Onko paksusuolen tähystys ihan kauhea toimenpide ?
Kommentit (87)
Litkut juotu, paitsi aamulla pitää vielä yksi litra. Alkoi tökkimään sen juominen mutta kun kaatoi kurkkuun sen enempää maistelematta. Suurin osa siitä litkusta on nyt kolmena kertana kun olen pytyllä käynyt varmaan jo tullut läpi. Täytynee Taksilla mennä varoiksi vaikka vähän maksaakin. Linja-autolla voi olla hankalaa jos sinnepäin mennessä vielä pitäisi tyhjentää ja takasin tullessa jos on kaasua suoli täynnä. Voi sitten pyytää että antavat niin paljon lääkkeitä kuin mahdollista.
Olisikohan kellään vielä kokemuksia tästä toimenpiteestä ?
Minulle on tehty kerran ja silloin oli kipeää, pahempi kuin synnytys, joka oja rankka ponnisti kaksi tuntia, imukupilla yritettiin lopuksi kiskoa lapsi mutta hätä sectio tehtiin. Ja todellakin tuo suolen tähystys oli tuhat kertaa kipeäpi. Tuosta on aikaa liki kymmen vuotta. Nyt joudun uudelleen.
Eli Auttakaa minua, onhan toimenpide kehitetty paremmaksi? Lääkkeitä ehkä saa ? Välineet parempia ?
Pelottaa jo nyt vaikka en ole saanut aikaa ees vielä, lääkäri laittoi lähetteen tänään
Miten menisi hyvin kaikki.
Ongelmia vatsan kanssa ollut koko elämän. Kunnes olosuhteiden pakosta molemmat tähystykset tulivat eteen joita olin onnistunut välttelemään 14 vuotta. Ja ihan suotta! Vatsalaukun tähystys sujui 5 min, peräsuolitähystys meni 15 min. Esilääkkeeksi sain diapam mixtuura ja jälkimmäiseen lisäki panacod pore.
Vatsalaukun tähystyksessä tärkeintä oli kyljellään olo ja kuolaaminen. Käskystä nielaisu ja keskittyminen hengittämiseen suun + nenän kautta. Kakoilua esiinty lähinnä tutkimuksen loppuvaiheessa, joka ihan normaalia.
Paksusuolitähystyksessä ikävin osio oli parin päivän paasto sekä tyhjennys. Puudutegeeli peräsuoleen ja tutkimus käyntiin. Ensimmäinen suolenmutka aiheutti hetkellisen ikävän kivun, muuten sujui vaivattomasti. Hoitajan napakka vatsan painaminen helpotti paljon. Peruuttelu takaisin päin ei tuntunut miltään, samoin kuin näytepalojen otot.
Lääkäri joka toimenpiteen suoritti oli gastrokirurgi, joten hyvissä käsissä oltiin. Tehtiin yksityisesti terveystalolla tre, jossa potilas kohdattiin yksilönä ja hoito ammatillista. Kokemus 10+, turhaan hermoilin ja menetin yöunia tulevien tutkimusten takia. Hintaa gast 370€ ja kolon 470€, sis kaikki. Kunnalliselle en suostunut!
Tähystyksessä just, meni 1h 45min. Lääkäri sano ettei oo koskaan tehny noin vaikeita tähystystä ja kutsu toisen lääkärin apuun kun ei päässy mutkista läpi. Kipu oli jotain aivan kamalaa. Sin rauhoittava ja kipulääkettä ka nyt joudun olee tarkkailussa ainaki tunnin koska happisaturaatio liian matala 😂
Kiinnikkeinen crohnikko. Tähy joka toinen vuosi, yleensä jää kesken, koska itken ja huudan kivusta. Kipulääkkeeksi on yleensä tarjottu Buranaa, kunnes viime kerralla ilmoitin, ettei persuksiini työnnetä enää mitään. Jo järjestyivät suonensisäiset kipulääkkeet ja tutkimuskin saatiin loppuun. Sattui se silti, mutta pystyin olemaan.
Gastroskopia Vs kolonoskopia. Valitsen jälkimmäisen. Ei sattunut yhtään, ainakin meikussa antavat esilääkityksen suoneen. Tyhjennys picoprepilla
Mulla teki todella kipeää ja tuntui jokaisessa mutkassa missä kamera menee. Niin ohut suoli, että lääkäri näki elimet läpi :O Kuulemma laihalla sattuu enemmän + erityisen mutkainen suolisto.
Mulla tuo kipu 10. Synnytyspoltot 10-. Mulla endometrioositausta. Ei siis onnistunut. Lääkäri sanoi, et sit nukutuksessa.
Luin näitä juttuja ja varasin hyvissä ajoin pika- eli humausnukutuksen. Itse maksoin, muuten meni työterveyden piikkiin.
Tähystyksiä tehdään todella paljon yli 80-vuotiaille, monisairaille, jopa pitkälle dementoituneille ihmisille, joten eiköhän nuori tai keski-ikäinen ainakin kohtalaisen perusterve ihminen selviä tähystyksestä leikiten.
Voi jopa käydä niin, suoleen tulee reikä! Minulla mutkikas paksusuoli ja kaksi edellistä skopiaa olivat jo tuskaa. Monen kirosanan saattelemia. Tätä kolmatta ei päästy loppuunkaan, kun suorittanut lääkäri huomasi skoopin tehneen reiän suoleen. Siitä sitten kiireellä leikkaukseen,ettei vatsakalvontulehdus pääse leviämään ja lisää hankaloittamaan tilannetta.
Oma kokemukseni paksusuolen tähystyksestä on vain positiivinen. Pelkäsin siis aivan turhaan. Tyhjennysjuomaa piti juoda neljä litraa edellisenä päivänä ja litra tähystyspäivänä. Maistui pahalle, mutta kyllä sitä pystyi helposti juomaan kun ei jää maistelemaan. Suoli tyhjeni aika voimallisesti ja ilkeintä tässä kohdassa oli paleltaminen.
Sain tähystystä ennen hyvän esilääkityksen. Kerroin heti ennen toimenpidettä, että minua jännittää. Laittoivat myös puudutetta peräaukon seudulle. Parissa kohti tähystystä mahassa tuntui ilkeältä, mutta silloinkin hoitaja lisäsi hieman lääkitystä ja tunne meni nopeasti ohi. Kohdalleni osui osaavat ja pelin hyvin huomioivat lääkärit. Sanoivat, että mitään ei tehdä vastentahtoani. Varmasti kokemukset yksilöllisiä, mutta minulle tähystys oli odotettua helpompi kokemus. Hammaslääkärissäkin on koskenut enemmän.
Pyydä nukutus. Sen saa kyllä kun osaa vaatia. Tai se on siis humautus jossa ei kuitenkaan tarvitse intuboida. Nukut siinä rentona etkä tiedä koko hommasta mitään. Jos eivät meinaa antaa nukutusta, sanokaa että on kiinnikkeitä, endometrioosia tai kovia kipuja muuten. Se on tähystäjällekin helpompaa kun potilas on rento ja nukkuu. Kivulias tähystys voi hereillä kestää tuplasti kauemmin aikaa. Ja jos on kiinnikkeitä, tähystys voi oikeasti olla hankalaa ja todella kivuliasta.
Mulle on tehty nukutuksessa pari kertaa enkä tiennyt mitään. Tyhjennyskin sujui tosi hyvin, Picoprep ei toiminut mutta perinteinen colonsteril 4 litraa toimi hyvin. En kokenut sitä pahana. Suoleni on ärtyvä ja kiinnikkeinen niin tiesin vaatia unen.
Olen myös itse sairaanhoitaja joten tähystyksiä olen joutunut seuraamaan monia jo opiskeluaikana. Toisilla sujuvat hyvin hereilläkin, mutta kannatan kyllä humautusta jos on yhtän kipuherkkä/ongelmia suolistossa.
Ja humautus on siis eri asia kuin pelkkä kipulääkitys ja rauhoittava. Ne eivät kyllä vaikeaa ja kivuliasta kokemusta hirveästi yksinän helpota.
Minusta se on kauhea toimenpide. Ensinnäkin se Movierep on kammottavan makuista ja sitä pitää juoda PALJON edellisenä päivänä. Siis todellakin yrjöpahaa.
Ja se itse operaatio ainakin minulla sattui pahasti. Lienee kuitenkin hyvin yksilöllistä. Minulla tutkittiin suolen divertikuloosia eli semmoisia ulospäin syntyneitä umpipullistumia, jotka näkyvät suolessa reikinä. Ehkä suoleni oli sen takia arka tai sitten jostain muusta syystä. Pyydä kipulääke!
Olen käynyt 3 kertaa. Joka kerta eri sairaalassa. Viimeksi Laaksossa.
2 ensimmäistä kertaa oli kamalia, koska en saanut lääkitystä. Laakso oli miellyttävän, ihana lääkäri ja mieshoitaja. Joka kerta on poistettu polyyppeja. 2 vuoden kuluttua seuraavan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä nukutus. Sen saa kyllä kun osaa vaatia. Tai se on siis humautus jossa ei kuitenkaan tarvitse intuboida. Nukut siinä rentona etkä tiedä koko hommasta mitään. Jos eivät meinaa antaa nukutusta, sanokaa että on kiinnikkeitä, endometrioosia tai kovia kipuja muuten. Se on tähystäjällekin helpompaa kun potilas on rento ja nukkuu. Kivulias tähystys voi hereillä kestää tuplasti kauemmin aikaa. Ja jos on kiinnikkeitä, tähystys voi oikeasti olla hankalaa ja todella kivuliasta.
Mulle on tehty nukutuksessa pari kertaa enkä tiennyt mitään. Tyhjennyskin sujui tosi hyvin, Picoprep ei toiminut mutta perinteinen colonsteril 4 litraa toimi hyvin. En kokenut sitä pahana. Suoleni on ärtyvä ja kiinnikkeinen niin tiesin vaatia unen.
Olen myös itse sairaanhoitaja joten tähystyksiä olen joutunut seuraamaan monia jo opiskeluaikana. Toisilla sujuvat hyvin hereilläkin, mutta kannatan kyllä humautusta jos on yhtän kipuherkkä/ongelmia suolistossa.
Ja humautus on siis eri asia kuin pelkkä kipulääkitys ja rauhoittava. Ne eivät kyllä vaikeaa ja kivuliasta kokemusta hirveästi yksinän helpota.
Miksi sitä humautusta ei sitten haluttaisi antaa? Onko siihen joku lääketieteellinen syy vai onko pelkkää välinpitämättömyyttä potilaan kipuja kohtaan?
Humautus/nukutus on aina vaarallisempi kuin hereillä tehty toimenpide, siksi uskon että panostaisivat siihen että ihmiset sen pienen epämukavuuden sietäisivät tutkimuksen ajan.
Kohtalokaverit!
Olin kolme päivää sitten paksusuolen tähystyksessä ja nyt tiedän millainen se on. Kivut oli niin kovat etten osaa oiken verrata, kummat kovempia, synnytyskivut vai tämä, ehkä tähystyksessä vielä terävemmät kivut.
Oli siinä huokailua ja ääntelemistä. Tuli ajatus, että sanon: lopettakaa tämä rääkkäys en kestä. Järki kuitenkin sanoi toisin. Kovina kuuroina tuli valtavan tuskalliset kivut. Tuntia ennen olin ottanut Diapamin ja Litalgian 2 tab. En tiedä auttoivatko mitenkään. Lääkäri lopussa sanoi: etten ollut ihanteellinen tähystettävä, koska suolet oli ahtaat ja kovin mutkaiset. Ehkä siksi oli niin kovaa. Divertikkeleitä löytyi palkkioksi ja niiden kanssa on opittava elämään ja syötävä tarkemmin. Ohi on kärsimys ja tuskin koskaan suostun tähän toimenpiteeseen. Suun kautta on tähystetty viisi kertaa ja sen sielu sietää paremmin, on paljon helpompi.
On se, ihan kauhea! Pahempi kuin synnytys, ja minä olen sentään synnyttänyt ilman kivunlievitystä.