Taas tänään Tapiolan uimahallissa - opetelkaa nyt hyvät ihmiset käyttäytymään!
Minä olen ainakin lapselle selittänyt, että joillain on lupa tulla saunaankin uikkareissa. Myönnän kyllä mulkoilleeni sellaisia teinejä, jotka ovat uimapuku päällä saunassa, mutta heillä on ollut myös naama ja tukka täydessä tällingissä, joten olen aika varma, ettei uimapuvun käyttöön ole ollut lupaa..
Kommentit (245)
Otetaankpa palikkakurssi:
Keltainen tähti rinnassa: se kertoo ulkopuolisille, että tässä menee jutualainen, koska sitä ei olisi kukaan muuten huomanhnut
Syöpäyhdistyksen merkki uikkareissa: kertoo, MIKSI TÄMÄ IHMINEN KÄYTTÄYTYY SÄÄNTÖJEN VASTAISESTI!!! Eli sen merkin on tarkoitus helpottaa elämääsi, toisin kuin sen keltaisen tähden.
Jos et tahdo käyttää merkkiä, älä käytä, mutta älä myöskään vingu täällä. Meilläpäin varsinkin venäläiset naiset saunovat aina täydessä tällingissä ja uikkarit päällä, ja kyllähän se vituttaa.
No ei se uikkarimerkin (joka alunperin on syöpäyhdistyksen merkki) käyttö minusta kovin paljoa keltaisesta tähdestä eroa. Molemmilla leimataan ihminen johonkin ryhmään kuuluvaksi. Vastaa nyt, suostuisitko itse käyttämään merkkiä, joka leimaisi sinut johonkin marginaaliryhmään kuuluvaksi?
Uikkareita minulla on paljon, koska käyn uimassa useita kertoja viikossa, olen aikaisemmin harrastanut aktiivisesti uintia, matkustelen paljon jne... Vuosien mittaan on vain tullut hankittua paljon kivoja ja erilaisia uikkareita. On minulla aika paljon muitakin vaatteita, osa toki joutaisi kirpputorille kun kerkeäisi lajittelemaan...
ap
Suomi taitaa olla ainoa maa maailmassa jossa yleisissä uimahalleissa on PAKKO kekkuloida alasti sekä suorittaa alapääpesu siten että muut varmasti huomaavat että se pimppi MYÖS PESTÄÄN ennen altaaseen menoa. Tämä seikka kiinnostaa siis ainoastaan suomalaisia naisia.
Muualla se alaston vartalo näytetään vain omalle puolisolle.
Meilläpäin varsinkin venäläiset naiset saunovat aina täydessä tällingissä ja uikkarit päällä, ja kyllähän se vituttaa.
Monelle ihmettelijälle täytyy sanoa, että miten ihmeessä olette välttyneet näkemästä kyseistä kylttiä, joka kertoo merkistä ja luvasta?? Kuvittelisin kyllä että sellainen löytyy jokaisesta uimahallista? Ainakin meidän uimahalleissa on, ja olen siitä ollut tietoinen lapsesta saakka.
Mitenkään sen kummemmin alkuperäiseen tekstiin puuttumatta, mutta tähän ...
Viimeksi olen uimahallissa käynyt n. 10v sitten Helsingin itäkeskuksessa, ja sillon ei kyllä ole mitään kylttejä asiasta ollut, eli ihan uusi asia minullekkin.
Suomi taitaa olla ainoa maa maailmassa jossa yleisissä uimahalleissa on PAKKO kekkuloida alasti
Vaatteet voi vaihtaa myös lukollisessa vessassa ja jättää menemättä sinne saunaan. UImahallissa voi välttää sen alastoma "kekkulomisen" jos siihen on jokin este ja todella haluaa.
Viimeksi olen uimahallissa käynyt n. 10v sitten Helsingin itäkeskuksessa, ja sillon ei kyllä ole mitään kylttejä asiasta ollut, eli ihan uusi asia minullekkin.
Eihän sitä välttämättä kaikkia (itseä koskemattomia) kylttejä huomaa varsinkin kun kävelee ilman silmälaseja, mutta kyllä ne kyltit varmasti joka uimalasta löytyy. Eiväthän kaikki huomaa kylttejä jossa lukee "Uima-aika 1,5 t. " tai "Emme vastaa kaappeihin jätetyistä tavaroista, arvotavarat jätettävä infoon."
Ei siinä mitään,mutten jaksa ees kaikkee lukee.. Yllättävän moni ei ole kuullut tuollaisesta merkistä, itse en ole ikinä ollut uimahallisasa,jossa ei kyseistä kylttiä ei olisi... Ap:lle tsemppiä vaan tuleviinkin uimahallireissuihin! =)
vain av-palstalaiset on niin saatanan huonolla itsetunnolla varustettuja, että ne on ihan varmoja, että kaikki muut tulee uimahalliin vain ja ainoastaan kyttäämään niiden pillunpesuja. Ihan oikeasti, meistä jokainen pesee pillunsa. Kaikki tietää, että jokainen sen tekee, niin onko se niin kamalaa tehdä se uimahallin suihkussa muiden naisten läsnäollessa? Varsinkin kun tuskin kukaan sitä oikeasti jotenkin tuijottaa.
Kyllä mä ennemmin asun tällaisessa kulttuurissa, jossa voi ihan avoimesti olla ja saunoa muiden kanssa (kukaanhan ei siihen pakota), kuin kulttuurissa, jossa omien lasten kanssa alasti hengaaminen vaikka saunassa on suunnilleen insestiä. Saati että pitäisi jotenkin hulluna varoa oman kehonsa pesemistä julkisessa saunassa.
olen luullut, että tulee jotain kloorihöyryjä ja paskaa kulkee puvun matkassa altaaseen.
Enpä taida itsekään enää viitsiä ottaa pois, koska häpeän riippurintojani ja raskausarpiani. Tuskin kukaan sinne uimavalvojaa hälyyttää jos vain tuijotan kommentoijia vihaisesti takaisin.
Uimahallit on tarkoitettu TERVEille, psoriaatikot ja muut keksiköön muita harrastuksia eikä tulla likaamaan vettä basilleillaan. Rinnattomuus ei ole syy. Rintoja on isoja ja pieniä, arvet so what.
Uimahallit on nimenomaisesti tarkoitettu KAIKILLE kuntalaisille ja itse asiassa kunnat ovat paljon huolestuneempia nimenomaan ERITYISRYHMIEN liikunnasta, mistä syystä monet erityisryhmät ja nimenomaan sairaat ja vammaiset saattavat päästä uimahalleihin jopa ilmaiseksi tai alennuslipulla. Uimahalleissa järjestetään myös paljon liikuntaa ja kursseja nimenomaan erityisryhmille.
En ymmärrä teitä, jotka haluaisitte kaikki mahdolliset erityisryhmät pois tieltänne joka paikassa. Ymmärrättekö oikeasti, mitä se tulisi yhteiskunnalle maksamaan, jos joka ikiselle hivenen erilaiselle ihmiselle järjestettäisiin erikseen harrastukset, liikkumiset, urheilupaikat, koulut, työpaikat ym. ja niihin soveltuva välineistö, avustava henkilökunta jne. Veronne nousisivat varmaan kaksinkertaisiksi sellaisella systeemillä. On ihan oman itsenne kannalta järkevää ja kohtuullista, että siedätte niitä erilaisia ihmisiä erilaisine tarpeineen ja erioikeuksineen siellä, missä itsekin liikutte!
mitä sitten terveellä mahdatkaan tarkoittaa. Tervehän on vain huonosti tutkittu.
Uimahallit on nimenomaisesti tarkoitettu KAIKILLE kuntalaisille ja itse asiassa kunnat ovat paljon huolestuneempia nimenomaan ERITYISRYHMIEN liikunnasta, mistä syystä monet erityisryhmät ja nimenomaan sairaat ja vammaiset saattavat päästä uimahalleihin jopa ilmaiseksi tai alennuslipulla. Uimahalleissa järjestetään myös paljon liikuntaa ja kursseja nimenomaan erityisryhmille.
En ymmärrä teitä, jotka haluaisitte kaikki mahdolliset erityisryhmät pois tieltänne joka paikassa. Ymmärrättekö oikeasti, mitä se tulisi yhteiskunnalle maksamaan, jos joka ikiselle hivenen erilaiselle ihmiselle järjestettäisiin erikseen harrastukset, liikkumiset, urheilupaikat, koulut, työpaikat ym. ja niihin soveltuva välineistö, avustava henkilökunta jne. Veronne nousisivat varmaan kaksinkertaisiksi sellaisella systeemillä. On ihan oman itsenne kannalta järkevää ja kohtuullista, että siedätte niitä erilaisia ihmisiä erilaisine tarpeineen ja erioikeuksineen siellä, missä itsekin liikutte!
mitä sitten terveellä mahdatkaan tarkoittaa. Tervehän on vain huonosti tutkittu.
viestisi antaa ymmärtää ettet ole päässyt sairautesi yli.
Jos häpeät itseäsi tarvitset vielä apua ja terapiaa.
Mulla on leikattu toinen rinta syövän vuoksi pois ja käyn kylläkin uimassa perheen kanssa mutta en todellakaan edes mieti ettenkö kehtaisi olla ilman uimapukua suihkussa ja saunassa.
Kaikki tietävät varmasti miksi mulla on vain yksi rinta ja kysyköön jos ei tiedä.
Vastaan mielelläni mutta en häpeä itseäni!
Sitten tuohon ettei kirurgit osaa tehdä siistiä rintaa ja sen takia esim uimapuku päällä?? ihmettelen tätä.
Ystäväni äidillä on myös ollut rintasyöpä ja hänelle laitettiin uusi rinta.
Ensin hän kasvatti omaa rasvaa mahassaan ja siitä leikattiin rinta.
Nyt vuosi sitten hän sai nännin siihen.
Voin rehellisesti sanoa, että se todella siisti!!
Jos pienet arvet näkyy haittaako se? jos isot arvet näkee haittaako sekään?
En usko, että olet käynyt parhaimmalla kirurgilla siitä asiasta.
Käy ap uimassa ja käy tarvittaessa vielä puhumassa jos edes vähän mietit ettet kehtaa käydä saunassa kuin uimapuku päällä oli syy mikä tahansa.
Tsemppiä ap mutta oikeesti oletko päässyt yli ja saitko aikoinaan kunnon apua?
Hienoa kuitenkin, että otit asian puheeksi mutta täällä moni kirjoittaja on ollut oikeassa vaikka susta tuntuu, että ovat sua vastaan ja ymmärtämättömiä.
Terveisin, yksi rintainen ja rohkea kuitenkin näyttämään sen.
Mutta siltä varalta, että olet edes puolitosissasi, tässä sinulle mm. vähän tekstiä Helsingin kaupungin liikuntaviraston sivuilta. Tekstinpätkät on koottu eri kohdista sivustoa.
"Helsingin kaupungin liikuntaviraston toiminta-ajatuksena on helsinkiläisten elämisen laadun ja toimintakykyisyyden parantaminen liikunnan keinoin."
"Liikuntalain mukaan kunnan tulee luodakseen edellytyksiä
kuntalaisten liikunnalle kehittää paikallista ja alueellista
yhteistyötä sekä terveyttä edistävää liikuntaa, tukea
kansalaistoimintaa, tarjota liikuntapaikkoja ja järjestää
tarvittaessa liikuntaa myös erityisryhmille."
"Vuonna 1999 voimaan tullut liikuntalaki määritteli kunnallisen liikuntatoimen
tehtävät aiempaa yksityiskohtaisemmin. Lain yleisenä
tarkoituksena on edistää liikuntaa, kilpa- ja huippu-urheilua
sekä niihin liittyvää kansalaistoimintaa, edistää väestön hyvinvointia
ja terveyttä sekä tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä
liikunnan avulla. Lisäksi lain tarkoituksena on liikunnan
avulla edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä tukea kulttuurien
moninaisuutta ja ympäristön kestävää kehitystä."
"2.3. Liikuntapolitiikan arvoperusta
Helsingin kaupungin liikuntatoimen arvoperusta tukeutuu
Helsingin yhteisiin arvoihin. Kuitenkin siinä korostuu liikuntatoimen
perustehtävän mukaisesti hyvinvoinnin lisääminen.
Liikuntatoimen tärkein tehtävä onkin edistää kuntalaisten
fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia.
Liikunnan osalta oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo tarkoittavat
kaikkien oikeutta liikuntaan. Edellytyksiä näiden arvojen toteutumiselle
ovat mm. laadullisesti ja määrältään riittävät liikuntapaikat,
asiantunteva liikunnanohjaus ja liikunnasta tiedottaminen
sekä erilaisuuden huomioon ottaminen palveluissa.
Nämä yhdessä mahdollistavat kuntalaisten monipuolisen
liikunnan harrastamisen.
Liikuntatoimen asiakkaita ovat kuntalaiset, liikuntajärjestöt ja kaupungin
hallinnonalat. Asiakaslähtöisyys tarkoittaa liikuntatoimessa
sitä, että palvelut suunnitellaan yhteistyössä asiakkaiden
kanssa ja heidän tarpeidensa pohjalta. Palvelujen tulee
saavuttaa mahdollisimman moni kuntalainen. Lasten ja
nuorten liikunnan tukeminen on kuitenkin erityisasemassa.
Liikuntatoimi vaikuttaa ympäristöön niin rakentamisen kuin toiminnankin
kautta. Kestävän kehityksen periaatteita noudatetaan
liikuntapaikkojen suunnittelussa, rakentamisessa, kunnossapidossa
sekä itse toiminnassa ja siitä tiedottamisessa.
Kustannus- ja laatutietoisuus sekä taloudellisuus ovat liikuntapalvelujen
suunnittelun, tuottamisen ja kehittämisen lähtökohtia.
Liikuntapaikkojen tulee soveltua monipuoliseen harrastustoimintaan
ja niiden käyttöä on voitava muuttaa vuodenaikojen
vaihtuessa ja asiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Liikuntatoimen
kuten muidenkin vapaa-ajan palveluja tuottavien hallinnonalojen
tulee maksupolitiikassaan lisätä omarahoitusosuutta.
Tämä tarkoittaa sitä, että maksuttomia tai edullisia palveluja
kohdennetaan niitä eniten tarvitseville ryhmille. Taloudellista
subventiota tarvitsevat lapset ja heikosti toimeentulevat.
Kun omarahoitusosuutta kasvatetaan, tästä tulosta valtaosa
tulee ohjata kuntalaisten liikuntaharrastusten tukemiseen.
Liikuntapaikkojen rakentaminen vaikuttaa alueen turvallisuuteen
muuttamalla alueen rakennetta sekä lisäämällä sosiaalista
kontrollia. Liikuntapalvelut parantavat myös olennaisesti alueen
vetovoimaisuutta. Liikuntatoimi lisää ympäristön turvallisuutta
tarjoamalla vapaa-ajan harrastusvaihtoehtoja nuorille ja syrjäytymisuhan
alaisille. Liikuntapaikkojen tulee olla turvallisia
liikkujille, katsojille ja liikuntapaikkojen työntekijöille."
"Ohjatussa liikuntatoiminnassa keskeisiä tavoitteita on syrjäytymisen
ehkäiseminen liikunnan keinoin. Yhteistyö varsinkin terveysja
sosiaalitoimen kanssa on tämän takia tärkeää. Syrjäytymisvaarassa
olevia voidaan liikunnan avulla innostaa ja aktivoida
sosiaaliseen toimintaan. Uusien kuntalaisten sopeutumista ja
kotoutumista voidaan helpottaa tarjoamalla aktiivista toimintaa
ja mahdollisuuksia uusiin sosiaalisiin kontakteihin. Lasten
liikuntaharrastus säilynee pääosin vapaan kansalaistoiminnan
piirissä, mutta uinninopetusta, päivähoidon liikuntapalveluja
ja koulujen iltapäivätoimintaa tulee kehittää yhteistyössä sosiaalitoimen,
opetusviraston ja järjestöjen kanssa."
"Liikunnallisten erityisryhmien määrä ei lähivuosina vähene. Kuntouttavaa
vapaa-ajan liikuntaa tarvitaan yhä useammalle
vammaisryhmälle."
Kuulostat kateelliselta, vertaapa eri Espoon alueiden neliöhintoja. Taitaisit itsekin haluta asua Tapiolassa, kun käyt siellä uimahallissakin
Kertoo varmaan lähinnä av-palstan tasosta ja kiusaamismentaliteetista, mikä täällä on. Toisten elämää ja tilannetta ei halutakaan ymmärtää tai olla inhimillisiä, vaan pääasia on lytätä, mollata ja haukkua toisia sekä etsiä heidän tekemisistään virheitä.
Ihan varmaa on, että kukaan ei "huvikseen" pidä uikkaria päällä ja kestä sitä haukkumista, marmatusta ja paheksuntaa. Täytyy olla oikeasti hyvä syy jotta tämänkin keskustelun jälkeen vielä pitää uikkarin päällä.