vuosia sitten harrastin lukemista siten, että paikallisen kirjaston runo-osastolta valitsin summan mutikassa muutaman runokirjan aina viikoksi luettavaksi ja silloin jäi mieleen se, että paskinta kotimaista runoutta tuottivat juurikin sellaiset nuoret henkevät naisen alut. Ne sellaiset kympin tytöt jotka hikipinkoilivat äikän tunnilla ja olivat niin kulttuuria että. Kielikuvat olivat luokkaa 'jääkyynelten sirpaleet', 'kädet valkeat enkelin siivet' ja sen sellaista melodramaattista tunnehöttöä jonka he ajattelivat olevan kovin vaikuttavaa.

Nuoret miehet jotka runoja alkuunkaan olivat ryhtyneet kirjoittamaan suhtautuivat kirjoittamiseen jotenkin kunnianhimoisemmin ja opukset olivat sellaisenaan paremmin luettavia. Tökköjä nekin oli, mutta ei alkuunkaan niin kuin nuorilla naisilla. Moni jäi kesken, kun ei vaan pystynyt.

mieslukija

[/quote]
Monesti runoja kirjoitetaan teknisesti hyvin, huomaa että runotytöt ovat södergraninsa lukeneet, mutta jälkimaku on teennäinen. Kuvaillaan tunteita pakahduttavimmiksi kuin ne onkaan, jätetään omakohtaisuus taustalle monimutkaisten kielikuvien ehdoilla.

Vierailija
146/703 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taru Sormusten Herrasta! ei huono, mutta menin sekaisin hahmoista tm & tipuin kärryiltä..

Sofi Oksasen kaikki  kirjat. en ymmärrä naisen hehkutusta!

Joku Kata kärkkäisen opus, josta tehtiin sitten paska elokuva. siitä elämäänsä eksyneestä Millasta.. mikä hitto sen nimi nyt oli?!

Vierailija
147/703 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta paskaa kirjaa on tullut kahlattua loppuun ja monta on jäänyt kesken. Jussi Talven Ystäviä ja vihollisia jäi kesken, tosin ehkä olin Tuntematonta sotilasta rakastavana jo valmiiksi negatiivisesti asennoitunut. Pitäisi kai joskus yrittää uudestaan.

Sinkkuelämää oli käsittämätöntä kuraa, muistutti kylläkin aika paljon tv-sarjan ensimmäistä kautta. Ulla-Lena Lunbergin Jää jäi kesken, ei uponnut sitten millään. Kätilön jaksoin sentään lukea mutta ei voi kehua. Muutama Päätalo on jäänyt ensimmäiseen lukuun.

Ketjussa mainituista olen pitänyt ainakin Antti Tuurin kirjoista ja Alastalon salista, Tuntemattoman sotilaan, Harry Potterien ja joidenkin muiden lisäksi.

Vierailija
148/703 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fifty shades of grey ja PC Vastin Merkitty molemmat kirjoitettuja joilleikin idareille.

Vierailija
149/703 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmeen Katajamäki-sarja, äiti hehkutti viime kesänä ja yritin lukea. Uskomattoman surkeaa dialogia. Itsekin kirjoittamista harrastavana ei voi kuin ihmetellä, millä avuilla nekin kirjat on hyväksytty julkaistaviksi. Suorastaan malliesimerkkejä siitä, miten ei pitäisi kirjoittaa.

Vierailija
150/703 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bridget Jonesin päiväkirjat oli kirjoitettu ällistyttävän huonosti. Miten ihmeessä sellaisilla kyhäelmillä kukaan pystyy elättämään itseään?

Vierailija
151/703 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 22:37"]

Itse en ole pitänyt esim. Peltirummusta, Saatana saapui Moskovaan on jäänyt kesken, Seitsemän veljestä oli ihan tuskaa lukea. Ymmärrän jälkimmäisen arvostuksen historiallisessa mielessä, mutta en usko hetkeäkään, että ne jotka kehuvat sen loistavuutta ja neroutta, ovat aidosti sen lukemisesta nauttineet. Eihän se oikeasti nykypäivän mittapuulla ole kummoinenkaan tekele. Niin, historiallinen arvo on suuri, mutta ei se mikään lukuelämys ole.

[/quote]

Seitsemän veljeksen fani ilmoittautuu! En voi kehua kirjan loistavuutta tai neroutta, koska en ole hirveästi kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta siitä huolimatta luen sen lähes joka kesä. Seitsemässä veljeksessä on sellainen tunnelma, joka saa minut aina haaveilemaan kesäisestä metsästä. Voisikin ehkä kaivaa sen hyllystä ja lukea se jo etukäteen... :)

Vierailija
152/703 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 19:13"]Eat, pray, love. Oon päässyt melkein puoleen väliin eikä kiinnosta jatkaa. Sen vois helposti lyhentää puolella.
[/quote]
Joo, mä yritin lukea jaksoin ehkä 80 s, leffaakin yritin mutta 20 min päästä luovutin.

Vierailija
153/703 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 20:29"]

Epäilen, että jotain Danielle Steeliä ei edes löydy kirjaston kaunokirjallisuusosastolta. Itselleni ei tulisi mieleenkään lukea sellaista, kun vielä on niin monta klassikkoakin lukematta.

[/quote]

Siellähän niitä on läjäpäin, elleivät ole lainassa. Tehtailee (vai liekö työryhmä) niitä varmaan kymmeniä vuodessa, ja kirjastoihin ne hankitaan.

[/quote]

Samanlaisia, samalla reseptillä tehtyjä kirjoja tehtailevat/tehtailivat mm. Mary Higgins-Clark, Victoria Holt ja Barbara Cartland. Luin nuorena varmaan kaikki Holtin kirjat ja pikkuisen alkoi tympiä se, että joka kirjan alussa sankaritar näki kaukana häämöttävän linnan/kartanon, eikä lainkaan osannut aavistaa, että se olisi hänen elämässään kohtalokas paikka.

Vierailija
154/703 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjavaras

Vierailija
155/703 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 22:41"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 22:35"]

Elsa Anttila: Pankkineiti ja paremmat ihmiset

[/quote]

Elsa Anttila oli oikeasti Jorma Kurvinen; Susikoira Roin ja monien sotakirjojen kirjoittaja. Tulipa vain mieleen.

[/quote]

Enpä tiennyt. Sen taas tiedän, että "Madeleine Brent" oli Peter O'Donnell, joka oli Modesty Blaisen luoja. Siksi olen Modesty-fanina kerännyt myös Brentin kirjat. Ne ovat minun mielestäni keskimääräistä paremmin kirjoitettuja jännittäviä rakkausromaaneja.

Vierailija
156/703 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koraani. En onnistunut pääsemään läpi vaikka taistelin.

Toiseksi paskin kirja johon olen koskenut on Raamattu, mutta sen kuitenkin luin läpi.

Vierailija
157/703 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattu.
Vapaaehtousesti en ole koskaan lukenut, koulussa pakkouskonto ja pakkoraamattu. Luin vain niin vähän kun pystyin. Paska kirja.

Vierailija
158/703 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 00:34"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 22:37"]

Itse en ole pitänyt esim. Peltirummusta, Saatana saapui Moskovaan on jäänyt kesken, Seitsemän veljestä oli ihan tuskaa lukea. Ymmärrän jälkimmäisen arvostuksen historiallisessa mielessä, mutta en usko hetkeäkään, että ne jotka kehuvat sen loistavuutta ja neroutta, ovat aidosti sen lukemisesta nauttineet. Eihän se oikeasti nykypäivän mittapuulla ole kummoinenkaan tekele. Niin, historiallinen arvo on suuri, mutta ei se mikään lukuelämys ole.

[/quote]

Seitsemän veljeksen fani ilmoittautuu! En voi kehua kirjan loistavuutta tai neroutta, koska en ole hirveästi kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta siitä huolimatta luen sen lähes joka kesä. Seitsemässä veljeksessä on sellainen tunnelma, joka saa minut aina haaveilemaan kesäisestä metsästä. Voisikin ehkä kaivaa sen hyllystä ja lukea se jo etukäteen... :)

[/quote]Parhaiten se toimii ääneen luettuna <3

Vierailija
159/703 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 01:28"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 19:13"]Eat, pray, love. Oon päässyt melkein puoleen väliin eikä kiinnosta jatkaa. Sen vois helposti lyhentää puolella. [/quote] Joo, mä yritin lukea jaksoin ehkä 80 s, leffaakin yritin mutta 20 min päästä luovutin.

[/quote]Sama kohtalo täällä, aivan hervottoman huonosti kirjoitettu kirja, ei siitä saa kelvollista leffaakaan. Ei edes Julia Roberts

Vierailija
160/703 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko "sallitumpaa" olla pitämättä jostakin aikansa klassikkoromaanista kuin suomalaisen, nuoren kirjailijan tuotannosta? Nimittäin minä olen pettynyt monta kertaa, kun olen ottanut kirjastossa käteeni sen kiinnostavalta kuulostavan nuoren suomalaisen kirjoittaman kirjan, joka ei välttämättä edes ole kirjailijan esikoisteos. Ja mikä mättää? Se, että lähes pääsääntöisesti näissä keskitytään enemmän kielelliseen nokkeluuteen ja uniikkiuteen, kuin siihen, että tarina olisi oikeasti toimiva! Tuntuu, kuin nämä kirjat pääsääntöisesti olisi kirjoitttu toisille kirjailijoille kielellisen ja filosofisen pöyhkeilyn tarpeesta, ja se on näin keskivertolukijan kannalta varsin tukahduttavaa. 

Hamstraan myös kauhukirjoja ja jännäreitä, ja kauhukirjojen saralla olen usein pettynyt (ehkä jo pelkästään siihen, että koko genre tuntuu nojautuvan vain muutaman tekijän harteille). Esim. Stephen King tekee parhaimmillaan oikein mukaansatempaavaa kauhua ja fantasiaa, mutta sortuu myös niin puuduttavaan kuvailuun, että itse kauhu jää lähinnä nimelliseksi.