Onko paksusuolen tähystys ihan kauhea toimenpide ?
Kommentit (87)
Tuleeko paukkuja toimenpiteen aikana?
Oulun Terveystalolla tehty kolonoskopia ei ollut mitenkään paha, paljon inhottavampaa oli juoda sitä tyhjennysjuomaa Colosteriliä etukäteen. Mutta minulla oli kokenut lääkäri ja lisäksi melko normaali ja terve suolisto. Gastroskopia oli huomattavasti inhottavampi jatkuvan oksennusrefleksin takia.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko paukkuja toimenpiteen aikana?
Voi tulla.
Gastroskopia ja kolonoskopia, molemmat on koettu. Molemmat aika epämiellyttäviä, mutta kolonoskopian ikävä puoli on moviprep, hyvä puoli taas annettu kipulääkitys, joka pyörrytti mukavasti toimenpiteen jälkeenkin.
En mä nyt huvin vuoksi menisi enää kumpaankaan, mutta jos tarvetta olisi, niin eipä nuo toimenpiteenä pelottaisi; tulokset jännittäisivät enemmän.
Pahempaa se tyhjennyslitkun juominen ja wc:ssä istuminen oli kuin itse tähystys.
Ekalla kerralla yksityisellä, kipulääkitys suoraan suoneen, tuli mukavan pöhnäinen ja rento olo kun sitä annettiin. Kipuja tuli kuitenkin jonkin verran silloin kun pumpattiin ilmaa mutkissa. Kuin todella kivuliaat ilmavaivat. Pahinta oli kyllä silloin moviprepin litkiminen, kamalaa tavaraa + vessassa ei ollut kiva istua. Toimenpiteen jälkeen ilma jäi jumiin suolistoon ja hirveissä kivuissa yritin saada ilman liikkumaan kumartelemalla jne.
Toinen kerta sairaalassa, en ottanut kipulääkitystä kun "eka kerta meni niin mukavasti", eikä ollut saattajaa, mikä oli vaatimuksena lääkkeille. Ai saat... kun sattui. Taisin vähän itkeäkin ja vaikersin etten kestä enää mutta mutta jatkettiin kun, "ei tässä mene enää kuin hetki. Oksensin myös toimenpiteen aikana. Mulla on hyvin mutkainen suoli johon joutuu pumppaamaan paljon ilmaa, siitä kai kipu.
Lyhyesti siis, ottakaa kipulääkitys. Turha sitä on arpoa onko niitä, joille ei tulekaan kipuja.
Kun täyttökaasu on hiilidioksiini, niin tunteumukset ovat huomattavasti pienemmät kuin ilmalla.
Ekalla kerralla kokemus oli vain epämukava ja tyhjennysaineen juominen ehdottomasti pahempi osio. Myöhemmillä kerroilla onkin jostakin syystä ollut kivuliaampaa, lopulta useimmiten laitettu ihan suonensisäistä kipulääkettä, joka ei sekään muuten välttämättä vie kipua kokonaan pois.
Minä jouduin romahtaneen hemogloniiniarvon vuoksi tähystyksiin.
Halusivat poissulkea suolisto-ongelmat.
Paksusuolen tähystyksessä sain ennen toimenpidettä pyynnostäni rauhoittavan esilääkityksen ja se varmasti vaikutti, että pystyin olla rentona ja paikallaan tutkimusajan. Ei ollut paha.
Mutta! Tätä ennen olin gastroskopiassa ja se on ihan top 3:ssa pahimmista tutkimuksista, mihin olen joutunut. Voi örks, kirjaimellisesti! Jälkikäteen selvisi, että olisin saanut siihenkin rauhoittavan esilääkityksen - en osannut pyytää.
Onneksi mitään vakavia löydöksiä ei ollut, se on tärkeintä.
Olen ymmärtänyt, että eroja on sekä lääkärien tavoissa tutkia että suoliston rakenteessa; jos on ns.tiukkoja mutkia, voi toimenpide tuntua tosi ikävältä.
Kamalin kokemus ikinä. Ei mitään lääkitystä ja kivut sietämättömät. Huusin ja pyysin lopettamaan mut lääkäri vaan ärähti et kestää pitää. En menis uudelleen ilman nukutusta.
Vuosikausia kesken jääneitä tutkimuksia, itkua ja huutoa, kipulääkityksenä Burana. Viime kerran primitiivireaktion jälkeen kipulääkkeet suoneen, tutkimus onnistui. - Crohnikko
Vierailija kirjoitti:
Vuosikausia kesken jääneitä tutkimuksia, itkua ja huutoa, kipulääkityksenä Burana. Viime kerran primitiivireaktion jälkeen kipulääkkeet suoneen, tutkimus onnistui. - Crohnikko
Burana on kyllä muutenkin huono kipulääke tuollaista tutkimusta edeltävästi, sillä ibuprofeeni lisää verenvuotoa. Yleensä tähystyksessä otetaan myös koepaloja, jolloin verta vuotaa joka tapauksessa jonkin verran.
No ei tietenkään. Älä usko p****n suoltajia.
Ei se ole paha:) Itellä oli paksusuolen tähtystys jonka teki mies siihen piti mennä makaamaan ja minulla mies ainakin tunnusteli pakaroita (puristeli ja laittoi jotain ainetta ja antoi piikkejä) ja sitten se rupesi laittaa letkua sisään siinä oli harjoittelia ehkä 27 v mies katsomassa että oli aika kiusallista mutta siitä selvis kyllä
Minulle kolonoskopia on ollut helppo kokemus. 5 krt tehty 2 eri lääkäriä. Yhtään ei satu ja kun huoneilman sijaan suoleen pumpataan pelkkää hiilidioksidia, niin turvottavaa tunnetta ei tule.
Litkun juominen hoituu hyvin, kun juo sen esim. Lonkeron tai mehun kanssa.
Uskon, että toimenpiteen tekevällä lääkärillä on suuri merkitys.
No ei ole. Se tuntuu ilkeältä kun suoli puhalletaan täyteen ilmaa. Katselin lääkärin kanssa näyttöä ja se selitti kokoajan missä mennään ja kertoi ihmisen sisuksista.
Loikoilee rennosti eikä jännitä. Välillä piti sairaanhoitajan vähän velloa vatsaa että päästiin jostain mutkasta ohi.
Paha kokemus se on. Tyhjennyksen jälkeen olo kuin norovirukseen sairastuneella. Peräreikä tulessa ja niin kipeä ettei pystynyt paperilla pyyhkimään.
Tähystys myös kivulias, huusin kivusta, hoitaja pumppasi vatsaa. Toimenpiteen jälkeen verta valuva suoli, ja lähes viikon kivuliaita ilmavaivoja, ilma joka suoleen pumpattiin, ei tullutkaan ihon läpi pois kuten lääkäri oli sanonut.
Pieruja ei myöskään pysty enää pidättelemään kuten ennen tähystystä, suoli ja reikä venyivät.
No ei se mitenkään miletäylentävä toimenpide. Makaat perse paljaana ja lääkäri työntää metrilakua persreikään.
Mutta sitten taas...älyttömän helppo toimenpide siihen nöhden miten paljon arvokasta tietoa se antaa.
On.
Siksi maksoin siitä, että olin unten mailla.
Ikinä en "selvinpäin" ko. toimenpiteeseen menisi.
Lääkäri sanoi, että oli varmasti hyvä, että otin kevyen unen. Jos ei ole kiinnikkeitä jne., toimenpide on varmasti helpompi. Parin leikkauksen jälkeen minulla niitä kiinnikkeitä olisi ollut.