Taas tänään Tapiolan uimahallissa - opetelkaa nyt hyvät ihmiset käyttäytymään!
Minä olen ainakin lapselle selittänyt, että joillain on lupa tulla saunaankin uikkareissa. Myönnän kyllä mulkoilleeni sellaisia teinejä, jotka ovat uimapuku päällä saunassa, mutta heillä on ollut myös naama ja tukka täydessä tällingissä, joten olen aika varma, ettei uimapuvun käyttöön ole ollut lupaa..
Kommentit (245)
Ahdasmielisiä kyttääjiä, kateellisia paskoja täynnä koko maa. Jos minulla ei ole oikeutta johonkin, ei ole sinullakaan. Jos minulla ei ole varaa, ei pidä olla sinullakaan. Jos minulla ei ole kivaa, ei sinunkaan tarvitse hymyillä.
Täytyy kommentoida näille, joiden terveys on vakavassa vaarassa ap:n uimapuvun takia.
Tällainen merkki ja oikeus saunoa uimapuvussa on ollut olemassa niin kauan kuin muistan. Kuulun kanssa niihin lukutaitoisiin yksilöihin, jotka ovat hämmästyttävää kyllä onnistuneet lukemaan sen merkistä kertovan plakaatin uimahallin seinältä. Tämän havainnon olen tehnyt jo kouluiässä, joten asia ei ole uusi. Ehkä se sitten ei ole tavallista, että luetaan ohjeeksi tarkoitettuja kylttejä. Itse en edes mahda sille mitään, että kaiken tekstin minkä näen, todennäköisesti myös luen. Niin ja olen myös likinäköinen, mutta ehkä näköni ei sitten olekaan niin huono.
Eli kysymys terveystaivastelijoille: kuinka on mahdollista, että vaikka uimapuvut ovat olleet sallittuja saunoissa rajoitetulle määrälle ihmisiä jo kymmeniä vuosia, en ole vielä kuullut yhdestäkään epidemiasta, mihin tämä käytäntö on johtanut? Kuinka olen itse säilynyt terveenä uimahallireissuistani, vaikka on todennäköistä, että tällainen henkilö on joskus ollut kanssani samaan aikaan uimahallissa? Miten itsekään enää edes olette hengissä?
Siis oikeasti, järki käteen. Tsemppiä ap! Ei ole helppoa olla erilainen Suomessa! Itselläni on vatsassa suurehko arpi, mutta vaikka kuljen välillä jopa bikineissä, kukaan ei ole uskaltanut kysyä siitä mitään, koska luulevat varmaan sitä sectioarveksi. Huvittavaa on, että molemmat lapseni synnytin alakautta ja tämän arven sain ihan sattumalta joitakin vuosia myöhemmin kun alavatsakalvoni tulehtui ja kiireellisesti lääkärit tutkivat, oliko jokin ruoto tms. aiheuttanut sen. Noh, päädyin hommasta tehollekin ja tuuria oli, että olen vielä hengissä, joten tasan minua ei haittaa vaikka miettivät arvesta mitä. Mutta sitä olen kyllä ihmetellyt, että muilla ei arpia juuri näy...
Ahdasmielisiä kyttääjiä, kateellisia paskoja täynnä koko maa. Jos minulla ei ole oikeutta johonkin, ei ole sinullakaan. Jos minulla ei ole varaa, ei pidä olla sinullakaan. Jos minulla ei ole kivaa, ei sinunkaan tarvitse hymyillä.
Enkä ymmärrä sitä, miksi Ap:n pitäisi niille _muille_ saunassa olijoille perustella sanallisesti tai merkillä se uikkarin pitäminen. Mitä se niille muille saunojille kuuluu? Ei niistä kukaan ole uima_valvoja_ .Onko se niin vaikeeta pitää vaan omista asioistaan huoli? Miksi suomalaisten on oltava aina "pikku-poliisina" kyttäämässä jokaista epäkohtaa joka paikassa? Valvomassa, että kaikki asiat joka paikassa sujuu sääntöjen mukaan? Keskittykää vaikkapa omaan rentoutumiseen siellä saunassa sen sijaan, että vihaisena mulkoilette sitä uikkaria pitävää ihmistä..
Vaikka hänellä ei ole se merkki esillä, niin se ei siltikään teille kuulu.
uskomatonta kuraa täälläkin satanut niskaan. Asiallinen aloitus ja kertaakaan provosoitumatta ap on vastannut päänaukojille ja urputtajille. Nostan hattua, itselläni olisi palanut käämit jo uimahallissa:) Taidat olla tavallista fiksumpi ihminen. Käsittämätöntä, miten riittää ilkeitä ja häijyjä ihmisiä, halleissa ja täällä. Menkää itseenne!
Ei ihme että Suomessa on niin paljon verenpainetautia ja sydänsairauksia kun ihmiset on koko ajan hiiltymässä jostain kun valvovat ja kyttäävät toisiaan, että varmasti mennään sääntöjen mukaan.
Enkä ymmärrä sitä, miksi Ap:n pitäisi niille _muille_ saunassa olijoille perustella sanallisesti tai merkillä se uikkarin pitäminen. Mitä se niille muille saunojille kuuluu? Ei niistä kukaan ole uima_valvoja_ .Onko se niin vaikeeta pitää vaan omista asioistaan huoli? Miksi suomalaisten on oltava aina "pikku-poliisina" kyttäämässä jokaista epäkohtaa joka paikassa? Valvomassa, että kaikki asiat joka paikassa sujuu sääntöjen mukaan? Keskittykää vaikkapa omaan rentoutumiseen siellä saunassa sen sijaan, että vihaisena mulkoilette sitä uikkaria pitävää ihmistä..
Vaikka hänellä ei ole se merkki esillä, niin se ei siltikään teille kuulu.
Se ongelmahan on sitten helposti ratkaistu, lisää valvojia vaan suihkuihin jotka tarkistaa että jokaisen pimppi tulee kunnolla pestyä!!!!
sitten peseytyy uimahallissa? Uimapuku päällä ei kyllä puhdasta tule, ja jos joutuu riisumaan uikkarit peseytyäkseen kunnolla (niin kuin toivottavasti kaikki tekevät), onko sillä enää väliä, vaikka sitten olisi ilman uikkaria siellä saunassakin (tai sit vaikka pyyhe ympärillä)?
Tätä en oikein ymmärrä...
luullaanko täällä, että jos pitää saunassa uimapukua päällä, ei kävisi suihkussa ennen altaaseen menoa? Miten ne liittyy toisiinsa?
Sattui tuossa silmään teksti, jossa verrattiin tätä ap:n "merkittömyyttä" invapaikalle parkkeeramiseen ilman invamerkkiä ja mitä siitä seuraa - sakko. Ja että ap:n homma on verrattavissa tähän. Pakko kommentoida.
Tuossa invapaikalle parkkeeraamisessa olellinen kysymyshän olisi tietenkin, _KUKA_ sen sakon antaa? No poliisipa hyvinkin, ei kukaan muu. Ap:llä sama juttu, ei kuulu teille ap:n uikkarit saunassa. Ainoastaan _uimavalvojalla_ on valtuudet kysyä merkkiä. Jos se teitä häiritsee, niin käykääpä vinkkaamassa uimavalvojalle. Mitä? Ettekö kehtaakaan pikku asian takia vaivata uimavalvojaa?
saunassa uimapuku päällä. Se riittää, että itse tiedän sen. Pyydettäessä näytän merkin uimahallin edustajalle. En muille.
Mikään laki tai asetus ei sitä velvoita.
Asiallista oli pitää suunsa kiinni ja olla puuttumatta muiden ihmisten asioihin. Mitkä tavat velvoittavat antamaan tuntemattomille, uteliaille haaskoille selvityksen terveydentilanteestaan? Tavatonta sen sijaan on mulkoilu, kyseleminen, mäkättäminen jne.
En ole ap
Sen sijaan en ymmärrä puheenvuoroja, joissa valitetaan paheksuvia katseita ja uimapuvusta huomauttelua JA samaan hengenvetoon uhotaan että en kyllä selitä mitään enkä näytä merkkiä vaan käsken pitää turpansa kiinni.
Miksi odottaa kanssaihmisiltä tapoja jos niitä ei sen vertaa löydy itseltäänkään että asiallisesti hoitaisi tilanteen?
[/quote]
Siis en oikeasti edes tiedä tollasesta, eikä varmaan kukaan näistäkään jotka tuli tolleen loukkaavasti puhumaan tiennyt että voi olla tällasia lupia! Miksi jotkut saa sitten sellaisen merkin?
Rinnanpoisto mm rintasyövän vuoksi oikeuttaa tähän merkkiin, äidilläni on sellainen. Olettepa tietämättömiä!
Totta totisesti mulkoillaan. Ja samalla tavalla kuka tahansa voi soittaa sille poliisille tai uimavalvojalle.
Eikö helpointa olis vaan olla kohtelias?
Totta totisesti mulkoillaan. Ja samalla tavalla kuka tahansa voi soittaa sille poliisille tai uimavalvojalle.
Eikö helpointa olis vaan olla kohtelias?
Ja samalla tavalla kuka tahansa voi soittaa sille poliisille tai uimavalvojalle.
No tietenkin. Mun mielstä se kuuluu asiaan, näin se on aina ollut.
Toivoisin kovasti, että joku alkaisi ääneen kommentoimaan, koska olen suunnitellut nasevat vastakommentit! :-) Huumorilla ja positiivisella asenteella pääsee näistäkin tilanteista eteenpäin.
Huomaa, että meitä on moneksi. Ja onhan se kyllä ihan fakta, että poikkespa "normaalista" millä tavalla tahansa ni tulee varmasti huomatuksi ja arvostelluksi. Mutta kumma juttu, että täällä on niin paljon ihmisiä, jotka ei oo ko. merkkiä selityksineen nähnykään, kun itse muistan sen jo ensimmäiseltä uimahallikäynniltäni yli 20v. takaa.. mutta ehkä sitä pitää olla luonnostaan utelias, että tällaisiin kyltteihin edes kiinnittää huomiota. :)
Ketjun monipuolisuus kertonee sen, että monikaan ei ole joutunut kohtaamaan erilaisuutta ja ei siksi osaa suhtautua luontevasti siihen, että joku poikkeaa tavalla tai toisella massasta. Lapset tosiaan kyllä hyväksyy ja ymmärtää PALJON jos asiallisesti saavat tietoa. Olis useammallakin syytä mennä katsomaan ihan rehellisesti peiliin ja kysyä, miten paljon on valmis omasta itsestä julistamaan maailmalle ja ventovieraille ihmisille... esim. kuinka moni tosi paikan tullen pitäisi luennon vakavasta sairaudestaan ja esittelis arvet tms. kanssaihmisille.
Että siis minkä ihmeen takia jotain uimapuvun käyttöä arvostellaan näin rajusti, itse ainakin kuvittelin, että kun jokaisessa hallin vessassa on alapesusuihku, ni siellä vois hoitaa sen henkilökohtaisen hygienian (ja vaikka uimahallissa saunonkin ilman uikkaria, niin kyllä myös pesen vessassa käynnin jälkeen paikat) ja hysteerikot sais rauhan. Itse asiassa oletinkin ap:nkin niin toimivan, mutta tokihan muullakin tavalla hoituu.
Ja jos nyt yks ihminen on ollu saunassa uimapuvussa ja menee altaaseen, ni paljonko tuo nyt haittaa. Altaiden vesistä otetaan jatkuvasti näytteitä ja tarkkaillaan bakteerikantoja ja ei sinne ketään päästetä jos kysessä on todellinen terveysriski. Ja jos vähänkään enemmän on lukenu keskustelupalstoja, ni ei oo yks tai kaks AIKUISTA ihmistä, jotka tunnustaa pissaavansa altaaseen joka uimahallikäynnillä, saati ne äijät jotka hoitelee ihan muita asioita esim porealtaissa poreiden suojissa.. että pienet ne on murheet ihmisillä....
niin ja aina on niitäkin ihmisiä, joille on turha selittää mitään, kun ovat niin tietävinään, ettei toisen selityksillä ole mitään merkitystä, että aina se asiallisuus tai jopa pikkusen törkeän puolelle menevä suoruuskaan ei auta.
jaksele ap!
mulle on ihan yksi lysti onko joku uikkarit päällä saunassa vai ei, hölmöä kyttäilyä, oli merkki tai ei
Kyllä se alapääpesu kai on pienin ongelma. Väittäisin, että aika vaikea valvoa ihan heidänkään pesuja, joilla ei uimapukuja. Ja täällähän oli ihan äskettäin ketju, jossa paheksuttiin jotain "läskiä" muijaa, joka pimppiansä hinkkas häiritsevästi. Että ei ikinä hyvä av-kyylille. Voimia sulle ap ja pidä oikeuksistasi kiinni. Nämä panettelijat vaan on itse "vajavaisia", siis ajatusmaailmaltaan. Toki jonkin verran tietämättömyyttäkin voi olla...
Suomessa on hyvin tarkka lainsäädäntö siitä, kuka ja minkälaisessa tilanteessa voi henkilörekisteriä pitää ja millä tavalla sitä pidetään. Mitään rekisteriä ei ihan noin vain voi ruveta kokoamaan, vaan tarvitaan vastuullinen nimetty rekisterinpitäjä, rekisteriin merkityillä ihmisillä on oikeus tietää, mitä tietoja heistä rekisteriin merkitään ja rekisteriä käyttävistä ihmisistä pitää olla selkeä tieto ja rekisteri myös. Jälkikäteen pitää olla selvitettävissä ketkä kenenkäkin tietoja ovat rekisteristä katsoneet ja itse asiassa kun kyseessä on rekisteri joka sisältää arkaluontoisia sairaustietoja, niin tarvittaisiin vielä jonkinlainen kirjauskäytäntökin siitä, mihin tarkoitukseen ja miksi tietoja on kulloinkin katsottu. Kelle tahansa ei rekisterinkäyttöoikeuksia voi antaa, vaan käyttöoikeudet ja -tarve pitää kunkin rekisterinkäyttäjän kohdalla perustella erikseen. Lisäksi tietysti pitäisi säätää erikseen uimahallityöntekijöiden salassapitovelvollisuudesta laki.
Rekisteri ei siis todellakaan voisi olla mikään aakkosjärjestyksessä oleva nimilista jossakin, kun jo se tieto, että henkilö löytyy rekisteristä (eli että hänellä on oikeus merkin pitämiseen) on arkaluontoinen terveydentilaan liittyvä tieto.
Käytännössä jos tuollainen rekisteri perustettaisiin, niin veikkaan että kovinkaan moni ei sinne terveystietojaan haluaisi kenenkä tahansa uimahallityöntekijän ja siivoojan päällisteltäväksi ja arvailtavaksi. Rekisterin päätyminen vääriin käsiinkin olisi ihan mahdollista. Nykyisessä merkkikäytännössä henkilö voi säilyttää anonymiteettinsä (kukaan ei kysy nimeä) ja myöskin määritellä itse sen, kelle ja milloin merkkiä näyttää ja milloin pitää merkin olemassaolon salaisuutena.
jos itsekään ei viitsi tilanteita asiallisesti hoitaa vaan jättää ihmiset siihen luuloon että on vain yksi lukuisista uimapukupinnareista.
Kyse ei ole laeista eikä asetuksusta vaan asenteesta.
Toisaalla peräänkuulutetaan yhteisvastuuta, että ihmiset yhdessä huolehtivat mm. yhteisestä omaisuudesta ja yhteisten sääntöjen noudattamisesta. Toisaalla sitten itketään kun joku muu kuin viranomainen puuttuu näkemiinsä tai luulemiinsa väärinkäytöksiin.
Onko sitten niin että myöskään teini-ikäisille ei saa omin päin sanoa että menisivät pesemään meikit pois ennen altaaseen menoa, vaan sellaisestakin asiasta pitäisi käydä pyytämässä valvojaa paikalle? Äitini tapasi kutsua sellaista pikkuasioista ylemmille tahoille kertomista kanteluksi.
Eikö tilanne hoituisi parhaiten niin että ihmiset asiallisesti puuttuisivat "väärinkäytöksiin", ja ne joilla toimintaansa on pätevä syy sitten asiallisesti valistaisivat kanssaihmisiä asiantilasta?
Vierailija: EN ole TILIVELVOLLINEN muille ihmisille. Minulla on oikeus olla uimahallin saunassa uimapuku päällä. Se riittää, että itse tiedän sen. Pyydettäessä näytän merkin uimahallin edustajalle. En muille.
Mikään laki tai asetus ei sitä velvoita.Asiallista oli pitää suunsa kiinni ja olla puuttumatta muiden ihmisten asioihin. Mitkä tavat velvoittavat antamaan tuntemattomille, uteliaille haaskoille selvityksen terveydentilanteestaan? Tavatonta sen sijaan on mulkoilu, kyseleminen, mäkättäminen jne.
Itse toivon tosiaankin etteivät ihmiset ummista silmiään sääntöjen rikkomisilta vain sen pelossa että tulisivat huomauttaneeksi vahingossa jotain sellaista, jolla on lupa ja/tai pätevä syy. Koska jos sille linjalle mennään niin kohta siellä uimahallissa on sellainen meno ettei siellä viihdy kukaan.
Mutta ihan oikeastiko luulet, ettei ihmiset mutise jos invapaikat on varattu sellaisille, joilla ei ole merkkiä. Tai ettei oikea vammainen kiroa jos sille on typerät av.mammat parkkeeranneet kun eivät viitsi kävellä kauempaa.
Samalla tavoin kuin laiskat lehmät vääntyy saunaan uikkarit päällä, sitä voi ihmetellä ja ja jopa mainita.
Sattui tuossa silmään teksti, jossa verrattiin tätä ap:n "merkittömyyttä" invapaikalle parkkeeramiseen ilman invamerkkiä ja mitä siitä seuraa - sakko. Ja että ap:n homma on verrattavissa tähän. Pakko kommentoida.
Tuossa invapaikalle parkkeeraamisessa olellinen kysymyshän olisi tietenkin, _KUKA_ sen sakon antaa? No poliisipa hyvinkin, ei kukaan muu. Ap:llä sama juttu, ei kuulu teille ap:n uikkarit saunassa. Ainoastaan _uimavalvojalla_ on valtuudet kysyä merkkiä. Jos se teitä häiritsee, niin käykääpä vinkkaamassa uimavalvojalle. Mitä? Ettekö kehtaakaan pikku asian takia vaivata uimavalvojaa?
ei siis joku, jolla merkki on taskussa tai käsilaukussa tai kotona laatikossa, vaan merkin käyttäjä. SEN PITÄÄ OLLA NÄKYVILLÄ.
Ihan sama, oletko tilivelvollinen vai et, sen pitää olla näkyvillä.
Rehellisesti sanottuna mä en myöskään ymmärrä, miten sun leikkausarpesi tai ihosyöpäsi tai puuttuvat ja ylimääräiset avannepussisi vähentävät sitä, että kun hikoilet, hiki ja iholla oleva paska kerääntyy uimapukuun. Musta uimapuvut salliva poikkeus on yksinkertaisesti väärä. Pikemminkin pitäisi olla niin, että saunassa ja pesutiloissa voisi pitää saunatakkia tai pyyhettä - suihkukoppejahan on jo useimmissa paikoissa, joten pestä voi ihan intiimisti itsekseen - se on vaan ihan turhaa, jos uimapuku on kuitenkin paskainen.
Ja joo, mulla on itselläni näkyvä palovamma kyljissä ja selässä, joten luulen tietäväni, millaisesta erilaisuudesta puhutaan. Mun arvet myös ärtyy kloorista, jota ap:n kaltaisten ihmisten uimahallikäytöksen takia joudutaan käyttämään entistä enemmän...
Kahdeksan sivu ketju uimapuvun käytöstä uimahallissa. Tulenkivenkatkuista raivoa, haukkumista ja matalamielistä mollaamista... Kaiken huippu on viesti, missä ap:ta kehoitetaan menemään plastiikkakirurgille, että kyllä rahalla saa. Uskomattoman törkeää.
Eikö teillä hyvät ihmiset ole minkäänlaista suhteellisuudentajua? Empatiakykyä? Hienotunteisuutta?