Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas tänään Tapiolan uimahallissa - opetelkaa nyt hyvät ihmiset käyttäytymään!

Vierailija
21.04.2009 |

Minä olen ainakin lapselle selittänyt, että joillain on lupa tulla saunaankin uikkareissa. Myönnän kyllä mulkoilleeni sellaisia teinejä, jotka ovat uimapuku päällä saunassa, mutta heillä on ollut myös naama ja tukka täydessä tällingissä, joten olen aika varma, ettei uimapuvun käyttöön ole ollut lupaa..

Kommentit (245)

Vierailija
201/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta kaikkiaan en ole ollut uskoa silmiäni, että aikuiset (?) ihmiset keskustelevat täällä tähän sävyyn!!!

Minusta on itsestäänselvää, että uimahallissa saa olla saunassa ja pesutiloissa uimapuku päällä, kun on tuo merkki, ja sen saamiseen on omat syynsä jokaisella.

Luotan kanssaihmisiini kuitenkin niin paljon, että varmasti jokainen uimahalliin tuleva huolehtii itse hygieniastaan, eikä minun tehtäväni ole puuttua siihen. Minä huolehdin itsestäni ja opetan lapsilleni, kuinka uimahallissa toimitaan.

Opetan myös lapsilleni suvaitsevuutta ja erilaisuuden ymmärtämistä. JA KÄYTÖSTAPOJA.

Tämä ketju on valaissut minulle erittäin paljon täällä AV:lla käyvien ihmisten "tasosta". Enpä taida täällä mitään vakavaa enää ottaa puheeksi. Antaa olla, turha huudella täällä palstalla, jossa tyhjät tynnyrit vain kolisevat...

Paljon tsemppiä sinulle AP! Positiivista mieltä kaikesta huolimatta.

Vierailija
202/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytkö itse todellakin vartavavasten tarkastamassa, onko invapaikalle parkkeeranneella lupa olla siinä (se merkki laitettu näkyville)? Jos näin, niin on aika huolettavalla tolalla suomalainen ihmismieli. Että oikein kyttäämällä kytätään ja etsitään kuka rikkoo sääntöjä.. Jättäkää nämä hyvät ihmiset niille ammattilaisille, jotka saavat näistä palkan.

Ja sitä sanoinkin, että narisijat voisivat käydä sitten miluummin vinkkaamassa uimavalvojalle, kuin ottaa oikeuden omiin käsiinsä. Mutta todellako ihmiset viitsii käydä asiasta valittamassa, vieläpä, kun usein on kyse ihmisestä jolla on siihen lupa. Aika noloa sille valittajalle. Lapsellista kytätä nyrpeänä toisten asioita. Keskittykää rentoutumiseen siellä saunassa!

Luuletko, ettei sitä merkitöntä invapaikalle parkkeeraajaa mulkoilla?Totta totisesti mulkoillaan. Ja samalla tavalla kuka tahansa voi soittaa sille poliisille tai uimavalvojalle.

Eikö helpointa olis vaan olla kohtelias?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset saa käydä rauhassa uimapuku päällä saunassa. Varsinkin esimurkku, jota ujostuttaa.

Käsken suksia vittuun jos joku tulee urputtaan. Tyhjää kyttäävät.

Marketissa ajan perhepaikoille, vaikka ei olisi lapsia matkassa ja ei kyllä ole vauvojakaan. Siitä ei voi saada sakkoja ja urputtajille sanon, että suksikaa vittuun kyttäämästä täällä sarvikuonojen maassa. Kateellisia olette.

Invapaikalle en viitsi ajaa kun siitä saa sakot.

Paljon muutakin tulee mieleen, mitä aion tästä lähtien tehdä, vaikka se ei olisi minulle suotavaa vaan olen muiden parasta ajatellen jättänyt tekemättä. Kyttääjille edelleen sanon, että vittu mun tarvi teille mitään todistaa. Menkää vittuun kyttäämästä.

Vierailija
204/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sullakin sanavalinnat.

Mutta laiskuushan on se pahin kirosana Suomessa. KUKAAN EI SAA PÄÄSTÄ HELPOLLA, KUN EN ITSEKKÄÄN PÄÄSE. JA PIDÄN SIITÄ MYÖS HUOLEN TARKKAILEMALLA TIIVIISTI JA JOKA HETKI, ETTEI SÄÄNTÖJÄ RIKOTA, JA JOS HUOMAAN VÄHÄNKIN RINTAMAKARKURUUTTA, ILMOITAN SIITÄ VALVOVILLE TAHOILLE.

Vierailija
205/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö kanssaihmisten vielä uimahallissa ilkeillä, udella ja kytätä. Tulee paha mieli näin sivullisenakin, kun lukee tätä keskustelua :(

Toivon teille jaksamista ja mukavia uinti- ja saunomisreissuja.

t. Rintasyöpään menehtyneen äidin tytär

Vierailija
206/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen ei osaa lukea, ymmärtää lukemaansa, tehdä omia loogisia päätelmiä ja omaa moukan käytöstavat, niin ei siinä voi auttaa kuin luoja itse.

Siinä ei merkit, rekisterit, leimat tms. enää auta.

Vierailija
207/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täynnä ja niihin parkkeeraavat eivät olleet perheellisiä.

En enää itsekään aio sitä paheksua vaan ajan kylmästi, koska sehän on vain kateellista jurputusta jos joku siitä tulee mainitsemaan.

Tähän mennessä olen ollut niin kohtelias, että olen jättänyt auton kauemmas jos en ole ollut lasten kanssa liikkeellä, että joku oikeasti tarvitseva sen saa. Mutta nyt aion ajaa siihen röyhkeästi yksin ja tuijottaa rumasti takaisin jos joku minua katsoo pitkään.

Kukaan ei ole tilivelvollinen kenellekään, miksi tekee jotain.

On sullakin sanavalinnat.

Mutta laiskuushan on se pahin kirosana Suomessa. KUKAAN EI SAA PÄÄSTÄ HELPOLLA, KUN EN ITSEKKÄÄN PÄÄSE. JA PIDÄN SIITÄ MYÖS HUOLEN TARKKAILEMALLA TIIVIISTI JA JOKA HETKI, ETTEI SÄÄNTÖJÄ RIKOTA, JA JOS HUOMAAN VÄHÄNKIN RINTAMAKARKURUUTTA, ILMOITAN SIITÄ VALVOVILLE TAHOILLE.

Vierailija
208/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se vois olla kokemus, kun joku transsukupuolinen jättäisi tuon uikkarin laittamatta päälle ja istuis siellä akkojen kanssa saunassa munasillaan. Kyllä se on parempi teille tietämättömille, että ette kaikkea tiedäkään.

Ai että kun olis kiva olla kärpäsenä katossa. Akkalauma kirkuen juoksisi uimavalvojan luo, että laittakaa nyt tuolle tädille uikkarit, kun se on munasillaan löylyssä

Vierailija
209/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täynnä ja niihin parkkeeraavat eivät olleet perheellisiä.

En enää itsekään aio sitä paheksua vaan ajan kylmästi, koska sehän on vain kateellista jurputusta jos joku siitä tulee mainitsemaan.

Tähän mennessä olen ollut niin kohtelias, että olen jättänyt auton kauemmas jos en ole ollut lasten kanssa liikkeellä, että joku oikeasti tarvitseva sen saa. Mutta nyt aion ajaa siihen röyhkeästi yksin ja tuijottaa rumasti takaisin jos joku minua katsoo pitkään.

Kukaan ei ole tilivelvollinen kenellekään, miksi tekee jotain.

"Kukaan" on tilivelvollinen poliisille, jos parkkeeraa invapaikalle ilman siihen tarvittavaa lupaa. Ap menee saunaan uimapuvun kanssa, sillä hänellä on siihen uimavalvojan _lupa_. Mikä tässä nyt on hankalaa ymmärtää? Ei me normaali-ihmiset olla mitään poliiseja, joille sääntöjen rikkojat ovat tilivelvollisia, saati muut poikkeustapaukset (Ap:hän ei riko sääntöä).

Minä asun toisella puolen Eurooppaa ja täällä ihmiset eivät kyttää toisten ihmisten asioita kuten Suomessa tuntuu toisilla olevan tapana. Siltikin inva-paikoille parkkeeraa ainoastaan ne joilla siihen on lupa ja perheparkkiin menevät perheet, joilla on pieniä lapsia. Täällä ei siis kansalaisten tarvitse kytätä toisiaan ja siltikin ihmiset osaavat käyttäytyä.

Vierailija
210/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

me täällä suomessa halutaan nähdä toisten jalkovälit ja niiden pesemiset : )

Vierailija
211/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saunassa alasti miten ihmeessä ihminen voi ennen uintia ja saunomisen jälkeen peseytyä alasti suihkutiloissa.... Kyllä luulen, että intiimihygienian suorittaminen uimapuvussa on hankalaa muttei mahdotonta.

Ymmärrän ja hyväksyn merkin saaneiden luvan käyttää uimapukua saunassa, mutta voisitteko valaista miten todellakin hoidatte sen peseytymisen?

Sitä ollaan taas niin empaattisia!

Eipä se uikkari päällä saunominen estä pesemistä saunan jälkeen..

Olen tosi yllättynyt, että täällä on näinkin monta ihmistä, jotka ei ole merkistä tienneet! Niinkuin sanottu, joka uimahallissa semmoinen merkki on esillä selityksen kera. Ja minusta on ihan oikein, että jos jollain on niin suuri ahdistus jostain henkilökohtaisesta syystä, ettei tahdo ihan alasti saunoa, niin silsi saa uimahallissa käydä muiden lailla. Se merkki pitää kuitenkin ihan hakea, että eiköhän sitä haettaessa valisteta myös kunnollisen pesun merkityksestä.

Jos uimahallien lika ahistaa niin paljon, niin kannattaa varmaan pysyä kotosalla.

niin silti hikoat saunassa ja menet likaisena uimaan (hikoilethan saunassa, tai estäkö ihmemerkkisi senkin?)

mitkä voisivat olla oikeutukset sellaiselle käytökselle ettei peseyty kunnolla ja toiset joutuvat kärsimään???

mielestäni sellaisten "merkkien" olemassaolo on TÖRKEÄ. poikkeuksia varteen olkoon erilaiset terapiavuorot/laitokset.

Vierailija
212/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en mä rupea pilluani julkisesti pesemään

Vierailija
213/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono käytös ei rajoitu pelkästään uikkarit päällä saunoviin.

Vierailija
214/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mennyt osin täysin asiattomuuksiin ja samojen asioiden toistoon.

Siitä huolimatta puutun nyt yhteen useammassa viestissä toistettuun asiaan. Moni toistaa ajatuksen siitä, että arpien tai vajavaisuuksien näyttäminen olisi "hyväksi kaikille", siis totuttaisi ihmisiä erilaisuuteen (1). Sama asia esitetään myös niin, että poikkeavuuden näyttäminen saattaisi luoda hyviä keskustelutilanteita ym. (2) Jotkut syyttävät uikkaria pitäviä siitä, että nämä "eivät ole hyväksyneet vajavuuttaan" eivätkä "ole sinut sen kanssa" kun haluavat sen peittää (2).

Kahdesta ensimmäisestä väitteestä voisin teoriassa ja periaatteen tasolla olla jopa osittain samaa mieltä ja kolmaskin saattaa joidenkin yksittäisten henkilöiden kohdalla joissain tilanteissa ehkä pitää paikkansa (eri asia sitten, onko uikkarin riisuminen julkisessa saunassa joku ratkaisu asiaan). Käytännön tasolla kuitenkin vastustan näitä argumenttejä ankarasti muutamastakin syystä:

1) Arpia tai muita poikkeavuuksia omaavalla ihmisellä on ihan yhtä suuri oikeus elää normaalia ja mahdollisimman tavallista elämää kuin muillakin. Hänellä ei olemitään muita suurempaa velvollisuutta ottaa vastuuta ihmisten totuttamisesta poikkeavuuksiin eikä hän ole millään tapaa velvollinen esiintymään jatkuvasti esimerkkinä ja mallikappaleena. Monella on ja tulee olemaan sama vika ja arvet vuosikymmeniä. Aiheesta keskusteluun ja muiden samoina toistuviin kommentteihin kyllästyy viimeistään vuoden, parin kuluttua. Sen jälkeen haluaa jatkaa elämässä eteenpäin ja keskustella muistakin asioista ja miettiä ihan muita juttuja. Moni saattaa käydä uimahallissa useita kertoja viikossa vuosikymmeniä: ei kukaan jaksa samoja keskusteluja ja huomion kohteena olemista vuodesta toiseen, vaikka se olisi vieraille ihmisille kuinka hyödyllistä tahansa (tai ainakin siitä pitäisi sitten saada tuntuva korvaus ;)

2) "Hyviä" keskusteluja saattaa syntyä satunnaisesti. Paljon enemmän syntyy mielipahaa ja asiattomampia kommentteja. Hyvien keskustelujen hinta on suuri, yhtä hyvää keskustelua kohden saa kärsiä kymmeniä asiattomuuksia. Lisäksi harva jaksaa niitä hyviäkään keskusteluja vuodesta toiseen. Kyse on asiasta, joka on henkilölle itselleen arkipäivää joka päivä ja hetki, todennäköisesti vuosikymmeniä. Hän on käynyt samat keskustelut läpi kymmeniä, ehkä satoja kertoja. Vieraiden ihmisten kommentit ja keskustelunaiheet pysyvät kutakuinkin samanlaisina viikosta toiseen. Ei kukaan sellaista jaksa, moni tulee uimahalliin rentoutumaan, ei valistamaan toisia ja toimimaan keskustelukumppanina ja tukihenkilönä (useimmitenhan nämä keskustelut ennemmin tai myöhemmin menevät sen keskustelukumppanin omiin tai tuttavien sairauksiin, joista aiheutuvaa ahdistusta henkilö purkaa "saman kokeneeseen", joka varmasti ymmärtää...).

3) Jos ihminen ei tosiaankaan ole vielä sinut vajavuutensa tai sairautensa kanssa, niin sen julkinen esittely uimahallissa tuskin on ratkaisu ongelmaan. Aika auttaa ja läheiset ihmiset, ei ventovieraiden tuijotus. Myöskin tällaisella ihmisellä on oikeus käydä uimahallissa, joskin kovin harva tässä vaiheessa uimahalliin uskaltautuu. Ehdottomasti valtaosa niistä, jotka uimahalliin uskaltautuvat, ovat kyllä sairautensa kanssa jo siinä vaiheessa, että kysymys ei ole hyväksymisestä, vaan pikemminkin kyllästymisestä. Sairauden akuuttivaihe on mennyt ohi aikaa sitten ja on aika palata normaaliin elämään ja rutiineihin, mutta muiden ihmisten kysymykset, kommentit ja tuijotus muistuttavat jatkuvasti erilaisuudesta ja estävät normaalia elämää. Ei siihen auta keskustelu, valistus ja ymmärtämys, vaan se, että väistää muiden katseet ja kommentit, sulautuu joukkoon jollain keinolla (siis esim. pitämällä sitä uikkaria päällä jolloin vajavuus ei näy).

Vierailija
215/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kohtuutonta edellyttää, että yksilö alkaa "kouluttaa" ympäristöstään suvaitsevaisempia.

Mutta yksi asia tässä on aika monella - ei vähiten ap:llä itsellään - jotenkin unohtunut.

Hän leimautuu "erityiseksi" jo sillä, että pitää uimapukua saunassa. Iso osa tajuaa, että hänellä on siihen jokin lääketieteellinen syy. Joten se poikkeusluvan ilmaisema merkki ei siinä mielessä ole mikään "keltainen tähti" tai leimaava asia, koska jo pelkkä uimapuvullisuus on leimaavaa.

Jotenkin tuntuu siltä, että olennainen keskustelun kysymys koskee sitä, SAAKO NORMIN RIKKOMISESTA YHTEISÖN MUUT JÄSENET MOITTIA RIKKOJAA?

Onko siis ok moittia, jos joku roskaa? Kävelee punaisia päin? Jättää jauhelihapaketin kaupassa jauhohyllyyn? Tukistaa lastaan?

Tai nyt sitten vaikkapa menee uikkarit päällä uimahallin saunaan.

Ap kirjoittaa aloituksessaan, että on huonokäytöksistä motkottaa asiasta, joka ei muille kuulu.

Vierailija
216/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valaisit asian rauhallisesti ja asiantuntevasti.

kiitos Sinulle!

Vierailija
217/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisteet todellakin sinulle!

Vierailija
218/245 |
22.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa on kyllä aika hurjia mielipiteitä esitetty, ja huh mitä bakteerikammoa, edes minä en kykene moiseen, vaikka aika hysteerikko olen :-)

Mutta hassuinta on, että ihmsiet tuntuvat pitävät ap:n uimapuku-lupaa jollain lailla etuoikeutena. Että olisi jotenkin miellyttävämpää saunoa uimapuvussa! Luulen kyllä, että ap ja varmaan jokainen muukin lupamerkin omava vaihtaisi riemumielin merkkinsä terveeseen, 'tavalliseen' kehoon ja saunoisi alasti, jos voisi. Niin. Mutta kun sitä valintaa ei voi tehdä, terveys kun ei ole varsinaisesti mikään tahdon asia.

Vierailija
219/245 |
29.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika ei nyt ole uikkareiden käytössä saunassa, eikä merkissä.

Vika on tietyssä ihmistyypissä, näissä kaikentietäjissä, jotka katsovat omaavansa poliisin oikeudet. Olen uimahallissa nähnyt, kuinka nuorehkot naiset arvostelivat uikkarit päällä saunovaa naishenkilöä. Nainen ei saanut itse sanottua mitään, istui vaan itku kurkussa olevan näköisenä. Sanoin, että hänellä on varmaan syynsä olla uikkareissa.. alkoi sellainen huuto, ettei paremmasta väliä: KYLLÄ MEILLÄ ON OIKEUS SANOA, KAMALAA TOLLANEN ON, HYGIENIA KÄRSII JA PLÄTPLÄT. Huvittavin kaikesta oli jälkiepisodi. Toisella naisista oli mukana noin kolmevuotias poika. Lämmitetyllä lastenaltaalla hän yhtäkkiä vetäisi housut alas ja pissasi suoraan altaaseen. Joku kävi sanomassa valvojalle, ja allas suljettiin. Valvoja huomautti äidille, joka alkoi kiljua: EI NOIN PIENEN LAPSEN PISSASSA MITÄÄN BAKTEEREJA OLE, HAISTA SINÄ V... jne.

Oma kokemus on invapysäköinnistä. Minulla on onnettomuuden seurauksena invalupa, koska lantiossani ja jaloissa on paljon metallisia osia, nauloja ja tukia. Kävelen normaalisti, joskin hitaasti. Kerran kaupan parkkipaikalla minulle tuli karjumaan nuori isä, jolla oli noin parivuotias tytär mukana: sä s...nan h.. et jätä autoasi invapaikalle! Sanoin, että tässä on lupa, johon hän totesi: sä et voi olla invalidi, sähän kävelet ihan hyvin. Vedän turpaan ellet siirrä autoasi siitä, s... Kaupan vartija tuli paikalle ja siirsi ukon vaahtoamasta sivummalle. Pikkutyttö katsoi isäänsä suurin silmin vierestä.

Eikö nyt menisi perille yksi asia: taviksilla ei ole MINKÄÄNLAISIA huomautus-, valitus- tai kasvatusoikeuksia toisiin nähden! Jos risoo riittävästi, soita poliisi, ja katso vaivautuuko se paikalle. Ellei, ei kannattaisi sinunkaan nillittää. Viranomaiset valvovat lakeja ja säädöksiä, eivät tavalliset kadunmiehet. Vituttipa sinua kuinka paljon hyvänsä se, että joku näennäisesti rikkoo sääntöä, jota sinä et saa rikkoa (siitähän useimmiten on kyse?) et voi puuttua siihen. Jos puutut, rikot lakia, ja sinut voi haastaa oikeuteen.

Vierailija
220/245 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se sillä korjaannua asia, että tulen pyyhe päällä saunaa. Olen sairastanut rintasyövän ja toista rintaa ei ole, joten pyyhe paljastaisi asian ulkopuolisille heti. Uimapukuun voin laittaa proteesin puuttuvan rinnan kohdalle, ja tästä syystä saan myös käyttää "merkkiä".