Taas tänään Tapiolan uimahallissa - opetelkaa nyt hyvät ihmiset käyttäytymään!
Minä olen ainakin lapselle selittänyt, että joillain on lupa tulla saunaankin uikkareissa. Myönnän kyllä mulkoilleeni sellaisia teinejä, jotka ovat uimapuku päällä saunassa, mutta heillä on ollut myös naama ja tukka täydessä tällingissä, joten olen aika varma, ettei uimapuvun käyttöön ole ollut lupaa..
Kommentit (245)
luullaanko täällä, että jos pitää saunassa uimapukua päällä, ei kävisi suihkussa ennen altaaseen menoa? Miten ne liittyy toisiinsa?
Ei kai kukaan niin luule, mutta syy siihen, miksi ei pitäisi mennä yleensä saunaan uimapukupäällä on se, että siellä saunassa ne uimapuvussa väkisinkin olevat pöpöt, siis bakteerit lisääntyy siellä saunan lämmössä räjähdysmäisesti ja niitä ei pelkällä suihkuttelulla sitten saa pois uimapuvusta, vaan kun menee uimaan niin tuo ne mukanaan siihen veteen ja sairastumisriski kaikilla sitten kasvaa.
luullaanko täällä, että jos pitää saunassa uimapukua päällä, ei kävisi suihkussa ennen altaaseen menoa? Miten ne liittyy toisiinsa?
Eli sen takia ei saisi mennä saunaan uimapuku päällä, että siinä uimapuvussa väkisinkin olevat bakteerit lisääntyy saunan lämmössä räjähdysmäisesti eikä niitä saa pelkällä suihkuttelulla saunan jälkeen siitä uimapuvusta kunnolla pois, vaan kyllä ne menee uimapuvun mukana sinne altaaseen ja kaikki sairastuvat helpommin. Onneksi suurin osa voi olla saunassa ilman uimapukua siis.
Uimapuvun merkitys on lähinnä siinä, että sen alta niiden pöpöjen peseminen on vaikeaa, ei siinä uimapuvussa itsessään juurikaan niitä pöpöjä ole.
Sitäpaitsi ihmisten ihon normaaliflooraan kuuluvat bakteerit ovat keskimäärin ihan hyödyllisiä ja tarpeellisia vaikkakin allasveden kloori ne nopeasti tuhoaakin.
Hygieniasta: Itse hoidan asian niin, että käyn suihkussa ennen uimahalliin lähtöä. Pukukaapeilla valitsen mahdollisimman nurkassa olevan kaapin hiljaisesta välistä ja vaihdan siellä samantien uikkarin päälleni. Käyn uikkari päällä suihkussa ennen ja jälkeen saunan ja jos käyn vessassa, niin käytän bideesuihkua. Pois lähtiessäni riisun lopussa uikkarin suihkussa (jonka valitsen jostain nurkasta), peseydyn ja kiedon viereen varaamani pyyhkeen ympärilleni.
Miksi haluan käyttää uikkaria: Kävin vuosia uimahalleissa ilman merkkiä ja riisuin uikkarini, ajattelin itsekin, että ihmisille tekee ihan hyvää nähdä elämän realiteetit. Noiden vuosien aikana kohdalleni osui tasan YKSI hyvä keskustelu (toisen kaltaiseni henkilön kanssa), joka sai alkunsa uikkarittomuudestani. Sen sijaan joka ikinen kerta minua tuijotettiin häikäilemättä sekä alettiin udella yksityisasioitani, säälitellä, ihmetellä ja kysellä. Vanhemmat ihmiset alkoivat kertoa omista mummonkumminkaimoista, joilla on jotain sairauksia ja pitivät minua terapeuttinaan. Pari vuotta sitten hankin merkin kun kyllästyin: On helpompaa olla "vain" paheksuttu, mutta muuten normaalina pidetty kuin joku sirkuseläin ja yleistä riistaa.
Miksi merkki ei ole kiinnitetty uikkariin:
- Merkkejä saa ilmaiseksi tasan yhden kappaleen, loput maksavat useita euroa / kpl. Itselläni on kymmenittäin uikkareita, joita käytän vaihtelevasti.
- Merkki on kankeaa muovia ja ompelu helposti rikkoisi uimapuvun.
- Värit kuluvat merkistä pois erittäin helposti. Olen yrittänyt käsitellä merkkiäni hellästi, mutta silti noin puolet väristä on jo kulunut pois. Niillä ihmisillä, joilla olen nähnyt merkin uimapukuun kiinnitettynä on siitä yleensä värit kuluneet nopeasti niin paljon, ettei kuvio ole enää erotettavissa kuin aavistuksenomaisena läheltä tiiratessa
- Käytän uimapukujani myös muualla kuin uimahallin saunassa, mm. uimahallin altaalla, vesipuistoissa, uimarannoilla, hotellien uima-altailla, ulkomailla jne. En todellakaan halua merkkini olevan nähtävissä (ja kyseltävissä) joka paikassa ja kaikille ihmisille.
- Niillä tuntemillani ihmisillä, joilla merkki on ollut uimapuvussa kiinni on tismalleen samanlaiset kokemukset kuin minullakin: kukaan ei merkkiä huomaa ja paheksuntaa tulee ihan yhtä lailla.
Itselläni merkki on siis kiinni nauhassa, jota pidän mukanani saunassa ja näytän merkkiä jos sitä kysytään (eipä ole kukaan koskaan kysynyt lukuunottamatta niitä muutamaa henkilökuntaan kuuluvaa). Kun nykyinen merkkini kuluu loppuun ja joudun hankkimaan uuden, niin aion laminoida sen muoviin, jotta värit kestäisivät ja kuljetan sitä edelleen nauhassa.
ap
koska tällöin puvussa olevat bakteerit lisääntyvät valtavasti siellä saunan lämmössä eikä niitä saa pelkällä suihkuttelulla pois uimapuvusta vaan uimari vie ne sitten mukanaan altaaseen ja lisää toistenkin riskiä sairastua. Onneksi siis suurin osa ihmisistä voi olla saunassa ilman uimapukua. Tämä siis selvitykseksi sille, joka ihmetteli, että eikö saunan jälkeen kuitenkin käydä suihkussa, oliko numero 26 tai jotain. Ja uimapukuhan pitäisi joka tapauksessa pestä koneessa tarpeeksi usein, että näitä bakteereita olisi siinä vähemmän.
Olen tosin luullut että se täytyy olla käyttäjällä jossain esillä, se merkki siis.
Miten muuten kukaan voi tietää onko uikkarit päällä huvikseen vai syystä.
mutta olenkin sen verran likinäköinen että kaikki seinäkyltit on mulle vaan sumeita läikkiä :)
Täällä yksi jolla on on oikeus olla yleisissä saunoissa uimapuku päällä.
Jos vanhat kurpat (anteeksi ilmaus) alkavat jotain inisemään niin sanon tyynesti, että turpa umpeen, minulla on oikeus olla täällä uimapuku päällä.
Hakekoot paikalle vaikka poliisin ;-))
Uimahallin henkilökunnalle näytän merkin pyydettäessä. Merkkiä ei tosiaankaan tarvitse pitää esillä koko aikaa, eikä myöskään, edes pyydettäessä, näyttää kaikelle kansalle.
Pidä pintasi ja laita marmattajat kuriin ;D
t. kohtalotoveri
etten ole ikinä kuullutkaan tuollaisesta merkistä. Kieltämättä saattaisin ihmetellä, jos ihan terveen näköinen aikuinen ihminen istuisi saunassa uikkari päällä, mutta en ryhtyisi sitä kommentoimaan. Ei ole tapana kouluttaa kanssaihmisiä ihan noin pienistä.
Se merkki on sellainen sininen kukka, ja todellakin kaikissa uimahalleissa ihan sama ja ollut jo varmaan 30 vuotta, niin kauan kuin minä olen uimahalleissa käynyt. Ja tuon merkin kyllä huomaa uimapuvusta, jos uimapuku ei ole kamalan kirjava tai hailakan sininen.
Seinällä on sellainen n 50 cm halkaisijaltaan oleva kyltti jossa asiasta kerrotaan. Eli se joka ei siitä tiedä ei ole lukenut muitakaan uimahallin kylttejä, ja tuskin ymmärtää että tukka pitää kastella (ja pestä) ennen uintia jne.
Tuota merkkiä tuskin kukaan haluaa vapaaehtoisesti. Omalle pojalleni sen hankin, ei tarvinnut mitään selittelyjä merkki myytiin kassalta kun sanoin että sellainen tarvitaan. Pojalla on syntymävamman johdosta paljon leikkausarpia ja myös pippeli on erikoisen mallinen. Hän käy yksin miesten puolella, joten on parempi että pitää uikkarit jalassa. Hän kyllä peseytyy, suihkussa voi suihkuttaa myös uikkarien sisään. JA kun huolellisesti suihkuttaa uikkarit ennen saunaan menoa, ne kloorit on jo niistä huuhdeltu. Samoin hiki saunan jälkeen suihkussa.
Hän ei ole mitenkäään muuten poikkeava, osaa käydä vessassa, oma jopa keskivertoa paremmat älyn ja liikkumisen lahjat. Ei siis ole mitään syytä viedä häntä jonnekin vammaisryhmän vuorolle uimaan. Päinvastoin hän menee samanikäisten 'normaalien' kavereidensa kanssa. Kavereilta ei tarvitse mitään piilotella mutta siellä pukuhuoneessa olevilta isommilta pojilta ja kyttääviltä miehiltä.
ei siihen kylttejä ole tarvittu kun äiti on opettanut. Aika harva uimahallin sääntö on sellainen ettei sitä ilman kylttejökin tietäisi jos on lapsena (ennen kuin on oppinut lukemaan) uimahallissa käynyt.
Ja ei, en ole koskaan kiinnittänyt huomiota mihinkään kukkakylttiin. Ja minäkin olen sen verran likinäköinen että kyltit jäävät yleensä sen verran sumuisiksi ettei niitä tule luettua (paitsi just jotkut saunan ovien tms. jotka tulee automaattisesti nähtyä läheltä).
Seinällä on sellainen n 50 cm halkaisijaltaan oleva kyltti jossa asiasta kerrotaan. Eli se joka ei siitä tiedä ei ole lukenut muitakaan uimahallin kylttejä, ja tuskin ymmärtää että tukka pitää kastella (ja pestä) ennen uintia jne.
Itse olen merkitön, mutta minusta niiden jotka merkkiä tarvitsevat ei edes tarvitsisi mitään merkkiä raahata mukanaan. Tulee mieleen näistä merkeistä eräskin tähti, mikä piti ommella näkyvälle paikalle.
Jos ihmisellä on hyvä syy pitää uikkaria päällä saunassa ja se on henkilökunnan kanssa sovittu, niin pitäisi riittää että kertoo nimensä ja sitten voi rekisteristä tarkistaa onko asia todella näin.
Merkit pois!
pitäisi riittää että kertoo nimensä ja sitten voi rekisteristä tarkistaa onko asia todella näin.
Mieleen tulee nimenomaan natsisaksa ja juutalaisten keltainen tähti, jota piti pitää esillä koko ajan.
Pitää riittää, että merkki (tai pätevä syy) on olemassa ja sen kysyttäessä esittää henkilökunnalle. Muut uimahallikävijät eivät ole poliiseja eivätkä voi vaatia tietoonsa kenenkään muun uimahallikävijän terveystietoja tai muuta henkilökohtaista informaatiota. Jos toisten syyt ja motiivit jotakuta kiusaavat ja häiritsevät, niin se on kunkin oma ongelma, jonka pitäköön omana tietonaan ja käyttäytyköön asiallisesti. Jos kovasti paljon kiusaa ja häiritsee, niin ainahan voi pyytää henkilökuntaa tarkistamaan asian. Muiden moittiminen, hiillostaminen, nolaaminen, kiusaaminen tms. ei ole aikuisen ihmisen käytöstä.
oli RANNEKE jota käyttämällä sai olla saunassa uikkarin kanssa. Ja kaverillani oli se ranneke, niinkuin on aina sen kädessä ja hän sairastaa SOKERITAUTIA. Siitä rannekkeesta kaikki tietää mitä tehdä jos ko. hlö saa vaikka shokin tms..
Itse ajattelin, että saa pitää uikkaria siksi, jos shokki tulee saunassa ettei tartte alastonta kavereria sitten raahata ulos..
että "merkillisetkin"voivat käydä monissa uimahalleissa. Pelkästään pääkaupunkiseudulta löytyy kymmenittäin uimahalleja ja vesipuistoja. Arvatenkin asia pitäisi "sopia" joka hallissa erikseen, mikä olisi kyllä aika vaivalloista ja hankalaa, jopa alentavaa ja noloa. Nykysysteemi, missä sama merkki kelpaa kaikissa Suomen vesiurheilupaikoissa on sikäli helppo, että asia ja merkin tarve tarvitsee perustella vain kertaalleen.
Henkilökunta kyllä tuntee merkin ja osaa suhtautua asiallisesti. Ongelma ovat muut uimahallikävijät, jotka eivät merkin olemassaolosta tiedä, eivät sitä tunnista tai eivät ylipäänsä ymmärrä että joillakuilla voi olla syy ja lupa uimapukua saunassa käyttää.
Jos ihmisellä on hyvä syy pitää uikkaria päällä saunassa ja se on henkilökunnan kanssa sovittu, niin pitäisi riittää että kertoo nimensä ja sitten voi rekisteristä tarkistaa onko asia todella näin.Merkit pois!
Suomessa olisi sitten joku valtakunnallinen rekisteri kaikista "merkillisistä" uimareista ja hallihenkilökunta sitten kipaisisi kätevästi sieltä saunasta koneelle tarkistamaan onko tämä Virtasen Leena nyt varmasti luvallisesti uikkari päällä saunassa?
Vai kenties kaikille uimahallityöläisille omat kommunikaattorit, niin voivat sieltä saunasta käsin tarkistaa valtakunnallisesta uimapukuluparekisteristä...
:D
voisitko ystävällisesti jättää käymättä uimahalleissa, ja uida vaikka järvessä?
et saastuttaisi altaan vettä omalla huonolla hygieniallasi.. merkin kera.
ja hyvätuloisin porukka.