Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaista teidän omakotialueellanne on asua? Viihdyttekö?

Vierailija
11.06.2026 |

Sain inspiraation tähän, kun luin täältä toisesta ketjusta, kun eräs oli ulkomailla hetken asuttuaan ollut niin vaikuttunut sikäläisestä menosta. Oli mm. ollut paljon barbequekestejä, mihin heidätkin oli kutsuttu, vaikka olivat asuneet alueella vasta vähän aikaa.

Onko teidän alueellanne vilkasta sosiaalista kanssakäymistä lähiasukkaiden kanssa? 
Tutustutteko mielellänne tai helposti naapurustoon vai oletteko mielummin yksityistä elämää viettäviä ettekä ehkä haluakaan mitään kanssakäymistä?

Vai haluaisitteko sitä, mutta syystä tai toisesta niin ei vain käy?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sosiaalista kanssakäymistä naapureiden kanssa enkä halua että olisi. Vai luuletko ihan vakavissasi että Suomessa olisi jotain naapuruston barbequekestejä joissa hengaillaan punainen kaljakippo kourassa naapuruston kanssa. 

Vierailija
2/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilometrin säteellä kaksi naapuria. Entisiä maanviljelijöitä, kuten minun taloni entinen asukaskin oli.

Asun kirjaimellisesti keskellä ei mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdytään. Ollaan sosiaalisia ja meillä on paljon yhteisiä uttuja naapuruston ja paikallisten kansaa.  Ja vaiimon työkin alueellaamme, joten lapsia kohtaa usein.

Mutta tykätään sitten vastapainoksi olla mökillä osa aikaa tosi rauhassa. 

Vierailija
4/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sosiaalista kanssakäymistä naapureiden kanssa enkä halua että olisi. Vai luuletko ihan vakavissasi että Suomessa olisi jotain naapuruston barbequekestejä joissa hengaillaan punainen kaljakippo kourassa naapuruston kanssa. 

No en luule. Mutta eihän sitä toisaalta tiedä, kun omat piirini ovat aika suppeat. Mutta tuskin tähänkään ketjuun sellaisia löytyy, katotaanhan nyt. 
Ap

Vierailija
5/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilometrin säteellä kaksi naapuria. Entisiä maanviljelijöitä, kuten minun taloni entinen asukaskin oli.

Asun kirjaimellisesti keskellä ei mitään.

Minäkin haluaisin kokea tuollaisen asumistavan, mutta eipä taida enää tulla mahdolliseksi, kun ikä alkaa jo 6:lla ja ei ole omaa autoa.

Ap

Vierailija
6/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaisin sosiaalista kanssakäymistä, asuisin kerrostalossa.

Vierailija
7/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehditään ja muutama sana vaihdetaan, jos kasvokkain satutaan. En haluaisikaan enempää. En ole kovin sosiaalinen

Vierailija
8/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut maalla kohta 14 vuotta. Kertaakaan ei kutsuta kylään. Naapurit eivät päästä edes ovea pitemmälle. Minä kyllä olen tarjonnut kahvit useallekin, mutta ilmeisesti kyläilyperinne on muuten täysin tuntematon asia savolaisille. Olen kyllä jo laittanut paikan myyntiin. Haluan täältä pois, vähän sosiaalisempien ihmisten joukkoon.

Vierailija
9/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Kokemuksieni mukaan ei ole nykyisin helppoa sielläkään.

Vierailija
10/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kerrostalossa voi tutustua naapureihin?

Vierailija
11/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut maalla kohta 14 vuotta. Kertaakaan ei kutsuta kylään. Naapurit eivät päästä edes ovea pitemmälle. Minä kyllä olen tarjonnut kahvit useallekin, mutta ilmeisesti kyläilyperinne on muuten täysin tuntematon asia savolaisille. Olen kyllä jo laittanut paikan myyntiin. Haluan täältä pois, vähän sosiaalisempien ihmisten joukkoon.

Heh, savolaiset ovat kyllä tunnestusti naapurillista porukkaa ja kahveja tarjotaan. Syy taitaa olla siinä ettei sinusta vaan pidetä :) 

Vierailija
12/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyläilyperinne oli vielä ainakin 60-70-luvuilla yleistä mun kokemusteni mukaan. Ja kokemukseni siltä ajalta ovat juuri Savosta. 80-luvullakin sitä vielä meidän piireissä ainakin oli, mutta sen jälkeen alkoi vähitellen hiipumaan. Jostain syystä tämä perinne ei ole tainnut luonnostaan siirtyä seuraaville sukupolville.

Ap

Vierailija
13/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viihdy. 40 vuotta asunut täällä, Pohjois-Pohjanmaalla lestakylässä pakosta miehen, töiden ja lasten (+ nykyään lastenlasten) takia. Odotan että kuolen ennen miestäni. Jos mies lähtee ensin, niin tilaan muuttokuorman hautajaisten jälkeiseksi päiväksi ja muutan pk-seudulle. Täällä on ihan kamalaa: kyyläämistä, kateutta, juoruilua, vl-pennut kiusasivat lapsiani ja myös lastenlapsiani.

Vierailija
14/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn erinomaisesti. Ei ole kovin läheisiä sosiaalisia kontakteja, totta kai tervehditään jos nokakkain satutaan. Pienet joulumuistamiset viedään aivan lähinaapureille. Ja olen saanut spontaania apua kun on ollut raskaampi kodinkone tms. raijattavana. Hiljaisesti ja toisia häiritsemättä tässä kaikki eletään, ihan luonnostaan.

Vierailija
15/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn hyvin. Ihan hyvät välit naapureihin, tervehditään ja vaihdetaan pari sanaa. Ei kyläillä. Joskus joku voi pyytää toiselta apua jossain tai työkalua lainaksi tms.

Vierailija
16/16 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, savolaiset ovat kyllä tunnestusti naapurillista porukkaa ja kahveja tarjotaan. Syy taitaa olla siinä ettei sinusta vaan pidetä :) 

Olipa siinä savolainen vastaus! :D eri